2017-06-19, 23:31
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Nu har folk i gruppen reagerat över samma saker och frågar gång på gång om administratörerna kan lägga in ett FAQ med korrekt info om t ex väskorna. Sedan två dagar svarar adm " Vi jobbar på det!" och sedan inget mer. Skumt.

Vi VET med säkerhet, att struktur och logik inte är administratörernas starkaste sida i den gruppen!
Medlemmarna svarar ofta identiskt och frågar samma saker!
Hade jag varit administratös (jaaaaaaa, TÖS) i den gruppen hade jag lagt in de olika "trådarna" i länkar på vänstersidan så, att alla lätt kunde hitta den aktuella dagen eller händelsen.
Jag är inte med i gruppen så jag kan inte skriva där. Annars hade jag föreslagit det! En av mina toppenidéer, som inte går av för hackor!
Citera
2017-06-19, 23:58
Medlem
Liberty75s avatar
Edit

Googlar runt lite. Modern gick hösten 2015 med i ett Neuro-förbund som berör sjukdomar som t ex ALS och MS. (Är någon i familjen sjuk? Kan ju vara någon anhörig också, förstås.)

2/5 2017 gör en Anders Nilsson av någon anledning en släktforskning på Patrik där faderns och farföräldrarna kommer upp, dock inget längre bak på moderns sida.

Total meningslös info, troligen, och jag känner mig som en "snokare" men - som sagt - det känns som några pusselbitar fattas i det här pusslet. Mest av allt önskar man ju bara att föräldrarna hittar honom levande och i andra hand, hittar hans kropp.
Senast redigerad av Liberty75 2017-06-20 kl. 00:17. Anledning: Felaktig fakta
Citera
2017-06-20, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Som anhörig har man vanligen märkt av rätt starka tecken innan en psykos blommar ut för fullt. Det är alltså inte ett dugg konstigt om de misstänker psykos trots att han inte tidigare haft någon.

Det kan jag intyga.

En av mina nära släktingar fick en psykos för något år sedan. Symtomen brukar vara så tydliga att det är mycket svårt att missa dem. Särskilt om du är anhörig. Jag såg så många udda saker på väldigt kort tid och våra konversationer alldeles före sjukdomsutbrottet var ännu märkligare.
Citera
2017-06-20, 00:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Det kan jag intyga.

En av mina nära släktingar fick en psykos för något år sedan. Symtomen brukar vara så tydliga att det är mycket svårt att missa dem. Särskilt om du är anhörig. Jag såg så många udda saker på väldigt kort tid och våra konversationer alldeles före sjukdomsutbrottet var ännu märkligare.

Ja, exakt. När jag studerade fick en klasskompis en psykos. Nu var det länge sen, men om jag inte minns fel så hände allt under en vecka. Plötsligt var det en alien jag pratade med.

De/den resenär som sagt att Patrik uppförde sig normalt, kanske utgick från sin egen syn på vad som är normalt. De som känner Patrik skulle kanske inte alls tycka han var normal, inte alls lik sig själv.
Citera
2017-06-20, 00:55
Medlem
Pajosvs avatar
Att polisen inte återkopplar till föräldrarna behöver inte vara så konstigt. Han är ändå en ung vuxen och myndig man. Han kanske inte vill bli hittad och det har hann all rätt till att slippa.

Men lite knepigt är det att han troligen inte rört sitt konto.

Men å andra sidan... Finns det något som talar emot att han bor hos någon kamrat, flick/pojkvän eller studiekamrat? Personer som lovat honom att inte röja hans gömställe...

Visst, att han lämnat väskorna ter sig lite märkligt...
Citera
2017-06-20, 01:03
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag känner till så har alla inkomna tips kunnat avskrivas, det vill säga, de har inte innehållit substans, inget man kan agera vidare på.

Som sagt, om Polisen skulle återkoppla till anhöriga varje gång en kattakärring eller ett medium tycker sig ha en susning om var P befinner sig så skulle anhörig inte ha annat att göra än att ta emot samtal från Polisen. Myndigheten har inte resurser för att återkoppla till anhöriga så fort en toka eller hennes hund har fått upp ett spår efter den försvunne, det bara är så.

Som framgår i bl.a. VLT. Dvs de har fått in en massa tips som sedan avskrivits.

Frågan är hur svårt det är för ett vittne att bli taget på allvar. Polisen kan inte agera på allt, men det betyder också att de måste göra rimlighetsbedömningar.

Citat:
Som sagt, vad sades under det sista samtalet?

Något fick uppenbarligen P att bestämma sig för att kliva av tåget i Hallsberg, dumpa sina väskor och gå upp i rök.

Jag har mycket svårt för att köpa storyn om att P gick av tåget av misstag. Han bör ha åkt sträckan ett flertal gånger, dessutom så fanns det folk att fråga, till exempel en medpassagerare som villigt lånar ut sin mobiltelefon eller varför inte tågvärden.

Kvinnan som lånade ut mobiltelefonen, finns hon på riktigt, har Polisen bekräftat det via media?

Jag är annars öppen för att kvinnan är påhittad och att P självmant stängde av sin mobiltelefon, det är den enklaste förklaringen, för det är alldeles för ofta som en försvunnen persons mobiltelefon slutar att fungera vid en kritisk tidpunkt, det kan knappast vara slumpen alla gånger.

Patriks mamma har ju pratat med kvinnan som lånade ut sin mobiltelefon.
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg
Senast redigerad av pudellus 2017-06-20 kl. 01:29.
Citera
2017-06-20, 01:21
Medlem
Har inte orkat läsa igenom allt, men en hel del. Som många andra också säger så har jag haft en känsla från dag 1 att det är något föräldrarna döljer. Med detta menar jag inte nödvändigtvis att föräldrarna måste vara boven i dramat. Jag resonerar så att föräldrarna kan känna skuld, skam, över något man sagt/gjort mot P, likväl som att det även kan vara något mer drastigt som att P kan ha blivit pushad till detta på ett eller annat sätt.

Föräldrarnas engangemang i min mening känns inte tillräcklig, och det är väldigt få av P's vänner som delat något om händelsen(?) En nära vän och några töser är vad jag sett.

Vet hans vänner något vi inte vet? Är dessa kanske insatta i hur han hade det hemma, har han uttalat sig om att hålla sig borta inför vänner?

En annan återkommande fråga jag ställer mig själv, vill föräldrarna hålla fokusen borta ifrån att P avlidit, eller den plats P faktiskt kan befinna sig? Är föräldrarna i chock osv så borde någon fått tanken att enbart fokusera på vad man vet. Och varför togs inlägget bort där man ville ändra fokus, där pappan uttalade sig om att det var på deras begäran?

Varför fick hundarna inte upp något spår där väskorna var lämnade, om P tagit sitt liv, varför då ta med vissa ägodelar?

Varför är mamman inte öppen med vad som sades i sista samtalet? Varför ringde man inte kvinnans telefon då man anade något skumt, om det gjorts så har jag missat det.

Om P tagit sitt liv, varför har ingen fått veta det. De flesta (inte alla) brukar väl vilja ge ett avsked innan man tar sitt liv(?) Åtminstone till någon?

Varför känns föräldrarnas kommentarer som copy paste från något företag med standardsvar, och varför får man (jag inklusive andra) en känsla av avsaknad av empati, rädsla och sorg av anhöriga, och varför verkar inga syskon vara engagerade?

Det är sent för en tråkig konsperationsnisse som mig, så jag har säkert missat något eller upprepat mig, möjligen något stavfel här och där, ber om ursäkt för det.

Edit: Någon Niklas ifrågasatta även om kojan inte borde uteslutas då den varit bevakad, byggts på osv utan att någon sett Patrik vid den. Det inlägg verkar vara borttaget.
Senast redigerad av Sjukhusresa 2017-06-20 kl. 01:29.
Citera
2017-06-20, 02:24
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukhusresa
Har inte orkat läsa igenom allt, men en hel del. Som många andra också säger så har jag haft en känsla från dag 1 att det är något föräldrarna döljer. Med detta menar jag inte nödvändigtvis att föräldrarna måste vara boven i dramat. Jag resonerar så att föräldrarna kan känna skuld, skam, över något man sagt/gjort mot P, likväl som att det även kan vara något mer drastigt som att P kan ha blivit pushad till detta på ett eller annat sätt.

Föräldrarnas engangemang i min mening känns inte tillräcklig, och det är väldigt få av P's vänner som delat något om händelsen(?) En nära vän och några töser är vad jag sett.

Vet hans vänner något vi inte vet? Är dessa kanske insatta i hur han hade det hemma, har han uttalat sig om att hålla sig borta inför vänner?

En annan återkommande fråga jag ställer mig själv, vill föräldrarna hålla fokusen borta ifrån att P avlidit, eller den plats P faktiskt kan befinna sig? Är föräldrarna i chock osv så borde någon fått tanken att enbart fokusera på vad man vet. Och varför togs inlägget bort där man ville ändra fokus, där pappan uttalade sig om att det var på deras begäran?

Varför fick hundarna inte upp något spår där väskorna var lämnade, om P tagit sitt liv, varför då ta med vissa ägodelar?

Varför är mamman inte öppen med vad som sades i sista samtalet? Varför ringde man inte kvinnans telefon då man anade något skumt, om det gjorts så har jag missat det.

Om P tagit sitt liv, varför har ingen fått veta det. De flesta (inte alla) brukar väl vilja ge ett avsked innan man tar sitt liv(?) Åtminstone till någon?

Varför känns föräldrarnas kommentarer som copy paste från något företag med standardsvar, och varför får man (jag inklusive andra) en känsla av avsaknad av empati, rädsla och sorg av anhöriga, och varför verkar inga syskon vara engagerade?

Det är sent för en tråkig konsperationsnisse som mig, så jag har säkert missat något eller upprepat mig, möjligen något stavfel här och där, ber om ursäkt för det.

Edit: Någon Niklas ifrågasatta även om kojan inte borde uteslutas då den varit bevakad, byggts på osv utan att någon sett Patrik vid den. Det inlägg verkar vara borttaget.

Hej!
En bror till Patrik är i viss mån aktiv i skrivandet. I alla fall på föräldrarnas och "MPS" sidor.

En administratör har klargjort, att de avvaktar med "kojtråden", eftersom det är förskole och skolbarn, som setts vid kojan då den byggts.

En administratör svarade en medlem, att föräldrar och andra nära anhöriga inte får vara med i sökanden arrangerade av "sökorganisationer!"
Det är nog delvis sant....vi har ju följt andra "fall" där syskon och partner har deltagit i sökanden efter den försvunna.

Spekulationerna står alltjämt högt i tak!
Väskornas utplacering eller dumpning har snart tagit fokus helt!

Du kanske inte blev jättemycket klokare av mina klargöranden, men ett lägre fjäll kanske föll från Dina ögon! Det hoppas jag! /"Din röst i natten."/
Citera
2017-06-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Hoppas dom hittar grabben.
Ja ! Men chans att hitt hnm lvid liv=mindre än 5%,förmodl på fel plats vid fel tidpunkt+stött på ngn våldsverk av ngt slag,trol full+el påtänd-----men då borde han iofs hittats nu då det rdn gått 1 mån sen han försv.Självmord=1 möjl alt-------vid olycka hade kroppen helt säk hittats !

Om alt 1=det rätta, kan ju gm eft mordet i bil åkt tillb till mordpl och transp+grävt ner kroppen flera 10-tals mil bort o då kan det dröja mån el år innan han hittas. Tyv för de anhör-----mkt säll ngn försv=kvar i liv eft så lång tid. Att han inte heller hört av sig till sin fam.släkt,vänner e,t.c tal ju oxå för att han=död !
Senast redigerad av deakpeasley 2017-06-20 kl. 03:20.
Citera
2017-06-20, 08:04
Medlem
CallePhilles avatar
Senaste om väskorna från en gruppmedlem. Datorn fanns i den vid Volvo:

"precis eftersom de var orörda - dator osv låg kvar
Så logiskt är att han ställt den ena väskan mot el skåpet vid Woodys
Sen gått neråt passerat Volvo o där kastat nästa i diket och sen är han borta
Åt höger är det dike o åker
Så kastade han den för att det blev för bökigt att ta sig fram eller vad hände just där?"

Administratören "Aminastratören" skriver att en FAQ är på gång idag eller om det var imorgon...
Citera
2017-06-20, 08:18
Medlem
Citat:
Som sagt, vad sades under det sista samtalet?

Något fick uppenbarligen P att bestämma sig för att kliva av tåget i Hallsberg, dumpa sina väskor och gå upp i rök.

Jag har mycket svårt för att köpa storyn om att P gick av tåget av misstag. Han bör ha åkt sträckan ett flertal gånger, dessutom så fanns det folk att fråga, till exempel en medpassagerare som villigt lånar ut sin mobiltelefon eller varför inte tågvärden.

Kvinnan som lånade ut mobiltelefonen, finns hon på riktigt, har Polisen bekräftat det via media?

Jag är annars öppen för att kvinnan är påhittad och att P självmant stängde av sin mobiltelefon, det är den enklaste förklaringen, för det är alldeles för ofta som en försvunnen persons mobiltelefon slutar att fungera vid en kritisk tidpunkt, det kan knappast vara slumpen alla gånger.

Har följt tråden sen start, kanske ej lusläst varje inlägg men mycket konstigt är det tycker jag, batteriet i mobilen slut - går ju att ladda på tåget, kvinnan på tåget tyckte Patrik verkade må bra, föräldrarna säger sig tro att han har fått en psykos, har ej läst något om vad klasskamraterna har sagt om hans mående, varför gå av i Hallsberg han har ju åkt denna sträcka flertaget ggr, ville nog ej hem till familjen, varför har ej familjen varit med o letat ok brodern har tagit studenten MEN en son/bror är försvunnen HALLÅ vad är viktigast mycket konstigt är det ,hur kan mamma veta att han hade 400 kr i kontanter........
Citera
2017-06-20, 08:55
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Har följt tråden sen start, kanske ej lusläst varje inlägg men mycket konstigt är det tycker jag, batteriet i mobilen slut - går ju att ladda på tåget, kvinnan på tåget tyckte Patrik verkade må bra, föräldrarna säger sig tro att han har fått en psykos, har ej läst något om vad klasskamraterna har sagt om hans mående, varför gå av i Hallsberg han har ju åkt denna sträcka flertaget ggr, ville nog ej hem till familjen, varför har ej familjen varit med o letat ok brodern har tagit studenten MEN en son/bror är försvunnen HALLÅ vad är viktigast mycket konstigt är det ,hur kan mamma veta att han hade 400 kr i kontanter........
Det verkar vara pengarna på kontantkortet som tog slut.
Föräldrarna har gått ut med att Patrik har dåligt lokalsinne. Jag känner själv en person som inte hittar ens i sin egen hemort. Står tåget still 15 minuter, vilket det verkar ha gjort, så kanske han fick för dig att det var Mjölby. När jag åkt tåg så rullar det en text med stationer på en display. Kanske hade den slagit över till "Mjölby". Patrik hade kanske inte en aning om att Mjölby är ändstationen. Det är inte alla som reflekterar över sådana saker som är helt självklara för andra. Jag har själv bra lokalsinne och koll på det mesta när jag reser, men jag har sett på nära håll en del virrpannor som bara hakar på oss andra när man är ute och reser, för de vet verkligen inte vart de skall ta vägen, saknar lokalsinne, förmåga att orientera sig. Jag får känslan av att Patrik verkar tillhöra den kategorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in