2017-06-13, 01:01
Medlem
[Sven Å Christianson: 'Vad har varit felaktig tillämpning?', DN Debatt 2017-06-09]

Pär Anders Granhag och hans medarbetare, Torun Lindholm (min tidigare doktorand) samt två forskare från Åbo hävdar i en artikel på DN Debatt (4/6) att de råd jag givit i Kevin- och Quickutredningarna bygger på felaktig tillämpning av vetenskapliga rön. Låt oss se närmare på kritiken:

1. Rättspsykologiska bidrag bör vila på gedigen forskning. Självklart. Lika självklart är att källgranskning och källkritik är ett fundament för vetenskaplighet. De åtta baserar sin kritik på SVT-program och DN-artiklar, uppenbarligen utan att ha tagit del av förundersökningarna. [...]

[//]

4. Rättspsykologen borde ha varnat för riskerna med många, långa och pressande förhör. Några förhör i Kevinutredningen är direkt olämpliga. Men, hur skulle jag kunna varna för förhör jag inte kände till? De förhör som valts ut i Josefssons program tog jag del av först i maj 2017, 1998 läste jag ett 10-tal förhör av ett helt annat slag. Barnpsykologerna, inte jag, vägledde utredarna under förhören. Att det ibland krävs upprepade förhör med barn som är misstänkta för övergrepp eller våld är en självklarhet. Åtskilliga internationella exempel finns på detta.

5. Barnen vallades utan bevis för att de bevittnat eller själva begått mordet. Bevisat och bevisat. Bröderna hade berättat att de sett att Kevin legat nere vid vattnet, att ena brodern och Kevin sparkat varandra, att Kevin blivit blå i ansiktet med mera. De lämnar många uppgifter, även motstridiga. Detta skulle vallningen försöka reda ut. I vissa utredningar är det först efter en vallning som det stått klart att personen varit på platsen tidigare, alternativt att den berättelse som getts inte visat sig hålla.

6. Man får inte låsa sig vid en hypotes och bortse från alternativa förklaringar. Närmare 500 personer förhördes (120 barn) och mängder av hypoteser prövades om vad som kunde ha hänt. Först när de båda bröderna hade berättat så pass mycket att de sannolikt varit med när Kevin dödades inriktades förhören mot dem. Även därefter prövades alternativa hypoteser, till exempel att andra var med i förloppet. Hur menar artikelförfattarna att jag har bidragit till konfirmeringsbias i nämnda utredningar?

7. Användandet av dockor under barnförhör. Jag har medverkat till ett internationellt konsensusdokument om barnförhör som bland annat tar upp om detta. I Kevinfallet bestämde Rolf Sandberg i samråd med rikskrim att en docka skulle finnas på plats vid en vallning. Jag samtyckte till att det var ett bra rekvisit om barnen började berätta om skador/våld på Kevin.

[//]
Citera
2017-06-13, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det var flera uppgifter som var nya för mig, i det senaste inslaget från Dokument Inifrån. Bland annat
att Kevin skulle ha haft sällskap med en tonårig pojke från godisaffären. Det finns ju flera vittnen som sett tonårspojkar tillsammans med Kevin, och flera vittnen som styrker att C och R inte rörde sig bort från bostadsområdet efter att de lekt med sladdbanan. Bröderna kan helt enkelt inte ha hunnit med att begå brottet de pekats ut för, innan de åker iväg med sin familj och grannfamiljen. Det är helt orimligt.

En detalj som jag undrar över: flera vittnen har uppgivit att de hörde hemska skrik.Var det någon som försökte ta reda på vad det handlade om, eller ringde polisen? (Nu vet man i och för sig inte säkert att det var Kevin som skrek). Det är en mer allmän reflektion, det händer lite för ofta att folk drar för gardinerna och inte orkar bry sig.

Tyvärr minns jag inte var jag läste eller hörde om detta - men det var flera personer som hörde skrik och en man trodde att det var en kvinna som blev misshandlad. Han tog sin bil och körde en sväng, men såg ingenting
Citera
2017-06-13, 08:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Utredningen har med stor sannolikhet fel i detaljerna men inte nödvändigtvis i slutsatsen.

Du är rolig du.
Så enligt dig är det såhär:
Polisen har fel i detaljerna men drar rätt slutsats från sina felaktiga detaljer.
Medan DJ har rätt i detaljerna men drar fel slutsats (= han ljuger)

Och varför det skulle vara så är inget du vill/kan/orkar motivera...
Citera
2017-06-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Utredningen har med stor sannolikhet fel i detaljerna men inte nödvändigtvis i slutsatsen.

Med en dåres envishet så menar du att bröderna är de skyldiga till Kevins död alltså? Har jag uppfattat dig korrekt?
Citera
2017-06-13, 12:15
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
1. Jag får intrycket att nyhetsmedia tillskriver minnesforskare övernaturliga krafter. Det är dylika 'minneskonster' jag undrar om kanske även 'minneskirurgen' Rickard L. Sjöberg kan tänkas besitta?

2. Närläsning av Hjelmgrens PDF ger att Sven Å. Christianson har varit med på ett hörn. Detta noterar inte minst nämnda Sjöberg -- 'väldigt kunnig på Quickfallet' som han är. Klart betänkligt är också hur de mordmisstänkta inte omedelbart säger som det är utan att först 'långsamt och mödosamt närmat sig de här minnesbilderna'.

3. Sjöberg gör som forskare gör mest -- slår larm -- och cirkulerar sitt visserligen 'väldigt ytlig[a] och oinitiera[de] tips'.

4. Sjöbergs larmrapport får ett rejält genomslag:

(i) DN 'går .. till storms mot Christianson och försöker få honom avsatt' utan att ha 'på fötterna'
(ii) Josefsson visar tipsmailet i första avsnittet av superdokumentären
(iii) Publicistklubbens 'fråga 1A' leder omedelbart in på Christianson och Sjöberg

Dessutom facebookar Josefsson om Christianson i vart och vartannat inlägg -- i vart fall gjorde han det när jag kollade in där. En märklig syn.

5. Flera i tråden har reagerat på Josefssons beskrivning av Sjöberg. Med Fromoutoftowns uppgift -- som enligt mig styrks av tipsmailet som alltså delvis visas i dokumentären -- är Josefsson och Sjöberg vänner.

6. Min slutsats är nu att Josefsson i Publicistklubbens debatt gör det klassiska misstaget att 'överkompensera'. Josefsson vill inte att hans relation till Sjöberg ska uppmärksammas.

7. Jag gissar att Josefsson är medveten om att 'min kompis som är minneskonstnär håller med mig' inte är den mest övertygande infallsvinkeln.

Så, varför är 'bastulänken' av intresse? Jo, för att förstå senare tids medierapportingen kring Kevinfallet.

---

(FB) Publicistklubben: 'Krävs det journalister för att skipa rättvisa?'

Många punkter blev det, som - bidde en tummetott.

Vad har du för problem med hur medierapporteringen lyft fram "Fallet Kevin"? Är det SÅC "utsatta" läge som är ditt problem? Just det verkar uppta din tid mer än att två ungdomar faktiskt verkar få upprättelse efter 18 års rättsövergrepp.

Om DJ och RLS så bodde tillsammans och faktiskt badade bastu ihop (ditt raljerande finner inga gränser) på vilket sätt skulle det förändrat resultatet av vad som hänt? Och då pratar jag om Kevin-fallet (vilket det är det jag har frågat dig om hela tiden) och inte några sekundära medieanalyser.
Om det är mediefrågor du vill ta upp så kan du kanske ventilera dessa i därför avsett tråd men för Kevinfallets utfall och lösning har du totalt hamnat fel.
Citera
2017-06-13, 12:26
Medlem
habets avatar
Citat:
[Sven Å Christianson: 'Vad har varit felaktig tillämpning?', DN Debatt 2017-06-09]

Pär Anders Granhag och hans medarbetare, Torun Lindholm (min tidigare doktorand) samt två forskare från Åbo hävdar i en artikel på DN Debatt (4/6) att de råd jag givit i Kevin- och Quickutredningarna bygger på felaktig tillämpning av vetenskapliga rön. Låt oss se närmare på kritiken:

1. Rättspsykologiska bidrag bör vila på gedigen forskning. Självklart. Lika självklart är att källgranskning och källkritik är ett fundament för vetenskaplighet. De åtta baserar sin kritik på SVT-program och DN-artiklar, uppenbarligen utan att ha tagit del av förundersökningarna. [...]

[//]

[//]

Just källgranskning är väl kanske inte rätt ämne för SÅC att börja kritisera andra i.

Själv har han ju skrivit i en bok han använder i sin utbildning (inte nu längre gudbevars) om just detta fall där han nu påstår sig inte ha haft tillräckligt underlag för att göra en bedömning!

Fy faen säger jag, vilken jäkla ryggradslös människa!!
Citera
2017-06-13, 12:57
Medlem
Citat:

[//]

4. Rättspsykologen borde ha varnat för riskerna med många, långa och pressande förhör. Några förhör i Kevinutredningen är direkt olämpliga. Men, hur skulle jag kunna varna för förhör jag inte kände till? De förhör som valts ut i Josefssons program tog jag del av först i maj 2017, 1998 läste jag ett 10-tal förhör av ett helt annat slag. Barnpsykologerna, inte jag, vägledde utredarna under förhören. Att det ibland krävs upprepade förhör med barn som är misstänkta för övergrepp eller våld är en självklarhet. Åtskilliga internationella exempel finns på detta.

5. Barnen vallades utan bevis för att de bevittnat eller själva begått mordet. Bevisat och bevisat. Bröderna hade berättat att de sett att Kevin legat nere vid vattnet, att ena brodern och Kevin sparkat varandra, att Kevin blivit blå i ansiktet med mera. De lämnar många uppgifter, även motstridiga. Detta skulle vallningen försöka reda ut. I vissa utredningar är det först efter en vallning som det stått klart att personen varit på platsen tidigare, alternativt att den berättelse som getts inte visat sig hålla.

6. Man får inte låsa sig vid en hypotes och bortse från alternativa förklaringar. Närmare 500 personer förhördes (120 barn) och mängder av hypoteser prövades om vad som kunde ha hänt. Först när de båda bröderna hade berättat så pass mycket att de sannolikt varit med när Kevin dödades inriktades förhören mot dem. Även därefter prövades alternativa hypoteser, till exempel att andra var med i förloppet. Hur menar artikelförfattarna att jag har bidragit till konfirmeringsbias i nämnda utredningar?

7. Användandet av dockor under barnförhör. Jag har medverkat till ett internationellt konsensusdokument om barnförhör som bland annat tar upp om detta. I Kevinfallet bestämde Rolf Sandberg i samråd med rikskrim att en docka skulle finnas på plats vid en vallning. Jag samtyckte till att det var ett bra rekvisit om barnen började berätta om skador/våld på Kevin.

[//]

SÅC är en patologisk lögnare utan någon status i den akademiska världen.

https://www.svtplay.se/klipp/13903604/minns-minnesforskaren-ratt
Citera
2017-06-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Tyvärr minns jag inte var jag läste eller hörde om detta - men det var flera personer som hörde skrik och en man trodde att det var en kvinna som blev misshandlad. Han tog sin bil och körde en sväng, men såg ingenting

Här finns info om skriken:

https://www.svtplay.se/klipp/14020556/uppgifterna-som-kevinutredningen-valde-att-bortse-ifran?start=auto
Citera
2017-06-13, 13:15
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

OK, tack. Det känns alltid bättre att höra att någon försöker ta reda på vad som står på.
Citera
2017-06-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Här finns info om skriken:

https://www.svtplay.se/klipp/14020556/uppgifterna-som-kevinutredningen-valde-att-bortse-ifran?start=auto

Info? De antar det är kevin och är ganska orimligt då han ska ha avlidit tidigare. Känns som DJ har panik och försöker lägga dimridåer. Folk börjar tvivla och han märker att hans 3 Timmar dramaserie ej räckte...
Citera
2017-06-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Info? De antar det är kevin och är ganska orimligt då han ska ha avlidit tidigare. Känns som DJ har panik och försöker lägga dimridåer. Folk börjar tvivla och han märker att hans 3 Timmar dramaserie ej räckte...

Flera vittnen ska enligt dokumentären ha sett Kevin vid liv runt klockan 18 och bland andra Leif GW Persson har påpekat att Kevin förmodligen dog vid 18-tiden: http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gw-om-okanda-spareti-kevin-utredningen/

Uppgiften att han dött tidigare härrör från Sandbergs läger, möjligen eftersom pojkarna annars bevisligen varit oskyldiga.
Citera
2017-06-13, 14:15
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Känns som DJ har panik och försöker lägga dimridåer. Folk börjar tvivla och han märker att hans 3 Timmar dramaserie ej räckte...
Den tolkningen får stå för dig. Annars verkar ju den övervägande majoriteten i denna tråd, och även i övriga kanaler, vara rörande överens om att de som sysslar med dimridåer är SÅC och GL.

Men fortsätt du slåss mot dina väderkvarnar...du har ju uppenbarligen en rejäl hang-up på det här fallet.
Senast redigerad av muney 2017-06-13 kl. 14:15. Anledning: stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in