2017-06-20, 12:39
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Har följt tråden sen start, kanske ej lusläst varje inlägg men mycket konstigt är det tycker jag, batteriet i mobilen slut - går ju att ladda på tåget, kvinnan på tåget tyckte Patrik verkade må bra, föräldrarna säger sig tro att han har fått en psykos, har ej läst något om vad klasskamraterna har sagt om hans mående, varför gå av i Hallsberg han har ju åkt denna sträcka flertaget ggr, ville nog ej hem till familjen, varför har ej familjen varit med o letat ok brodern har tagit studenten MEN en son/bror är försvunnen HALLÅ vad är viktigast mycket konstigt är det ,hur kan mamma veta att han hade 400 kr i kontanter........

Har inte sett att det stått "bra" någonstans.

Var det batteriet eller kontantkortet? Den enda klarhet som framkommit är egentligen i detta inlägg:
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg

Patriks mamma har skrivit på Facebook att kontantkortet var slut på pengar. Det är också känt att hans mobil gett ett utslag i Hallsberg och därefter inte varit på.

Att ladda mobilbatteriet ombord på tåget förutsätter att just det tåget haft eluttag och att han haft tillgång till en laddare.

Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Det verkar vara pengarna på kontantkortet som tog slut.
Föräldrarna har gått ut med att Patrik har dåligt lokalsinne. Jag känner själv en person som inte hittar ens i sin egen hemort. Står tåget still 15 minuter, vilket det verkar ha gjort, så kanske han fick för dig att det var Mjölby. När jag åkt tåg så rullar det en text med stationer på en display. Kanske hade den slagit över till "Mjölby". Patrik hade kanske inte en aning om att Mjölby är ändstationen. Det är inte alla som reflekterar över sådana saker som är helt självklara för andra. Jag har själv bra lokalsinne och koll på det mesta när jag reser, men jag har sett på nära håll en del virrpannor som bara hakar på oss andra när man är ute och reser, för de vet verkligen inte vart de skall ta vägen, saknar lokalsinne, förmåga att orientera sig. Jag får känslan av att Patrik verkar tillhöra den kategorin.

Jag tror inte att han i normalfallet, som frisk, skulle ha problem med att åka tåg eller ha koll på var han skulle byta. I så fall borde det ha kommit ut att det inte bara handlar om dåligt lokalsinne utan även om svårigheter att klara sig själv när man reser.

Nästa stopp efter Hallsberg är Motala. Men det långa stoppet i Hallsberg kan ju säkert ha gjort att han trott att han redan var framme där han skulle byta tåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Inte så svårt egentligen.

- Jag klev av en station för tidigt. Mitt batteri är slut men jag fick låna en av en kvinna här så jag kan ringa dig.

- Okej. Har du pengar så du klarar dig om det blir väntetider? Köpa något att äta och dricka undertiden..

- Ja jag har 400kr i kontanter och sen har jag xxx summa på kortet.

Han är uppenbart inte frisk. Lånet av mobilen var ju ombord på tåget strax innan han hoppade av i Hallsberg. Sedan var det ett längre uppehåll där och han lämnade tåget.

Citat:
Känner som dig.
Något måste ha sagts under det samtalet. Vart han skulle tex. Som förälder ställer man alltid frågor:
"Ska du vänta på nästa tåg, hur ska du göra, ska du ta buss till nästa station?"

Jag tror knappast att han lånar telefon bara för att säga att han gått av vid fel station och sen sägs inget mer! Han har säkert rådgjort med mamman vid det samtalet.

Fortfarande är diagnos psykos inte fastställt utan det är något man antar att han fått på vägen ner till hemstaden. Mamman skriver också att hon inte vet hur en psykos funkar

Man har sett vid andra försvinnande när folk är sjuka (psykiskt eller fysiskt) att polisen letar väldigt aktivt för att hitta den försvunne.

Här vill polisen inte ens återkoppla till föräldrarna.
Nä det ligger en hund begraven här 🤔

Han mådde säkert skit och han hade sagt att han snart skulle byta tåg. Han har inte stått på stationen i Hallsberg och pratat i mobilen. De samtalen var ombord på tåget.

Citat:
Inte säkert att han själv är medveten om att han har dåligt lokalsinne. Jag vet faktiskt inte. Klev han av misstag av tåget så letade han kanske efter en skylt med tåg mot Malmö. Jag är inte bekant med Hallsberg annat än att jag passerat med tåg. Det är en plats där många byter tåg, men det verkar ändå inte vara någon större stationsbyggnad? Kan han ha tänkt att det finns någon mer station? Spårområdet är väl ganska utbrett?
En annan fundering... Tågvärden brukar ropa ut t.ex. "nästa Hallsberg, byten till tåg mot Katrineholm, Flen, Skövde och Göteborg". Kan tågvärden ha råkat ropa ut fel, t.ex. "nästa Mjölby, byte till tåg mot Malmö"? Det är mänskligt att fela, det lär ha hänt någon gång i alla fall...

Det är ett "riktigt" stationshus. Spårområdet, västerut, är stort. Felaktiga stationsutrop har inte nämnts någonstans. Han kan ändå ha fått för sig att han skulle byta där. Antingen för att han trodde att bytet skulle ske i Hallsberg, eller för att han fått för sig att han var framme i Mjölby. En tredje tänkbar orsak skulle kunna vara allvarlig ångest. Var mobilen "död" och biljetten fanns i den, så hade han inte kunnat visa den och det kan kanske ha triggat en ångestreaktion, ovanpå det att han redan mådde dåligt.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-20 kl. 13:10.
Citera
2017-06-20, 12:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovissheten - det värsta av allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Polisen brukar väl inte arbeta aktivt efter en månad när en försvunnen person varit deprimerad vid försvinnandet? Har då inte märkt det i en annan tråd, men du får görna visa från ett liknande fall där polisen en månad senare arbetar aktivt. De har gjort vad de kunnat. Nu väntar de bara på att kroppen hittad. Det kan ta år om vi har otur - eller så aldrig.

Polisen har gjort vad de har kunnat. Finns det inga säkra uppgifter att gå efter är det inte lätt att kunna fortsätta med undersökningar och letande.

PL har nu varit försvunnen i 29 dagar. Att han fortfarande skulle vara i livet är nästan omöjligt. Alla hoppas nu att hans kvarlevor kommer att hittas så snart som möjligt. Vill det sig riktigt illa så kanske detta aldrig kommer att ske? Vi får verkligen hoppas att så inte kommer att bli fallet.

Ovissheten är det värsta av allt.
Citera
2017-06-20, 12:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Felaktigt utrop från tågvärden?

Citat:
Inte säkert att han själv är medveten om att han har dåligt lokalsinne. Jag vet faktiskt inte. Klev han av misstag av tåget så letade han kanske efter en skylt med tåg mot Malmö. Jag är inte bekant med Hallsberg annat än att jag passerat med tåg. Det är en plats där många byter tåg, men det verkar ändå inte vara någon större stationsbyggnad? Kan han ha tänkt att det finns någon mer station? Spårområdet är väl ganska utbrett?
En annan fundering... Tågvärden brukar ropa ut t.ex. "nästa Hallsberg, byten till tåg mot Katrineholm, Flen, Skövde och Göteborg". Kan tågvärden ha råkat ropa ut fel, t.ex. "nästa Mjölby, byte till tåg mot Malmö"? Det är mänskligt att fela, det lär ha hänt någon gång i alla fall...

Det skulle ev. ha kunnat ske och det har också ha hänt tidigare även om det är mycket ovanligt. Hände mig själv en gång för länge sedan men alla resenärer i den kupé där jag satt förstod att det var ett felaktigt besked från tågvärdens sida och satt kvar.
Citera
2017-06-20, 13:01
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det skulle ev. ha kunnat ske och det har också ha hänt tidigare även om det är mycket ovanligt. Hände mig själv en gång för länge sedan men alla resenärer i den kupé där jag satt förstod att det var ett felaktigt besked från tågvärdens sida och satt kvar.

Att det förekommer kan lugnt utgå från, men jag tycker att det borde vara känt nu om tågpersonal gett fel information?
Citera
2017-06-20, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt information lämnades nog av tågvärden innan ankomsten till Hallsberg.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Att det förekommer kan lugnt utgå från, men jag tycker att det borde vara känt nu om tågpersonal gett fel information?

Hade felaktig information utropats av tågvärden innan ankomst till Hallsberg så hade detta säkerligen framkommit numera.

Jag tror nog att rätt information lämnades av tågvärden den 22 maj innan ankomsten till Hallsberg.
Citera
2017-06-20, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bakom Volvo, mellan Volvo och Dollarstore.

Ja, det var sannerligen inte mot Brunnskullen Rala.

Vilken uppgift i gruppen ska vi lita på tycker ni?

Men det är klart, för den som bor i Brännåsen eller London så ligger ju Volvo mot Brunnskullen Rala, allting är relativt.

Ok, var hittades den stora väskan?
Någonstans vid Woody? Någonstans vid Industrigatan 11 ( markör 1 på kartan nedan)?

Och ryggsäcken med datorn?
Mellan Volvo och Dollarstore (markör 2 på kartan nedan)?

https://kartor.eniro.se/?c=59.069194,15.101120&z=15&d={"m":[[59.070734,15.110579,null,0],[59.075441,15.099043,null,0],[59.068863,15.104339,null,0]],"l":[[59.066516,15.111128,59.065034,15.103403,59.067906, 15.101438,59.068296,15.106965,59.069653,15.106214, 59.069829,15.106343,59.070557,15.110849,59.069704, 15.105562,59.07099,15.104879,null,0],[59.067888,15.101601,59.07091,15.099498,59.071087,1 5.100442,59.069995,15.102523,null,0],[59.071067,15.100425,59.073026,15.099335,59.073731, 15.103841,null,0],[59.070957,15.099451,59.074431,15.097412,59.074662, 15.097627,null,0],[59.073019,15.099356,59.074199,15.098635,59.074442, 15.098764,59.074839,15.098678,59.074673,15.097648, 59.075324,15.101468,null,0]]}&q="hallsberg dollarstore";yp<br /><br /><br />

Volvo verkar ha flera byggnader i området mellan Långgatan och Samzeliigatan och Hyttgatan. Tydligt ser man Volvoskylten (3 på kartan)från Långgatan, men även byggnader ovanför ska enligt Eniro inrymma Volvos olika lokaler. T ex Hyttgatan 2 verkar inrymma Volvos restaurang och Volvo Construction Equipment.

https://www.google.se/maps/@59.068043,15.1041647,3a,60y,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sG5NvC8ji6AQTV2Ff5FRpvw!2e0!7i1 3312!8i6656

Det finns ett intressant område mellan Långgatan och Hyttgatan som på Goooglemaps och Eniro ser ut som skog och vatten. Detta område är lite svårt att bedöma enligt kartorna hur stort och hur djup/sankt vattnet är.
Men detta område skulle kunna vara något av intresse. Det ligger precis på strecket mellan ruta 20 och 24 på Anneli Fergeús rutsystem.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155468149099581&set=g.30959902946 1663&type=1&theater

https://kartor.eniro.se/?c=59.070485,15.103787&z=17&q="woody HALLSBERG";yp

https://www.google.se/maps/place/Tage+Rejmes+i+%C3%96rebro+Bil+AB/@59.0699841,15.1031751,248m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c0c8e83edb3b7:0x4298f 1bb2c45eb86!8m2!3d59.0701912!4d15.1011774

Sedan är det ju inte långt ut till odlingsfält och natur därifrån.

Så kan Patrik gått från Hallsbergs station

https://www.google.se/maps/@59.0664078,15.110925,3a,75y,19.87h,92.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sM5p1GWVZUT-_NAv04ufOOA!2e0!7i13312!8i6656

Vidare:
via Västra Storgatan,
Över järnvägen via bron på Samzeliigatan
Sedan in Långgatan kanske till Industrigatan mot Woody?
Därefter tillbaka Industrigatan?
Sen kan han antingen kommit in bakom Volvo direkt mot det vattenmarkerade området. Eller gått runt genom att åter gått ut på Samzeliigatan och in via Tegelvägen, Hyttgatan.
Citera
2017-06-20, 14:46
Medlem
Citat:
...
Kanske finns det ett konto här på fb där han skrivit ut något om sitt mående eller om sina tankar?
Blir nog RP 1.06 om du skulle lyckas lägga in en sådan länk...
Citera
2017-06-20, 14:54
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Blir nog RP 1.06 om du skulle lyckas lägga in en sådan länk...

Nu menar inte jag att vi ska lägga ut några länkar till hans ev användarkonto, utan min syftan var om föräldrarna (om dom har datorn) kan se om han ev har ett användarkonto här och se om han har skrivit något om hur han mår.
Många skriver ganska öppet här i.o.m anonymiteten.
Citera
2017-06-20, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har det framgått vem som har P tillhörigheter nu? Har föräldrarna fått tillbaka dom eller finns dom hos polisen?

Datorn kan ju vara ett intressant spår om det nu är så att han har varit deprimerad..

Kanske finns det ett konto här på fb där han skrivit ut något om sitt mående eller om sina tankar?

Jag är säker på att dator, fb, mm redan är kollat. Det är normalprocedur vid försvinnande.
Detta för att ta reda på om det finns några eventuella ledtrådar, kontakter osv att nysta i. Men också för att utesluta brott.
Det var säkert därför det var så hemligt i början var väskorna hittades ( om brott hade skett, vill man inte gå ut med sådan info).
Citera
2017-06-20, 15:06
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus

Han är uppenbart inte frisk. Lånet av mobilen var ju ombord på tåget strax innan han hoppade av i Hallsberg. Sedan var det ett längre uppehåll där och han lämnade tåget.

Han mådde säkert skit och han hade sagt att han snart skulle byta tåg. Han har inte stått på stationen i Hallsberg och pratat i mobilen. De samtalen var ombord på tåget.

Okej. Tack för klargörandet.
Blev faktiskt lite vimsig när man var inne och läste i gruppen men nu verkar dom ha rensat en del.

Jag läste att någon skrivit att han hade pratat med mamman från sig egen mobil på tåget ner och berättat att han mådde dåligt, men sen när han klivit av så hade han lånat då hans mobil var tom på pengar..

Så otroligt rörigt när många skriver olika.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är säker på att dator, fb, mm redan är kollat. Det är normalprocedur vid försvinnande.
Detta för att ta reda på om det finns några eventuella ledtrådar, kontakter osv att nysta i. Men också för att utesluta brott.
Det var säkert därför det var så hemligt i början var väskorna hittades ( om brott hade skett, vill man inte gå ut med sådan info).

Okej. Det är nog sant som du skriver. Bara funderingar som ploppar upp i skallen
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-06-20 kl. 15:11.
Citera
2017-06-20, 16:35
Medlem
CallePhilles avatar
Tror det var den här personen som hade kontaktat ett antal medium, varav några var kvacksalvare, en var seriös och hade medverkat i Det okända... Hon skulle återkomma när hon hade något konkret att komma med:

"Kolla kalkbrottet i hälla brottet ett medium har tipsat om det idag två personer är där"

De har skapat någon slags frågetråd i gruppen under dagen.

De söker fler personer till FIKKs sök. Låter som att det är dålig uppslutning.
Citera
2017-06-20, 16:50
Medlem
CallePhilles avatar
FAQ i Facebook-gruppen. Det finns även möjlighet att kommentera och fråga. Det verkar som att de svarar på nya frågor efter hand och lägger till svar:

Citat:
VANLIGA FRÅGOR
================

Vad vet vi?

Patrik klev av tåget i Hallsberg vilket är bekräftat på kamerabilder från Hallsbergs station. Patriks två väskor är upphittade ungefär 500m och 1,5km från Hallsbergs station.

Övriga observationer / tips är ej säkerställda eller bekräftade.

================

Finns det fler observationer som är bekräftade att det är Patrik efter Hallsberg?

Det finns inga säkra observationer efter det att Patrik klev av tåget i Hallsberg. Det har kommit in många tips från övriga delar av landet bl.a. Västerås och Köpingsregionen men ingen av dessa observationer är säkerställda att det faktiskt är Patrik man har sett.

================

Har Patrik någon anknytning till Hallsberg?

Nej. Inte vad föräldrar eller vänner känner till.

================

Hur ser Patrik ut?

Patrik var vid försvinnandet iklädd svart stickad mössa, mörkblå jacka, ljusa byxor, ljus tröja och ljusa skor med blommigt mönster.

Patrik är 173cm lång och vägde vid försvinnandet ca 55kg
Detta kan dock mycket väl ha ändrats då det är mer än fyra veckor sedan han klev av tåget. Ha bilder på Patriks ansikte med er i mobilen och i huvudet.

================

Vad tycker Patrik om?

Patrik älskar musik, han är oerhört duktig på slagverk. Hans musiksmak är ganska så bred, alltifrån Jazz till ett av favoritbanden Johnossi. Han gillar sjö och hav, TV-spel, idrott, håller på Liverpool när det gäller fotboll..

================

Har Patrik mobil och kort med sig?

Vi vet inte om Patrik har med sig sitt kontokort och det finns inga indikationer på att han har försökt använda det utifrån Polisens information.

Patriks telefon har pingats sista gången ifrån en mast i Hallsberg och det genomförs nya försök att pinga telefonen men utan att det har skickats ut nya signaler.

================

Varför är inte Patriks föräldrar med och söker?

Som anhörig till en försvunnen person så är man inte tillåten att söka med bl.a. Missing People.

Föräldrarna är dock aktiva i letandet efter Patrik hela tiden. De gör allt som står i deras makt och förser oss andra med oerhört viktig info i vårt sökande.

================

Vad gör polisen?

Polisen bearbetar tips som kommer in.
Polisen har varit ut med spårhund samt helikopter i samband med försvinanndet utan resultat.

================

Har ni gått ut i media?

Ja, vi har jagat media så gott vi har kunnat men många av de media vi har kommit i kontakt med hänvisar till att man inte går ut med efterlysningar.

================

Röker Patrik?

Nej det gör han inte.

================

Har Patrik problem med droger eller annat missbruk?

Nej, det har han inte!

================

Hur är Patrik som person?

Patrik är en väldigt snäll, fin, ödmjuk kille som värnar om andra.

Patrik är i en depression som tros ha övergått till en psykotisk depression.

================

Vad är en psykotisk depression?

Där en allvarlig form av depression där den affektiva störningen förvärrats till psykos. En psykotisk depression kan antingen vara episodisk (uppkomma en gång) eller recidiverande (återkommande). Den kännetecknas av att en depression med tiden kombineras med vanföreställningar, hallucinationer och/eller stupor; vanföreställningarna och hallucinationerna kan överensstämma med sinnesstämningen eller inte.

De omotiverade skuldkänslor som ofta följer med depressionen kan i psykotiska depressioner yttra sig i vanföreställningar om att ha begått en ond handling, ett brott eller en synd, eller i hallucinationer av röster som förebrår personen

REGLER
================

Vi ber er:

- Att hålla god ton här inne.

- Att inte lägga ut foton på privatpersoner utan skicka dem direkt till Carina eller Jörgen så vi kan avgöra om det är Patrik eller inte.

- Att inte låta spekulationer ta över sidan så att vi missar viktig information. Utredning ska göras av polis och oss föräldrar.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in