1. Jag får intrycket att nyhetsmedia tillskriver minnesforskare övernaturliga krafter. Det är dylika 'minneskonster' jag undrar om kanske även 'minneskirurgen' Rickard L. Sjöberg kan tänkas besitta?
2. Närläsning av Hjelmgrens PDF ger att Sven Å. Christianson har varit med på ett hörn. Detta noterar inte minst nämnda Sjöberg -- 'väldigt kunnig på Quickfallet' som han är. Klart betänkligt är också hur de mordmisstänkta inte omedelbart säger som det är utan att först 'långsamt och mödosamt närmat sig de här minnesbilderna'.
3. Sjöberg gör som forskare gör mest -- slår larm -- och cirkulerar sitt visserligen 'väldigt ytlig[a] och oinitiera[de] tips'.
4. Sjöbergs larmrapport får ett rejält genomslag:
(i) DN 'går .. till storms mot Christianson och försöker få honom avsatt' utan att ha 'på fötterna'
(ii) Josefsson visar tipsmailet i första avsnittet av superdokumentären
(iii) Publicistklubbens 'fråga 1A' leder omedelbart in på Christianson och Sjöberg
Dessutom facebookar Josefsson om Christianson i vart och vartannat inlägg -- i vart fall gjorde han det när jag kollade in där. En märklig syn.
5. Flera i tråden har reagerat på Josefssons beskrivning av Sjöberg. Med Fromoutoftowns uppgift -- som enligt mig styrks av tipsmailet som alltså delvis visas i dokumentären -- är Josefsson och Sjöberg vänner.
6. Min slutsats är nu att Josefsson i Publicistklubbens debatt gör det klassiska misstaget att 'överkompensera'. Josefsson vill inte att hans relation till Sjöberg ska uppmärksammas.
7. Jag gissar att Josefsson är medveten om att 'min kompis som är minneskonstnär håller med mig' inte är den mest övertygande infallsvinkeln.
Så, varför är 'bastulänken' av intresse? Jo, för att förstå senare tids medierapportingen kring Kevinfallet.
---
(FB) Publicistklubben: 'Krävs det journalister för att skipa rättvisa?'