2017-06-19, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ett karaktärsvittne är ju just någon som kallas till att vittna om hur någon är som person. Är det relevant för saken så gäller ju den fria bevisprövningen, tex hur vakten uppfattade JMs brist på reaktion vid det aktuella tillfället eller någon som vittnar om hur en bedragare uppträtt bedrägligt tidigare.

På andra håll och kanter förekommer dock rena karaktärsvittnen där folk kallas att vittna om vilken underbar och omtänksam person någon är eller tvärtom hur någon är en riktig buse som mobbar folk i sin omgivning när de åtalats för säg, en bilstöld.

Ja, jag vet vad ett karaktärsvittne är. Det du sa var dock ordagrant: "Karaktärsvittnen är inte tillåtna i svenska domstolar." Och det menar jag att jag inte håller med om.
Citera
2017-06-19, 14:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, apkorkad är en bättre beskrivning, jag var för snäll.
Hon måste vara van att ha klarat sig livet igenom på lögner inför en omgivning som slutat ifrågasätta, eller kanske inte vågat ifrågasätta. Då funkar ju även dåliga lögner bra.
Lyckligtvis gäller inte detsamma i rätten.

Som hennes minderårige son uttryckte det i förhör:
Hon leker att hon är snäll.
Hon ljuger och luras, det är hennes grej.

Så otroligt sorgligt och hemskt att höra ett barn beskriva sin mamma så.
Tyvärr är nog beskrivningen helt klockren på JM.

Visst kan man tycka att hon är helt vidrigt galen men frågan är om det räcker för att bli kryssad?
Jag tror faktiskt inte det. För att hon ska bli det så ska det fastställas att hon befunnit sig i ett psykosliknande tillstånd under morden, hört röster, sett syner osv. Inget sådant har framkommit om henne, tvärtom, hon har varit väldigt aktiv och driftig.
Men sen kan man också tänka att om inte hon räknas som "galen" vem ska då kunna räknas som det?
Men, som sagt, reglerna är tuffa och tydliga när det gäller om/hur någon kan dömas till vård istället för fängelse.

Man brukar ju försöka finna något förmildrande hos varje usling man läser om men i det här fallet går det inte, det finns inga positiva drag hos JM, endast negativa kryddade med en riktigt skev personlighet och en hybris som går utanpå allt man hört talas om, en riktigt apkorkad människa som tror att hon är smart och läcker, fy satan säger jag, man blir ju spyfärdig när man läser och hör hennes gärningar, antingen som mor eller det hon står anklagad för.

Nej, hon kommer inte att bli kryssad men det är ju det enda som Hikes kan försöka nå, annars har JM livstid att vänta.
Citera
2017-06-19, 14:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kan man komma närmare att säga "det var jag som såg till att Aki och Göran mördades och att Anki skulle mördas" utan att säga det?

Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Förlåt nu om jag är sen på det (har varit borta ett par timmar), men det här är väl ändå så nära man kan komma ett erkännande på allt hon är anklagad för!?!
Hur kan hon ens tro att det funkar att neka när det här finns inspelat hos polisen???

Jag vet inte vilket av de uttalanden som JM gjort som kommer närmast att låta som ett erkännande, men när hon sa att sonen trodde att hon "ångrade sig" att hon mördat Aki (om man tolkar det så) därför att hon var ledsen flera veckor efter mordet på Aki, kom väl också ganska nära?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24838193.ab

"42-åringen skapade också förvirring i rättssalen när hon pratade om att hon "ångrade sig".
– Min XX (anhörig) beskriver att jag var ledsen i flera veckor. Att jag nog ångrade mig på en gång, säger kvinnan."

Citera
2017-06-19, 14:31
Medlem
Solglittrets avatar
Ur Expressen:
Rätten försöker bena ut vem som äger sommarstugan efter attacken. Rådmannen säger att det rimligtvis ägs till 50 procent av Arbogakvinnans mamma och 50 procent av dödsboet efter Göran.

– Jag trodde man ärvde varann, jag, säger mamman.
Det hela handlar om att ägaren till sommarstugan har möjlighet att begära yrkande på ersättning efter attacken.
– Jag måste ju ha dit någon som sanerar. Det kan ju inte stå där år ut och år in, nerblodat, säger mamman.

Varför betalar inte Anki saneringen gjord av en saneringsfirma av det blodiga och först senare vid bouppteckning räknar av denna kostanad i alla andra kostnader?? Varför skulle hon inte kunna ta dit en saneringsfirma nu?
Citera
2017-06-19, 14:38
Medlem
Om JM nu blir dömd till livstidsfängelse Hamnar hon då bland de grövsta kvinnoförbrytarna som styckmördaren JH och svarta änkan. Hur ser det ut för dessa kvinnor idag i fängelset? Troligtvis kommer hon ta livet av sig inom ett par år tror jag när hon inser att hon kommer sitta där tills hon är 80 år gammal.
Citera
2017-06-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Hon får bo på nya Saltviksanstalten (säkerhetsklass 1)i någon skrubb.😉
Det blir Hinseberg för JM, Saltvik är för män :-)
Citera
2017-06-19, 14:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ur Expressen:
Rätten försöker bena ut vem som äger sommarstugan efter attacken. Rådmannen säger att det rimligtvis ägs till 50 procent av Arbogakvinnans mamma och 50 procent av dödsboet efter Göran.

– Jag trodde man ärvde varann, jag, säger mamman.
Det hela handlar om att ägaren till sommarstugan har möjlighet att begära yrkande på ersättning efter attacken.
– Jag måste ju ha dit någon som sanerar. Det kan ju inte stå där år ut och år in, nerblodat, säger mamman.

Varför betalar inte Anki saneringen gjord av en saneringsfirma av det blodiga och först senare vid bouppteckning räknar av denna kostanad i alla andra kostnader?? Varför skulle hon inte kunna ta dit en saneringsfirma nu?

Granliden har varit avspärrat som en brottsplats. Avspärrningen flyttades in något för en månad sedan eller så. Jag tror att t.ex. bryggan inte längre är avspärrad. Jag uppfattar det som att avspärrningen nu ska hävas helt.
Sedan får väl Anki sanera.

Citera
2017-06-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Ja, jag vet vad ett karaktärsvittne är. Det du sa var dock ordagrant: "Karaktärsvittnen är inte tillåtna i svenska domstolar." Och det menar jag att jag inte håller med om.

OK. Vi är nog överens i sak men fastnar i en definitionsfråga. Vi lämnar det.
Citera
2017-06-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Om JM nu blir dömd till livstidsfängelse Hamnar hon då bland de grövsta kvinnoförbrytarna som styckmördaren JH och svarta änkan. Hur ser det ut för dessa kvinnor idag i fängelset? Troligtvis kommer hon ta livet av sig inom ett par år tror jag när hon inser att hon kommer sitta där tills hon är 80 år gammal.

Ja då hamnar hon på Hinseberg och Hästtjejen Jonna och Svarta Änkan bor där.
Citera
2017-06-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Från Expressen:
Rådmannen frågar hur de tilltalade har funderat kring en framtida rättspsykiatrisk undersökning (RPU) innan dom faller.

Lars Jähresten, försvarsadvokat till Mohammad Rajabi, säger att de förutsätter att en RPU kommer att göras på honom eftersom han har erkänt, samt att han blev "kryssad" i den lilla paragraf 7-undersökningen.

Amanda Hikes vill inte lämna något svar gällande Arbogakvinnan.

– Det får vi återkomma till, säger advokaten.

Känns klappat o klart när det gäller GM/AM, eller är det normalt att ta upp detta innan plädering?
Varför tvekar JM till en rättspsykiatrisk undersökning? En anledning kan vara, att mamman idag sa att hon skulle ge bort pengarna till välgörenhet. JM har ju rätt att ärva om hon får psykiatrisk vård efter GM men ej om hon får fängelse för mord på fadern. En annan anledning är att hon kanske är rädd för sig själv och om vad som kan komma fram i ljuset och till allmän kännedom. Det är nog ett svårt övervägande. Intressant att rätten ställde frågan redan idag?
Fattade jag rätt att JB och DB inte velat ha kontakt med sin mormor men däremot försökt låna pengar på sista tiden??????
Citera
2017-06-19, 15:08
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Granliden har varit avspärrat som en brottsplats. Avspärrningen flyttades in något för en månad sedan eller så. Jag tror att t.ex. bryggan inte längre är avspärrad. Jag uppfattar det som att avspärrningen nu ska hävas helt.
Sedan får väl Anki sanera.

Ann-Sofie Sannemalm, SVT
Åklagarna har yrkat att Granliden ska vara avspärrat i avvaktan på en dom. Domaren undrar hur mamman ställer sig till det.
- Det kanske dröjer jättelänge, säger mamman. Det kan ju inte stå där år ut och år in helt nedblodat. Jag måste ju få det sanerat.
Citera
2017-06-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
Kim Malmgren - EXPRESSEN
Mamman berättar om det svåra förhållandet hon har med några av sina barnbarn efter att detta har hänt. Hon har försökt att vara i kontakt med de två vuxna barnen som är medmisstänkta (men inte åtalade).

Mamman har blivit tillfrågad om hon kan ge dem pengar, men har avstått från det.

– Allt det här eländet har varit på grund av våra pengar, säger hon.

Förstår det som att det är JB och DB som varit där och bett mormor om pengar. Är det en av orsakerna till deras hat att de inte fått några. Måste vara surt att det är slut med pengaflödet kanske dags att börja jobba.

Man undrar ju hur det går med den här familjen nu. Vart tar JM tvillingar vägen tex kommer dom hamna hos okända som fosterbarn eller tar JM s syster hand om dom eller JM dotter? Jag fattade det som tidigare att även de misstänkta barnbarnen nu hade en bättre relations till mormor pga allt som hänt än tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in