2017-06-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej han bor inte i Arvika, han bor i Norge. Men varför skulle det vara skumt om han bodde kvar i Arvika?

Han flydde ju till Norge efter våldtäkten 1999, han har väl släkt där, undrar om han vet om att han är outad?
Citera
2017-06-20, 21:56
Medlem
Update: Ny fungerande länk:
http://nwt.se/arvika/2017/06/20/gw-kritisk-mot-polisen

//

Hmm sidan verkar borttagen??? Länken funkar inte

Här är texten istället:

GW kritisk mot polisen
KEVIN-FALLET: "Varför släppte de 13-åringen?"

Leif GW Persson beskriver polisens agerande i Kevin-utredningen som obegripligt.
Mest kritisk är han mot att polisen avskrev den då 13-årige pojke som enligt kriminologiprofessorn saknar alibi och som nio månader senare förgrep sig på en treårig pojke – i samma område som Kevin hittades.

Leif GW Pesson har tagit del av polisens förundersökning från 1998 och hans bedömning av polisens arbete, som först publicerades i Expressen, är hård:

– Polisens slutsatser är för mig helt obegripliga. Rent av häpnadsväckande.

På vilket sätt?

Fyrårige Kevin mördades i Dottevik i Arvika. Vid mordplatsen Dottevik i Arvika har någon karvat in Kevins namn i barken på en björk.MIKAEL LINDBLOM
– Det är framför allt två saker som stör mig något enormt. Det ena är polisens analyser av sin egen data. Det andra är den här 13-åringen som avskrivs från utredningen.

Pojken, som bodde i samma område som Kevin, finns med i förundersökningen. Leif GW anser att han är högintressant:

– Han vet exempelvis var Kevins skor ligger. Den självklara första frågan man bör ställa är: hur vet du det? Pojken har uppgett alibi, han hade varit på biblioteket. Problemet är att biblioteket i Arvika är stängt på söndagar. Han säger att han har cyklat, men i vart fall inte i Dottevik, han har nämligen synts med Kevin under den aktuella dagen.

Fysiskt kapabel

– Men framför allt: han har uppmärksammats av vuxna som oroats av hans intresse för småpojkar. Nio månader senare kommer han ha genomfört ett fullbordat sexuellt övergrepp på en treåring, 100 meter från där Kevin hittades död.

Leif GW Persson anser också att 13-åringen - som enligt kriminologiprofessorn i dag finns i Norge - var fysiskt kapabel att utföra brottet på egen hand:

– Jag blir väldigt konfunderad. Jag förstår helt enkelt inte hur polisen kunde släppa den här 13-åringen? Man må skälla på Rolf Sandberg, men han var ju inte ensam i utredningen.

– Jag har väldigt svårt att förstå att inte någon reagerade inför den här pojken, även om det inte var eliten av Sveriges mordutredare. Men den här killen: han får blåljusen att tändas i huvudet på en.

Är du övertygad om att bröderna inte hade med mordet att göra?

– Jag menar att det är uteslutet. Bland annat av skälet att de hade alibi. Flera vittnen observerade Kevin vid sex-tiden. Ett par minuter i sex tankade familjen, då var alla inklusive bröderna på plats. Restiden dit är fem minuter och tankningen tar någon minut.

– De kan inte ha gjort det. Punkt. Men det skiter polisen i. Jag förstår verkligen ingenting.

Hur dog Kevin enligt din uppfattning?

– Det finns en polisär regel: att om motsatsen inte är bevisad så ska man tänka mord och då blir det ungefär där jag hamnar. Jag tror att brottsplatsen är inom fem meters radie från där han ligger. Dödsförloppet har snabbats upp av att han andats in vatten och svalt, säger Leif GW Persson.

– Men återigen så kan inte bröderna ha gjort det. För faktum är att Kevin inte hade några släpskador och det är täta buskage på platsen. De kan inte själva ha flyttat på liket. Och då försöker polisen få ihop det genom att säga rakt ut till pojkarnas föräldrar att de hjälpt till att flytta på liket

Vad tror du kommer att hända i den nya utredningen?

– Inte ett jäkla dugg. Flera av poliserna är i tjänst fortfarande, så disciplinärt blir det ingenting heller.

Hur bedömder du det bröderna utsatts för rent rättsligt?

– Det är ju olyckligt att man inte förde någon bevistalan. Men med målsmännen var det så enkelt att de inte var i skick, det fixade de inte. De trodde ju dessutom på det polisen sa åt dem, de blev förda bakom ljuset i en saklig mening. Dessutom avfärdades deras alibi eftersom målsmännen heller inte fick veta brottstidpunkten.

Vad säger du om skadeståndsfrågan?

– Det blir inte så märkvärdigt, de får de vanliga 100 000 kronor, mer än så blir det nog inte.

Hur sammanfattar du Kevin-fallet?

– Det är sorgesamt alltihop. Rikskriminalen kom in efter 14 dagar, de var oerhört kritiska. De beskriver uterdningen som rent kaos, folk sprang tydligen runt som yra höns. Och var fanns åklagaren?

– Ja, det är sorgesamt det här.

--------
Helena Ingman
0573-76 10 71
helena.ingman@nwt.se
Senast redigerad av bulsebubb 2017-06-20 kl. 22:00.
Citera
2017-06-20, 21:56
Medlem
Citat:
Nej han bor inte i Arvika, han bor i Norge. Men varför skulle det vara skumt om han bodde kvar i Arvika?

Om det nu är som du säger att han bor i Norge är det väl skumt att han står adresserad i Arvika? (Fast visst det kanske är en med samma namn).
Efter vad jag läst flyttade han väl rätt omgående till Norge efter våldtäkten. Han lär väl vara "allmänt känd" i Arvika.
Senast redigerad av Mazvdoe 2017-06-20 kl. 22:00.
Citera
2017-06-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Han flydde ju till Norge efter våldtäkten 1999, han har väl släkt där, undrar om han vet om att han är outad?

Citat:
Ursprungligen postat av Mazvdoe
Om det nu är som du säger att han bor i Norge är det väl skumt att han står adresseras i Arvika? (Fast visst det kanske är en med samma namn).
Efter vad jag läst flyttade han väl rätt omgående till Norge efter våltäkten. Han lär väl vara "allmänt känd" i Arvika.

Nej nej nej, så var det inte. För det första så är historien med Norgeflykten ingen riktig flykthistoria. Han var en lätt utvecklingsstörd 13-åring, inte så att han packade väskan och flydde landet direkt. Flykten till Norge kan ha varit en helt vanlig planerad resa med familjen och att våldtäkten skedde innan kan ha varit en ren slump. Eller så var det så att hans pappa körde honom Norge för att skydda honom från släkten som antagligen hotade med att slå honom rejält, eftersom våldtäktsoffret var en släkting. Men han kom tillbaka efter bara några dagar och då kontaktades myndigheterna och han erkände allt. Sen bodde han kvar i Arvika och gick i skolan där. När han flyttade till Norge vet jag inte men det behöver inte vara längesen alls så det är inget konstigt att något gammalt nummer står registrerat på en adress i Arvika.
Särskilt känd i Arvika var han inte, alla som visste vem han var visste att han var en lite udda kille som var som ett barn. Några visste att han hade lite rykte om sig att ha varit lite knepig sexuellt när han var yngre.
Citera
2017-06-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Rolf Sandberg 2001, Sommar i P1, 2001-07-02 kl 13:05, 44 min, MP3

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/622600?programid=2071
Tack Magro för länken, var längesen jag lyssnade på RS sommarprogram och reagerade starkt på hans uttalande om småpojkarna och nu när jag lyssnar igen känns det som om han bara nämner dem i förbifarten, men skadan är skedd han framställer barnen som planerande mördare.. så onödigt.. Samtidigt verkar RS så sympatisk och mänsklig... Det är han säkert på många plan, Människan är ju komplex, Varför kan han inte träda fram och bemöta kritiken?? Han dömde ut två småbarn, det kommer han inte ifrån oavsett hur lång tid som går
Citera
2017-06-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenette77
Tack Magro för länken, var längesen jag lyssnade på RS sommarprogram och reagerade starkt på hans uttalande om småpojkarna och nu när jag lyssnar igen känns det som om han bara nämner dem i förbifarten, men skadan är skedd han framställer barnen som planerande mördare.. så onödigt.. Samtidigt verkar RS så sympatisk och mänsklig... Det är han säkert på många plan, Människan är ju komplex, Varför kan han inte träda fram och bemöta kritiken?? Han dömde ut två småbarn, det kommer han inte ifrån oavsett hur lång tid som går

Han gjorde väl om det igen sen i programmet Ondska som gick flera år senare? Där pratar han också om att det inte var en lek som spårade ur utan det var ett planerat mord tror jag.
Citera
2017-06-20, 22:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej nej nej, så var det inte. För det första så är historien med Norgeflykten ingen riktig flykthistoria. Han var en lätt utvecklingsstörd 13-åring, inte så att han packade väskan och flydde landet direkt. Flykten till Norge kan ha varit en helt vanlig planerad resa med familjen och att våldtäkten skedde innan kan ha varit en ren slump. Eller så var det så att hans pappa körde honom Norge för att skydda honom från släkten som antagligen hotade med att slå honom rejält, eftersom våldtäktsoffret var en släkting. Men han kom tillbaka efter bara några dagar och då kontaktades myndigheterna och han erkände allt. Sen bodde han kvar i Arvika och gick i skolan där. När han flyttade till Norge vet jag inte men det behöver inte vara längesen alls så det är inget konstigt att något gammalt nummer står registrerat på en adress i Arvika.
Särskilt känd i Arvika var han inte, alla som visste vem han var visste att han var en lite udda kille som var som ett barn. Några visste att han hade lite rykte om sig att ha varit lite knepig sexuellt när han var yngre.

Vilken adress bodde han på 1998? När är han född? Vad jag kan se så bor han i Norge men det finns även en adress i Arvika. Han umgås med sin släkt så det där tror jag inte riktigt på. Rykten på mindre orter är sällan sanna, men mer så att dom ska passa in i människor synsätt. Lätt bakom, och utländsk då är ju passande. Men så enkelt är det nog inte och har man inte svart på vitt att han förgrep sig på 3 åringen så är det osmakligt att fortsätta sprida rykten.
Citera
2017-06-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenette77

Vad ska han säga ? Jag tror att han själv kan ha kommit till insikt med att det är hög sannolikhet att han har begått ett stort misstag. Är pojkarna som varit huvudmisstänkta verkligen oskyldiga finns det inte mycket han kan säga. Han borde beläggas med livstidsstraff om så är fallet. Hur fan tänkte människan !!! Det finns misstag och sen finns det saker som är mycket värre och det är övergrepp på barn.
Citera
2017-06-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vilken adress bodde han på 1998? När är han född? Vad jag kan se så bor han i Norge men det finns även en adress i Arvika. Han umgås med sin släkt så det där tror jag inte riktigt på. Rykten på mindre orter är sällan sanna, men mer så att dom ska passa in i människor synsätt. Lätt bakom, och utländsk då är ju passande. Men så enkelt är det nog inte och har man inte svart på vitt att han förgrep sig på 3 åringen så är det osmakligt att fortsätta sprida rykten.

Ingen aning var han bodde. Han är född 86b eller 85, troligtvis 85.
Vad är det du inte tror på?
Citera
2017-06-20, 22:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ingen aning var han bodde. Han är född 86b eller 85, troligtvis 85.
Vad är det du inte tror på?

Och han bodde i området som K bodde 1998? Det vill jag gärna se, och hur vet du att han erkände allt? Har du underlag så lägg fram det men är det rykten så tror jag inte på det före jag ser det själv.

GW
Citat:
Citat:
Det är en pojke i tonåren som bor i samma område som Kevin, som känner honom väl och ofta leker med betydligt yngre barn.

Så runt Björns väg handlar det om eller?
Senast redigerad av Moosky 2017-06-20 kl. 22:38.
Citera
2017-06-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och han bodde i området som K bodde 1998? Det vill jag gärna se, och hur vet du att han erkände allt? Har du underlag så lägg fram det men är det rykten så tror jag inte på det före jag ser det själv.

GW

Så runt Björns väg handlar det om eller?

Att 13-åringen erkände framgår ju bla i artikeln i Expressen från 1999:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Kevin%20Hjalmarsson%201998/Doc%20-%202017-05-29%20-%2012-11-page-025_zpsydngiyjp.jpg.html

Där står också att han lyckades ta sig till Norge, men inte hur eller om det var med någons hjälp.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-06-20 kl. 22:48.
Citera
2017-06-20, 22:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Att 13-åringen erkände framgår ju i artikeln i Expressen från 1999:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Kevin%20Hjalmarsson%201998/Doc%20-%202017-05-29%20-%2012-11-page-025_zpsydngiyjp.jpg.html

Där står också att han lyckades ta sig till Norge, men inte hur eller om det var med någons hjälp.

Ja, men är det den killen som pekas ut här menar jag givetvis. Lord Stalin har drivit samma tes nu och pratat om just den här utländska killen ett bra tag. Det känns som ett byhåleskvaller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in