2017-07-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Vi har några få jättar som varit med i många år. I många städer typ Göteborg får de nästan per automatik de bäst lägena. Inget incitament att förändra sig om man säger så. Ungefär som Televerket på 80-talet när en fax kostade 30 tusen. För Televerket ansåg inte att det fanns behov av billiga faxar.

Det kanske är så att vinstmarginalen är bara 4% men jag hävdar att detta beror på en stelnad byggindustri. Och givetvis på den politiskt beslutade konkurrensbegränsningen som facken getts kontroll över. Om det sitter en kille i Indien och driftar Landstingets datasystem i realtid eller om all helpdesk flyttats till Indien så säger ingen någonting men fan ta den Indier som kommer hit och utför jobb. Facken har ingen anledning till att effektivisera. Så undra på att byggindustrin stelnat. Sedan tillkommer skatter och avgifter och det som kommunen tar ut för marken. Man ser helt enkelt till att byggföretagen bara har 4% i vinst sedan himlar man med ögonen och tycker synd om sig själva.

Som jag tidigare skrivit är lösningen att importera låglönearbetskraft för markarbeten och sedan sätta upp färdiga modulhus som byggts på fabrik i låglöneland men detta blockeras politiskt. Kan Kineser montera ihop din iPhone och anat kan de troligen bygga hus.
Nu när V+SD+S röstat bort Lex Levin så kan ni nog räkna med att facket kommer att utpressa upp lönekostnaderna än mer.

Byggnadskostnaden och därmed produktionskostnaden kommer att stiga. Och därmed också pris på befintliga bostäder.

(Fö så kan kineser även utveckla tämligen avancerade produkter och konkurrera med resten av världen. T ex det processor chip som Huawei gör till sina smartphones. Desto längre tiden går desto fler har de som klarar systemfrågor).
2017-07-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Personligen så tror jag ju också att produktionskostnaderna ökar för att folk "kan" och är villiga att betala mer nu genom generösa lånevillkor
På samma sätt då som en platt-tv som kostade 100 KSEK i början på 2000-talet har stigit i pris "genom generösa lånevillkor".

Enligt dina fantasier hade det bara varit för leverantörerna att luta sig tillbaka och höja priset i takt med att räntorna fallit.

Men verkligheten stämmer inte med dina föreställningar.
2017-07-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag har gamlingar i husen i området där jag bor, de har inte råd, de tycker det är en dålig affär, de tycker de får en sämre miljö. Även de som måste kalla in barnbarnen att fixa trädgården ger inte upp de dör hellre i sina hus. Kanske de vill att barnbarnen ska få ärva.
Om dom säger att dom inte har råd så betyder det kanske att dom inte ser sig kunna betala flyttskatten och får sig något likvärdigt.

Men det jag pekar på är att dom kan ju acceptera att byta ned sig. Det finns inget hinder. Att dom sedan inte vill det är en annan sak.

Men jag skulle säga att det tunga hindret är att dom inte vill flytta ifrån sitt invanda boende.

Citat:
En förändring av skatteuttaget är vad OECD och en rad nationalekonomer, Calmfors är bara en, på svensk "bubbla" rekommenderar Sverige att göra.
Men det svarar inte på min fråga.
Och medan du funderar på den kan du begrunda att ett överflyttning av kapitalskatt till fastighetsskatt skulle tvinga bort de gamla som inte har råd med skatten från sitt invandra boende.

Är du beredd att vara så empatilös?

Citat:
Många experter typ Stefan Ingves är övertygade om att det finns och varnar för den konstant. Den är alltid relativ. Och bubblor har spruckit många gånger förut. Det kan bli en depression som på 1930 talet.
Du får gärna länka någon källa där Ingves eller någon annan ansvarig varnar för en bubbla.

Notera att det skall vara Ingves och inte någon rubriksättare eller murvel. Citat krävs.

(Det du har läst är just rubriksättare och murvlar).
2017-07-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är aldrig ärlig. Du har alltid lätt till lögnen och du är en bedragare. Du vet vilka låga tankar jag har om dig. Varför skriver du annars nu att jag är svarslös för?
Din nuvarande strategi är att benämna mig lögnare när du är svarslös på de fakta jag plockar fram.

Har du en endaste gång:
* Kunnat bemöta de fakta jag lägger fram. Nej det har du inte.
* Kunna påvisa att jag ljuger. Nej det har du inte.

Det du konstant repeterar är personangrepp, och dina egna föreställningar (som bara finns i ditt huvud).

Citat:
Du vet ju precis som jag att de kreditbetyg du efterlyser ger en "bra" bild av bankerna. Det vet vi på förhand så jag behöver inte söka rätt på några kreditbetyg.
Om du har någon saklig invändning mot hur kreditbetyg beräknas får du redovisa det. Varsågod.

Klarar du däremot inte det så har du ingen saklig invändning, utan bara ägnar dig åt blinda påståenden.

Citat:
Varför ska jag förresten alltid söka rätt på statistik åt dig för, som du själv och inte jag efterlyser? Gör det därför själv. Jag hindrar dig inte. Nu tror jag ju ändå inte på de kreditbetyg du efterlyser. Bankernas eget kapital är lågt iallafall eller förnekar du det?
Det är du som påstår. Du har du förklaringsbördan.

Vill du säga att det är tomt bakom dina påståenden.

Citat:
Vilket samtalsämne är det jag har bytt? Jag har inte bytt något samtalsämne. Jag vet att bankerna är svaga. De har ju ett litet eget kapital. Intet samtalsämne är bytt, banklobbyist Alpha.
Vad sägs om att läsa hur du själv gör när jag påtalar att du försöker smita från frågan och byta samtalsämne. Du kan där se hur du i stället för att svara sätter igång och sprida påståenden i alla möjliga och omöjliga andra områden.
2017-07-02, 11:56
Medlem
Citat:
Yttre faktorer är det största hotet mot svensk ekonomi. Exporten minskar och leder till arbetslöshet, leder till mindre köpkraft, leder till mer arbetslöshet främst i handeln, leder till att folk inte kan betala sina lån och till efterfrågeminskning som förvärrar lågkonjunkturen. Då är stenen i rullning och den stoppar inte förrän den når botten.

Det som har hänt förut kan hända igen. Men du jobbar för propagandainstitutet mot självuppfyllande domedagsprofetior och ni lyckas bra just nu. Man ropar vargen kommer men vargen, bubblan kommer inte och lugnet infinner sig igen, ett tag. Men till slut händer det vilket alla nationalekonomer är eniga om.
Det du beskriver är en konjunkturförsvagning. Och det kan hända. Och kommer att hända med mer eller mindre omfattning.
Men en konjunkturförsvagning är ingen bubbla.

Om du på allvar vill hävda att konjunkturvariationer är bubblor så undrar jag om du kollat med andra om dom håller med det. Med bubbla är jag övertygad om att folk i allmänhet menar något annat.
2017-07-02, 12:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det du beskriver är en konjunkturförsvagning. Och det kan hända. Och kommer att hända med mer eller mindre omfattning.
Men en konjunkturförsvagning är ingen bubbla.

Om du på allvar vill hävda att konjunkturvariationer är bubblor så undrar jag om du kollat med andra om dom håller med det. Med bubbla är jag övertygad om att folk i allmänhet menar något annat.

Bubblan är mycket omskriven av välkända nationalekonomer det är artiklar varje dag eller varje vecka i riksmedia. Vem försöker du lura? Dig själv?
2017-07-02, 12:07
Medlem
Citat:
Du anar nog hur allvarligt det är i ditt eget land.
Vänstern har majoritet i Riksdagen och den vänsterfraktion som utgör Regering jobbar på att driva landet mot Venezuela/Nordkorea. Det är i sig allvarligt, men för din information så är det inte ämnet för tråden.

Citat:
I Sverige har BNP/capita mellan 2006 och 2016 understigit inflationen. Inflationen förklarar alltså ökningen av BNP. Det finns ingen reell BNP-ökning i Sverige. Jag tar fram datat igen om du efterlyser det. När inflationen överstiger BNP har vi ett välstånd som faller. Sveriges utveckling är alltså bedrövlig, inte Finlands. Finland är ett bättre land än Sverige, på alla möjliga olika sätt.
Här har vi fakta: https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_pp_kd&scale_y=lin&in d_y=false&rdim=region&idim=countryNK:FIN:SWE&ifd im=region&hl=sv&dl=sv&ind=false
Här kan var och en begrunda hur det gått sedan 2006.

a) Är det som jag säger att Finland befinner sig i negativ tillväxt mätt från 2006.
b) Eller är det som Mertillen påstår att det går bra för Finland och Sverige är katastrofen.

Något stämmer och något är fel.

(Här kommer vi i vanlig ordning se en replik från Mertillen där han repeterar att jag ljuger och travar personangrepp och möjligen repeterar sina fantasier som inte har någon förankring i verkligheten).

Citat:
"Jag byter samtalsämne" Vad är det du fortsätter att svamla om att jag gör? Kan någon annan än Alpha se att jag försöker byta samtalsämne? Irriterande skitprat som inte har med frågan att göra.
Kan vara så att du inte förstår att du försöker smita från frågan.
Men gör så här då. Ta och kolla om du någon endaste gång har kunnat svara när jag synat dina påståenden.
2017-07-02, 12:12
Medlem
Citat:
Hur i h-e blir svenskarna rikare när inflationen ökar mer än vad BNP gör? Isåfall är det väl toppen om inflationen ökar 3 gånger så mycket som inflationen gör, eller varför inte ökar fyra gånger så mycket som BNP gör? Undrar vilken bilden var i Zimbabwe år 2008?

Vi blir ju stadigt fattigare nu, framförallt under alliansåren var det illa men det kan nog tilltaga ska du se. Då blir alliansens flopp en framgång för dig, om S ställer till det än värre.

Får se vad du svarar. Jag repeterar då BNP-siffrorna och inflationssiffrorna för 1982-92 och 2006-16.
Jag har levererat mätdata från SCB som visar att hushållens nettotillgångar/KPI fördubblats sedan 2006.

Förstår du att om tillgångar/KPI ökar så kan man konsumera mer för sina tillgångar?

Klarar du av att svara på den frågan.
2017-07-02, 12:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men jag skulle säga att det tunga hindret är att dom inte vill flytta ifrån sitt invanda boende.

Men det svarar inte på min fråga.
Och medan du funderar på den kan du begrunda att ett överflyttning av kapitalskatt till fastighetsskatt skulle tvinga bort de gamla som inte har råd med skatten från sitt invandra boende.
Är du beredd att vara så empatilös?

Du får gärna länka någon källa där Ingves eller någon annan ansvarig varnar för en bubbla.
Med fastighetskatt flyttar man till något man har råd med, typ mindre billig bostadsrätt. Eller frigör kapitalet bundet i boendet och bor i hyresrätt.

Är beredd att hjälpa dig googla på bobubbla.

https://www.google.se/?fe_rd=cr&ei=1bCHU8SXCYKBNK__gNAP#q=bobubblan&spf= 1498990451357
https://se.search.yahoo.com/search?fr=mcafee&type=C011SE0D20151121&p=bobubblan
2017-07-02, 12:29
Avslutad
Jag minns att jag frågat alpha vid vilken prisnivå han skulle anse att det förligger en bostadsbubbla. Lite skämtsamt föreslog jag en miljon per m2, om det skulle kvalificera som bubbelpris.

Har inte fått något svar än.
2017-07-02, 12:46
Medlem
Anacondans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag minns att jag frågat alpha vid vilken prisnivå han skulle anse att det förligger en bostadsbubbla. Lite skämtsamt föreslog jag en miljon per m2, om det skulle kvalificera som bubbelpris.

Kanske för att det är en meningslös fråga i sig själv? Du behöver beskriva omständigheterna och varför det är intressant för det som diskuteras. Det finns många olika mer eller mindre troliga sätt vi skulle kunna nå 1miljon/m2.

Ex. boprisbubbla -> krediter beviljas till gränslös spekulation varpå priser stiger till 1miljon+/m2.

Ex. Ej boprisbubbla -> penningmängden inflateras till 1euro/100sek varpå priserna stiger till 1miljon+/m2
Senast redigerad av Anacondan 2017-07-02 kl. 12:55.
2017-07-02, 12:55
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem

Tillräckligt hög inflation så kan ju 1 mille / m2 t.o.m. vara billigt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in