2017-06-20, 09:00
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
hur kan mamma veta att han hade 400 kr i kontanter........

Inte så svårt egentligen.

- Jag klev av en station för tidigt. Mitt batteri är slut men jag fick låna en av en kvinna här så jag kan ringa dig.

- Okej. Har du pengar så du klarar dig om det blir väntetider? Köpa något att äta och dricka undertiden..

- Ja jag har 400kr i kontanter och sen har jag xxx summa på kortet.
Citera
2017-06-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife

- Jag klev av en station för tidigt. Mitt batteri är slut men jag fick låna en av en kvinna här så jag kan ringa dig.

- Okej. Har du pengar så du klarar dig om det blir väntetider? Köpa något att äta och dricka undertiden..

Man kan ju undra varför mamman inte har nämnt något alls om det här samtalet men jag antar att det är oväsentligt för att hitta Patrik. Det hade dock varit intressant att veta hur Patrik lät på telefonen, om han var ledsen eller helt normal etc. Nu har det snart gått 1 månad sedan han försvann och det ser inte bra ut i bästa fall så är han inlagd någonstans eller att han gömmer sig hos någon men han kan inte ha överlevt så här länge. Ovissheten är ju hemskast, det hade varit bättre om de hittat honom första veckan.
Citera
2017-06-20, 09:56
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Man kan ju undra varför mamman inte har nämnt något alls om det här samtalet men jag antar att det är oväsentligt för att hitta Patrik. Det hade dock varit intressant att veta hur Patrik lät på telefonen, om han var ledsen eller helt normal etc. Nu har det snart gått 1 månad sedan han försvann och det ser inte bra ut i bästa fall så är han inlagd någonstans eller att han gömmer sig hos någon men han kan inte ha överlevt så här länge. Ovissheten är ju hemskast, det hade varit bättre om de hittat honom första veckan.

Känner som dig.
Något måste ha sagts under det samtalet. Vart han skulle tex. Som förälder ställer man alltid frågor:
"Ska du vänta på nästa tåg, hur ska du göra, ska du ta buss till nästa station?"

Jag tror knappast att han lånar telefon bara för att säga att han gått av vid fel station och sen sägs inget mer! Han har säkert rådgjort med mamman vid det samtalet.

Fortfarande är diagnos psykos inte fastställt utan det är något man antar att han fått på vägen ner till hemstaden. Mamman skriver också att hon inte vet hur en psykos funkar

Man har sett vid andra försvinnande när folk är sjuka (psykiskt eller fysiskt) att polisen letar väldigt aktivt för att hitta den försvunne.

Här vill polisen inte ens återkoppla till föräldrarna.
Nä det ligger en hund begraven här 🤔
Citera
2017-06-20, 10:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Det verkar vara pengarna på kontantkortet som tog slut.
Föräldrarna har gått ut med att Patrik har dåligt lokalsinne. Jag känner själv en person som inte hittar ens i sin egen hemort. Står tåget still 15 minuter, vilket det verkar ha gjort, så kanske han fick för dig att det var Mjölby. När jag åkt tåg så rullar det en text med stationer på en display. Kanske hade den slagit över till "Mjölby". Patrik hade kanske inte en aning om att Mjölby är ändstationen. Det är inte alla som reflekterar över sådana saker som är helt självklara för andra. Jag har själv bra lokalsinne och koll på det mesta när jag reser, men jag har sett på nära håll en del virrpannor som bara hakar på oss andra när man är ute och reser, för de vet verkligen inte vart de skall ta vägen, saknar lokalsinne, förmåga att orientera sig. Jag får känslan av att Patrik verkar tillhöra den kategorin.

Varför lämnar han stationsområdet om han har dåligt lokalsinne?
Citera
2017-06-20, 10:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Känner som dig.
Något måste ha sagts under det samtalet. Vart han skulle tex. Som förälder ställer man alltid frågor:
"Ska du vänta på nästa tåg, hur ska du göra, ska du ta buss till nästa station?"

Jag tror knappast att han lånar telefon bara för att säga att han gått av vid fel station och sen sägs inget mer! Han har säkert rådgjort med mamman vid det samtalet.

Fortfarande är diagnos psykos inte fastställt utan det är något man antar att han fått på vägen ner till hemstaden. Mamman skriver också att hon inte vet hur en psykos funkar

Man har sett vid andra försvinnande när folk är sjuka (psykiskt eller fysiskt) att polisen letar väldigt aktivt för att hitta den försvunne.

Polisen brukar väl inte arbeta aktivt efter en månad när en försvunnen person varit deprimerad vid försvinnandet? Har då inte märkt det i en annan tråd, men du får görna visa från ett liknande fall där polisen en månad senare arbetar aktivt. De har gjort vad de kunnat. Nu väntar de bara på att kroppen hittad. Det kan ta år om vi har otur - eller så aldrig.
Citera
2017-06-20, 10:36
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Polisen brukar väl inte arbeta aktivt efter en månad när en försvunnen person varit deprimerad vid försvinnandet? Har då inte märkt det i en annan tråd, men du får görna visa från ett liknande fall där polisen en månad senare arbetar aktivt. De har gjort vad de kunnat. Nu väntar de bara på att kroppen hittad. Det kan ta år om vi har otur - eller så aldrig.

Nej självklart inte efter 1 månad. Däremot tycker jag att det är konstigt att dom inte återkopplar till föräldrarna efter att dom söker polisen.
Citera
2017-06-20, 10:44
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför lämnar han stationsområdet om han har dåligt lokalsinne?
Inte säkert att han själv är medveten om att han har dåligt lokalsinne. Jag vet faktiskt inte. Klev han av misstag av tåget så letade han kanske efter en skylt med tåg mot Malmö. Jag är inte bekant med Hallsberg annat än att jag passerat med tåg. Det är en plats där många byter tåg, men det verkar ändå inte vara någon större stationsbyggnad? Kan han ha tänkt att det finns någon mer station? Spårområdet är väl ganska utbrett?
En annan fundering... Tågvärden brukar ropa ut t.ex. "nästa Hallsberg, byten till tåg mot Katrineholm, Flen, Skövde och Göteborg". Kan tågvärden ha råkat ropa ut fel, t.ex. "nästa Mjölby, byte till tåg mot Malmö"? Det är mänskligt att fela, det lär ha hänt någon gång i alla fall...
Citera
2017-06-20, 10:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Nej självklart inte efter 1 månad. Däremot tycker jag att det är konstigt att dom inte återkopplar till föräldrarna efter att dom söker polisen.

Absolut! Men det kan ha varit saker som examen och semester som gjort att de ansvariga inte kunnat ringa.
Citera
2017-06-20, 11:47
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Har det framgått vem som har P tillhörigheter nu? Har föräldrarna fått tillbaka dom eller finns dom hos polisen?

Datorn kan ju vara ett intressant spår om det nu är så att han har varit deprimerad..

Kanske finns det ett konto här på fb där han skrivit ut något om sitt mående eller om sina tankar?
Citera
2017-06-20, 11:57
Medlem
Citat:
Har det framgått vem som har P tillhörigheter nu? Har föräldrarna fått tillbaka dom eller finns dom hos polisen?

Datorn kan ju vara ett intressant spår om det nu är så att han har varit deprimerad..

Kanske finns det ett konto här på fb där han skrivit ut något om sitt mående eller om sina tankar?

Ja det är även möjligt att via sociala medier chattat med nån som man kan tänkas möta upp.
Citera
2017-06-20, 12:27
Medlem
Citat:
Känner som dig.

Var det inte så att han pratade med mamman INNAN han gått av i Hallsberg? Man undrar ju hur nära inpå det var. Jag tolkar det ändå som att det måste varit en stund innan, eftersom han hann styra upp det här med kvinnans telefonnummer etc. Men var Hallsberg den första stationen efter samtalet med mamman? Eller satt han kan på tåget en bra stund efter att han pratat med henne?

Ang den förmodade psykosen så kan ju föräldrarna haft den misstanken innan han klev på tåget, säkert var han på väg hem för att de skulle söka hjälp. Psykoser brukar komma smygande, du blir inte full blown psykotisk från noll under en tågresa. De gick ju ut med direkt att han troligen var förvirrad. Gissar att detta inte bara baserades på att han gått av vid fel station.
Citera
2017-06-20, 12:36
Medlem
Citat:

Citat:
Känner som dig.

Som jag förstod det så pratade han med sin mor när han fortfarande var på tåget, för att sedan ta sitt pick och pack och hoppa av? Inte när han redan stigit av.

Jag får lite olika funderingar kring varför han steg av i Hallsberg. Starkast vibbar får jag av att han steg av i Hallsberg medvetet, för att sedan gå och ta livet av sig. Ofta har man väl ändå koll på vilken station man ska byta på? Själv dubbelkollar jag stationsnamn och avgångstider på biljetterna flera gånger innan och under resan, när jag åker tåg. Mjölby ligger en timme söderut, på tågsträckan.

Mjölby station och Hallsbergs station är för övrigt inte så särskilt lika varandra. De har möjligtvis lite samma struktur med stationshus och perrong framför, samt en ytterligare perrong längre ut bland spåren. I Hallsberg tar man sig dit, samt till busstationen på andra sidan, med en stor glastunnel över spåren som utmärker sig. I Mjölby är det en tunnel under. Har han bott i Falun en längre tid så måste han väl ha åkt sträckan Falun - Malmö via Mjölby tidigare tänker jag, och således bekantat sig med stationerna. Men med dåligt lokalsinne kan det väl bli fel ändå antar jag.

Å andra sidan så är ju Hallsberg en naturlig bytespunkt för många, så det kan ju ha varit något han fick för sig att det var där han skulle av. Är omständigheterna psykosartade, och han inte var i sina sinnes fulla bruk, så förklarar det ännu mer.

Mindre relevant information: De efterföljande stationerna Motala och Skänninge (vet ej om Patriks tåg stannade där dock) är små stationer med enbart en perrong, mest trafikerade av pendeltåg. Inte naturliga för någon att stiga av på såvida man inte har ett ärende dit och det är dit man ska.

Jag ville bara skriva av mig lite. Mycket märkligt försvinnande. Och tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in