2017-06-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Vilket för mig lite till det obesvarade meddelandet jag skrev:

Det känns lite som att tråden dog (troligen tillfälligt) när KlockOchSnygg blev avstängd och patrixx blivit brutalt överbevisad. Har själv försökt bidra så gott jag kan för att påvisa brister och felaktigheter i förnekarnas argument och för tillfället verkar det som sagt råda lugn. Därför vill jag passa på att komma med en fråga:

Finns det ett endaste argument från förnekarsidan som inte motbevisats eller ens kunnat tas på allvar? I många andra konspirationstrådar tycker jag ändå att vissa tankar och idéer är någorlunda relevanta hos de som ifrågasätter den vedertagna sanningen. Men hur är det här? Med tanke på hur lång tråden är, och hur lite substans det finns från "motståndarsidan" hade det varit intressant att veta!

Jag har kollat den del och än har Inget framkommit som håller, inte ens teorierna varför och hur håller.

Enda sättet skulle vara om hela världen är med på faken och det endast är vi "vanliga" obetydliga människor som är lurade, men, då faller det iallafall på "varför".

Så jag säger , Nej, det har Inte kommit Något som stödjer annat än den oficiella sanningen.
Citera
2017-06-17, 23:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
...Men så fungerar ju inte en raket. Och oavsett hur många sagor NASA, ESA, Kineser eller Ryssar visar upp så kan dom inte upphäva fysikaliska lagar.

Jo exakt så fungerar en raket och exakt så fungerar grundläggande fysik.

Newtons 3:e säger att en kraft ger upphov till en lika stor reaktionskraft.
Newtons 2:a säger att kraften är massan * accelerationen.

Vi har med andra ord att massa1 * accelleration1 = massa2 * acceleration 2
Massa1 är bränslets massa och accelleration1 är bränslets acceleration vilket i sin tur är lika med raketens massa gånger raketens acceleration.

Vi får med andra ord att raketens acceleration är lika med bränslet acceleration * ( bränslet massa / raketers massa)
a = a1 * (m1/m2)

Som du kan se så har "vakuum" inget med ovan ekvation att göra. Raketens acceleration är helt oberoende av omgivningen.

Du har jättefel. VSB.
Senast redigerad av madtop 2017-06-17 kl. 23:23.
Citera
2017-06-17, 23:47
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Med tanke på hur lång tråden är, och hur lite substans det finns från "motståndarsidan" hade det varit intressant att veta!
Blir full i skratt när jag läser det där. Bevisen som tydligt visar att månlandningarna inte kan ha ägt rum har radats upp. De enda sk. hårda bevis för att dom ägt rum - reflektorer och månsten har smulats sönder. De enda argument som kommer från de troende är bildmaterialet, att NASA och de som backar dom säger att det hänt samt att det skulle vara en alldeles för stor konspiration för det var så många som jobbade på NASA.

Men kognitiv dissonans är knepigt. Därför är tråden så lång. Några har kunnat övervinna den och fattat att det är idiotiskt att inbilla sig att det gick att åka till månen på 60 -talet. Andra kommer antagligen aldrig kunna fatta det. Tyvärr, för lyckas man se en lögn är det lättare att genomskåda flera.
Senast redigerad av patrixx 2017-06-17 kl. 23:50.
Citera
2017-06-17, 23:52
Medlem
Citat:
Blir full i skratt när jag läser det där. Bevisen som tydligt visar att månlandningarna inte kan ha ägt rum har radats upp. De enda sk. hårda bevis för att dom ägt rum - reflektorer och månsten har smulats sönder. Det enda argument som kommer från de troende är bildmaterialet, att NASA och de som backar dom säger att det hänt samt att det skulle vara en alldeles för stor konspiration för det var så många som jobbade på NASA.

Men kognitiv dissonans är knepigt. Därför är tråden så lång. Några har kunnat övervinna den och fattat att det är idiotiskt att inbilla sig att det gick att åka till månen på 60 -talet. Andra kommer antagligen aldrig kunna fatta det. Tyvärr, för lyckas man se en lögn är det lättare att genomskåda flera.

Nej, men jag hör vad du säger, absolut. Det enda som talar för de som tror att månlandningarna har ägt rum är vetenskapen, erkända bevis, material som inte kunnat motbevisas och allmänt erkänd fakta. Sen har vi den andra sidan (din sida): Vetenskap som är motbevisad. Uträkningar som är falaktiga. Teorier som saknar all vetenskaplig grund, fysik som inte stämmer med några vedertagna lagar.

Ja, det är konstigt att ni inte vunnit mer mandat för er sak...
Senast redigerad av DanielDO 2017-06-17 kl. 23:58.
Citera
2017-06-17, 23:59
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jo exakt så fungerar en raket och exakt så fungerar grundläggande fysik.

Newtons 3:e säger att en kraft ger upphov till en lika stor reaktionskraft.
Newtons 2:a säger att kraften är massan * accelerationen.

Du har jättefel. VSB.
Om vi tar och skippar formlerna som är avsiktligt förvanskade och tänker själva istället -
Håller du med om att en raket och en ballong/flaska med tryck drivs enligt samma princip?
Om vi gjorde ett experiment som jag beskrev tidigare med en flaska i vakuumkammare och det visade sig att flaskan inte flyttar sig nämnvärt i vakuum men får en väldig fart när där finns luft, skulle du då inse att raketer inte funkar i vakuum?
Citera
2017-06-18, 00:12
Medlem
Citat:
Om vi tar och skippar formlerna som är avsiktligt förvanskade och tänker själva istället -
Håller du med om att en raket och en ballong/flaska med tryck drivs enligt samma princip?
Om vi gjorde ett experiment som jag beskrev tidigare med en flaska i vakuumkammare och det visade sig att flaskan inte flyttar sig nämnvärt i vakuum men får en väldig fart när där finns luft, skulle du då inse att raketer inte funkar i vakuum?

Så dina argument är alltså: Om vi skippar all fysik som är känd för människan och hittar på egen, då kan din metod stämma? Ja, jo, där har du ju faktiskt rätt.

Tyvärr för din del tenderar ju människan att förlita sig på vetenskap och bevis. Men annars så!
Citera
2017-06-18, 00:57
Medlem
Citat:

Om du berättar vilken vikt flaskan har, vilken vikt gasen i flaskan har och med vilken hastighet gasen blåser ut kan vi berätta hur långt den kommer om du vill...

Det du tänker på med gas under tryck är samma princip som gäller för en jetmotor eller propeller, den fungerar genom att sätta luften i rörelse och inte som en raket som har all vikt för sin framdrivning med sig och faktiskt fungerar bättre om luften inte är ivägen.
Citera
2017-06-18, 07:28
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Om du berättar vilken vikt flaskan har, vilken vikt gasen i flaskan har och med vilken hastighet gasen blåser ut kan vi berätta hur långt den kommer om du vill...
Det du tänker på med gas under tryck är samma princip som gäller för en jetmotor eller propeller, den fungerar genom att sätta luften i rörelse och inte som en raket som har all vikt för sin framdrivning med sig och faktiskt fungerar bättre om luften inte är ivägen.
En flaska med komprimerad luft har ju all sin "vikt för framdrivning" med sig precis som en raket så jag förstår inte vad du menar. Är vi överens om att en luftraket och en bränsleraket fungerar på samma sätt?
Om jag hade trott att det tjänade något till så hade jag satt ihop ett experiment som visar att i vakuum så resulterar inte den utrusande luften från en flaska i någon rörelse men jag har sett vad gäller bevisen för månbluffen att man kan hålla något blått framför er men säger NASA och vår propaganda att den är röd, kan ni omöjligen se det.
Citera
2017-06-18, 09:25
Medlem
Citat:
Är vi överens om att en luftraket och en bränsleraket fungerar på samma sätt?

Nej.

Citat:
Om jag hade trott att det tjänade något till så hade jag satt ihop ett experiment som visar att i vakuum så resulterar inte den utrusande luften från en flaska i någon rörelse men jag har sett vad gäller bevisen för månbluffen att man kan hålla något blått framför er men säger NASA och vår propaganda att den är röd, kan ni omöjligen se det.

Gör så, gl hf.
Citera
2017-06-18, 09:59
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej
Ok. Så vad är det då som skiljer dem åt och är relevant för det vi diskuterar? Båda har massa vars densitet sänks och när den expansionen har något att trycka mot kan den omvandlas till rörelse. I en luftraket är det komprimerad luft som övergår till en lägre kompression i en bränsleraket övergår bränsle till gasform i en kemisk reaktion
Citera
2017-06-18, 10:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
En flaska med komprimerad luft har ju all sin "vikt för framdrivning" med sig precis som en raket så jag förstår inte vad du menar. Är vi överens om att en luftraket och en bränsleraket fungerar på samma sätt?
Jahaja, jag förstår. Du använder en alternativ fysik med helt andra lagar än de riktiga. Det förklarar ju saken.

Jag skulle rekommendera dig att testa flaskan med komprimerad luft i vacuum. Resultatet kommer inte att kunna förklaras med din alternativa fysik. Att du inte tror att det tjänar något till att göra experimentet beror kanske på rädsla att få reda på sanningen.
Citera
2017-06-18, 10:45
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag har vid flera tillfällen bett dig visa vad som är fel med Newtons 3:e.och på vilket sätt den är "förvanskad".

Och eftersom vi vet att du inte kommer lyckas med detta så vet vi att "formlerna" är korrekta och att raketer fungerar i vakuum samt att du har en extrem otur när du tänker.
Senast redigerad av madtop 2017-06-18 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in