Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Mattias Ginter klar för Gladbach för 17 miljoner €
Förstår inte riktigt varför han blev så hatad i Dortmund. Fansen sa att han var dålig och att han var orsaken till många mål bakåt, men det tycker jag inte stämmer. Det är för mig så orimligt att den teori jag tror mest på är att hans ansikte och personlighet som är utlösaren. Han är tystlåten och ser ibland lite out of place ut.
Varför han lämnade Dortmund förstår jag inte heller. För han spelade 100+ tävlingsmatcher för Dortmund på tre år, varav 44 matcher sista året. Ur det perspektivet är det inte för mer speltid han lämnar, Tuchel använde honom mer än nog. Möjligen blev konkurrensen för stor när Toprak kom, och utsikterna för att spela varje vecka blev begränsad, så att han har en lägre chans att komma med i VM-truppen.
Om det var så han tänkte har han säkerligen pratat om detta med Löw, och de har kommit fram till att regelbunden speltid nationellt är bättre än oregelbunden speltid internationellt. För det är vad han erbjuds i Gladbach. En plats i startelvan i en välskött klubb som återigen siktar uppåt i tabellen. Eller så räknar han med att missa VM nästa år, och tänker istället långsiktigt på sin karriär.
Gladbach är den part som vann mest på affären. Ginter är en intelligent spelare som både Tuchel och Löw använt en hel del, så det finns något där som tydligen många andra missar. Han har som startspelare i varje final vunnit DFB-pokalen och Confed, samt kom tvåa i OS, allt på under ett år. Han kommer leda laget till en fin placering i ligan.