2017-06-29, 21:02
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det där brukar påstås. Men ingen av de som påstår har lyckats visa detta. Man är inte ens i närheten. Oftast har de som påstår så dålig koll att dom inte ens klarar av ett försök. Det är bara ett tomt mantra.
Men varsågod och försök.

(Visa alltså. Då ingår det räkneoperationer).

Vad svamlar du om? Det finns hur mycket information som helst att söka i ämnet. Din enkrona förstår jag inte heller vad du syftar till. Något du vill utveckla?
Citera
2017-06-29, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Nu förstår jag inte. Själva grundbulten (tillika problemet) är just att systemet kräver evig tillväxt med tanke på den faktor som heter ackumulerad räntekostnadstillväxt. Systemet är skuldmättat och hålet grävs allt djupare och bredare i och med ökad privatskuldsättning samt offentlig konsumtion (som också sker på kredit). Alltså, ohållbart i längden.

Krediter expanderas och kontraheras, men har svårt att förstå varför de "måste" expandera i all oändlighet?

Situationen nu är prekär, men det är knappast något inneboende systemfel i själva det monetära upplägget, utan ett resultat av imbecill centralbankspolitik mm.
Citera
2017-06-29, 21:43
Avslutad
Citat:
Vad svamlar du om? Det finns hur mycket information som helst att söka i ämnet. Din enkrona förstår jag inte heller vad du syftar till. Något du vill utveckla?

Det han menar är att penningmängden är godtycklig och ganska oväsentlig, i och med att pengar inte förbrukas i transaktionerna. Till skillnad från krediter som skapas vid ett lån (kreditgivning) och utplånas vid återbetalning. En hundralapp kan ju snurra runt och "släcka" ett nästan obegränsat antal skulder, beroende på omsättningshastigheten.
Citera
2017-06-29, 23:13
Medlem
Citat:
Nu är jag fruktansvärt trött, så tills vidare tittar vi på den här länken:

https://www.iif.com/publication/global-debt-monitor/global-debt-monitor-june-2017

Alltså: systemet är skuldmättat. Vi producerar inte värden nog (global BNP) för att kunna betala av den samlade skuldmassan (som alltså är 327% av global BNP). Jag nöjer mig där till dess att jag är piggare, men klura lite på ovan nämnda ekvation! Den gör att man får lätt huvudvärk, men ändå...

USA ligger nog rätt illa till som jag förstår det.

Finns ju en anledning till att man använder % av BNP, för BNP har ju med velocity att göra och om staten tar en procent av varje transaktion så kan de ju betala av så mycket från statsskulden.

Den där videon tar inte med velocity-pengarna som alpha och benito skrev, som kan användas för att amortera av statsskulden utan att systemet kraschar "för att det bara finns skulder kvar då".

Sen kan väl saker krascha för andra saker som politik, demografiförändringar, krig och andra saker som påverkar produktionskapaciteten hos befolkningen.

Att en krona idag inte är en krona om ett år går ju riksbanken ut med rätt offentligt.

Börjar förstå lite, tror jag.
Senast redigerad av pakmann 2017-06-29 kl. 23:18.
Citera
2017-06-29, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pakmann

Finns ju en anledning till att man använder % av BNP, för BNP har ju med velocity att göra och om staten tar en procent av varje transaktion så kan de ju betala av så mycket från statsskulden.

Den där videon tar inte med velocity-pengarna som alpha och benito skrev, som kan användas för att amortera av statsskulden utan att systemet kraschar "för att det bara finns skulder kvar då".

Sen kan väl saker krascha för andra saker som politik, demografiförändringar, krig och andra saker som påverkar produktionskapaciteten hos befolkningen.

Att en krona idag inte är en krona om ett år går ju riksbanken ut med rätt offentligt.

Börjar förstå lite, tror jag.

Nej det är enkel logik. Skulder som inte kan betalas tillbaka kommer inte betalas tillbaka.

Fast när det gäller USAs statsskuld är det inget som hindrar att de betalar - bara att trycka upp pengarna!

Vi har sedan länge väntat på en omställning till ett nytt monetärt system, som skedde senast 1971 och innan dess 1945.

Processen är redan igång men det kommer bli mer etablerat 2018-2020 nångång. Det kommer bli en världsvaluta, en variant på de särskilda dragningsrätterna från IMF, med guld som ankare.
Citera
2017-06-30, 07:14
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakmann

Om jag inte minns fel - baserat på den tidigare nämnda rapporten - så är USAs del av kakan 70%, så ja...

...det kan bli "prekärt" som någon skrev i ett tidigare inlägg!
Citera
2017-06-30, 07:20
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Fast när det gäller USAs statsskuld är det inget som hindrar att de betalar - bara att trycka upp pengarna!

Nu är det en enorm mängd svammel i tråden! Du vet att det vi kallar för pengar - värdet - skapas i privatägda banker, va? Det är inte staten som kontrollerar skapandet av värdet (pengarna).

Citat:
Det kommer bli en världsvaluta, en variant på de särskilda dragningsrätterna från IMF, med guld som ankare.

Nej, det kommer det inte bli. Det man nu går mot är en e-valuta där kreditexpansionen kan expandera in i oändligheten. Bli inte förvånande om Sverige tar täten i den utvecklingen med en form av e-krona.
Citera
2017-06-30, 08:34
Avslutad
Citat:
Nu är det en enorm mängd svammel i tråden! Du vet att det vi kallar för pengar - värdet - skapas i privatägda banker, va? Det är inte staten som kontrollerar skapandet av värdet (pengarna).

Du blandar nog ihop saker och ting. Det är egentligen inte pengar som affärsbankerna skapar utan fordringar på pengar. Endast riksbanken kan ge ut svenska kronor som finns antingen som sedlar och mynt eller som digitala enheter i RIX-systemet.

Bankernas lån används däremot "som om" de vore pengar. Gränsen är inte uppenbar! Men tänk på att en egenskap hos pengar är att de inte försvinner utan cirkulerar. När det gäller krediter fungerar det så att de skapas och destrueras allt eftersom. Och en liten mängd pengar kan släcka en stor mängd skuld eller kredit.
Citera
2017-06-30, 09:08
Medlem
Citat:
Nej det är enkel logik. Skulder som inte kan betalas tillbaka kommer inte betalas tillbaka.

Vi har sedan länge väntat på en omställning till ett nytt monetärt system, som skedde senast 1971 och innan dess 1945.

Processen är redan igång men det kommer bli mer etablerat 2018-2020 nångång. Det kommer bli en världsvaluta, en variant på de särskilda dragningsrätterna från IMF, med guld som ankare.

Om du menar att det kommer att uppstå en världsvaluta för internationella transaktioner så låter det fullt tänkbart, det är många som skulle vilja se dollarn ersatt som internationellt dominerande valuta. Om du däremot menar att denna världsvaluta skulle ersätta de nationella valutorna så har jag svårt att se att detta skulle ske. Stater värnar om sina egna valutor alldeles för mycket, och som hela euro-eländet visar kan en gemensam valuta leda till alla möjliga typer av ekonomiska och politiska problem.

Jag tror också att statsmakterna i USA, UK, Japan, Kina, Ryssland, Sverige o.s.v. inser vilka fördelar det är att kunna inflatera bort sin statsskuld om det skulle knipa. Japan har t.ex. ett skuldberg som räcker till månen men drabbas inte av några valutakriser för alla vet att japanska staten i princip kan inflatera bort alltihop och betala av alla sina skulder i morgon om det skulle krävas med nytryckta yen. Denna enorma fördel skulle gå förlorad om man gick över till en gemensam valuta och kapitalflykten och spekulationsattackerna skulle komma som ett brev på posten.
Citera
2017-06-30, 09:24
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Du blandar nog ihop saker och ting. Det är egentligen inte pengar som affärsbankerna skapar utan fordringar på pengar. Endast riksbanken kan ge ut svenska kronor som finns antingen som sedlar och mynt eller som digitala enheter i RIX-systemet.

Och hur mycket fysiska pengar finns det i förhållande till bankernas skapade digitala värden..? Är det ovidkommande med en global mängd skuld som överstiger global BNP med 327%?

Citat:
Bankernas lån används däremot "som om" de vore pengar. Gränsen är inte uppenbar! Men tänk på att en egenskap hos pengar är att de inte försvinner utan cirkulerar. När det gäller krediter fungerar det så att de skapas och destrueras allt eftersom. Och en liten mängd pengar kan släcka en stor mängd skuld eller kredit.

Jag vet att de i skolor lär ut begreppet "cirkulation" (vilket är helt åt helvete) men ta därvid i beaktning det faktum att de skapade värdena som föds vid utlåning föds med ett mekaniskt underskott som kallas ränta och att denna räntekostnad växer över tid vilket spär på underskottet ytterligare. Att realekonomin således urvattnas till förmån för den finansiella ekonomin är därmed ett MEKANISKT faktum och inget man kan tycka bort.

Ni kan ju klura på varför vi har rekordlåga räntor samtidigt som bankerna gör historiskt höga vinster, till exempel.
Citera
2017-06-30, 09:35
Avslutad
Citat:
Och hur mycket fysiska pengar finns det i förhållande till bankernas skapade digitala värden..? Är det ovidkommande med en global mängd skuld som överstiger global BNP med 327%?

Jag vet att de i skolor lär ut begreppet "cirkulation" (vilket är helt åt helvete) men ta därvid i beaktning det faktum att de skapade värdena som föds vid utlåning föds med ett mekaniskt underskott som kallas ränta och att denna räntekostnad växer över tid vilket spär på underskottet ytterligare. Att realekonomin således urvattnas till förmån för den finansiella ekonomin är därmed ett MEKANISKT faktum och inget man kan tycka bort.

Ni kan ju klura på varför vi har rekordlåga räntor samtidigt som bankerna gör historiskt höga vinster, till exempel.

Jag håller helt med dig om att kreditbergen och vidhäftande räntor tynger ned hela ekonomin.

Det måste till en revolution, på något sätt måste vi från punkt A (det hopplösa läget vi är i nu) till punkt B (nystart med "sunda" pengar).

Tyvärr är detta inget som kommer att ske av sig självt.
Citera
2017-06-30, 11:18
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Jag håller helt med dig om att kreditbergen och vidhäftande räntor tynger ned hela ekonomin.

Det måste till en revolution, på något sätt måste vi från punkt A (det hopplösa läget vi är i nu) till punkt B (nystart med "sunda" pengar).

Tyvärr är detta inget som kommer att ske av sig självt.

All offentlig makt utgår ifrån folket, hävdar lagen. Nu vet vi ju att så inte är fallet då kontrollen över de gemensamma betalmedlen ligger i händerna på privatägda banker. För att folket skall få tillbaka makten - och korruptionen inom politiken skall kunna adresseras på riktigt - krävs en bankreform som har till syfte att underlätta handel mellan människor som det en gång var tänkt. Inte att fåtalet människor blir rikare på fler människors bekostnad, som det är idag. Vägen dit beror på oss själva. Ingen annan lär göra det åt oss, om vi säger så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in