Citat:
Har följt tråden sen start, kanske ej lusläst varje inlägg men mycket konstigt är det tycker jag, batteriet i mobilen slut - går ju att ladda på tåget, kvinnan på tåget tyckte Patrik verkade må bra, föräldrarna säger sig tro att han har fått en psykos, har ej läst något om vad klasskamraterna har sagt om hans mående, varför gå av i Hallsberg han har ju åkt denna sträcka flertaget ggr, ville nog ej hem till familjen, varför har ej familjen varit med o letat ok brodern har tagit studenten MEN en son/bror är försvunnen HALLÅ vad är viktigast mycket konstigt är det ,hur kan mamma veta att han hade 400 kr i kontanter........
Har inte sett att det stått "bra" någonstans.
Var det batteriet eller kontantkortet? Den enda klarhet som framkommit är egentligen i detta inlägg:
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg
Patriks mamma har skrivit på Facebook att kontantkortet var slut på pengar. Det är också känt att hans mobil gett ett utslag i Hallsberg och därefter inte varit på.
Att ladda mobilbatteriet ombord på tåget förutsätter att just det tåget haft eluttag och att han haft tillgång till en laddare.
Citat:
Det verkar vara pengarna på kontantkortet som tog slut.
Föräldrarna har gått ut med att Patrik har dåligt lokalsinne. Jag känner själv en person som inte hittar ens i sin egen hemort. Står tåget still 15 minuter, vilket det verkar ha gjort, så kanske han fick för dig att det var Mjölby. När jag åkt tåg så rullar det en text med stationer på en display. Kanske hade den slagit över till "Mjölby". Patrik hade kanske inte en aning om att Mjölby är ändstationen. Det är inte alla som reflekterar över sådana saker som är helt självklara för andra. Jag har själv bra lokalsinne och koll på det mesta när jag reser, men jag har sett på nära håll en del virrpannor som bara hakar på oss andra när man är ute och reser, för de vet verkligen inte vart de skall ta vägen, saknar lokalsinne, förmåga att orientera sig. Jag får känslan av att Patrik verkar tillhöra den kategorin.
Föräldrarna har gått ut med att Patrik har dåligt lokalsinne. Jag känner själv en person som inte hittar ens i sin egen hemort. Står tåget still 15 minuter, vilket det verkar ha gjort, så kanske han fick för dig att det var Mjölby. När jag åkt tåg så rullar det en text med stationer på en display. Kanske hade den slagit över till "Mjölby". Patrik hade kanske inte en aning om att Mjölby är ändstationen. Det är inte alla som reflekterar över sådana saker som är helt självklara för andra. Jag har själv bra lokalsinne och koll på det mesta när jag reser, men jag har sett på nära håll en del virrpannor som bara hakar på oss andra när man är ute och reser, för de vet verkligen inte vart de skall ta vägen, saknar lokalsinne, förmåga att orientera sig. Jag får känslan av att Patrik verkar tillhöra den kategorin.
Jag tror inte att han i normalfallet, som frisk, skulle ha problem med att åka tåg eller ha koll på var han skulle byta. I så fall borde det ha kommit ut att det inte bara handlar om dåligt lokalsinne utan även om svårigheter att klara sig själv när man reser.
Nästa stopp efter Hallsberg är Motala. Men det långa stoppet i Hallsberg kan ju säkert ha gjort att han trott att han redan var framme där han skulle byta tåg.
Citat:
Inte så svårt egentligen.
- Jag klev av en station för tidigt. Mitt batteri är slut men jag fick låna en av en kvinna här så jag kan ringa dig.
- Okej. Har du pengar så du klarar dig om det blir väntetider? Köpa något att äta och dricka undertiden..
- Ja jag har 400kr i kontanter och sen har jag xxx summa på kortet.
- Jag klev av en station för tidigt. Mitt batteri är slut men jag fick låna en av en kvinna här så jag kan ringa dig.
- Okej. Har du pengar så du klarar dig om det blir väntetider? Köpa något att äta och dricka undertiden..
- Ja jag har 400kr i kontanter och sen har jag xxx summa på kortet.
Han är uppenbart inte frisk. Lånet av mobilen var ju ombord på tåget strax innan han hoppade av i Hallsberg. Sedan var det ett längre uppehåll där och han lämnade tåget.
Citat:
Känner som dig.
Något måste ha sagts under det samtalet. Vart han skulle tex. Som förälder ställer man alltid frågor:
"Ska du vänta på nästa tåg, hur ska du göra, ska du ta buss till nästa station?"
Jag tror knappast att han lånar telefon bara för att säga att han gått av vid fel station och sen sägs inget mer! Han har säkert rådgjort med mamman vid det samtalet.
Fortfarande är diagnos psykos inte fastställt utan det är något man antar att han fått på vägen ner till hemstaden. Mamman skriver också att hon inte vet hur en psykos funkar
Man har sett vid andra försvinnande när folk är sjuka (psykiskt eller fysiskt) att polisen letar väldigt aktivt för att hitta den försvunne.
Här vill polisen inte ens återkoppla till föräldrarna.
Nä det ligger en hund begraven här 🤔
Något måste ha sagts under det samtalet. Vart han skulle tex. Som förälder ställer man alltid frågor:
"Ska du vänta på nästa tåg, hur ska du göra, ska du ta buss till nästa station?"
Jag tror knappast att han lånar telefon bara för att säga att han gått av vid fel station och sen sägs inget mer! Han har säkert rådgjort med mamman vid det samtalet.
Fortfarande är diagnos psykos inte fastställt utan det är något man antar att han fått på vägen ner till hemstaden. Mamman skriver också att hon inte vet hur en psykos funkar
Man har sett vid andra försvinnande när folk är sjuka (psykiskt eller fysiskt) att polisen letar väldigt aktivt för att hitta den försvunne.
Här vill polisen inte ens återkoppla till föräldrarna.
Nä det ligger en hund begraven här 🤔
Han mådde säkert skit och han hade sagt att han snart skulle byta tåg. Han har inte stått på stationen i Hallsberg och pratat i mobilen. De samtalen var ombord på tåget.
Citat:
Inte säkert att han själv är medveten om att han har dåligt lokalsinne. Jag vet faktiskt inte. Klev han av misstag av tåget så letade han kanske efter en skylt med tåg mot Malmö. Jag är inte bekant med Hallsberg annat än att jag passerat med tåg. Det är en plats där många byter tåg, men det verkar ändå inte vara någon större stationsbyggnad? Kan han ha tänkt att det finns någon mer station? Spårområdet är väl ganska utbrett?
En annan fundering... Tågvärden brukar ropa ut t.ex. "nästa Hallsberg, byten till tåg mot Katrineholm, Flen, Skövde och Göteborg". Kan tågvärden ha råkat ropa ut fel, t.ex. "nästa Mjölby, byte till tåg mot Malmö"? Det är mänskligt att fela, det lär ha hänt någon gång i alla fall...
En annan fundering... Tågvärden brukar ropa ut t.ex. "nästa Hallsberg, byten till tåg mot Katrineholm, Flen, Skövde och Göteborg". Kan tågvärden ha råkat ropa ut fel, t.ex. "nästa Mjölby, byte till tåg mot Malmö"? Det är mänskligt att fela, det lär ha hänt någon gång i alla fall...
Det är ett "riktigt" stationshus. Spårområdet, västerut, är stort. Felaktiga stationsutrop har inte nämnts någonstans. Han kan ändå ha fått för sig att han skulle byta där. Antingen för att han trodde att bytet skulle ske i Hallsberg, eller för att han fått för sig att han var framme i Mjölby. En tredje tänkbar orsak skulle kunna vara allvarlig ångest. Var mobilen "död" och biljetten fanns i den, så hade han inte kunnat visa den och det kan kanske ha triggat en ångestreaktion, ovanpå det att han redan mådde dåligt.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-20 kl. 13:10.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-20 kl. 13:10.