2017-06-19, 13:57
Medlem
Saltviksanstalten

Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Säkerhetsgrad 1 på anstalter för kvinnor finns inte. Får för mig att JM skulle behöva in på högsta säkerhetsgraden. Hon är ju påhittig och äventyrslysten så att rymma från fängelset är inte otroligt när det gäller henne.

Hinseberg och Ystad är klassad 2. Kvinnorna där får ha matbestick på rummen vilket enligt GW skulle vara en omöjlighet på manliga fängelser.
Hon får bo på nya Saltviksanstalten (säkerhetsklass 1)i någon skrubb.😉
Senast redigerad av SingSing 2017-06-19 kl. 13:58. Anledning: Felstavat
Citera
2017-06-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det finns inget sådant förbud. Det har du nog fått om bakfoten.

En rättegång ska handla om det som hänt. Inte om de inblandades karaktär. Om det drar iväg kan domaren sätta stopp eftersom det är irrelevant för målet. Inte ovanligt att så sker.

"I Sverige finns det inte något generellt förbud mot karaktärsvittnen. Som grundregel gäller dock att vittnen inte får höras i "chikanöst syfte", vilket innebär att man inte har rätt att åberopa vittnen till styrkande att endera part är klandervärd i största allmänhet. För att ha rätt att åberopa ett vittne krävs det att omdömena har betydelse för saken."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vittne

Så även om det inte finns något uttalat förbud så ska man inte kunna kalla personer enbart till att vittna om någons karaktär.

Däremot är det ju sådant som kriminalvården utreder en del bla i syfte att bedöma risken för fortsatt brottslighet.
Citera
2017-06-19, 13:59
Medlem
Reimers avatar
Då är det väl bara att vänta på de grisiga och svinaktiga kommentarerna om AM,s skador som brukar komma.

Citat:
Cleve pratar nu om de skador mamman fick. Härom veckan fick hon se bilder på sina skador.
- Jag är ju förtvivlad, nu har jag problem med pratet och ätandet. Vi älskade ju att gå ut och äta. Men öron-, näsa- och halsläkaren sa att det var fantastiskt att se mig - det hade de aldrig trott.

Citat:
Cleve: Är det något mer du vill säga?
- Nej, jag tror inte det.

Men det är pengarna som har gjort det här?
- Ja, så nu ger jag bort det jag har. Nu har jag sålt husbilen också.

Du kommer att ge bort dina pengar?
- Ja, till välgörenhet och behövande. Jag vill inte bli utsatt för det här en gång till.

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet

Fantastiskt gjort av AM i alla fall, hon har en styrka som det är få förunnat att ha.
Citera
2017-06-19, 14:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
En rättegång ska handla om det som hänt. Inte om de inblandades karaktär. Om det drar iväg kan domaren sätta stopp eftersom det är irrelevant för målet. Inte ovanligt att så sker.

"I Sverige finns det inte något generellt förbud mot karaktärsvittnen. Som grundregel gäller dock att vittnen inte får höras i "chikanöst syfte", vilket innebär att man inte har rätt att åberopa vittnen till styrkande att endera part är klandervärd i största allmänhet. För att ha rätt att åberopa ett vittne krävs det att omdömena har betydelse för saken."

Så även om det inte finns något uttalat förbud så ska man inte kunna kalla personer enbart till att vittna om någons karaktär.

Däremot är det ju sådant som kriminalvården utreder en del bla i syfte att bedöma risken för fortsatt brottslighet.

Nu sa ju du att det inte var tillåtet med karaktärsvittnen. Det var det jag menade inte är korrekt. Sen håller jag med dig i övrigt.
Citera
2017-06-19, 14:05
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Mamma, barn, expartners och kollegor tror jag kan anses utgöra karaktärsvittnen.
De omständigheter som en häktesvakt och en häktad möts under tror jag gör att man inte kan betrakta en häktesvakt som ett karaktärsvittne.

När en häktesvakt med många års erfarenhet säger sig observera något som ger honom rysningar och som han aldrig sett något liknande tidigare så tycker jag ändå att det är värt att notera.

Jag tror inte det har någon större påverkan på rättens utslag eller dom, men det är ändå intressant.

Ja, det är så pass intressant att iaf jag gärna sett YTTERLIGGARE liknande vittnesmål ifrån erfaren häktespersonal läggas till utredningen framöver speciellt gällande den hädangångne AP och hur JM agerat i liknande situationer, just i anknytning till xmaken
Citera
2017-06-19, 14:06
Medlem
Kim Malmgren - EXPRESSEN
Mamman berättar om det svåra förhållandet hon har med några av sina barnbarn efter att detta har hänt. Hon har försökt att vara i kontakt med de två vuxna barnen som är medmisstänkta (men inte åtalade).

Mamman har blivit tillfrågad om hon kan ge dem pengar, men har avstått från det.

– Allt det här eländet har varit på grund av våra pengar, säger hon.

Förstår det som att det är JB och DB som varit där och bett mormor om pengar. Är det en av orsakerna till deras hat att de inte fått några. Måste vara surt att det är slut med pengaflödet kanske dags att börja jobba.
Citera
2017-06-19, 14:06
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Årets mest desperata fråga (till häktesvakten i dagens förhör) när försvararen frågar: Såg du några pengar? Detta om mutförsöket.
Min spontana tanke var att hon ville frigöra sig från anklagelser mot sig själv, den enda som kan ha sett till att JM skulle haft kontanter vore väl hennes advokat?
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Allvarligt talat - häktesvakten verkar lite konstig. Han verkar ha förutfattade meningar och ogilla JM.
Inte bra alls. Han ska vara opartisk och professionell. Han ska inte gå omkring och känna "rysningar". Då ska han inte jobba som häktesvakt. (Är han också kvinnohatare?)
Opartisk och professionell när den arbetar, ja, men självklart har även häktespersonal tankar och känslor kring sina klienter. Det professionella är att inte visa det på själva arbetsplatsen.
Citera
2017-06-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vad åsyftas med detta? Vilken skillnad innebär en deldom? Är det bara att det blir två olika domslut - ett för Aki och ett annat för Göran/Anki?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hors-om-blodsparen-som-hittades-i-42-aringens-bil

Ja man undrar ju vad det kan tänkas vara för utlåtande (ang Aki) som dröjer så? Menar man att man till dess kan avge dom ang GM/AM?
Citera
2017-06-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nu sa ju du att det inte var tillåtet med karaktärsvittnen. Det var det jag menade inte är korrekt. Sen håller jag med dig i övrigt.

Ett karaktärsvittne är ju just någon som kallas till att vittna om hur någon är som person. Är det relevant för saken så gäller ju den fria bevisprövningen, tex hur vakten uppfattade JMs brist på reaktion vid det aktuella tillfället eller någon som vittnar om hur en bedragare uppträtt bedrägligt tidigare.

På andra håll och kanter förekommer dock rena karaktärsvittnen där folk kallas att vittna om vilken underbar och omtänksam person någon är eller tvärtom hur någon är en riktig buse som mobbar folk i sin omgivning när de åtalats för säg, en bilstöld.
Citera
2017-06-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ann-Sofie Sannemalm
Förhörsledaren: Din son menar att du menade allvar med soffan (att sonen skulle släppa den på 42-åringens make).
- Jag är ingen mördare, jag kanske har morbid humor. Däremot blir människor skadade, jag hoppas att sjukhuset har köpt in många rullstolar för det är många som kommer att behöva det efter det här. Alla som kommer i vägen för mig, eller som är elaka mot mig, de har råkat ut för något.

Citat:
Ann-Sofie Sannemalm
Fahlander: Är det något särskilt kan referera till?
- Hon gillade inte oss längre, det gav hon uttryck för. När hon började prata om att det var dags för sjukhusen att se till att ha rullstolar hemma, och titta vad som hände hennes tidigare man och flyktingpojkarna. Jag såg oss stå i vägen lite grann.

Förlåt nu om jag är sen på det (har varit borta ett par timmar), men det här är väl ändå så nära man kan komma ett erkännande på allt hon är anklagad för!?!
Hur kan hon ens tro att det funkar att neka när det här finns inspelat hos polisen???
Citera
2017-06-19, 14:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Överträdelse av häktesrestriktioner
Vittnet, i det här fallet häktesvakten, var kallat för att vittna om hur JM försökte smuggla ut ett brev till dottern JB inuti ett brev till Försäkringskassan. I brevet till dottern JB försökte JM få henne att "fixa" ett falskt alibi för mordkvällen. Vakten berättade detaljerat om förloppet, både om hur försöket att kringgå restriktionerna upptäcktes, vad brevet till dottern innehöll och hur JM reagerade när hon upplystes om att hennes försök att kringgå häktesrestriktionerna och att skaffa falskt alibi misslyckats. Han berättade också hur JMs reaktion gav honom rysningar och att han trots att han jobbat länge inom kriminalvården "inte så ofta får rysningar".

Vittnet beskriver ett händelseförlopp och sin reaktion i samband med förloppet.

Ryktet om att det finns karaktärsvittnen av betydelse i rättegången är IMHO betydligt överdrivet...

Citera
2017-06-19, 14:24
Medlem
Från Expressen:
Rådmannen frågar hur de tilltalade har funderat kring en framtida rättspsykiatrisk undersökning (RPU) innan dom faller.

Lars Jähresten, försvarsadvokat till Mohammad Rajabi, säger att de förutsätter att en RPU kommer att göras på honom eftersom han har erkänt, samt att han blev "kryssad" i den lilla paragraf 7-undersökningen.

Amanda Hikes vill inte lämna något svar gällande Arbogakvinnan.

– Det får vi återkomma till, säger advokaten.

Känns klappat o klart när det gäller GM/AM, eller är det normalt att ta upp detta innan plädering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in