2017-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Bostadspriserna kan bara öka så länge det finns bostadsbrist, det är en av orsakerna till att bankerna är ytterst ovilliga att låna pengar till ett nytt miljonprogramm av byggande.
Förra gången man byggde bort bostadsbristen kollapsade bostadsmarknaden, en miljonvilla rasade t.ex. ner till halva priset.
Sådant är inget som bankerna gillar, de gillar när priserna stiger och folk lånar mycket luftpengar som de förmodligen aldrig kan betala.
Fastighetsbolagen ligger med en genomsnittlig belåningsgrad på mellan 50-60% om jag inte missminner mig. Det är föga förvånande samma nivån som hushållen.

Varifrån har du fått att banker inte vill låna ut till byggande av bostäder?
2017-07-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bubblan är mycket omskriven av välkända nationalekonomer det är artiklar varje dag eller varje vecka i riksmedia. Vem försöker du lura? Dig själv?
Jag ser inga citat.
Har du misslyckats?
Var det rubriksättare som visade sig vara dina experter?
2017-07-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag minns att jag frågat alpha vid vilken prisnivå han skulle anse att det förligger en bostadsbubbla. Lite skämtsamt föreslog jag en miljon per m2, om det skulle kvalificera som bubbelpris.

Har inte fått något svar än.
Kommer inte ihåg någon sådan fråga. Det är lite befängt att koppla till en numerisk prisnivå. Dels som du har fått kommentarer av andra att det inte är en real siffra.
Dels för att en bubbla är en mekanism och inte ett pris.

Räkna ut hur många som köper bostäder, låter de stå tomma, betalar kapital och driftkostnader, medan dom vänta på att sälja till ett högre pris, som då skall vara större än omkostnaderna. Då kan vi diskutera hur stor bubblan är.
2017-07-02, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Bostadspriserna kan bara öka så länge det finns bostadsbrist, det är en av orsakerna till att bankerna är ytterst ovilliga att låna pengar till ett nytt miljonprogramm av byggande.
Förra gången man byggde bort bostadsbristen kollapsade bostadsmarknaden, en miljonvilla rasade t.ex. ner till halva priset.
Sådant är inget som bankerna gillar, de gillar när priserna stiger och folk lånar mycket luftpengar som de förmodligen aldrig kan betala.

Det där med bostadsbrist är ett ytterst bräckligt argument. För vad är egentligen bostadsbrist? Är det inte alltid "brist"? Hur långt är ett snöre?

Det är som att fråga människor om de har tillräckligt med pengar. Det spelar ingen roll om man är miljardär, ingen tackar nej till en tusenlapp till.

Det pratas om bostadsbrist i hela landet. Förra året gjordes en inventering i Kalmar län där det befanns finnas fyra bostadslösa personer. Det vill säga alla övriga hade en "bostad" - åtminstone tak över huvudet. Sedan kan man diskutera kvaliteten.
2017-07-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Med fastighetskatt flyttar man till något man har råd med, typ mindre billig bostadsrätt. Eller frigör kapitalet bundet i boendet och bor i hyresrätt.
Det gäller med dagens reavinstskatt också.

Skillnaden är dock att med dagens beskattning kan de gamla bo kvar i sitt invanda boende.
Med ditt förslag tvingar du dom till ett försämrat boende.

Är det det senare som är det viktiga för dig?
2017-07-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det krävs i så fall att banker, regering/riksdag och myndigheter fortsätter elda på lånefesten.
Antar att citatet kommer från borttagande av Lex Laval.
Nja, det handlar om att facket kommer att höja byggnadskostnaden. Dom frågar inte någon om tillstånd.

För Fastighetsbolag och andra bostadsköpare så stiger priset.

Sedan är det väl en fråga om hur reaktionen på det blir.
* Antingen stigande priser och allt bara tuffar på.
* Eller att efterfrågan mattas och byggbolagen säger upp folk. Och det kan ju tvinga fram åtgärd av Regeringen. Dom minskar ned anslag till polisen och subventionerar byggjobbare. Eller något sådant.

Det är väldigt oklart vad du menar med: "fortsätter elda på lånefesten". Kan du förklara mer tydligt.
2017-07-02, 19:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det där med bostadsbrist är ett ytterst bräckligt argument. För vad är egentligen bostadsbrist? Är det inte alltid "brist"? Hur långt är ett snöre?

Det är som att fråga människor om de har tillräckligt med pengar. Det spelar ingen roll om man är miljardär, ingen tackar nej till en tusenlapp till.

Det pratas om bostadsbrist i hela landet. Förra året gjordes en inventering i Kalmar län där det befanns finnas fyra bostadslösa personer. Det vill säga alla övriga hade en "bostad" - åtminstone tak över huvudet. Sedan kan man diskutera kvaliteten.
Jag har bytt bostad flera ggr. Det har alltid funnits massor med objekt att välja mellan. Brist?

Å andra sidan så klarar inte en tillgångsstyrd marknad av att hantera ett överflöd. Det resulterar vanligtvis i priskollaps.

Vanligtvis så är "Bristen" de syftar till att det finns en tydligt brist på lägenheter som någon annan betalar för, så de själva inte behöver betala fulla kostnaden.
2017-07-02, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vänstern har majoritet i Riksdagen...

Jag repeterar: mellan 2006 och 2016 överträffade inflationen BNP-utvecklingen i Sverige. Det är bedrövligt. Samma tid led Sverige under en borgar-regering ledd av Fredrik Reinfeldt den störde. Mellan 1982 och 1992 överträffade BNP inflationen. Så ska det vara i idealfallet. Detta var också toppen. Brasklappen var att det i längden var ohållbart. Den här tiden hade Sverige sånär som på slutet och hösten -91 S-ledda regeringar.

Bevis. BNP-siffror och inflationssiffrorna.
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/bnp---bruttonationalprodukten/

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/

1982-1992: BNP ökar 133%. Inflationen ökar med 105%. Bra!
2006-2016: Inflationen ökar med 106%. BNP ökar med 41%. Riktigt djävla dåligt.

Kolla själva. Analytikern skapar ett index på M3 där index 1981 och 2005 är index 100. BNP-förändringen beräknas som förändringen/det ursprungliga mellan år -92/-82 och -16/-06. Mattenivå: mellanstadiet.
2017-07-02, 21:44
Bannlyst
Citat:
Jag har levererat mätdata från SCB som visar att hushållens nettotillgångar/KPI fördubblats sedan 2006.

Förstår du att om tillgångar/KPI ökar så kan man konsumera mer för sina tillgångar?

Klarar du av att svara på den frågan.

Jag tänker inte ge ett enkelt svar. Jag svarar som en tänkande människa. Sedan får apan efteråt klia sig i huvudet om han fortfarande inte låtsas fatta. Jag bryr mig inte.

Du har levererat data från SCB som visar att nominella belopp ökat pga inflation. Det du försöker inbilla folk är att välståndet ökat när tidigare sparande misshandlats med inflation (hål i huvudet) bara för att KPI inte ökat samma period. Det går inte att hålla en ökad penningmängd i karantän och inflation driver upp tillgångspriser, motverkar således en verklig återhämtning i ekonomin. Inflationen hade lika gärna kunna ha varit noll och KPI hade sjunkit. Hur många gånger har jag inte skrivit detta och det liksom g-å-r ä-n-d-å i-n-t-e i-n.

Dessutom, för att anknyta till tråden, bekymrar mig de höga och ökande bopriserna. De kräver skulder. Det vänder man till att det är ju toppen med höjda bopriser därför att det är en själv som sitter på tillgången.
Senast redigerad av Mertillen 2017-07-02 kl. 21:59.
2017-07-02, 23:38
Medlem
Citat:
Det är väldigt oklart vad du menar med: "fortsätter elda på lånefesten". Kan du förklara mer tydligt.

De åtgärder som nu görs bromsar låneexpansionen som ju länge varit en rejäl motor i ekonomin. Den nu inslagna vägen med allehanda restriktioner kommer ofelbart leda till stagnation & arbetslöshet.

Elda på lånefesten; borttagande av amorteringskravet, återinför 100% belåning, slopa skuldkvotstaket, öka ränteavdragen: happy days are here again!

Mitt svar är ironiskt, jag tror vi är inmålade i ett hörn, man har vänt och vridit på varje sten för att hålla arbetsmarknad och konsumtion uppe, vi närmar oss vägs ände.
2017-07-03, 01:21
Medlem
Citat:

Bostadsbrist är när en ungdom som vill flytta hemifrån, men inte kan få tag i en lägenhet.
När jag var ung för många år sedan kunde man utan problem få tag i ett boende på någon dag, det var efter det s.k. miljonprogrammet då man verkligen byggde bort bostadsbristen i varenda liten och stor stad. De var dessutom billiga i hyra och insatser, de flesta var ju HSB-byggen.
2017-07-03, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
De åtgärder som nu görs bromsar låneexpansionen som ju länge varit en rejäl motor i ekonomin. Den nu inslagna vägen med allehanda restriktioner kommer ofelbart leda till stagnation & arbetslöshet.

Elda på lånefesten; borttagande av amorteringskravet, återinför 100% belåning, slopa skuldkvotstaket, öka ränteavdragen: happy days are here again!

Mitt svar är ironiskt, jag tror vi är inmålade i ett hörn, man har vänt och vridit på varje sten för att hålla arbetsmarknad och konsumtion uppe, vi närmar oss vägs ände.

Du har helt rätt i det sista du skriver, vägs ände är nog nådd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in