Citat:
På något sätt så lyckas dessa ordna boende.Det ohållbara är att lönen för samhällsviktiga grupper så som lärare, sjuksköterskor, brandmän, poliser mfl. Är för låg för att räcka till dagens priser. Tar väl tio år och uppåt att spara till kontantinsatsen för dessa. HR tar också väldigt lång tid att få tag i, minst 5 års kötid för en lägenhet i Rinkeby (kanske var bättre på denna front på 80-talet). Roligt att du nämner 80-talet då vi fick en krasch på bostadsmarknaden ett par år efter. Härligt för paret civilingenjörer som belånade sig 100% på slutet av 80-talet. Jag tänker inte ta samma risker som dem.
Sedan är det så i Stockholm att en del har långa resvägar. Vet flera höginkomsttagare som har mer än 4 mil till jobbet. Även folk som bor utanför Uppsala som jobbar i Stockholm.
Så om nu höginkomsttagare klarar av det bör väl de du nämner också klara det.
Ska man bo i en större stad får man nog räkna med längre restid.
Ang lågkonjunkturen 92-93. I korthet kom en internationell lågkonjunktur. Sverige hade fast växelkurs och en övervärderad valuta. När andra centralbanker sänkte räntan för att parera kunde inte RB göra det. Då misstrodde de flesta att Sverige skulle klara detta. Varvid näringslivet av ren självbevarelsedrift valde att ligga kvar med intäkter i utländsk valuta. Medan det fortfarande fanns en växling till utländsk valuta för import. För att hålla växelkursen så tvingades RB höja räntan, varvid situationen blev helt hopplös.
Ovan på detta så kom en fördubbling av fastighetsskatten och och en "halvering" av ränteavdragen.
Pga ovanstående faktorer rasade konjunkturen i landet. BNP/Capita rasade, och arbetslösheten drog iväg.
Inte konstigt att bostadspriserna backar lite då.
Just detta kommer inte att upprepas då (S) till slut gick med på att backa från fast växelkurs. Men nya konjunkturförsvagningar kan komma.
Jag ser dock inte att detta har med någon bubbla att göra. BNP-fallet var det största vi haft i mannaminne. Att det dämpar bostadspriserna är rent inkomstrelaterat.
Citat:
Vi borde då kunna vara överens om att om en prisnedgång sker behöver inte det betyda att det varit en bubbla.Bubbla för platt TV? Nej, där pratar vi om en ny produkt/innovation och när produkten nått en viss mognad sjunker produktionskostnaden då fabrikerna blir mer effektiva. Konkurrensen hårdnar då vinster finns att hämta och marginaler är höga, konsekvensen blir lägre priser för att konkurrera. I fallet med bopriser finns ingen förklaring till att priserna stigit så pass mycket mer än de reala löneökningarna.
Citat:
Jag har inte sagt att fördelningen är jämn. Jag sa att ökningen är ganska jämnt spridd. Stor skillnad.Och det är ju ökningen som är ämnet för diskussion.
Det kommer sig av att en stor del av det som ökat är:
* Pensionssparande. Och det är inte så att det bara är Wallenberg som tagit ökningen.
* Fonder. Och det är inte så att det bara är Wallenberg som tagit ökningen.
* Bostäder. Och det är inte så att det bara är Wallenberg som tagit ökningen.
Dvs de som haft pensionssparande, aktier, bostäder har alla varit med om ökningen. Ökningen har alltså slagit ganska brett.
Icke-arbetande bidragstagare har dock inte varit med om detta. (Därav att man läser ganska mycket förnekelse här i forumen).
Citat:
Se tidigare inlägg om skillnad mellan byggnadskostnad och produktionskostnad.Ang. Produktionskostnaden, skrev jag nyligen att den 2015 låg på ca 50' per kvm, varför säljs då lägenheter för 100 ' kvm? Konkurrensen är hård med 4% vinst håller jag med om. Men det verkar röra sig om ett par stora bolag och då tycker jag det är märkligt att vinsterna inte är högre, flygindustrin har samma vinster men där finns tusentals konkurrenter.
Markpris skiljer ganska mycket.
Här har du något som du antagligen kan köpa på en gång (65 KSEK för ett BR-radhus). https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-marielund-haparanda-kommun-algstraket-26-h-11817999
Men då säger du antagligen att du inte är så sugen på att bo där. Och då har du samtidigt en förklaring till varför markpris skiljer. Det är du och andra som sätter markpriset genom er köpvilja.
Byggnadskostnad för flerfamiljshus per kvm var 2015 32'748 SEK. I snitt för riket. Inga stora regionala skillnader.
Byggnadskostnad för BR ovan skulle ligga på ca 2.2 MSEK.
Och du har antagligen ingen stor lust att starta en byggfirma, bygga BR där, och försöka sälja.