2017-08-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Ok, jag ställde tre frågor, du svarade inte på någon. Otippat...

Min intuitiva analys då; en brinnande gasblandning som avger tydligt ljus i en atmosfär gör detta p.g.a att avgaserna är heta och värmer upp omgivande gaser (luft). I vakuum finns inget omgivande att värma upp och avgaserna kommer skingras snabbt, vilket leder till avkylning.

Fel. Olika kemiska reaktioner avger olika saker, bland annat avger de olika ljus (olika typer av ljusvågor). Finns säkert en del kemiska reaktioner som "expanderar" men som ger ifrån sig mycket lite ljus
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2017-08-19 kl. 00:20.
Citera
2017-08-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Fel.
Vad?
Citera
2017-08-19, 01:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tar man med sig syret eftersom det inte finns syre vakuum kommer man givetvis att optimera förbränningen så det blir så perfekt blandning som möjligt. I en atmosfär där det finns syre i luften kan man försöka använda sig av den. Jag tror dock de går mot fast bränsle då syret i luften är för svårt att få upp effekten med.

Oavsett om man tar med sig syret eller inte så fungerar alla raketer på samma sätt, de kastar iväg saker åt ett håll med mycket hög hastighet vilket gör att fordonet raketen är fäst vid åker åt andra hållet. Alla raketer har en kvast och normalt brukar kvasten vara mycket varm
Alla raketer som skjutit upp sig i rymden hade med sig oxidator. Ingen använde luftens syre. Exempelvis Saturn V använde flytande syre i de två första stegen för förbränning av fotogen som ger en tydlig flamma i atmosfären. Skytteln hade dels fastbränsleraketer där oxidatorn var ihopbakad med bränslet, dels en tank med flytande väte och syre till själva skyttelns 3 motorer. Ser man en uppskjutning av skytteln syns det inte mycket av flamman från de tre väte-syremotorerna.
Citera
2017-08-19, 12:59
Medlem
Citat:
Vad?
Ställ inte frågor på ett sätt så du inte klarar och begripa svaren. Raketbränsle är kemi, kan du ingen kemi kommer du inte förstå hur raketbränsle fungerar. Den effekt man är ute efter med raketbränsle är expansion.
Exempelvis så har fast bränsle (dynamit och liknande) inte lika mycket energi som flytande bränsle men fast bränsle har snabbare kemisk reaktion och expanderar därför snabbare. Då passar det bättre om man vill ha hög hastighet. Flytande bränsle har mer energi vilket gör att det väger mindre men det har också lägre expansionshastighet och därför svårare att få upp hastigheten.

Förutom att expandera när ämnen reagerar avger ofta denna typ av kemisk reaktion ljusvågor, det är det vi uppfattar som starkt gult ljus men det finns självklart reaktioner som avger ljus i andra färger eller inte avger något ljus. Blir ämnen varma kan de också avge ljus och raketbränsle som reagerar blir också varmt.

Det viktigaste med raketbränsle är dock expansionsfasen, värme eller ljus fyller ingen funktion för raketmotorn. Den expansion man får riktas åt något håll och då kastas material ut med mycket hög hastighet
Citera
2017-08-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ställ inte frågor på ett sätt så du inte klarar och begripa svaren. Raketbränsle är kemi, kan du ingen kemi kommer du inte förstå hur raketbränsle fungerar. Den effekt man är ute efter med raketbränsle är expansion.
Exempelvis så har fast bränsle (dynamit och liknande) inte lika mycket energi som flytande bränsle men fast bränsle har snabbare kemisk reaktion och expanderar därför snabbare. Då passar det bättre om man vill ha hög hastighet. Flytande bränsle har mer energi vilket gör att det väger mindre men det har också lägre expansionshastighet och därför svårare att få upp hastigheten.

Förutom att expandera när ämnen reagerar avger ofta denna typ av kemisk reaktion ljusvågor, det är det vi uppfattar som starkt gult ljus men det finns självklart reaktioner som avger ljus i andra färger eller inte avger något ljus. Blir ämnen varma kan de också avge ljus och raketbränsle som reagerar blir också varmt.

Det viktigaste med raketbränsle är dock expansionsfasen, värme eller ljus fyller ingen funktion för raketmotorn. Den expansion man får riktas åt något håll och då kastas material ut med mycket hög hastighet

Du svarade nog på fel inlägg; du har knappast speciellt mycket att lära mig när det gäller kemi.
Förvånar mig inte att du "kan kemi" dock, precis som du "kan fysik", "kan datorer", "kan rymden" och "kan raketmotorer".

Vad jag svarade på var varför "lågan" från en raket ser olika ut i vakuum resp. atmosfär. Så nu "kan" du det också!
Citera
2017-08-20, 12:07
Medlem
Citat:
Du svarade nog på fel inlägg; du har knappast speciellt mycket att lära mig när det gäller kemi.
Förvånar mig inte att du "kan kemi" dock, precis som du "kan fysik", "kan datorer", "kan rymden" och "kan raketmotorer".

Vad jag svarade på var varför "lågan" från en raket ser olika ut i vakuum resp. atmosfär. Så nu "kan" du det också!
Är det olika utseende på lågan i vakuum eller i vår atmosfär om det handlar om en låga som inte reagerar med något i luften?
Citera
2017-08-20, 12:36
Medlem
Citat:
Är det olika utseende på lågan i vakuum eller i vår atmosfär om det handlar om en låga som inte reagerar med något i luften?

Har svarat på det. Synd att du inte förstod svaret...
Citera
2017-08-20, 13:04
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Tror du de placerar raketer med likartat bränsle på en sådan? Då hade det varit förenat med direkt livsfara och den hade varit okontrollerbar
Vi har fortfarande inte lyckats att kontrollera raketer med sådan precision att man exempelvis kan styra en dräkt för hand, än mindre en månlandare manuellt

Eeeh va? Den hade 24 motorer och var mycket manöverbar. Och ingen låga syntes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Manned_Maneuvering_Unit
Citera
2017-08-20, 13:13
Medlem
Citat:
Har svarat på det. Synd att du inte förstod svaret...
Ursäkta missade men din analys har du nog hittat på själv, det krävs en kemisk reaktion för att gas skall skall lysa. Känner inte till att den lyser av sig självt
Citera
2017-08-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Eeeh va? Den hade 24 motorer och var mycket manöverbar. Och ingen låga syntes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Manned_Maneuvering_Unit

Ja men ingen raketmotor, alltså "explosion"
Citat:
Gaseous nitrogen was used as the propellant for the MMU. Two aluminium tanks with Kevlar wrappings contained 5.9 kilograms of nitrogen each, enough propellant for a six-hour EVA depending on the amount of maneuvering done. Typical MMU delta-v (velocity change) capability was about 80 feet per second (25 m/s).
Citera
2017-08-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursäkta missade men din analys har du nog hittat på själv, det krävs en kemisk reaktion för att gas skall skall lysa. Känner inte till att den lyser av sig självt

Nej det krävs inte en kemisk reaktion för att gas ska lysa. Men nu var det inte det jag påstod heller, läsförståelse?
Citera
2017-08-20, 15:09
Medlem
Citat:
Nej det krävs inte en kemisk reaktion för att gas ska lysa. Men nu var det inte det jag påstod heller, läsförståelse?

Bättre du försöker vara tydlig i vad du skriver. Du har gjort påståenden som inte stämmer, exempelvis att det kyls av i vakuum. Av vad kyls det av? Vad är det som tar upp värmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in