2017-07-04, 12:46
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Bra inlägg! Om jag minns rätt så tror jag att läste i na.se att Patriks föräldrar väntade till det SISTA tåget var framme i malmö, sent på natten. De ville verkligen se till att Patrik kom hem till varje pris. Kan det vara så att de ville han skulle in på psykakuten asap p.g.a. hans depression? Det är ju isåfall inte konstigt att han inte ville hem.
Är det verkligen så konstigt att man som förälder väntar in sista tåget i hopp om att sonen som "försvann på vägen" kanske ska vara med på detta tåg?
Citera
2017-07-04, 12:53
Medlem
Nu är spekulationstråden nere i 190 kommentarer, 90% borde vara rensat. Ännu bättre när nån av de värdelösa administratörerna har skrivit i trådstarten:"I denna tråd vill vi att ni spekulerar"

Nä, uppenbarligen vill de inte att det ska spekuleras... Ta o stäng ner er jävla sida, Patrik vill inte hittas så fortsätt med era gula Blend under köksfläkten istället
Citera
2017-07-04, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
De där 8 minutrarna han satt kvar på tåget, visst var det så(?), var det då han pratade med sin mamma och sedan direkt klev av när samtalet var slut? Kanske därför han satt kvar en stund... Och om det var under det samtalet han vestämde sig och om det var då han lånade tantens mobil så sa han till mamman att hon når honom på det numret och hoppades på att tanten inte skulle minnas var han klev av?

Tänker också så, att det kanske inte var en "slump" att han gav numret till kvinnan bara för att kontantkortet var slut, utan en medveten grej för att förvirra föräldrarna. Att de skulle tro att det gick att nå honom via kvinnan, medan han i själva verket drog.

Intressant att veta hur det gick till när det beslutades att Patrik fick låna kvinnans telefon. På vems initiativ?

- mammans (mamman ville ha en trygg kontakt med Patrik för att hon kände att hon/han behövde det)
- kvinnans (hon överhörde samtalet mellan Patrik och hans mamma och lånade ut sin telefon)
- Patriks ( han ville att mamman skulle veta att hon kunde nå honom iaf trots att kontantkortet var slut eller kanske ville finta föräldrarna.)
Citera
2017-07-04, 13:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Är det verkligen så konstigt att man som förälder väntar in sista tåget i hopp om att sonen som "försvann på vägen" kanske ska vara med på detta tåg?

Nej, inte särskilt konstigt alls.

När sista tåget på natten (om det stämmer) inkommit till Malmö, och Patrik varken svarar eller ringer tillbaka trots påfyllnad av kortet (enligt mamman), borde man bli riktigt orolig med tanke på att Patrik varit nedstämd och inte alls verkat må bra enligt både klasskamrater och lärare.

Då skulle man göra en polisanmälan direkt, vilket föräldrarna kanske gjorde? Om allt hade varit normalt, han hade klivit av fel, missat nästa tåg, kunde han ju ändå hört av sig om allt hade varit ok.

Alla tecken på att något allvarligt kan ha hänt.
Citera
2017-07-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i-en-strut
Har du nånsin träffat eller pratat med en person som har en psykos? Jag kan säga att det är lätt att märka utan att träffa personen, ett samtal över telefonen kan gott räcka om det är någon man känner någorlunda väl.

Jag har en hel del erfarenhet av psykisk ohälsa så jag vet vad jag pratar om.
Citera
2017-07-04, 14:55
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Håller med om det som står ovan. Samtalet med mamman fick honom att stiga av tåget. Han ville inte komma hem längre. I filmen från övervakningskameran så syns det mycket tydligt att personen som tros vara Patrik går målmedvetet. Han har inte råkat gå av på fel station.

Vi vet ingenting om föräldrarnas relation med Patrik. De kommer heller inte upplysa oss om något som får dem att se dåliga ut. De har dock gjort ett ambitiöst jobb med att försöka få Patrik att framstå som en jävla dåre. Extremt osmickrande bilder och den oseriösa diagnosen på honom kablas ut gång på gång i hela landet. Det som om de vill omyndighetsförklara honom, göra honom till ett litet barn som de har kontroll över. Det är något sjukt över det här fallet, och då menar jag inte Patrik.

Tror tyvärr inte att Patrik lever längre men jag hoppas ändå på att han helt enkelt håller sig gömd hos en bekant för att komma undan sina föräldrar. Har själv brutit totalt med mina föräldrar, så även om den teorin känns som önsketänkande så vet ju jag att det ändå händer. Sen finns det förstås olika tillvägagångssätt. Om man nöjer sig med att t-ex skaffa hemligt nummer eller det mest ambitiösa - Man fejkar sin död. Vilken metod man väljer beror lite på hur benägna föräldrarna är att få kontakt med dig.

Sen, oavsett anledning till hans försvinnande så tror jag att hans föräldrar aldrig kommer att acceptera något annat än att han blivit svårt psykiskt sjuk. Tror att det är därför de verkat hamnat på kant med polisen.

Slutligen. Finns det ingen vettig människa som kan stänga ned den där facebook-sidan.

Polisen har säkert förklarat för hans föräldrar att de anser att Patrik velat försvinna, men det vägrar föräldrar acceptera.

Kan man inte "gå målmedvetet" om man gått av på fel station och tror att man gått av på rätt station?

Föräldrarna var väl lite missnöjda med polisens återkoppling, men att de skulle "kommit på kant"? Var finns tecknen på att polisen skulle ha en annan uppfattning än föräldrarna?

Ändå, visst kan man undra om han inte känt sig pressad av att riskera att hamna på psykakuten, om det kan ha varit så att han inte ville det.

Ett av kriterierna (det finns flera kriterier) för att bli tvångsinlagd är man visar en ovilja att bli inlagd. Om det sedan borde varit tvångsinläggning eller kanske bara oroade anhöriga som tyckte det, det får tror jag avgöras inom 24 timmar efter en tvångsinläggning.

Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Något som jag inte fattar är hur föräldrarna som bor längst ner i Sverige och P bor nästan längst upp, alltså ett väldigt långt avstånd i mellan, kan veta hur P är klädd den dagen han försvinner.
Hur kan de veta att han har mössa på sig tex? Har dom "Skajpat"?

Filmen som visar P när han kliver av tåget upplever jag som de flesta. En målmedveten kille som absolut inte verkar psykotisk eller paranoid! Psykosen skulle ha uppstått på tåget enl mamman

Om nu P är vid liv så verkar han hålla sig undan eftersom inga spår finns.

Kan han ha suttit på tåget och surfat med mobilen? Han kanske redan hemifrån har haft funderingar på att besöka ett "andligt ställe" för att få ro i kroppen. När han kom till Hallsberg så kommer hans träff för att hämta upp honom men innan det så sitter han kvar ett tag på tåget för att "vänta in"?

Det finns ett ställe som kallas Englagård och som är något "Måbraandarnakommerskit"(retreat) och dom möter upp och hämtar vid Hallsberg central.

Det kan vara betalt långt innan eller så har P mer pengar än vad mamman visste om

http://www.retreat.nu/index.htm

https://www.pixeltopic.com/image/lperepxbjsooox/

https://www.pixeltopic.com/image/uclsafueimvcjq/

https://www.pixeltopic.com/image/znvfvydqarvfoia/

Jag tror inte man kan dra några bestämda slutsatser av filmen som visar honom när han kliver av tåget. En psykotisk person behöver inte se ut som ett raglande fyllo i en skräckfilm.

Det fanns ju ett vittne från tåget. Hon kan ha berättat om klädseln.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-07-04 kl. 15:15.
Citera
2017-07-04, 15:24
Medlem
Han trodde att han var i Mjölby, men inget stämde när han skulle hitta nästa tåg och sen börja han gå på stan i ren förvirring eftersom inget tåg till Malmö fanns att finna?

Eller så gick han av för han inte ville hem till föräldrarna.
Citera
2017-07-04, 15:38
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, inte särskilt konstigt alls.

När sista tåget på natten (om det stämmer) inkommit till Malmö, och Patrik varken svarar eller ringer tillbaka trots påfyllnad av kortet (enligt mamman), borde man bli riktigt orolig med tanke på att Patrik varit nedstämd och inte alls verkat må bra enligt både klasskamrater och lärare.

Alla tecken på att något allvarligt kan ha hänt.

Läste gamla artiklar och hittade tidsangivelser, vilket några här i tråden frågade om.

Patriks väska blev hittad vid 19-tiden på måndagen. Då hade han inte anmälts som försvunnen.
Föräldrarna anmälde honom försvunnen natten mellan måndag och tisdag.
På onsdagen började Missing People leta i Hallsberg och det gjorde helikoptersök.
Först nästkommande helg satte polisen in hundar.
Filmen från stationen kom polisen till handa drygt en vecka efter hans försvinnande.
Citera
2017-07-04, 15:59
Medlem
Någon har tidigare kommenterat angående Patriks skolgång i Falun. Jag klickade in på Musikkonservatoriet och där går att läsa att man även bedriver eftergymnasial skolgång. Man förbereder elever som har musikhögskolan som mål. Så inget konstigt att 22-årige Patrik studerade där.
Citera
2017-07-04, 16:08
Medlem
RetroLovers avatar
Har inget direkt att tillägga. Men jag tycker det är tragiskt att det nu har gått så lång tid utan några spår. Ville länge tro att han skulle hittas vid liv, men nu känns det inte lika troligt längre. Stackars föräldrar.
Citera
2017-07-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaaleesy
Jag har en hel del erfarenhet av psykisk ohälsa så jag vet vad jag pratar om.

Så berätta då vilka fysiska tecken du måste se vid ett personligt möte för att kunna GISSA att det rör sig om en psykos? Förutom då t ex talar osammanhängande, uttrycker överdriven rädsla eller paranoia, berättar om saker hen sett som inte är möljligt, pratar mer forcerat än vanligt, verkar förvirrad, pratar med annorlunda röst eller andra saker som kan tyda på psykos och som man kan notera över telefon? Du tycker inte att de sakerna jag nämnt kan räcka för att väcka misstanke?
Citera
2017-07-04, 16:44
Medlem
IQ130s avatar
Den försvunne var/är en lovande jazzmusiker, fick diplom och gick utbildningen i Falun med hopp om att bli antagen till Musihögskolan i Malmö. Det är en utbildning som förbereder för högre studier. Så långt kan alla förstå. Resten är också relativt lätt att ta till sig: Han kämpade så hårt att han blev sjuk. Utbrändhet kan leda till psykoser, panikattacker, förvirring i tid och rum.

Vad som hänt studenten är troligast att han under sjukdomsanfall blev så panikslagen att han började vandra och antingen avlidit avsiktligt eller genom impulsiv handling. Ett tredje alternativ är att han förolyckats.

De droppade väskorna tyder på att han var svårt ansatt av panik. Försvinnandet kan fungera som lärdom för alla som driver sig själva för hårt. Ta inte i för mycket, lyssna på din kropp. Du duger som du är, allt löser sig. Det är inte farligt att drabbas av panik, använd olika tekniker för att minska symptomen. Jag tror att Patrik inte höll sig undan eventuell sjukvård, utan snarare var i akut behov av hjälp, där och då.

Troligen: Han pratade med sin mor, blev inkapslad i sina besvär, klev av i Hallsberg av misstag. Som några fler skrivit: Detta misstag blev för mycket för honom i hans tillstånd. Om han visste att han var förvirrad och inte kände igen sig i "Mjölby" (där han trodde att han var, troligen) fick han panik.

Han går lugnt på stationen, men de tappade väskorna tyder på panik i slutet. Han finns antagligen så långt som han orkade springa. Jag gissar på att han förolyckats. Trillat svårt och skadat sig eller i ren panik velat avsluta.

Den försvunne älskade musik. Han hade mycket att leva för. Han var duktig och blev belönad. Vem som helst kan bli sjuk. Kom ihåg det. Hans föräldrar agerar precis som de flesta föräldrar, de är utom sig och förtvivlade. De ska inte behöva leta på den mest besvärande platsen, om de inte orkar.

Ta hand om er därute.
Senast redigerad av IQ130 2017-07-04 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in