2017-06-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, men är det den killen som pekas ut här menar jag givetvis. Lord Stalin har drivit samma tes nu och pratat om just den här utländska killen ett bra tag. Det känns som ett byhåleskvaller.

Såklart omöjligt att veta, men man får intryck att LordStalin är insatt, den utpekade verkar ju läskigt intresserad av barn av döma det material som finns på hans FB sida, bara en tillfällighet?
Citera
2017-06-20, 22:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Såklart omöjligt att veta, men man får intryck att LordStalin är insatt, den utpekade verkar ju läskigt intresserad av barn av döma det material som finns på hans FB sida, bara en tillfällighet?

Nja, inte alls skulle jag vilja säga. Det är mer så att ryktet har gått och det finns inget underlag på vare sig person eller annat. Det är uselt också att sitta på det viset så länge man inte har på fötterna.
Jag har frågat innan men inte lyckats få ut något vettigt av postaren.
Däremot vet jag att killens familj hade annat efternamn än det han har i dag. Och jag tror faktiskt inte dom bodde i Dottevik öht, så björns väg är området som 13 åringen ska bott i, och umgåtts och känt K väl. Det återstår att se kanske?
Citera
2017-06-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, inte alls skulle jag vilja säga. Det är mer så att ryktet har gått och det finns inget underlag på vare sig person eller annat. Det är uselt också att sitta på det viset så länge man inte har på fötterna.
Jag har frågat innan men inte lyckats få ut något vettigt av postaren.
Däremot vet jag att killens familj hade annat efternamn än det han har i dag. Och jag tror faktiskt inte dom bodde i Dottevik öht, så björns väg är området som 13 åringen ska bott i, och umgåtts och känt K väl. Det återstår att se kanske?

Det var ju snack om en skolkatalog som skulle fram på torsdagen, då kanske vi får fler svar. Men är den utpekade norsk medborgare nu eller? Med ett personnr kan man ju spåra hans bostadsorter, men det krävs att någon kontaktar skatteverket...
Citera
2017-06-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Update: Ny fungerande länk:
http://nwt.se/arvika/2017/06/20/gw-kritisk-mot-polisen

//

Hmm sidan verkar borttagen??? Länken funkar inte

Här är texten istället:

GW kritisk mot polisen
KEVIN-FALLET: "Varför släppte de 13-åringen?"

Leif GW Persson beskriver polisens agerande i Kevin-utredningen som obegripligt.
Mest kritisk är han mot att polisen avskrev den då 13-årige pojke som enligt kriminologiprofessorn saknar alibi och som nio månader senare förgrep sig på en treårig pojke – i samma område som Kevin hittades.

Leif GW Pesson har tagit del av polisens förundersökning från 1998 och hans bedömning av polisens arbete, som först publicerades i Expressen, är hård:

– Polisens slutsatser är för mig helt obegripliga. Rent av häpnadsväckande.

På vilket sätt?

Fyrårige Kevin mördades i Dottevik i Arvika. Vid mordplatsen Dottevik i Arvika har någon karvat in Kevins namn i barken på en björk.MIKAEL LINDBLOM
– Det är framför allt två saker som stör mig något enormt. Det ena är polisens analyser av sin egen data. Det andra är den här 13-åringen som avskrivs från utredningen.

Pojken, som bodde i samma område som Kevin, finns med i förundersökningen. Leif GW anser att han är högintressant:

– Han vet exempelvis var Kevins skor ligger. Den självklara första frågan man bör ställa är: hur vet du det? Pojken har uppgett alibi, han hade varit på biblioteket. Problemet är att biblioteket i Arvika är stängt på söndagar. Han säger att han har cyklat, men i vart fall inte i Dottevik, han har nämligen synts med Kevin under den aktuella dagen.

Fysiskt kapabel

– Men framför allt: han har uppmärksammats av vuxna som oroats av hans intresse för småpojkar. Nio månader senare kommer han ha genomfört ett fullbordat sexuellt övergrepp på en treåring, 100 meter från där Kevin hittades död.

Leif GW Persson anser också att 13-åringen - som enligt kriminologiprofessorn i dag finns i Norge - var fysiskt kapabel att utföra brottet på egen hand:

– Jag blir väldigt konfunderad. Jag förstår helt enkelt inte hur polisen kunde släppa den här 13-åringen? Man må skälla på Rolf Sandberg, men han var ju inte ensam i utredningen.

– Jag har väldigt svårt att förstå att inte någon reagerade inför den här pojken, även om det inte var eliten av Sveriges mordutredare. Men den här killen: han får blåljusen att tändas i huvudet på en.

Är du övertygad om att bröderna inte hade med mordet att göra?

– Jag menar att det är uteslutet. Bland annat av skälet att de hade alibi. Flera vittnen observerade Kevin vid sex-tiden. Ett par minuter i sex tankade familjen, då var alla inklusive bröderna på plats. Restiden dit är fem minuter och tankningen tar någon minut.

– De kan inte ha gjort det. Punkt. Men det skiter polisen i. Jag förstår verkligen ingenting.

Hur dog Kevin enligt din uppfattning?

– Det finns en polisär regel: att om motsatsen inte är bevisad så ska man tänka mord och då blir det ungefär där jag hamnar. Jag tror att brottsplatsen är inom fem meters radie från där han ligger. Dödsförloppet har snabbats upp av att han andats in vatten och svalt, säger Leif GW Persson.

– Men återigen så kan inte bröderna ha gjort det. För faktum är att Kevin inte hade några släpskador och det är täta buskage på platsen. De kan inte själva ha flyttat på liket. Och då försöker polisen få ihop det genom att säga rakt ut till pojkarnas föräldrar att de hjälpt till att flytta på liket

Vad tror du kommer att hända i den nya utredningen?

– Inte ett jäkla dugg. Flera av poliserna är i tjänst fortfarande, så disciplinärt blir det ingenting heller.

Hur bedömder du det bröderna utsatts för rent rättsligt?

– Det är ju olyckligt att man inte förde någon bevistalan. Men med målsmännen var det så enkelt att de inte var i skick, det fixade de inte. De trodde ju dessutom på det polisen sa åt dem, de blev förda bakom ljuset i en saklig mening. Dessutom avfärdades deras alibi eftersom målsmännen heller inte fick veta brottstidpunkten.

Vad säger du om skadeståndsfrågan?

– Det blir inte så märkvärdigt, de får de vanliga 100 000 kronor, mer än så blir det nog inte.

Hur sammanfattar du Kevin-fallet?

– Det är sorgesamt alltihop. Rikskriminalen kom in efter 14 dagar, de var oerhört kritiska. De beskriver uterdningen som rent kaos, folk sprang tydligen runt som yra höns. Och var fanns åklagaren?

– Ja, det är sorgesamt det här.

--------
Helena Ingman
0573-76 10 71
helena.ingman@nwt.se

Nu längst ner på sidan står det att Rikskrim kom in 20 augusti INTE 2 veckor efter som GW nämnde så fylleprofessorn har kanske inte så bra koll ändå. Kevin dog 16e.
Citera
2017-06-20, 23:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det var ju snack om en skolkatalog som skulle fram på torsdagen, då kanske vi får fler svar. Men är den utpekade norsk medborgare nu eller? Med ett personnr kan man ju spåra hans bostadsorter, men det krävs att någon kontaktar skatteverket...

Ja vi får kolla lite närmare på detta och återkomma helt enkelt. Men jag tror han är norsk medborgare, och jag skulle inte bli förvånad om han varit det hela vägen.
Citera
2017-06-21, 00:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Man måste gällande 13-åringen hålla i minnet att även om han kan var en stark kandidat till att ha haft ihjäl Kevin, så finns det i många kriminalfall rimliga kandidater som figurerar i utredningar som trots allt visar sig ha ingenting alls att göra med brottet som tycks passa in på dem.

Det kan exempelvis röra sig om kända pedofiler eller våldtäktsmän i ett område där det begås ett brott som passar in på deras modus operandi, osv.

Så även om det förstås är rimligt att varningsklockorna ringer hos någon med koll på hur utredningar bör bedrivas kan man inte helt sonika dra slutsatsen att statistik och profilering träffar rätt automatiskt.
Citera
2017-06-21, 06:19
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10213966.ab

Artikel från 2001 där RS uttalar sig som "expert" i hanteringen kring hur man utför en utredning där barn är potentiella mördare.
Citera
2017-06-21, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Nu längst ner på sidan står det att Rikskrim kom in 20 augusti INTE 2 veckor efter som GW nämnde så fylleprofessorn har kanske inte så bra koll ändå. Kevin dog 16e.

GMP-gruppen upplevde inte att RS-team delade med sig av allt och att de inte va intresserade av deras hjälp. Arvika-polisen tyckte det var bättre att sköta utredningen själva vilket ledde till att den riktiga mördaren går fri och att två oskyldiga barn blev utpekade.

http://www.expressen.se/gt/experterna-mottes-med-tystnad-i-kevin-fallet-/
Citera
2017-06-21, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazvdoe
GMP-gruppen upplevde inte att RS-team delade med sig av allt och att de inte va intresserade av deras hjälp. Arvika-polisen tyckte det var bättre att sköta utredningen själva vilket ledde till att den riktiga mördaren går fri och att två oskyldiga barn blev utpekade.

http://www.expressen.se/gt/experterna-mottes-med-tystnad-i-kevin-fallet-/

Det kan inte va så att Rikskrim försöker slå ifrån sig ansvar när de märkte hur negativt allt framställdes i dokumentären? Känns så.
Citera
2017-06-21, 07:39
Medlem
Citat:
Det kan inte va så att Rikskrim försöker slå ifrån sig ansvar när de märkte hur negativt allt framställdes i dokumentären? Känns så.

Nej, det är väl svårt att "hitta på" vad man lämnade i sin rapport -98, denna rapport finns väl med i FUP och där framkommer ju sedan att RS inte tog denna i beakt i fortsatt utredningsarbete.

Måste bara fråga då jag inte läst tråden på några veckor, tror du fortfarande bröderna är skyldiga?
Citera
2017-06-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazvdoe
Nej, det är väl svårt att "hitta på" vad man lämnade i sin rapport -98, denna rapport finns väl med i FUP och där framkommer ju sedan att RS inte tog denna i beakt i fortsatt utredningsarbete.

Måste bara fråga då jag inte läst tråden på några veckor, tror du fortfarande bröderna är skyldiga?

Har du läst rapporten? Jag tror garanterat det varit med när kevin bragdes om livet. Om det va pojkarna det kan varken du eller jag svara på. Men det har uppgivit detaljer som inte kan hittas på.
Citera
2017-06-21, 08:54
Medlem
Citat:
Har du läst rapporten? Jag tror garanterat det varit med när kevin bragdes om livet. Om det va pojkarna det kan varken du eller jag svara på. Men det har uppgivit detaljer som inte kan hittas på.

Tror jag tidigare frågat om du själv har barn? Barn som är/varit i samma ålder som bröderna var vid tillfället, så du vet hur deras fantasi och verklighetsuppfattning funkar?
Särskilt vad barn skulle säga efter 30 förhör där förhörsledare lägger ord i munn och uppmuntrar när man säger vad "de vill höra".

Ang detaljer; menar du skador på Kevins hals och hur och vart de skulle burit Kevin? Detaljer som Harrysson och Forsman berättar för dem? Eller har du någon annan insyn i utredningen vad de skulle kunna veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in