Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Fast reglerna är så objektiva som vi bara kan få dom. Enda gången vi går på kvalitet är när det gäller KFK och det är på admins bord.
Ok.
Citat:
Fast vem är du eller jag att avgöra vad som tillför eller inte? Vi sysslar som sagt inte med smakfrågor här.
Nej, det vore jättekonstigt. Du kan dock inte jämföra vad 100 personer tycker med vad endast 1 tycker. Det blir alltså inte du och jag,
specifikt, som då avgör något såvida det endast inte är endast du och jag som får makten att rekommendera inlägg.
Citat:
Återigen så är det med största sannolikhet att det är "inlägg som jag gillar oavsett om dom är bra eller inte" som kommer att röstas upp.
Ja, varpå man kan dra in begränsningen som jag pratade om för att i större mån motverka "det här är min grupp, därför rekommenderar jag detta". Oavsett ser jag ingenting där du kommer med något som visar att om 100 personer rekommenderar något så är det mindre chans att person 101 också kommer att anse att rekommendationen var av nytta. Hela demokratin, med sina brister dock, vilar på detta fundament precis som allt under paraplybegreppet "social media" (dit Flashback tillhör).
Citat:
Det går ändå emot en av forumets grundidéer. Här ska alla få samma möjlighet att få uttrycka sina åsikter.
På vilket sätt menar du att denna möjlighet begränsas? Jag har inte sagt att 'default' sortering ska vara efter hur många rekommendationer ett inlägg har. Det vore nästan obscent att ha det så.
Detta ska vara ett val för de som vill det, inget tvång. På så vis behålls ordningen precis som den är nu. Det hela måste göras ordentligt dock så att man inte får något "Facebook" och det hela ska inte ta obscent stor yta heller så att det blir någon typ av uppenbar "styrkemätare" eller dylikt. Den nuvarande listen med Anmäl/Citera/Citera flera etc är lagom minimal för en kort textrad t ex "12 rek" och en knapp "Rekommendera" i samma rad.
En skärmdump av hur det skulle kunna se ut:
http://i.imgur.com/3gtw3As.png
'12 rek' högst upp till höger + "Föreslå" i den individuella menyraden som finns per inlägg. '12 rek' skulle dock vara mer minimalt med bara '+12'.
Citat:
Sen har vi ju problemet som kommer att uppstå är ett väldigt gillat inlägg anses vara regelvidrigt. Du kan sätta din gamla farmor på att det kommer att bli ett jävla liv. "Vadå då, det är ju ett bra inlägg - kolla bara alla likes!".
Haha, ja. Det är därför det är bra att vi har moderatorer som i regel gör rätt och har väldigt tydliga riktlinjer att följa. Att folk gnäller gör man bäst i att ignorera; du kan göra 100% rätt enligt person A och detta kommer ändå vara 100% fel enligt person B.
Det du är inne på är att rena "click-baits" kommer att uppstå. Jag menar på att om du endast kan rekommendera något en enda gång per dag (och dessutom inte kan sitta och samla på dig någon typ av volym) kommer betydligt fler dra sig för att utföra denna typ av trams.
Visst kommer dessa alltid att existera... men det är lika säkert som att det alltid kommer att finnas de som går OT eller börjar prata om "juden" i I&I. Det är något av en naturlag; ge folk verktyg att göra något så kommer garanterat en del att göra dumt skit. Detta gäller dock hela forumet och man skulle därav kunna argumentera att hela forumet bör avskaffas då risken finns att någon skriver något som någon annan inte gillar.