Men datorn då? Den låg ju kvar i väskan? Varför skulle han inte vilja ta med den då? Och varför tar han inte bara med sig sina väskor till sin kompis om han nu bestämt sig för att gömma sig hos denne?
Det kan ju vara så att P har valt att "gå under jorden". Hans telefon o bankkort har inte använts under hela tiden som han har varit förvunnen. Samma sak med datorn som han inte ens tog med sig. Allt detta för att det ska bli svårare att hitta honom. Dock är detta bara en om-Patrik-är-i-livet-teori. Tror dessvärre inte att han är i livet längre.
Om han nu verkligen håller sig undan frivilligt och inte ligger död någonstans, varför? Vad skulle han få ut av att hålla sig undan frivilligt, har han blivit hotad? Sen har vi det där med "psykos".. vad har det med att göra vid frivilliga försvinnanden?
Blir väldigt irriterad när de trycker på psykos hela tiden utan att ens träffat honom, jag tror inte pojken vill hem.
Har du nånsin träffat eller pratat med en person som har en psykos? Jag kan säga att det är lätt att märka utan att träffa personen, ett samtal över telefonen kan gott räcka om det är någon man känner någorlunda väl.
Tycker det har diskuterats lite kring den allra första bilden som lades ut på Patrik. Där han är mörk/röd runt ögonen och ser så otroligt sjuk/påverkad ut. När är den bilden tagen? Det var den bilden som fick mig att intressera mig för fallet direkt, jag såg den och tänkte "OJ, där är nån som är trasig!"
Tycker det har diskuterats lite kring den allra första bilden som lades ut på Patrik. Där han är mörk/röd runt ögonen och ser så otroligt sjuk/påverkad ut. När är den bilden tagen? Det var den bilden som fick mig att intressera mig för fallet direkt, jag såg den och tänkte "OJ, där är nån som är trasig!"
De flesta tycker att han ser målmedveten ut på filmen. Det har tidigare framkommit att det går tåg till Malmö även från Hallsberg. Kan det ha varit så att det skulle gå ett tåg till Malmö under eftermiddagen som han försvann? Tänker att han kanske har sett att det står Malmö på en skylt eller att han tänkte gå in på stationen och leta efter en tavla med avgångar för att veta vilket spår han skulle gå till. I så fall kan han gå målmedvetet. Han kan mycket väl ha bytt tåg i Hallsberg tidigare och stationen kan vara bekant för honom.
Det är bara lite tankar jag har utifrån att han faktiskt klivit av tåget av misstag.
Frågan är när exakt övervakningsbilderna togs. Det är ganska intressant. Har hans Mjölby-tåg gått då, eller står det kvar?
Troligen står det kvar, det verkar vara så tidsmässigt. Han går av efter tio minuter
(om någon har en källa på att det skulle ha varit 8 min, annat än att påstå sig ha läst det bakåt i tråden, så köper jag det, men jag skriver tio min eftersom jag inte vet något annat)
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Du kan ha rätt, läste nånstans tidigare i tråden att han väntade 8 minuter innan han gick av dock
... och Mjölbytåget går då om ytterligare 5 (??) min (10+5=15, om det nu stämmer att tåguppehållet var på 15 min).
Det går bara 1 direkttåg till Malmö från Hallsberg, kl 16.24 (utgår från Stockholm). Det är anpassat speciellt för resor mellan Stockholm och Halmstad/Helsingborg och det går över Göteborg.
Alla andra resor till Malmö kräver ett byte i Mjölby, exempelvis 16.47 som är framme 3 min tidigare. (Kortare väg.)
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Försökte hitta inlägget när jag uppdaterade sidan, men Utropstecknet och hennes kompani verkar ha rensat upp ordentligt bland kommentarer och jag kan inte se det. Tror det låg under spekulationstråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag läste det och tänkte jisses, nu går hysterin igång igen! Men nej, inte ett ord! 😱🙄 Fattar absolut ingenting. Hela gruppen är lika bisarr som fallet i sig. 👽👻
Borttaget i tråden alltså?
(Café i Stockholm, polis kontaktad.)
Nu vet (???) vi iaf att någon på ett café kontaktat polis för att det skulle kunna ha varit PL.
Som vanligt utan att någon pratat med honom eller tagit en bild.
Senast redigerad av pudellus 2017-07-04 kl. 06:26.
Han hade bott i Falun nåt år och åkt sträckan fran och tillbaka några gånger, dvs bytt tåg i Mjölby eller Hallsberg förut. En eller båda stationerna var bekanta för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom PL tidigare hade åkt denna sträcka så måste han ha kunnat se skillnad på stationerna Hallsberg och Mjölby. Dessutom helt olika till utseendet.
Han gick enligt en artikel nyligen (ev denna) på musikgymnasium i Falun och skulle ha tagit studenten för några veckor sedan.
Patrik har enligt ett Facebookinlägg som hans mor skrivit (citerat här i tråden någonstans) åkt "måååånga gånger" mellan Falun och Malmö.
Det har framkommit att han han inte har bra lokalsinne. I hans hemstad har även lokalbor ofta svårt att hitta för det är platt mm. Lokalsinnet prövas.
Jag tror att han kunnat se skillnad på stationerna, men vilken kommer först? Han mådde dåligt, men lokalsinnet eller eventuellt en mindre god geografisk kunskap kan ha bidragit till misstaget att kliva av tåget.
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Jag har en hypotes om vad som kan ha hänt. utgångspunkterna är att Patrik steg av av misstag, och att han sedan gick norut från stationen.
För många längre tågresor gäller byte i Hallsberg, och ibland när man närmar sig stationen uppstår en masseffekt; nästan samtidigt reser sig varenda passagerare i tåget och gör sig klar att gå av. Närmar man sig då själv ett byte men inte är helt klar på var man är (musik i örona t ex) så är det lätt att bli stressad och helt enkelt hänga på de andra.
Väl ute på perrongen ska ofta hela skocken byta till samma tåg, och det kan innebära att man hamnar i ett lämmeltåg som går i en bestämd riktning. Detta raska följe kan gå från södra perrongen upp över spåret och ner på norra perrongen. Om man, då eller senare, kommer på att man är fel så måste man gå tillbaka upp för samma trappa. När man sedan kommit upp på övergången TROR jag att det är skyltat UTGÅNG år vänster, alltså norrut, vet någon eller kan kolla?
När man sedan kommer ut från stationens norra utgång kan man tror att man är i nån ruffig 70-talsrulle och blivit avsläppt i South Bronx. Det är ett jävla ställe helt enkelt, fult, ödsligt och ogästvänligt, som kan göra den starkaste modfälld, jag har själv stått där en mörk natt och väntat på en taxi. Länk: Google Maps, Långgatan 32 Streetview.
Det kan vara förklaringen till att han inte bara knallade ut på stan som ligger 50 meter åt andra hållet, en betydligt socialare kontext, utan istället hamnade på ett skitställe där han med lätt till ångest inte kunde hantera att han intet ont anande hamnat helt å h-e.
Ska jag försöka gissa vad han gjorde sen så kan han ju gått mot villaområdet (trevligare än resten) i tron att här nånstans är stan, men sen bara fortsatt över gärdena.
Ska jag även gissa var man bör leta, så vore det i vattendragen norrut, dammarna som har nämnts, Puttlabäcken och Ralaån och vad dom heter.
Jag har inte följt hela tråden så jag kan ha missat om nån tagit upp liknande tankar, jag ber om överseende i så fall.
Bra poäng. Har själv gått fel på stationer. Man hamnar då på "baksidan" och så undrar man om man gått fel, eller om det är åt det hållet som centrum ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av i-en-strut
Hittar inte tråden nu men minns ett fall utanför Askersund där en gårdsägare i medelåldern försvunnit, tror det var på hösten.
Mystiska bilar hade allmänheten sett osv.
Polisen hade hundar ute och sökte flera gånger och minns inte om missing people fanns då men det söktes.
På våren hittades kroppen i ett träd några hundra meter från gården.
Så ibland är det nära men minnas trots stora insatser.
Men är den bilden från samma tillfälle? Har aldrig sett vare sig en riktigt trött människa eller nån med grav pollenallergi se ut sådär. Kolla blicken! Ser ut som att killen är nån annanstans.
Nu har jag följt denna tråden länge och var tvungen att logga in! Killen är 22 år och går på gymnasiet?! I normala fall går man ut gymnasiet samma år man fyller 19. Håller med ni som säger att nåt inte stämmer. Har han haft studieuppehåll någonting eller gått om? Pga vad? Vad är det som inte berättas om P??
Men är den bilden från samma tillfälle? Har aldrig sett vare sig en riktigt trött människa eller nån med grav pollenallergi se ut sådär. Kolla blicken! Ser ut som att killen är nån annanstans.
Ja, han ser inte enbart trött ut. Om bilderna är tagna vid samma tillfälle vet jag inte. Det verkar inte så sannolikt med tanke på skillnaderna.