Citat:
Tänkte mer om du hade någon idé om minsta möjliga mängd i kg/volym räknat, som måste ha apterats.
Citat:
Men den analysen behöver man inte just stål till? Det räcker med damm och andra godtyckliga bitar?
Nja. Jag menar att en förbränning är sällan optimal. Om den inte är det så bör det finnas rester spridda på det mesta som varit i närheten.
Citat:
1. Hur stor då? Med tanke på att man i den officiella förklaringen där mängden sprängmedel/termit som behövdes var lika med noll.
Som jag skrev tidigare, det blir ju inte sämre med mer underlag. Men då mängden sprängämne som skulle ha behövts var tämligen stor. Så gör jag bedömningen att det inte bör vara så svårt att hitta kontaminerat material, om så har skett.
2. Behöver det kontaminerade materialet utgöra just stål?
Citat:
Lite över tvåhundra sparade stålbitar där man inte känner till urvalskriterier utgör väl bara någon promille av det ursprungliga materialet. I vissa CD sprängs t.ex. endast den undre fjärdedelen av byggnaden, vilket skulle ge noll tecken på CD i den händelse de sparade bitarna uteslutande kommer från den övre 3/4-delen.
Värmen gör stålet duktilt/mjukt så det påverkar formen där. Likaså planens kollision skulle ge "intressanta" bitar. Sett till det stora hela så utgör dem ingen större mängd av allt stål i byggnaden. Inte heller de delar som man sannolikt skulle ha velat spränga av för bästa effekt. Så jag ser inte vilket samband du söker.
Ditt argument förutsätter kanske att de sparade > 200 stålbitarna är representativa för byggnaderna i sin helhet?
Citat:
Alla former av termit? Varför då?
Termit tycker jag vi kan avskriva direkt av andra orsaker. Andra sprängmedel kanske inte lika lätt.
Citat:
Det är bara osannolikt om man från början har bestämt sig för att attentatet inte var ett helt- eller delvis inside job. OM det nu var en cover up med sanktion från högsta nivå, så blir ju helt plötsligt det som du bedömer som helt osannolikt, tvärtom fullt rimligt.
Visst finns det risk för bortgallring, men sannolikheten att alla relevanta delar i det gigantiska plockepinnet efter kollapsen skulle lyckas gallras bort finner jag helt osannolik.
Eller?
Citat:
Återigen, har du några siffror här?
Om man tycker att det är rimligt att anta att laddningar placerades ut, vilket skulle vara en enorm logistisk insats. Så skulle den blekna ordentligt i proportion till vad en sådan gallring skulle innebära.
Citat:
Kan man vid sådana ytanalyser hitta något som inte lika väl går att hitta i t.ex. dammet från rasen? Givet stålet ifråga inte blivit utsatt för direkt påverkan av sprängämnen/termit?
Med lite olika metoder så bestämmer du vad som finns på ytan. Av det som finns på ytan så kan du skapa dig en god bild av vad den utsatts för. Det intressanta finner du det närmsta mikrometerna, och har du en millimeter djup så får du med allt av intresse skulle jag hävda. Bulken är möjligtvis intressant för att bestämma stålkvaliten att den är vad den skulle vara.
Citat:
Fast det vore ju busenkelt att plocka ut ett par hundra bitar som inte visar några tecken på direkt sprängverkan. Tar kort tid och är enkelt att genomföra.
Visst, det kan du hävda. Men att stålet skulle ha sorterats bort systematiskt för att undanröja bevis är långt mycket mer osannolikt än att det skulle finnas representativt material kvar att analysera.
Citat:
Är det för att du känner att en cover up i sig känns så osannolik, du tycker att det enkla momentet är osannolikt?
Går inte att motbevisa, men enl ovan. Jag finner det osannolikt.
Citat:
Så, stål som inte har utsatts för direkt sprängverkan visar inga spår av samma sprängverkan? Förstod jag dig rätt?
För det vi pratar om i den här delen så nej. Hur en viss ståltyp beter sig under last och värme är tämligen väldokumenterat.
Citat:
Men att det forslades bort och försvann kan fortfarande inte bero på att det innehöll spår av CD?
Vet inte. Jag kan inte juridiken och har ingen uppfattning om hur dåligt stålet skulle behövt vara.
Bara att dåligt stål skulle kunna vara en del i förklaringen. Men som sagt, min spekulation.
Bara att dåligt stål skulle kunna vara en del i förklaringen. Men som sagt, min spekulation.
Tittar man på videorna av WTC 7's ras så ser man att åtminstone två av fasaderna faller uniformt varav 2,5 sekunder i fritt fall. Ponera nu att allt annat av konstruktionen, inmäte, tak och övriga två fasader faller ihop innan de två fasaderna, är det ändå inte så att dessa två fasader faller fritt utan någon motkraft i ca 8 våningar? Det innebär fortfarande att en enorm mängd stål i de två fasaderna måste försvinna exakt samtidigt på bråkdelen av en sekund.
Hur är det möjligt utan sprängverkan?