2017-06-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
[/b]
Dessa sk alibin är endast familjer som håller varann bakom ryggen,precis som du skulle skydda/ge alibi till din bästa vän. Inte värt nått i domstol (om det skulle ske när killarna var vuxna)

Tider och allt hänger inte ihop.

Dessutom finns det väääldigt mycket som vi (allmänheten) inte känner till.

Dom blir förmodligen avskrivna från misstanke,ja. Men ÄR dom oskyldiga? Nja,osäkert.

Det är anmärkningsvärt hur många som beklagar hur "lite" som är allmänt känt ändå inte kan förhålla sig till det vi faktiskt vet.

Familjen som gav alibi åt pojkarna höll dem inte om ryggen. Som framkom på presskonferensen bröt familjerna kontakten i samband med händelsen och har inte hört av varandra på 19 år. 10-åringen och hans föräldrar förhördes dessutom i det skede när Robin och Christian fortfarande var potentiella vittnen, inte misstänkta. De "skyddade" således inte bröderna utan påpekade att de omöjligen kan ha sett vad de stundom i förhören påstod sig bevittnat.

Robin och Kevin var bästa vänner. Du argumenterar att många gör vad som krävs för att skydda sin bästa vän. Det stämmer. Varför skulle Robin i sådana fall göra den direkta motsatsen och mörda Kevin?
Citera
2017-06-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vilka tider hänger ihop? Och vad tyder på att barnen var skyldiga?

Seriöst?? Du ser en film och flännar över barnförhör (ja,oerhört opsykologiskt av Harryson) men gör det dom oskyldiga?

Många tider som inte hänger ihop. Mycket hörsägen.
Citera
2017-06-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är anmärkningsvärt hur många som beklagar hur "lite" som är allmänt känt ändå inte kan förhålla sig till det vi faktiskt vet.

Familjen som gav alibi åt pojkarna höll dem inte om ryggen. Som framkom på presskonferensen bröt familjerna kontakten i samband med händelsen och har inte hört av varandra på 19 år. 10-åringen och hans föräldrar förhördes dessutom i det skede när Robin och Christian fortfarande var potentiella vittnen, inte misstänkta. De "skyddade" således inte bröderna utan påpekade att de omöjligen kan ha sett vad de stundom i förhören påstod sig bevittnat.

Robin och Kevin var bästa vänner. Du argumenterar att många gör vad som krävs för att skydda sin bästa vän. Det stämmer. Varför skulle Robin i sådana fall göra den direkta motsatsen och mörda Kevin?

Varför kommer vi aldrig få veta. Men tänk bara på der att C ströpmi lek och fick böcker om det. Kan det triggat? Det får vi aldrig veta.
Citera
2017-06-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Vet du om sekretessen gäller? Det jag tyckte va dåligt med att visa "mer" nu va att VARFÖR nämner de inte det där i dokumentären istället om att kevin skulle dött runt 18 när pojkarna va iväg efter han gått iväg med en tonåring från affären? Känns som nåt de fipplat ihop nu endast för att stärka dans TES

Sekretessen gäller alltjämt. Anledningen till att mer visas nu beror förmodligen på flera olika saker, däribland att det - som många påpekat - rör sig om väldigt mycket material varför allt inte kunde inrymmas under dokumentärens tre timmar, samt att det finns skäl att replikera och bemöta felaktiga påståenden och spekulationer som florerar i media och fora, inte minst här.

Att Kevin skulle ha dött vid 18-tiden är inget nytt påhitt. Den arbetshypotesen fanns med inledningsvis hos polisen.

Jag vill även ta tillfället i akt och betona att även om Hjelmgren i "Kevin-fallet" skrev "Den här dagen fick man veta att minst sex personer i Dottevik hade hört skrik vid 18-tiden. En kvinna uppgav att hon trodde en annan kvinna blev misshandlad och stängde dörren då hon tyckte det lät så otäckt" (sid. 14), så tar hon i rapporten "Arvika efter Kevin" upp att de flesta vittnena beskrev det som skrik från ett barn.

Se bland annat:

• "Det fanns vuxna i närheten som hört barn gråta och skrika vid den aktuella tidpunkten utan att titta efter varför" (sid. 6)
  • "När Kevin dog fanns det vuxna i närheten som hörde barnskrik utan att gå och se efter" (sid. 81)
  • "Flera vuxna människor hörde skrik då Kevin dödades utan att gå och se efter vad det var som hände" (sid. 82)

Källa: http://www.ninahjelmgren.com/dok/Arvika_efter_Kevin.pdf
Citera
2017-06-13, 22:43
Medlem
OM de två gossarna C+R bidrog till Kevins död så kommer vi aldrig få veta det. Själva så minns dom ju inte. Och någon jävla "minnesforskare" från sth kommer aldrig att få komma nära dom två igen.
Citat:
[/b]
Dessa sk alibin är endast familjer som håller varann bakom ryggen,precis som du skulle skydda/ge alibi till din bästa vän. Inte värt nått i domstol (om det skulle ske när killarna var vuxna)

Tider och allt hänger inte ihop.

Dessutom finns det väääldigt mycket som vi (allmänheten) inte känner till.

Dom blir förmodligen avskrivna från misstanke,ja. Men ÄR dom oskyldiga? Nja,osäkert.
Citera
2017-06-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Varför bröt de kontakten? Kanske DJ kan svara på det. Not.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
OM de två gossarna C+R bidrog till Kevins död så kommer vi aldrig få veta det. Själva så minns dom ju inte. Och någon jävla "minnesforskare" från sth kommer aldrig att få komma nära dom två igen.

Skit i SÅC,men nog i helvete kommer du ihåg om du dödat/orsakat nåns död,eller inte,när du är 7,8 år?!
Citera
2017-06-13, 22:52
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Seriöst?? Du ser en film och flännar över barnförhör (ja,oerhört opsykologiskt av Harryson) men gör det dom oskyldiga?

Jag upprepar mina frågor: Vilka tider hänger ihop? Och vad tyder på att barnen var skyldiga?
Citera
2017-06-13, 23:03
Medlem
Citat:
Varför kommer vi aldrig få veta. Men tänk bara på der att C ströpmi lek och fick böcker om det. Kan det triggat? Det får vi aldrig veta.

För ett antal år sedan var jag på en föreläsning som behandlade de biologiska skillnaderna i hjärnan hos kvinnor och män, flickor och pojkar. En av den föreläsande professorns mest slående kommentarer löd ungefär: "Som alla föräldrar vet är det inte föräldrar som lär pojkar att slåss, det är de som lär dem att inte slåss".

Merparten småpojkar bråkar, om än i varierande utsträckning. Vissa tar stryptag, andra inte. Både Roland Paulsen och Lasse Anrell har "kommit ut" och erkänt att de brukade ta stryptag på andra som barn i samband med Kevinfallet: http://nwt.se/mera/helg/2017/05/27/mitt-hjarta-grater-for-arvika.

Att styvmamman reagerade på barnens bruk av våld var sunt och bra. Det är vad alla föräldrar borde göra. Ty som sagt, de flesta pojkar slåss och det är föräldrarnas uppgift att lära dem att inte göra så. Anekdoten om att Christian tidigare tagit stryptag och fått titta i böcker om anatomi saknar relevans i skuldfrågan. Det leder definitivt inte till slutsatsen att han "omsatte informationen till ett mordvapen".
Citera
2017-06-13, 23:03
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:

Är du helt dum i huvudet? Vittnen ser Kevin runt 18 i en butik. Barnen C och R befinner sig på en bensinstation 1758. Det handlar inte om alibi Det handlar om observationer och bekräftade uppgifter.

Vet naturligtvis inte vem du är men jag tror att du vill provocera. Eller så fick du stryk av någon av killarna när du var ung.
Citera
2017-06-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag upprepar mina frågor: Vilka tider hänger ihop? Och vad tyder på att barnen var skyldiga?
INGA tider hänger ihop. Man vet inte exakt när Kevin dog.
En massa skvaller och hörsägen.

Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Är du helt dum i huvudet? Vittnen ser Kevin runt 18 i en butik. Barnen C och R befinner sig på en bensinstation 1758. Det handlar inte om alibi Det handlar om observationer och bekräftade uppgifter.

Vet naturligtvis inte vem du är men jag tror att du vill provocera. Eller så fick du stryk av någon av killarna när du var ung.

Vilka vittnen? Varför har dom inte trätt fram,sagt sitt och stått upp för brödernas (Ev) oskuld?
Allt handlar om hörsägen.
Jag provocersar inte jag vill ha fakta,inte nån jävla snyft-film om de stackars småpojkarna.
Citera
2017-06-13, 23:19
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
INGA tider hänger ihop. Man vet inte exakt när Kevin dog.
En massa skvaller och hörsägen.

Jag upprepar mina frågor: Vilka tider inte hänger ihop? Och vad tyder på att barnen var skyldiga?

Edit: Såg att jag skrivit fel i den första frågan.
Senast redigerad av KlausStein 2017-06-13 kl. 23:34.
Citera
2017-06-14, 00:01
Medlem
Citat:
Varför bröt de kontakten? Kanske DJ kan svara på det. Not.

Varför skulle DJ behöva svara på det? Det relevanta är att hypotesen att den andra familjen gav bröderna alibi för att "hålla dem om ryggen" inte stämmer.

Hur som helst, Weine har redan kommenterat saken:

Citat:
Den familj som var på besök hos er den 16 augusti 1998 och som också gav Robin och Christian alibi, har ni haft kontakt med dem?

– Det känns ont att tänka på, men det här var våra allra bästa kompisar och i alla år har vi trott att de svikit oss. Tills för ett halvår sedan när vi kunde se vad de sagt i förhören och insåg att de hela tiden gav oss alibi. Det är... Jag längtar faktiskt efter dem fortfarande. Jag vill gärna träffa dem igen, säger Weine.

(Källa: https://unvis.it/dn.se/nyheter/sverige/de-sa-att-vi-skulle-forstora-utredningen-om-vi-inte-gjorde-som-de-sa)

Därtill mådde familjen som bekant väldigt dåligt när det gick upp för dem att pojkarna var misstänkta för mord. De blev mer eller mindre isolerade i två års tid och flyttade därefter aldrig tillbaka till samhället Arvika:

Citat:
I oktober flyttades familjen till ett boende på psykiatriavdelningen på sjukhuset i Karlstad. Pappa Weine beskriver det som att de blev inlåsta. Sedan kom de till ett behandlingsboende i Karlstadsområdet där de levde i ett och ett halvt år med personal i närheten dygnet runt. Efter två år blev familjen utskriven och sociala myndigheter kom fram till att det var bäst att dela på barnen. Christian flyttade till mamma Annika medan Robin fortsatte att bo med sin pappa och styvmamma.

(Källa: http://www.expressen.se/gt/brodernas-pakt-for-att-dolja-hemligheten/)

Vi vet således relativt väl varför kontakten bröts med familjen som gav pojkarna alibi, oavsett vad DJ har att säga eller inte om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in