Update: Ny fungerande länk:
http://nwt.se/arvika/2017/06/20/gw-kritisk-mot-polisen
//
Hmm sidan verkar borttagen??? Länken funkar inte
Här är texten istället:
GW kritisk mot polisen
KEVIN-FALLET: "Varför släppte de 13-åringen?"
Leif GW Persson beskriver polisens agerande i Kevin-utredningen som obegripligt.
Mest kritisk är han mot att polisen avskrev den då 13-årige pojke som enligt kriminologiprofessorn saknar alibi och som nio månader senare förgrep sig på en treårig pojke – i samma område som Kevin hittades.
Leif GW Pesson har tagit del av polisens förundersökning från 1998 och hans bedömning av polisens arbete, som först publicerades i Expressen, är hård:
– Polisens slutsatser är för mig helt obegripliga. Rent av häpnadsväckande.
På vilket sätt?
Fyrårige Kevin mördades i Dottevik i Arvika. Vid mordplatsen Dottevik i Arvika har någon karvat in Kevins namn i barken på en björk.MIKAEL LINDBLOM
– Det är framför allt två saker som stör mig något enormt. Det ena är polisens analyser av sin egen data. Det andra är den här 13-åringen som avskrivs från utredningen.
Pojken, som bodde i samma område som Kevin, finns med i förundersökningen. Leif GW anser att han är högintressant:
– Han vet exempelvis var Kevins skor ligger. Den självklara första frågan man bör ställa är: hur vet du det? Pojken har uppgett alibi, han hade varit på biblioteket. Problemet är att biblioteket i Arvika är stängt på söndagar. Han säger att han har cyklat, men i vart fall inte i Dottevik, han har nämligen synts med Kevin under den aktuella dagen.
Fysiskt kapabel
– Men framför allt: han har uppmärksammats av vuxna som oroats av hans intresse för småpojkar. Nio månader senare kommer han ha genomfört ett fullbordat sexuellt övergrepp på en treåring, 100 meter från där Kevin hittades död.
Leif GW Persson anser också att 13-åringen - som enligt kriminologiprofessorn i dag finns i Norge - var fysiskt kapabel att utföra brottet på egen hand:
– Jag blir väldigt konfunderad. Jag förstår helt enkelt inte hur polisen kunde släppa den här 13-åringen? Man må skälla på Rolf Sandberg, men han var ju inte ensam i utredningen.
– Jag har väldigt svårt att förstå att inte någon reagerade inför den här pojken, även om det inte var eliten av Sveriges mordutredare. Men den här killen: han får blåljusen att tändas i huvudet på en.
Är du övertygad om att bröderna inte hade med mordet att göra?
– Jag menar att det är uteslutet. Bland annat av skälet att de hade alibi. Flera vittnen observerade Kevin vid sex-tiden. Ett par minuter i sex tankade familjen, då var alla inklusive bröderna på plats. Restiden dit är fem minuter och tankningen tar någon minut.
– De kan inte ha gjort det. Punkt. Men det skiter polisen i. Jag förstår verkligen ingenting.
Hur dog Kevin enligt din uppfattning?
– Det finns en polisär regel: att om motsatsen inte är bevisad så ska man tänka mord och då blir det ungefär där jag hamnar. Jag tror att brottsplatsen är inom fem meters radie från där han ligger. Dödsförloppet har snabbats upp av att han andats in vatten och svalt, säger Leif GW Persson.
– Men återigen så kan inte bröderna ha gjort det. För faktum är att Kevin inte hade några släpskador och det är täta buskage på platsen. De kan inte själva ha flyttat på liket. Och då försöker polisen få ihop det genom att säga rakt ut till pojkarnas föräldrar att de hjälpt till att flytta på liket
Vad tror du kommer att hända i den nya utredningen?
– Inte ett jäkla dugg. Flera av poliserna är i tjänst fortfarande, så disciplinärt blir det ingenting heller.
Hur bedömder du det bröderna utsatts för rent rättsligt?
– Det är ju olyckligt att man inte förde någon bevistalan. Men med målsmännen var det så enkelt att de inte var i skick, det fixade de inte. De trodde ju dessutom på det polisen sa åt dem, de blev förda bakom ljuset i en saklig mening. Dessutom avfärdades deras alibi eftersom målsmännen heller inte fick veta brottstidpunkten.
Vad säger du om skadeståndsfrågan?
– Det blir inte så märkvärdigt, de får de vanliga 100 000 kronor, mer än så blir det nog inte.
Hur sammanfattar du Kevin-fallet?
– Det är sorgesamt alltihop. Rikskriminalen kom in efter 14 dagar, de var oerhört kritiska. De beskriver uterdningen som rent kaos, folk sprang tydligen runt som yra höns. Och var fanns åklagaren?
– Ja, det är sorgesamt det här.
--------
Helena Ingman
0573-76 10 71
helena.ingman@nwt.se