Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Ja, apkorkad är en bättre beskrivning, jag var för snäll.
Hon måste vara van att ha klarat sig livet igenom på lögner inför en omgivning som slutat ifrågasätta, eller kanske inte vågat ifrågasätta. Då funkar ju även dåliga lögner bra.
Lyckligtvis gäller inte detsamma i rätten.
Som hennes minderårige son uttryckte det i förhör:
Hon leker att hon är snäll.
Hon ljuger och luras, det är hennes grej.
Så otroligt sorgligt och hemskt att höra ett barn beskriva sin mamma så.
Tyvärr är nog beskrivningen helt klockren på JM.
Visst kan man tycka att hon är helt vidrigt galen men frågan är om det räcker för att bli kryssad?
Jag tror faktiskt inte det. För att hon ska bli det så ska det fastställas att hon befunnit sig i ett psykosliknande tillstånd under morden, hört röster, sett syner osv. Inget sådant har framkommit om henne, tvärtom, hon har varit väldigt aktiv och driftig.
Men sen kan man också tänka att om inte hon räknas som "galen" vem ska då kunna räknas som det?
Men, som sagt, reglerna är tuffa och tydliga när det gäller om/hur någon kan dömas till vård istället för fängelse.
Man brukar ju försöka finna något förmildrande hos varje usling man läser om men i det här fallet går det inte, det finns inga positiva drag hos JM, endast negativa kryddade med en riktigt skev personlighet och en hybris som går utanpå allt man hört talas om, en riktigt apkorkad människa som tror att hon är smart och läcker, fy satan säger jag, man blir ju spyfärdig när man läser och hör hennes gärningar, antingen som mor eller det hon står anklagad för.
Nej, hon kommer inte att bli kryssad men det är ju det enda som Hikes kan försöka nå, annars har JM livstid att vänta.