2018-04-14, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Det skulle vara kul att se Klopps lag mot Heynckes lag i en till CL-final fem år senare, även om 'Pool har den relativt lättare men fortfarande svåra vägen dit.

I vilket fall är det bra att FCB börjar hemma, har aldrig förstått de som vill börja borta. Rent statistiskt leder hemmalaget med 2/3 mål när de går ut på planen. Visst, baklängesmål i hemmamatch kostar, men det gäller också för Real i andra matchen.

Apropå åldersstruktur FCB, så är det bara fyra startspelare i 2013 års final (Lahm, Dante, Schweini och Mandzukic) som inte är kvar i laget, men bara Tom Starke från bänken som är kvar.

I BVB är sju startspelare inte längre kvar i laget, Hummels och Lewandowski har dock chansen att starta för FCB.

FCB kan i princip ha nio man på planen från start som spelade 2013, beroende på om Neuer kan/får spela. https://en.wikipedia.org/wiki/2013_UEFA_Champions_League_Final

Rent statistiskt så är inte ens en hemmaseger med 4-0 i match 1 en garanti för att gå vidare. Hänt tidigare att det vänts i returen (Barcelona-PSG). Samma gäller resultat som 4-1, 4-2, 4-3, 3-0, 3-1, 3-2, 5-1 och 5-2. Bortalaget har också statistiken på sin sida vid 0-0, 1-1, 2-2 och 3-3.

Sex lag har gjort det omöjliga - vänt en förlust på hemmaplan till seger sammanlagt. Sex lag sedan 1955.

Jag skulle säga att det är en klar fördel att börja borta.
Citera
2018-04-14, 19:21
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Rent statistiskt så är inte ens en hemmaseger med 4-0 i match 1 en garanti för att gå vidare. Hänt tidigare att det vänts i returen (Barcelona-PSG). Samma gäller resultat som 4-1, 4-2, 4-3, 3-0, 3-1, 3-2, 5-1 och 5-2. Bortalaget har också statistiken på sin sida vid 0-0, 1-1, 2-2 och 3-3.

Sex lag har gjort det omöjliga - vänt en förlust på hemmaplan till seger sammanlagt. Sex lag sedan 1955.

Jag skulle säga att det är en klar fördel att börja borta.
Den skillnaden är marginell, vilket inte minst visas i detta inlägg som analyserat 70-talets CL-matcher (Europacupen för mästarlag egentligen) i en tid man åkte buss ett dygn till bortamatcherna.;
(FB) Fotbollens skrönor och myter

Att det sedan är rätt knepigt att vinna ett dubbelmöte om man förlorat den första matchen med 3-0 eller liknande är en annan sak. Det handlar mer om vilket lag man möter än om det är hemmamatch först.

Sen får du inte glömma den märkliga regeln att bortamål i en förlängning räknas mer än hemmamål.

Angående själva dubbelmötet så förlorar jag hellre mot Real i en semi än i en final, tror inte varken Roma eller Liverpool skulle rå på dem i semifinaler oavsett hemma- eller bortastart.
Citera
2018-04-14, 20:13
Medlem
motvalls avatar
Ja, jag ska kanske kommentera nye tränaren. Tycker Nico Kovac gjort ett jättebra jobb i Frankfurt men är tveksam till hur han ska kunna ratta FC Bayern med helt andra krav, helt andra förutsättningar och helt andra slags spelare i truppen.

Samtidigt är det ett bättre val än såväl Nagelsmann som Hasenhüttl, vilka båda är i början av sina karriärer inom toppfotbollen. Att jag helst önskat Jupp stannat är ingen hemlighet här eller att mitt andrahandsval var Tuchel. För det måste vara en tysktalande tränare denna gång om inte klubben ska förvandlas till ännu en fotbollssatellit utan kontakt med sina fans utom via twitter/Facebook eller sin pressavdelning.
Citera
2018-04-14, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Den skillnaden är marginell, vilket inte minst visas i detta inlägg som analyserat 70-talets CL-matcher (Europacupen för mästarlag egentligen) i en tid man åkte buss ett dygn till bortamatcherna.;
(FB) Fotbollens skrönor och myter

Att det sedan är rätt knepigt att vinna ett dubbelmöte om man förlorat den första matchen med 3-0 eller liknande är en annan sak. Det handlar mer om vilket lag man möter än om det är hemmamatch först.

Sen får du inte glömma den märkliga regeln att bortamål i en förlängning räknas mer än hemmamål.

Angående själva dubbelmötet så förlorar jag hellre mot Real i en semi än i en final, tror inte varken Roma eller Liverpool skulle rå på dem i semifinaler oavsett hemma- eller bortastart.

Kassiesa har gått igenom alla resultat i Europacuperna från 1979 till 2008. 4532 matcher. Laget som börjar borta går vidare i 53,7% av fallen. Inget konstigt med det. Seedning gör ju att det bättre laget brukar få avsluta hemma. Kassiesa grupperar dock matcherna efter resultat i första matchen och det ger ett helt annat mönster:

För laget som börjar hemma:

1685 vinster ledde till avancemang (73%)
283 kryss ledde till avancemang (27%)
58 förluster ledde till avancemang (5%)

För laget som börjar borta

1091 vinster ledde till avancemang (95%)
739 kryss ledde till avancemang (73%)
605 förluster ledde till avancemang (27%)

Hemmaseger är i det närmaste nödvändigt för att gå vidare. Tror det är därför som det är så svårt att gå vidare vid ett dåligt resultat i match 1. Om inte du gör ditt jobb så lär din motståndare göra det och då åker du ut. De kan också spela på resultatet om det blir nödvändigt.

Kanske fel tråd egentligen men ytterst intressant. Får se om det går att applicera det på Bayern-Real sen när semifinalerna är avklarade. Kommer bli hyperintressanta matcher.
Citera
2018-04-14, 22:04
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
För laget som börjar hemma:

1685 vinster ledde till avancemang (73%)
283 kryss ledde till avancemang (27%)
58 förluster ledde till avancemang (5%)
Tror jag fattar hur du tänker och gillar det men;
73+27+5=105% av hemmalagen vinner
Citat:
För laget som börjar borta
1091 vinster ledde till avancemang (95%)
739 kryss ledde till avancemang (73%)
605 förluster ledde till avancemang (27%)
95+73+27=195% av bortalagen vinner

Det där med procent är inte din grej i en redovisning direkt.

Att vinna första matchen ger större möjligheter att vinna ett dubbelmöte än om man förlorar eller kryssar är ingen hemlighet sedan dubbelmöten uppfanns. Att dundertorska andra matchen, det som några lag gjort, är däremot helt nytt i fotbollen och därför svårt att frånkoppla från den "nya tidens" fotbollsspelare.

Håller med om att denna diskussion inte egentligen hör hemma i denna tråd, men Bayern är Bayern och kring klubben är alla diskussioner bör tillåtna så länge de har bärighet. I denna sätter vi nog punkt.
Citera
2018-04-14, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tror jag fattar hur du tänker och gillar det men;
73+27+5=105% av hemmalagen vinner

95+73+27=195% av bortalagen vinner

Det där med procent är inte din grej i en redovisning direkt.

Att vinna första matchen ger större möjligheter att vinna ett dubbelmöte än om man förlorar eller kryssar är ingen hemlighet sedan dubbelmöten uppfanns. Att dundertorska andra matchen, det som några lag gjort, är däremot helt nytt i fotbollen och därför svårt att frånkoppla från den "nya tidens" fotbollsspelare.

Håller med om att denna diskussion inte egentligen hör hemma i denna tråd, men Bayern är Bayern och kring klubben är alla diskussioner bör tillåtna så länge de har bärighet. I denna sätter vi nog punkt.

Om hemmalaget vinner så förlorar ju bortalaget (73+27 = 100%)

Håller med. En annan tråd egentligen. Lämnar det så.
Citera
2018-04-15, 13:17
Medlem
SthlmsExtremistens avatar
Nu håller jag inte på Hamburger SV men lider med fansen. Ska väl till ett smått mirakel om dom lyckas hålla sig kvar i Bundesliga.
Citera
2018-04-16, 06:55
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmsExtremisten
Nu håller jag inte på Hamburger SV men lider med fansen. Ska väl till ett smått mirakel om dom lyckas hålla sig kvar i Bundesliga.
Det finns inte en chans att dom klarar sig kvar i år.
Citera
2018-04-16, 08:00
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det finns inte en chans att dom klarar sig kvar i år.

Typiskt att det ska vara med en svensk bland dem som spelar ner HSV i 2BL för första gången... Eller vänta nu, han spelar ju aldrig...
Citera
2018-04-16, 08:07
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Typiskt att det ska vara med en svensk bland dem som spelar ner HSV i 2BL för första gången... Eller vänta nu, han spelar ju aldrig...

Hahaha nä Ekdal är ingen bra värvning för HSV inte för att han är dålig men han är ju aldrig hel.

Berg är väl klassad som deras sämsta värvning någonsin så det lär väl dröja innan dom värvar en svensk igen.

Jävligt ovanligt att hitta en artikel om tyskfotboll hos svt men här hittade jag en.
https://www.svt.se/sport/fotboll/dokument-vingar-av-guld/
Citera
2018-04-16, 16:06
Medlem
https://twitter.com/BVB/status/985879537065054208

Bats borta resten av säsongen. Ska bli kul att se våran panik nu. Alla går sönder och nu är det antingen ge Isak speltid eller fortsätta miserabelt med central Puli/Yarmo/Reus/whoever.
Citera
2018-04-17, 06:59
Medlem
cyberkalles avatar
Nu skulle jag vilja ha en sammanfattning av gårdagens match mellan Mainz och Freiburg.

Jag har aldrig velat ha VAR och en sån här gång när spelarna i Freiburg gått ner i omklädningsrummet i halvlek så blir dom uppkallade för dom fått en straff emot sig om jag förstått allt rätt.

Bisarrt säger den konservative Kalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in