2017-06-12, 17:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Finns det någon källa i form av vetenskaplig artikel till detta?

Fin liten brasklapp där...

Fortfarande kvar i bloggträsket...
Återigen, jag har inte hävdat mer än att det nog finns delade åsikter om klimatet. Du hade för övrigt en länk till ett "paper".
Citera
2017-06-12, 17:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi hoppar vidare. Suck.

Visst. Det ena utesluter inte det andra. Det handlar om vad som driver klimatförändringar och vad som är feedback. Koldioxid kan alltså utgöra båda delarna. Men det vet du ju redan eftersom du accepterat mina premisser. Så varför du postar detta är fullständigt obegripligt.
Med det vill jag bara säga att jag är öppen för diskussioner om även kolets kinetik och koldioxidens påverkan på temperaturen. Det är du som är fastlåst vid ditt tänk. Jag tror inte ens att du skulle överleva mentalt om du en dag stod inför faktumet att du skulle vara motbevisad bortom allt tvivel. Det är skillnaden mellan dig och mig; livslångt lärande för min del.
Citera
2017-06-12, 17:07
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen, jag har inte hävdat mer än att det nog finns delade åsikter om klimatet.

Denna tråd är snart 1500 sidor stor. De med din åsikt länkar till bloggar.
Citat:

Du hade för övrigt en länk till ett "paper".
Jag vet inte om jag är blind, hittar den inte.. Släng gärna in länken här.
Citera
2017-06-12, 17:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Denna tråd är snart 1500 sidor stor. De med din åsikt länkar till bloggar.

Jag vet inte om jag är blind, hittar den inte.. Släng gärna in länken här.
http://www.davidarchibald.info/papers/Archibald2009E&E.pdf

Och här lite mer om "era" klimatmodeller:

Climate Scientists Misapplied Basic Physics

Citat:
A mistake in climate model architecture changes everything. Heat trapped by increasing carbon dioxide just reroutes to space from water vapor instead.

The scare over carbon dioxide was just due to a simple modelling error. A whole category of feedbacks was omitted, which greatly exaggerated the calculated sensitivity to carbon dioxide.

http://sciencespeak.com/climate-basic.html

Och som sagt, det är bara ett perspektiv på det hela. Jag själv ska försöka ta mig igenom det under de närmaste dagarna.

http://www.news.com.au/national/western-australia/miranda-devine-perth-electrical-engineers-discovery-will-change-climate-change-debate/news-story/d1fe0f22a737e8d67e75a5014d0519c6
Citera
2017-06-12, 17:55
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
http://www.davidarchibald.info/papers/Archibald2009E&E.pdf

Och här lite mer om "era" klimatmodeller:

Climate Scientists Misapplied Basic Physics

Tack!
Från abstract: Archibald (2006) predicted that climate during the forthcoming Solar Cycles 24 and 25 would be significantly cold. As at late 2008, the progression of the current 23/24 solar minimum indicates that a severe cool period is now inevitable, similar to that of the Dalton Minimum. A decline in average annual temperature of 2.2¡ C is here predicted for the mid-latitude regions over Solar Cycle 24. The result will be an equator-ward shift in continental climatic conditions in the mid-latitudes of the order of 300 km, with consequent severe effects on world agricultural productivity.

Då är frågan; När ser vi en avtagande temperaturtrend? 2016 är det varmaste året sedan mätningarna startade. Visst kan vi förvänta oss en viss tröghet innan energibalans inträder. Och här nämns kallare perioder nära ekvatorn.

Citat:

http://sciencespeak.com/climate-basic.html

Och som sagt, det är bara ett perspektiv på det hela. Jag själv ska försöka ta mig igenom det under de närmaste dagarna.

http://www.news.com.au/national/western-australia/miranda-devine-perth-electrical-engineers-discovery-will-change-climate-change-debate/news-story/d1fe0f22a737e8d67e75a5014d0519c6
Kolla isf även på fler källor.
Citera
2017-06-12, 18:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tack!
Från abstract: Archibald (2006) predicted that climate during the forthcoming Solar Cycles 24 and 25 would be significantly cold. As at late 2008, the progression of the current 23/24 solar minimum indicates that a severe cool period is now inevitable, similar to that of the Dalton Minimum. A decline in average annual temperature of 2.2¡ C is here predicted for the mid-latitude regions over Solar Cycle 24. The result will be an equator-ward shift in continental climatic conditions in the mid-latitudes of the order of 300 km, with consequent severe effects on world agricultural productivity.

Då är frågan; När ser vi en avtagande temperaturtrend? 2016 är det varmaste året sedan mätningarna startade. Visst kan vi förvänta oss en viss tröghet innan energibalans inträder. Och här nämns kallare perioder nära ekvatorn.

Kolla isf även på fler källor.
Nu är det väl bara att betrakta som en spekulation men vad jag förstår så ska det få effekt efter 2017.

Om solcykler och påverkan på klimatet:

Solar Cycle Prediction

Solar Variability and Terrestrial Climate
Citera
2017-06-12, 18:07
Medlem
Citat:
Återkom när du läst det hela och anser dig kompetent att säga om det är rätt eller inte. Det blir så tröttsamt när du bara vräker ur dig länkar till konstiga bloggar och inte känner något som helst ansvar för om det du hänvisar till är sant eller inte.
Citera
2017-06-12, 18:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Nu är det väl bara att betrakta som en spekulation men vad jag förstår så ska det få effekt efter 2017.

Om solcykler och påverkan på klimatet:

Solar Cycle Prediction

Solar Variability and Terrestrial Climate
Enligt bloggen ja. Jag läste Inte artikeln så noggrant men hittade inget stöd för detta i den(var i artikeln isf?). Antar att blogginlägget skrevs rätt nyligt, således(isf) .

Edit:
Allmänt: de" argument" du hittar på bloggar. Kolla igenom de källor dom anger och länka in dessa istället för bloggen. Citera gärna artikeln där den stödjer dina argument. På det sättet kommer du nog att upptäcka om artikeln verkligen stödjer argumenten eller inte. Så slipper vi också bloggarna.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-06-12 kl. 18:29.
Citera
2017-06-12, 19:12
Medlem
Citat:
Förklara nu varför man säger klimatprojektioner och inte klimatprognoser.
Om du syftar på IPCC:s scenarier är det inte så konstigt. Tanken med IPCC är ju att få ett beslutsunderlag för att bedöma om och i så fall hur mycket man måste begränsa utsläppen. Därför räknar IPCC på ett antal olika scenarier för framtida utsläpp. h`Hur skulle man annars göra?
Citera
2017-06-12, 20:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du syftar på IPCC:s scenarier är det inte så konstigt. Tanken med IPCC är ju att få ett beslutsunderlag för att bedöma om och i så fall hur mycket man måste begränsa utsläppen. Därför räknar IPCC på ett antal olika scenarier för framtida utsläpp. h`Hur skulle man annars göra?
Då tycker jag att ni ska presentera dem som sådana för publikum ock se till att rätta massmedias tolkningar av era utsagor, som uppenbarligen tar dem för absoluta sanningar. Det är ert ansvar..
Citera
2017-06-12, 20:13
Medlem
Citat:
Då tycker jag att ni ska presentera dem som sådana för publikum ock se till att rätta massmedias tolkningar av era utsagor, som uppenbarligen tar dem för absoluta sanningar. Det är ert ansvar..
Jag tycker det är precis så man gör.
Citera
2017-06-12, 20:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tycker det är precis så man gör.
Då tittar vi på två olika filmer:

Citat:
Fridolin varnade också för klimathotet i sitt tal.

– Det är allvar nu. Vi har bråttom. Det handlar inte om ett framtida hot, säger Gustav Fridolin och kopplar ihop klimathotet med finansoro, vattenbrist, sjukdomsspridning och krig.

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-12/fridolin-lyfter-fram-skolans-kraft

------

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/AKyRA/al-gore-om-trump-han-kan-inte-stoppa-kampen

Här skulle vi kunna diskutera hans förra film och huruvida han fick rätt.

------

Tycker inte att man är speciellt intresserad av att diskutera olika scenarier. Istället får alla larmrapporter onödiga konsekvenser:

http://www.gp.se/livsstil/h%C3%A4lsa/global-uppv%C3%A4rmning-ger-%C3%A5ngest-hos-unga-1.4312406

Vore det inte så jävla tragiskt skulle man kunna skratta åt alla fantasierna ni sprider; att ni är kapabla att förutsäga klimatet 30 år framåt och dessutom konsekvenserna av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in