Resultat:
0%
röster
2017-06-09, 23:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns redan "vicesheriffer", kända som moderatorer. Jag tror inte heller att någon filtreringsfunktion kommer att införas eftersom det inte är önskvärt.

Så det är inte önskvärt att det blir enklare att hitta bra inlägg i långa trådar? Det verkar extraordinärt konstigt.

Givetvis bör FB ha en vilja att ge morot dör morötter bör ges då detta förbättrar forumet genom att dessa då uppmuntras att fortsätta att skriva bra inlägg. Kan inte heller tänka mig att folk gillar att läsa igenom trådar där 95% är rent nonsens som det många gånger kan bli under "Brott och straff". Att moderatorer skulle rensa allt går inte heller då många inlägg som inte tillför något inte nödvändigtvis går under trams eller off-topic och således inte, åtminstone enligt en strikt tolkning, inte bryter mot några regler.

Ingen vill heller skriva det bästa inlägget i en tråd och ligga på sidan 154 av 652 och således slösa en massa tid på att skriva ett inlägg som väldigt, väldigt.... få kommer att del av. Det blir menlöst och således ökar antalet menlösa, korta och ointressanta inlägg.
Citera
2017-06-09, 23:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Så det är inte önskvärt att det blir enklare att hitta bra inlägg i långa trådar? Det verkar extraordinärt konstigt.

Givetvis bör FB ha en vilja att ge morot dör morötter bör ges då detta förbättrar forumet genom att dessa då uppmuntras att fortsätta att skriva bra inlägg. Kan inte heller tänka mig att folk gillar att läsa igenom trådar där 95% är rent nonsens som det många gånger kan bli under "Brott och straff". Att moderatorer skulle rensa allt går inte heller då många inlägg som inte tillför något inte nödvändigtvis går under trams eller off-topic och således inte, åtminstone enligt en strikt tolkning, inte bryter mot några regler.

Ingen vill heller skriva det bästa inlägget i en tråd och ligga på sidan 154 av 652 och således slösa en massa tid på att skriva ett inlägg som väldigt, väldigt.... få kommer att del av. Det blir menlöst och således ökar antalet menlösa, korta och ointressanta inlägg.
Bra inlägg absolut men det är inte bra inlägg som kommer att noteras.
Citera
2017-06-09, 23:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Grejen är ju att vi inte vill ha den här funktionaliten. Vi anser att alla inlägg som inte bryter mot reglerna är lika mycket värda. Det viktiga är att folk får diskutera vad dom vill. Och som sagt, det kommer inte bli bra inlägg som gillas utan inlägg dom man håller med om. Och då faller ju sållningen.

Ni kan visserligen anse det, men det gör det inte till en sanning utifrån användarens perspektiv. "Brott och straff" är ett lysande exempel. Få inlägg, som man hinner se, bryter mot reglerna men det är också väldigt få inlägg som faktiskt tillför något i en tråd. Det är något av ett problem som har tagits upp flertalet gånger under flera år här på Flashback. Hittills har ingen kommit på någon lösning; att inte göra någonting är inte någon lösning.

Att en markering på något vis skulle förhindra folk att diskutera vad de vill har jag svårt att förstå mig på då det inte förändrar ordningen på inlägg på något vis (såvida inte användaren specifikt efterfrågar det genom t ex en sortering).
Citera
2017-06-09, 23:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Bra inlägg absolut men det är inte bra inlägg som kommer att noteras.

Det är som sagt inte en lösning som ger ett 100% utfall i 100% av fallen (en sådan har ingen uppfunnit ännu sålänge vi pratar om att behålla användares integritet). Det vore däremot intressant att höra om en lösning som faktiskt gör det; hittils kan jag bara se ett "Nope" utan vidare förklaring på hur man praktiskt kan göra en förbättring som gör det lättare för användare att hitta inlägg som tillför mer till en tråd.

Jag förstår dock dina invändningar. Det hela är mycket enkelt att avfärda pga uppenbara anledningar som bl a du och andra har lyft. Jag menar mer på att något är bättre än noll och har därför givit praktiskt exempel på hur man kan förminska det uppenbara missbruket som skulle förekomma om man bara släpper det löst utan någon form av begränsningar.
Citera
2017-06-09, 23:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det är som sagt inte en lösning som ger ett 100% utfall i 100% av fallen (en sådan har ingen uppfunnit ännu sålänge vi pratar om att behålla användares integritet). Det vore däremot intressant att höra om en lösning som faktiskt gör det; hittils kan jag bara se ett "Nope" utan vidare förklaring på hur man praktiskt kan göra en förbättring som gör det lättare för användare att hitta inlägg som tillför mer till en tråd.

Jag förstår dock dina invändningar. Det hela är mycket enkelt att avfärda pga uppenbara anledningar som bl a du och andra har lyft. Jag menar mer på att något är bättre än noll och har därför givit praktiskt exempel på hur man kan förminska det uppenbara missbruket som skulle förekomma om man bara släpper det löst utan någon form av begränsningar.
Jag hävdar att inget är bättre än något dåligt. Vi är dessutom inte alls förtjusta i att ha funktioner som vi inte är 100% nöjda med. Det är ju därför vi lyssnar på kritiken i designtråden.
Citera
2017-06-12, 12:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag hävdar att inget är bättre än något dåligt. Vi är dessutom inte alls förtjusta i att ha funktioner som vi inte är 100% nöjda med. Det är ju därför vi lyssnar på kritiken i designtråden.

Om man siktar på att bli 100% nöjd blir det nog svårt. Inget är någonsin 100% bra för 100% av alla användare.

Det vore fortfarande intressant att höra om vad alternativet skulle kunna vara. Vad har du för lösning på att göra det enklare att hitta de bästa inläggen i en tråd på över 100 sidor?
Citera
2017-06-12, 13:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Om man siktar på att bli 100% nöjd blir det nog svårt. Inget är någonsin 100% bra för 100% av alla användare.

Det vore fortfarande intressant att höra om vad alternativet skulle kunna vara. Vad har du för lösning på att göra det enklare att hitta de bästa inläggen i en tråd på över 100 sidor?
Jag har aldrig påstått att jag har en lösning. Däremot så finns det lika många "bästa" inlägg i en tråd som det finns åsikter.
Citera
2017-06-12, 14:05
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Folk kommer inte att rösta på bra inlägg, dom kommer att rösta på inlägg som dom håller med om.

Precis så är det, grupperingar kommer att bildas (finns iofs redan nu) som röstar fram "sina" bidrag. Så svaret är fortfarande nej - vi ska inte ha några gilla/like/rekommendationer eller vad man nu försöker kamouflera det som.

admin5
Citera
2017-06-12, 14:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag har en lösning. Däremot så finns det lika många "bästa" inlägg i en tråd som det finns åsikter.

Nej, det sa jag inte? Tänkte mer att det vore intressant att höra en då jag hittils inte läst om någon tidigare. Det var mer att det vore intressant om det fanns något, ren nyfikenhet. :)

Att alla inlägg är lika mycket "bästa" är inte riktigt sant för om så är fallet bör FB avskaffa modereringen av trådar då det inte skulle finnas något att moderera?

Problemet rör främst graderingen av inlägg och att det finns oerhört mycket som inte direkt bryter mot reglerna men som trots detta inte tillför särskilt mycket. Var denna gräns "särskilt mycket" går eller ej är något av en evighetsdebatt givetvis.

Däremot har inte jag sett några studier som påvisar att kollektivt omtyckta saker gör sig sämre bland nya deltagare än kollektivt ogillade saker. Det är alltså inte svårt att påstå att det som fler tycker om har högre möjlighet att bli omtyckta av andra, nya, deltagare än sådant som väldigt få tycker är bra. Du får gärna visa någon typ av studie eller forskning som visar att så inte är fallet.

Inget säger heller att man inte kan göra det möjligt att dölja dessa "X rekommendationer" för de som tycker att det är ett väldigt stort problem att andra får en ny metod att sålla bland inlägg på. Precis som man kan göra nu med avatarer och signaturer.
Citera
2017-06-12, 14:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej, det sa jag inte? Tänkte mer att det vore intressant att höra en då jag hittils inte läst om någon tidigare. Det var mer att det vore intressant om det fanns något, ren nyfikenhet.

Citat:
Att alla inlägg är lika mycket "bästa" är inte riktigt sant för om så är fallet bör FB avskaffa modereringen av trådar då det inte skulle finnas något att moderera?
Fast reglerna är så objektiva som vi bara kan få dom. Enda gången vi går på kvalitet är när det gäller KFK och det är på admins bord.

Citat:
Problemet rör främst graderingen av inlägg och att det finns oerhört mycket som inte direkt bryter mot reglerna men som trots detta inte tillför särskilt mycket. Var denna gräns "särskilt mycket" går eller ej är något av en evighetsdebatt givetvis.
Fast vem är du eller jag att avgöra vad som tillför eller inte? Vi sysslar som sagt inte med smakfrågor här.

Citat:
Däremot har inte jag sett några studier som påvisar att kollektivt omtyckta saker gör sig sämre bland nya deltagare än kollektivt ogillade saker. Det är alltså inte svårt att påstå att det som fler tycker om har högre möjlighet att bli omtyckta av andra, nya, deltagare än sådant som väldigt få tycker är bra. Du får gärna visa någon typ av studie eller forskning som visar att så inte är fallet.
Återigen så är det med största sannolikhet att det är "inlägg som jag gillar oavsett om dom är bra eller inte" som kommer att röstas upp.

Citat:
Inget säger heller att man inte kan göra det möjligt att dölja dessa "X rekommendationer" för de som tycker att det är ett väldigt stort problem att andra får en ny metod att sålla bland inlägg på. Precis som man kan göra nu med avatarer och signaturer.
Det går ändå emot en av forumets grundidéer. Här ska alla få samma möjlighet att få uttrycka sina åsikter.

Sen har vi ju problemet som kommer att uppstå är ett väldigt gillat inlägg anses vara regelvidrigt. Du kan sätta din gamla farmor på att det kommer att bli ett jävla liv. "Vadå då, det är ju ett bra inlägg - kolla bara alla likes!".
Citera
2017-06-12, 15:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Fast reglerna är så objektiva som vi bara kan få dom. Enda gången vi går på kvalitet är när det gäller KFK och det är på admins bord.

Ok.

Citat:
Fast vem är du eller jag att avgöra vad som tillför eller inte? Vi sysslar som sagt inte med smakfrågor här.

Nej, det vore jättekonstigt. Du kan dock inte jämföra vad 100 personer tycker med vad endast 1 tycker. Det blir alltså inte du och jag, specifikt, som då avgör något såvida det endast inte är endast du och jag som får makten att rekommendera inlägg.

Citat:
Återigen så är det med största sannolikhet att det är "inlägg som jag gillar oavsett om dom är bra eller inte" som kommer att röstas upp.

Ja, varpå man kan dra in begränsningen som jag pratade om för att i större mån motverka "det här är min grupp, därför rekommenderar jag detta". Oavsett ser jag ingenting där du kommer med något som visar att om 100 personer rekommenderar något så är det mindre chans att person 101 också kommer att anse att rekommendationen var av nytta. Hela demokratin, med sina brister dock, vilar på detta fundament precis som allt under paraplybegreppet "social media" (dit Flashback tillhör).

Citat:
Det går ändå emot en av forumets grundidéer. Här ska alla få samma möjlighet att få uttrycka sina åsikter.

På vilket sätt menar du att denna möjlighet begränsas? Jag har inte sagt att 'default' sortering ska vara efter hur många rekommendationer ett inlägg har. Det vore nästan obscent att ha det så.

Detta ska vara ett val för de som vill det, inget tvång. På så vis behålls ordningen precis som den är nu. Det hela måste göras ordentligt dock så att man inte får något "Facebook" och det hela ska inte ta obscent stor yta heller så att det blir någon typ av uppenbar "styrkemätare" eller dylikt. Den nuvarande listen med Anmäl/Citera/Citera flera etc är lagom minimal för en kort textrad t ex "12 rek" och en knapp "Rekommendera" i samma rad.

En skärmdump av hur det skulle kunna se ut:
http://i.imgur.com/3gtw3As.png

'12 rek' högst upp till höger + "Föreslå" i den individuella menyraden som finns per inlägg. '12 rek' skulle dock vara mer minimalt med bara '+12'.

Citat:
Sen har vi ju problemet som kommer att uppstå är ett väldigt gillat inlägg anses vara regelvidrigt. Du kan sätta din gamla farmor på att det kommer att bli ett jävla liv. "Vadå då, det är ju ett bra inlägg - kolla bara alla likes!".

Haha, ja. Det är därför det är bra att vi har moderatorer som i regel gör rätt och har väldigt tydliga riktlinjer att följa. Att folk gnäller gör man bäst i att ignorera; du kan göra 100% rätt enligt person A och detta kommer ändå vara 100% fel enligt person B.

Det du är inne på är att rena "click-baits" kommer att uppstå. Jag menar på att om du endast kan rekommendera något en enda gång per dag (och dessutom inte kan sitta och samla på dig någon typ av volym) kommer betydligt fler dra sig för att utföra denna typ av trams.

Visst kommer dessa alltid att existera... men det är lika säkert som att det alltid kommer att finnas de som går OT eller börjar prata om "juden" i I&I. Det är något av en naturlag; ge folk verktyg att göra något så kommer garanterat en del att göra dumt skit. Detta gäller dock hela forumet och man skulle därav kunna argumentera att hela forumet bör avskaffas då risken finns att någon skriver något som någon annan inte gillar.
Citera
2017-06-18, 06:47
Medlem
Håller med. Kvalitativa inlägg måste sorteras och hamna längst upp i tråden så man slipper skumma igenom oseriösa inlägg för att hitta något som är bra. Det är knappt att man läser på flashback längre pga alla fjortisinlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in