2017-07-06, 18:25
Medlem
Aurelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieqoBACK
Tack för svar! För att förtydliga så jag inte helt missförstår så är det så att jag måste komplettera Kemi 2 och Biologi 2 genom att få godkänt. Dock räcker det inte med tanke på konkurrensen, så måste jag även satsa och få väldigt (väldigt!!) höga poäng på högskoleprovet?

Japp, helt korrekt. Jag hade rekommenderat att satsa på betydligt högre kunskaper än godkänt i just biologi och kemi för att ha en stabil grund för fortsatta studier. Det är inte alls omöjligt att få 1,8+på HP, men det hjälper att ha gjort några gånger. Jag skrev 1,6 första gangen, och har haft flera 1,8 och ett 1,9 efter det. Jag är absolut ingen supersmart övermanniska.
Jag läste ett par högskolekurser innan jag påbörjade min huvudsakliga utbildning, det hjälpte för att snabbt komma in i tempot på programmet senare. Ett tips om det finns intressanta kurser du är behörig till som du kan läsa samtidigt som komvuxkurserna.
Citera
2017-07-06, 18:33
Medlem
skitmackans avatar
För det första,
Citat:
Ursprungligen postat av DieqoBACK
(HHS, Läkarprogrammet Lund/Uppsala eller något liknande där höga betyg krävs)

För det andra, nej läkarprogrammet kommer du inte in i utan kemi 2 och biologi 2. HHS tycker jag du borde glömma om du vill komma in via HP, de har högsta HP-krav i Sverige då den kvoten är så pass liten på HHS att det antagligen är enklare för dig att läsa upp dina betyg än att få 1,95.
Citera
2017-07-06, 18:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-07-06, 19:00
Medlem
Abysmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelia
Japp, helt korrekt. Jag hade rekommenderat att satsa på betydligt högre kunskaper än godkänt i just biologi och kemi för att ha en stabil grund för fortsatta studier. Det är inte alls omöjligt att få 1,8+på HP, men det hjälper att ha gjort några gånger. Jag skrev 1,6 första gangen, och har haft flera 1,8 och ett 1,9 efter det. Jag är absolut ingen supersmart övermanniska.
Jag läste ett par högskolekurser innan jag påbörjade min huvudsakliga utbildning, det hjälpte för att snabbt komma in i tempot på programmet senare. Ett tips om det finns intressanta kurser du är behörig till som du kan läsa samtidigt som komvuxkurserna.
Före eller efter 2011?
Citera
2017-07-06, 19:24
Medlem
Aurelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abysmal
Före eller efter 2011?
1,9 senast 2010, har skrivit 1,7 på det nya provet, för ett par år sen. Jag är avgjort sämre på de kvantitativa delarna, men har inte haft behov av att skriva flera gånger.
Citera
2017-07-06, 20:56
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
För att förtydliga: Anledningen till att DieqoBACKs tråd sammanfogades med den här är för att dess huvudsakliga frågeställning handlade om huruvida man i antagningen till en utbildning kan komplettera för avsaknaden av behörighetsgivande kurser med ett högt resultat på högskoleprovet. Rena diskussioner om högskoleprovet hör dock hemma i den här tråden (FB) Högskoleprovet.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-07 kl. 19:33.
Citera
2017-07-07, 23:20
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Nu är anmälningarna låsta för urval. Någon som vet om man kommer kunna se lägsta antagna före beskedet på antagning?
Menar då denna sida : https://statistik.uhr.se
Senast redigerad av Kiingdomofheaven 2017-07-07 kl. 23:24.
Citera
2017-07-07, 23:54
Medlem
tigerrakets avatar
Nej, det går ut samtidigt som beskedet i vanliga fall.
Citera
2017-07-08, 14:10
Medlem
Tjenare,

Vill komma in på mitt andrahandsval som är Systemvetenskap men har tyvärr inte tagit bort mitt första val. Så kommer förmodligen komma in på första valet. Visst kan jag tacka nej till första valet i första dragningen och ännu kunna komma in på andra valet som då är Systemvetenskap. Samt så är mitt tredje val helt garanterat att jag kommer in men vill verkligen inte gå det. Kan jag inte stryka innan den 13 juli? Isf är jag helt körd om vi säger nu att jag inte kommer in på första eller andra och istället tredje och sedan i andra dragningen tackar jag nej till tredjevalet. Men kommer då in på mitt första val? Då kommer mitt tredje val att strykas och då tvingas jag läsa mitt första val? Eller finns det någon lösning till detta?

Mvh
Psykedeliskt
Citera
2017-07-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskt
Tjenare,

Vill komma in på mitt andrahandsval som är Systemvetenskap men har tyvärr inte tagit bort mitt första val. Så kommer förmodligen komma in på första valet. Visst kan jag tacka nej till första valet i första dragningen och ännu kunna komma in på andra valet som då är Systemvetenskap. Samt så är mitt tredje val helt garanterat att jag kommer in men vill verkligen inte gå det. Kan jag inte stryka innan den 13 juli? Isf är jag helt körd om vi säger nu att jag inte kommer in på första eller andra och istället tredje och sedan i andra dragningen tackar jag nej till tredjevalet. Men kommer då in på mitt första val? Då kommer mitt tredje val att strykas och då tvingas jag läsa mitt första val? Eller finns det någon lösning till detta?

Mvh
Psykedeliskt

Hej!
Just nu är din anmälan låst för urval så du kan inte ändra något.
Om du kommer in på ditt förstahandsval kommer nedanstående utbildningar strykas (man kan bli antagen till max 45 HP per termin, ett program är 30 HP).
Om ditt andrahandsval inte har så högt söktryck kan du tacka nej till förstahandsvalet och göra en återanmälan till andrahandsvalet. Denna räknas då som sen anmälan och du placeras så att säga sist i kön.
Kommer du inte in på förstahandsvalet placeras du som reserv, och kan istället komma in på andrahandsvalet. Om du gör det stryks tredjehandsvalet. Och så vidare...
Just nu finns inget du kan göra förutom att vänta och hoppas att du inte kommer in på förstahandsvalet. Du kan få en hint genom att titta på dina meriter, gammal statistik och årets sökantal, men det har du säkert redan gjort

Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har försökt sätta mig in i systemet bara för att lugna mina egna överansträngda antagningsnerver så jag är ingen expert
Citera
2017-07-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostinthewild
Om ditt andrahandsval inte har så högt söktryck kan du tacka nej till förstahandsvalet och göra en återanmälan till andrahandsvalet. Denna räknas då som sen anmälan och du placeras så att säga sist i kön.
)

Det är ju detta som är det problematiska, det är ju över 1000 personer som har sökt. Så om vi säger att jag kommer in på mitt första så är det i princip kört för mig på andra valet?
Citera
2017-07-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskt
Det är ju detta som är det problematiska, det är ju över 1000 personer som har sökt. Så om vi säger att jag kommer in på mitt första så är det i princip kört för mig på andra valet?

Ja tyvärr! Hur ligger du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in