Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Säg att jag lånar en hundralapp av dig. Jag tar den hundralappen och betalar min skuld hos frisören. Frisören tar samma sedel och betalar en skuld hos ica-handlaren. Ica-handlaren lämnar den i växel till Nisse som betalar en skuld på närmaste krog. Krögaren betalar för sin öl hos leverantören för samma hundralapp. Leverantören betalar sedan lön till mig i form av samma hundra kronor. Jag tar denna sedel och betalar min skuld till dig. Sammanlagt har samma sedel betalt sex gånger sitt "värde" i skulder, helt oproblematiskt kan tyckas.
Ja, det där är ett klassiskt exempel för att beskriva pengars omlopp (vilket inte bara gäller sedlar utan även elektroniska pengar), men det vi talar om är inte riktigt samma sak. Du måste skilja på en bank som kan
skapa pengar och någon som lånar ut
befintliga pengar. Banker ser inget värde i att få sin skuld betald. Amorteringar och skuldbetalningar minskar bankens inkomst. Betalar du en skuld till en bank med sedlar kan inte banken göra annat än att inkassera sedlarna hos centralbanken (för annars får de inte sina konton i balans) alternativt låna ut sedlarna igen. Banken kan
inte ta sedlarna och konsumera eller betala av andra lån, därför att då befinner sig banken i obalans och kommer försättas i konkurs.
Det vi talar om med skulder kontra tillgångar (där skulderna överstiger tillgångarna pga räntor) är mellan banksystemet och allmänheten, inte internt inom allmänheten (det exemplet du drog upp).