2017-07-04, 09:23
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Något som jag inte fattar är hur föräldrarna som bor längst ner i Sverige och P bor nästan längst upp, alltså ett väldigt långt avstånd i mellan, kan veta hur P är klädd den dagen han försvinner.
Hur kan de veta att han har mössa på sig tex? Har dom "Skajpat"?

Filmen som visar P när han kliver av tåget upplever jag som de flesta. En målmedveten kille som absolut inte verkar psykotisk eller paranoid! Psykosen skulle ha uppstått på tåget enl mamman

Om nu P är vid liv så verkar han hålla sig undan eftersom inga spår finns.

Kan han ha suttit på tåget och surfat med mobilen? Han kanske redan hemifrån har haft funderingar på att besöka ett "andligt ställe" för att få ro i kroppen. När han kom till Hallsberg så kommer hans träff för att hämta upp honom men innan det så sitter han kvar ett tag på tåget för att "vänta in"?

Det finns ett ställe som kallas Englagård och som är något "Måbraandarnakommerskit"(retreat) och dom möter upp och hämtar vid Hallsberg central.

Det kan vara betalt långt innan eller så har P mer pengar än vad mamman visste om

http://www.retreat.nu/index.htm

https://www.pixeltopic.com/image/lperepxbjsooox/

https://www.pixeltopic.com/image/uclsafueimvcjq/

https://www.pixeltopic.com/image/znvfvydqarvfoia/
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-07-04 kl. 09:45.
Citera
2017-07-04, 10:18
Medlem
Liberty75s avatar
Okej, mysteriet tätnar:

På pappans facebook-sida ligger ett foto på Patrik. (Gå in på "mobiluppladdningar" eftersom fotot finns i två upplagor). Det heter "Studentbal på G". Patrik är uppklädd och ser glad ut (dock väldigt smal, mycket smalare än på filmen, tycker jag).

Fotot är taget två dagar innan han försvann. Och det är taget utanför Malmö!! 😱😮😧

Nu är det definitivt något som inte stämmer!
Citera
2017-07-04, 10:21
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Okej, mysteriet tätnar:

På pappans facebook-sida ligger ett foto på Patrik. (Gå in på "mobiluppladdningar" eftersom fotot finns i två upplagor). Det heter "Studentbal på G". Patrik är uppklädd och ser glad ut (dock väldigt smal, mycket smalare än på filmen, tycker jag).

Fotot är taget två dagar innan han försvann. Och det är taget utanför Malmö!! 😱😮😧

Det är ju Patriks bror på bilden! Läs kommentaren från Patrik 😉
Citera
2017-07-04, 10:26
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Okej, mysteriet tätnar:

Det är Patriks bror.
Citera
2017-07-04, 10:29
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Det är Patriks bror.

Ååh, tack!! Puh. Började bli orolig för att det var något jättefel. De är så lika. 😄😬🌷
Citera
2017-07-04, 10:34
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Englagården var redan uppkollad!

Finns det andra ställen i närheten eller som kanske drivs i mer privat regi?
Citera
2017-07-04, 10:44
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Englagården var redan uppkollad!

Finns det andra ställen i närheten eller som kanske drivs i mer privat regi?

Vem hade kollat upp det?
Citera
2017-07-04, 10:46
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Vem hade kollat upp det?

Vet inte om det är Mps. Fick bara till svar när jag skrev till pappan att "några av oss har kollat Englagården"
Citera
2017-07-04, 11:09
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Tror som du att den nära framtiden tedde sig för gräslig så han hoppade av på en impuls. Och tror faktiskt hans mamma förstår vad det var som utlöste det. Kanske något hon föreslog som hon nu ångrar grymt. Är man deprimerad kan ju minsta lilla ord utlösa traumatiska känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Ja precis, och det är nog det man kunnat se i efterhand. Masterna sträcker sig väl en bit. Deras samtal bröts nog därefter och han ringde upp mamman med kvinnans telefon. Sen steg han ut i det fria och är borta.

Det är även min tanke och därför man bemöts med såna taggar utåt när man frågar runt dessa detaljer i tråden, jag blev helt avfärdad när jag frågade om pinget, mobilsignaler sista samtalet etc, som att man menar något ills o s v. Det gör man inte utan försöker bara hjälpa men det är svårt att se för någon som skuldbelägger sig.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det verkar ju som om Patrik ganska nyligen fått mer allvarliga problem och säkert har han inte kommit i kontakt med vården för detta, om det stämmer som står i pressen. Känns som om de mer allvarliga problemen blommat ut under Gotlandsresan. Om man aldrig haft problem tidigare, finns nog en spärr att söka hjälp och det är ofta långa väntetider för att få hjälp. Det verkar som om Patrik pratat med sina föräldrar om att få hjälp. Kanske insåg han själv detta, kanske inte.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6r%C3%A4ldrarnas-desperata-jakt-efter-f%C3%B6rsvunna-patrik-22-1.4400286

För mycket slump:
- batteritorsk (enligt en väl insatt person på tråden)
- går av på fel station, trots att han åkt flera gånger och stationerna ser helt olika ut
- går av fel station fast tåget stått på perrongen i 10 minuter
- frågar inte kvinnan på tåget som han lånat telefonen av om detta är Mjölby
- lämnar stationsområdet istället för att hoppa på tåget igen, hoppa på ett annat tåg eller fråga någon
- lämnar inte bara en väska på ensligt ställe, utan går vidare och tar även av sig ryggsäcken

Nej, det är ingen slump.

Håller med om det som står ovan. Samtalet med mamman fick honom att stiga av tåget. Han ville inte komma hem längre. I filmen från övervakningskameran så syns det mycket tydligt att personen som tros vara Patrik går målmedvetet. Han har inte råkat gå av på fel station.

Vi vet ingenting om föräldrarnas relation med Patrik. De kommer heller inte upplysa oss om något som får dem att se dåliga ut. De har dock gjort ett ambitiöst jobb med att försöka få Patrik att framstå som en jävla dåre. Extremt osmickrande bilder och den oseriösa diagnosen på honom kablas ut gång på gång i hela landet. Det som om de vill omyndighetsförklara honom, göra honom till ett litet barn som de har kontroll över. Det är något sjukt över det här fallet, och då menar jag inte Patrik.

Tror tyvärr inte att Patrik lever längre men jag hoppas ändå på att han helt enkelt håller sig gömd hos en bekant för att komma undan sina föräldrar. Har själv brutit totalt med mina föräldrar, så även om den teorin känns som önsketänkande så vet ju jag att det ändå händer. Sen finns det förstås olika tillvägagångssätt. Om man nöjer sig med att t-ex skaffa hemligt nummer eller det mest ambitiösa - Man fejkar sin död. Vilken metod man väljer beror lite på hur benägna föräldrarna är att få kontakt med dig.

Sen, oavsett anledning till hans försvinnande så tror jag att hans föräldrar aldrig kommer att acceptera något annat än att han blivit svårt psykiskt sjuk. Tror att det är därför de verkat hamnat på kant med polisen.

Slutligen. Finns det ingen vettig människa som kan stänga ned den där facebook-sidan.

Polisen har säkert förklarat för hans föräldrar att de anser att Patrik velat försvinna, men det vägrar föräldrar acceptera.
Citera
2017-07-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Håller med om det som står ovan. Samtalet med mamman fick honom att stiga av tåget. Han ville inte komma hem längre. I filmen från övervakningskameran så syns det mycket tydligt att personen som tros vara Patrik går målmedvetet. Han har inte råkat gå av på fel station.

Vi vet ingenting om föräldrarnas relation med Patrik. De kommer heller inte upplysa oss om något som får dem att se dåliga ut. De har dock gjort ett ambitiöst jobb med att försöka få Patrik att framstå som en jävla dåre. Extremt osmickrande bilder och den oseriösa diagnosen på honom kablas ut gång på gång i hela landet. Det som om de vill omyndighetsförklara honom, göra honom till ett litet barn som de har kontroll över. Det är något sjukt över det här fallet, och då menar jag inte Patrik.

Tror tyvärr inte att Patrik lever längre men jag hoppas ändå på att han helt enkelt håller sig gömd hos en bekant för att komma undan sina föräldrar. Har själv brutit totalt med mina föräldrar, så även om den teorin känns som önsketänkande så vet ju jag att det ändå händer. Sen finns det förstås olika tillvägagångssätt. Om man nöjer sig med att t-ex skaffa hemligt nummer eller det mest ambitiösa - Man fejkar sin död. Vilken metod man väljer beror lite på hur benägna föräldrarna är att få kontakt med dig.

Sen, oavsett anledning till hans försvinnande så tror jag att hans föräldrar aldrig kommer att acceptera något annat än att han blivit svårt psykiskt sjuk. Tror att det är därför de verkat hamnat på kant med polisen.

Slutligen. Finns det ingen vettig människa som kan stänga ned den där facebook-sidan.

Polisen har säkert förklarat för hans föräldrar att de anser att Patrik velat försvinna, men det vägrar föräldrar acceptera.

Bra inlägg! Om jag minns rätt så tror jag att läste i na.se att Patriks föräldrar väntade till det SISTA tåget var framme i malmö, sent på natten. De ville verkligen se till att Patrik kom hem till varje pris. Kan det vara så att de ville han skulle in på psykakuten asap p.g.a. hans depression? Det är ju isåfall inte konstigt att han inte ville hem.
Citera
2017-07-04, 11:39
Medlem
Bumblebeebees avatar
Till en början trodde jag att Patrik levde. Sen började jag tro att han tagit livet av sig. (Kanske blev jag påverkad av alla andra som prompt var övertygade om att han begått självmord). Men nu börjar jag få den känsla jag hade till en början, att han visste lever. Jag vill inte bara tro det, jag tror det verkligen.

Det känns som att han inte vill hem till sina föräldrar och jag tror inte ett dugg på att P har en psykos. Jag tror att P visste vad han ville när han klev av tåget.

Får också en känsla av att P är en rätt smart kille. Har länsat hela hans facebook, kollat bilder och kommentarer av honom, även hos hans föräldrars, och bästa vännen Patrik Ljungkvists facebooksidor.

Det här fallet är dock, som många andra också verkar hålla med om, väldigt märkligt. Det känns skumt. Förresten.. Så pass skumt att jag drömde om Patrik i natt..
Citera
2017-07-04, 12:10
Medlem
De där 8 minutrarna han satt kvar på tåget, visst var det så(?), var det då han pratade med sin mamma och sedan direkt klev av när samtalet var slut? Kanske därför han satt kvar en stund... Och om det var under det samtalet han vestämde sig och om det var då han lånade tantens mobil så sa han till mamman att hon når honom på det numret och hoppades på att tanten inte skulle minnas var han klev av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in