2017-07-02, 22:54
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Bara jag som är deprimerad över all antagningsskit? Har 1.55 på HP men behöver egentligen 1.75 för TF på någon av de skolorna jag vill gå. Är också sugen på Datateknik men måste höja mig till åtminstone 1.6 på HP och vetefan om jag klarar det, hade väldigt tur när jag skrev 1.55, då jag presterade mycket bättre på verbdelen än vad jag trodde vara möjligt...
Ett väldigt bra tips till dig vore att hoppa på tekniskt basår på den skolan du vill gå på, alternativt basterminen på Kth. Sedan prestera bra där för att utnyttja garantiplatsen till ett program.
Vet att man kan läsa på kth fast man har behörigheten redan
Senast redigerad av Kiingdomofheaven 2017-07-02 kl. 22:59.
Citera
2017-07-03, 08:12
Medlem
0wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Ett väldigt bra tips till dig vore att hoppa på tekniskt basår på den skolan du vill gå på, alternativt basterminen på Kth. Sedan prestera bra där för att utnyttja garantiplatsen till ett program.
Hur kan det vara så?
Citera
2017-07-03, 12:15
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Hur kan det vara så?
Det är en bra fråga men så är det.
Vet flera som läst bara för att fräscha upp minnet samt utnyttja garantiplatsen..
Citera
2017-07-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, i så fall så är det nog tyvärr så att du inte ligger så bra till. På samma sätt som någon som fått godkänt i alla kurser på gymnasiet troligtvis inte kommer in på någon högre utbildning baserat på sina gymnasiebetyg så är det rimligtvis möjligt att vara formellt godkänd på ett intagningsprov men ändå inte komma in till följd av att antalet platser är begränsat.

Pratade med universitet i fråga nu. Det hade kukat ur med kommunikationen mellan dem och antagning.se, så högsta värdet man kunde få var 125, INTE 999. Den högsta poängen som skrevs var 119, så i och med att jag skrev 91 ligger jag ganska bra till trots allt
Senast redigerad av digitalbath 2017-07-03 kl. 14:23.
Citera
2017-07-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven

Tack för tipset, om det fungerar så vore det guld, även om jag just nu är mer sugen på Datateknik
Citera
2017-07-04, 01:12
Medlem
Stockbrokerss avatar
Finns det någon prognos om civ ek kommer bli tuffare eller lättare antagning i år? Förstår om det varierar utifrån lärosäte.
Citera
2017-07-04, 07:50
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockbrokers
Finns det någon prognos om civ ek kommer bli tuffare eller lättare antagning i år? Förstår om det varierar utifrån lärosäte.

Överlag är väl de lärosäten som ännu erbjuder civilekonomprogram (till skillnad från ekonomie kandidat) inte de mest eftertraktade. Baserat på det så skulle jag gissa att det inte behöver bli så särskilt stor skillnad varken i ena eller andra riktningen.
Citera
2017-07-06, 16:55
Medlem
DieqoBACKs avatar
Fråga om hur högskoleprovet och betyg funkar när man söker till universitet!

Hej Flashback!

Mina betyg från gymnasiet räcker inte för att söka till det jag vill söka till (HHS, Läkarprogrammet Lund/Uppsala eller något liknande där höga betyg krävs), och jag har inte läst Kemi 2 eller Biologi 2.

Frågan är då, ifall jag får otroligt högt på högskoleprovet (1.8-2), kan jag komplettera för det?

Tack på förväg!
Citera
2017-07-06, 16:59
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieqoBACK
Hej Flashback!

Mina betyg från gymnasiet räcker inte för att söka till det jag vill söka till (HHS, Läkarprogrammet Lund/Uppsala eller något liknande där höga betyg krävs), och jag har inte läst Kemi 2 eller Biologi 2.

Frågan är då, ifall jag får otroligt högt på högskoleprovet (1.8-2), kan jag komplettera för det?

Tack på förväg!

Du kan inte komplettera för avsaknad av kurser. När det kommer till antag så finns det ex antal platter i de olika poolerna - dvs ett antal för sökande med GY betyg, en för HP etc vilket gör att du enbart konkurrerar med de som söker på samma sätt som dig själv.
Citera
2017-07-06, 17:23
Medlem
Aurelias avatar
För att förtydliga det Isch skrev. Du är inte behörig till programmet oavsett HP-poäng utan de kurserna. Skriv in dig på komvux bums, och satsa på ett riktigt bra HP under tiden du pluggar.
Citera
2017-07-06, 17:37
Medlem
DieqoBACKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelia
För att förtydliga det Isch skrev. Du är inte behörig till programmet oavsett HP-poäng utan de kurserna. Skriv in dig på komvux bums, och satsa på ett riktigt bra HP under tiden du pluggar.

Tack för svar! För att förtydliga så jag inte helt missförstår så är det så att jag måste komplettera Kemi 2 och Biologi 2 genom att få godkänt. Dock räcker det inte med tanke på konkurrensen, så måste jag även satsa och få väldigt (väldigt!!) höga poäng på högskoleprovet?
Citera
2017-07-06, 17:50
Medlem
Abysmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieqoBACK
Tack för svar! För att förtydliga så jag inte helt missförstår så är det så att jag måste komplettera Kemi 2 och Biologi 2 genom att få godkänt. Dock räcker det inte med tanke på konkurrensen, så måste jag även satsa och få väldigt (väldigt!!) höga poäng på högskoleprovet?
Du kan inte få 1,80.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in