2017-06-30, 23:29
Medlem
Vi vet inte. Men den här videon är nice:
https://www.youtube.com/watch?v=iDdiCYTK160

Bara ettor och nollor, really. Sant/falskt.

Vi kan ställa oss frågan – är det störst chans att vi är en effekt av en simulering från en intelligent civilisation eller att vi den första civilisationen någonsin i universum som har förmågan att simulera?

Vad nu än en simulering är. Det kanske är lika verkligt som det allra verkligaste som finns.

Information/ett gäng binära enheter/(sant/falskt, den mest primitiva formen av information)/energi är allt som behövs för att representera allt vi befinner oss i, även om det är statiskt. Om all information existerar, så existerar det också information där en figur som dig "minns" gårdagen.

Det enda som behövs för att universum ska existera är egentligen informationen om att universum existerar, tänker jag.

Så universum skapades ur informationen om att universum kan existera. Det är en möjlighet. Liknar teorierna kring kvantmekaniken (multiversum, att alla möjliga händelser också faktiskt händer, varje händelse får sin egna tidslinje, sitt egna universum och sin egna verklighet) en del, eh?

Vad händer om du fantiserar om en figur som tror att den har ett medvetande? Tror den inte att den har ett medvetande? Vad händer om vi simulerar en figur i en dator som tror att den har ett minne? Vi kan plocka ut all information från datorn i just det ögonblicket – ögonblicket då figuren tror att den har ett medvetande. Och den informationen kommer alltid att tro att den har ett medvetande, så länge den finns. Och den finns ju alltid.

Så vad händer om all information finns?
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-30 kl. 23:47.
Citera
2017-06-30, 23:39
Medlem
Garneringsmannens avatar
Begreppet tid är ju både fysiskt och mentalt. Den upplevda tiden stämmer sällan in på den verkliga tiden, i a f inte hos mig.
Den verkliga tiden, den fysiska om du så vill, är ingen upplevelse utan något som faktiskt sker. Min upplevelse av tiden, den mentala delen, är dock något bara jag har. Du kanske känner att det är vår i luften i december, att du är snygg för din ålder, att livet känns segt, att du måste skynda dig att äta lunch etc etc. Det är ju bara din subjektiva bild.

Jag tror inte ens att den fysiska tiden behöver en sol. Tiden går ändå. Tiden fanns ju innan Big Bang också. Hur den upplevs är en annan sak. Men jag skulle definitivt säga att tid finns utan upplevelse. Skulle jorden gå under imorgon, skulle ändå tiden fortfarande finnas där. Om liv skulle återuppstå igen har det ju varit tid däremellan.
Citera
2017-07-01, 00:01
Medlem
Intressant svar g-mannen..

Så tiden finns både mentalt och fysiskt..

då innebär det att tiden är mental och fysisk.. inte mental.

hur kan man bevisa att tid är utan upplevelser?
Är inte begreppet tid bara våra upplevelser?
Citera
2017-07-01, 00:13
Medlem
Tid för mig är frekvensen av förändringar.
Citera
2017-07-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Tid för mig är frekvensen av förändringar.
Correction. Det är hur din hjärna just nu tror att tidigare förändringar har skett.
Citera
2017-07-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Correction. Det är hur din hjärna just nu tror att tidigare förändringar har skett.
Så kan det vara. Med tillägget att min hjärna även i denna time-slot(kvantiserade!?) tror detta.
Citera
2017-07-01, 00:31
Bannlyst
jag kan i bland uppfatta att tid går långsammare än på klockan , funderat mycket om det påverkar mitt åldrandet på nått sätt ? typ att upplevd tid styr din ålder , sedan vad klockan och datum visar har mindre betydelse
Citera
2017-07-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Så kan det vara. Med tillägget att min hjärna även i denna time-slot(kvantiserade!?) tror detta.
Låter som att du försöker skämta om vad jag säger men inte förstår vad kvantmekanik är? Givetvis är din hjärna "kvantiserad". Kvantmekaniken är läran om fysik på väldigt hög detaljnivå. Din hjärna är fysisk, inte magisk.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-01 kl. 00:34.
Citera
2017-07-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Låter som att du försöker skämta om vad jag säger men inte förstår vad kvantmekanik är? Givetvis är din hjärna "kvantiserad".
Nej, jag ville bara förtydliga att min tro inte bara var en engångshändelse.
Fast visst kan min upplevelse av det förflutna vara en illusion.
Det vore intressant att bli upplyst om hur det ligger till.
Jag syftade också på tiden som kvantiserad, inte min hjärna.
Citera
2017-07-01, 14:58
Medlem
Tid är en illusion vi skapat för att mäta hur lång tid det tar för saker att röra på sig.
Citera
2017-07-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Är tid bara ett fysiologiskt eller är det ett mentalt fenomen?

Finns tid utan upplevelse?

Om tid bara är en upplevelse.. varför säger då andra att din upplevelse är fel?

Upplever vi bara tid efter hur solen står sig eller är tid mer?

I mitt svar ska jag koncentrera mig på hur man upplever tid snarare än om den existerar.

När du är fem år gammal (någonstans där) börjar du normalt sett ackumulera minnen. I mitt fall har jag minnen före ett års ålder men det är ovanligt så låt oss prata om vad som händer efter fem.

Du är fem och ett år passerar så du blir sex år gammal; din ålder har nu ökat med 20% på ett år. Ett ytterligare år passerar och du är nu sju år gammal. Nu har din ålder ökat med 16,7 %.

14,3 %
12,5 %
11,1 %
10,0 %

osv ..

När du fyller 21 har ditt liv bara ökat med 5 % från när du var tjugo.

Den subjektiva förändringen av att tiden går fortare när du blir äldre kan alltså förklaras som den proportion som läggs till en ständigt ökande total. Här har du förklaring till att din barndoms sommarlov upplevdes som oceaner av tid när du idag får semester och upplever att tiden är över i ett ögonblick.

Fånga ögonblicket.

Proprioception
Citera
2017-07-01, 22:14
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Är tid bara ett fysiologiskt eller är det ett mentalt fenomen?

Finns tid utan upplevelse?

Om tid bara är en upplevelse.. varför säger då andra att din upplevelse är fel?

Upplever vi bara tid efter hur solen står sig eller är tid mer?

Jag tror att tid är energi (i omvandling). Hade allt varit stillastående hade det inte funnit någon nödvändighet för begreppet tid.

Sen kan man ju tycka att allt kanske bara är en upplevelse i vilket fall som helst.

Antagligen upplever du att mer tid har förflutit om du tittar tillbaka på en dag och mycket har inträffat, och att betydligt mindre tid har passerat ifall dagen varit ostimulerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in