2017-06-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Någon som vet absolut sista datumet för att stryka utbildningar för att ändra rangordningen?
På antagning står det "Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer,"

Men det kan ju vara allt mellan 1:e juli till 12:e juli ?

Sista kompletteringsdag för internationella studenter är 5/7 så de måste vänta tills dess för att kunna sätta igång med första urvalet. Med andra ord är 5 juli det senaste datumet att kryssa utbildningar på om man inte vill chansa och vänta ännu längre.
Citera
2017-06-26, 22:27
Medlem
Om man kommer in på första antagningsbeskedet på en utbildning som är längre ned (som man tveksamt vill gå) vad händer då om man senare på andra beskedet kommer in på utbildningar som ligger högre upp?

Om man t.ex. i sin enfald tackat ja till en utbildning under första beskedet, det ska man inte göra om man är tveksam?
Citera
2017-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Om man kommer in på första antagningsbeskedet på en utbildning som är längre ned (som man tveksamt vill gå) vad händer då om man senare på andra beskedet kommer in på utbildningar som ligger högre upp?

Om man t.ex. i sin enfald tackat ja till en utbildning under första beskedet, det ska man inte göra om man är tveksam?
Du kan tacka ja till en lägre rankad utbildning i första beskedet och samtidigt stå kvar som reserv i högre rankade utbildning till andra urvalet
Citera
2017-06-27, 09:26
Medlem
Citat:

Säg att du har

1. Läkarprogrammet
2. Socionomprogrammet
3. Juristprogrammet

Om du kommer in på 1 så stryks 2 och 3. Om du kommer in på 2 så stryks 3 men du kan stå kvar som reserv till 1. Kommer du in på 3, kan stå kvar som reserv till 1 och 2.
Citera
2017-06-27, 10:18
Medlem
Citat:

Du kan tacka ja, men även tacka ja till att stå kvar som reserv till högre rankade utbildningar inför urval 2.
Citera
2017-06-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Sista kompletteringsdag för internationella studenter är 5/7 så de måste vänta tills dess för att kunna sätta igång med första urvalet. Med andra ord är 5 juli det senaste datumet att kryssa utbildningar på om man inte vill chansa och vänta ännu längre.

Alright! Tack för ett snabbt svar.

Har haft lite beslutsångest senaste dagarna därav sistaminuten ändringen, men får väl bara köra på något så får vi se hur det blir.
Citera
2017-06-29, 00:13
Medlem
Bara jag som är deprimerad över all antagningsskit? Har 1.55 på HP men behöver egentligen 1.75 för TF på någon av de skolorna jag vill gå. Är också sugen på Datateknik men måste höja mig till åtminstone 1.6 på HP och vetefan om jag klarar det, hade väldigt tur när jag skrev 1.55, då jag presterade mycket bättre på verbdelen än vad jag trodde vara möjligt...
Citera
2017-07-02, 21:08
Medlem
Meritvärde AT (Annat Prov)

Hur fungerar meritvärdet vid antagningsprov på universitetsutbildningar? Jag blev godkänd men har endast meritvärde 91 av max 999, innebär det helt enkelt att jag ligger bland de lägsta resultaten?
Citera
2017-07-02, 21:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitalbath
Hur fungerar meritvärdet vid antagningsprov på universitetsutbildningar? Jag blev godkänd men har endast meritvärde 91 av max 999, innebär det helt enkelt att jag ligger bland de lägsta resultaten?

Så vitt jag vet så används 999 som gemensamt max för diverse alternativa antagningskvoter. Beroende på vilken utbildning det här gäller så är det dock inte alls säkert att det finns någon som har ens i närheten av 999 bland de andra sökande.
Citera
2017-07-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Så vitt jag vet så används 999 som gemensamt max för diverse alternativa antagningskvoter. Beroende på vilken utbildning det här gäller så är det dock inte alls säkert att det finns någon som har ens i närheten av 999 bland de andra sökande.

Ah, jag förstår. När jag tittar på antagningsstatistik från föregående år står det dock att 9 personer blev antagna i urvalsgruppen AT och att den poängen var 880. Så då verkar det väl rimligt att man kan få ganska mycket högre än 91/999 antar jag, om det inte är så att de har ändrat poängsystemet sedan dess. Men i så fall måste de väl ha rangordnat poängen på de som fick godkänt AT, annars är det ju konstigt att ha fått ett så lågt resultat och ändå ha blivit godkänd. Eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2017-07-02, 21:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitalbath
Ah, jag förstår. När jag tittar på antagningsstatistik från föregående år står det dock att 9 personer blev antagna i urvalsgruppen AT och att den poängen var 880. Så då verkar det väl rimligt att man kan få ganska mycket högre än 91/999 antar jag, om det inte är så att de har ändrat poängsystemet sedan dess. Men i så fall måste de väl ha rangordnat poängen på de som fick godkänt AT, annars är det ju konstigt att ha fått ett så lågt resultat och ändå ha blivit godkänd. Eller är jag ute och cyklar nu?

Ja, i så fall så är det nog tyvärr så att du inte ligger så bra till. På samma sätt som någon som fått godkänt i alla kurser på gymnasiet troligtvis inte kommer in på någon högre utbildning baserat på sina gymnasiebetyg så är det rimligtvis möjligt att vara formellt godkänd på ett intagningsprov men ändå inte komma in till följd av att antalet platser är begränsat.
Citera
2017-07-02, 21:36
Medlem
nihilverums avatar
Trådar sammanfogade. /Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in