Resultat:
0%
röster
2017-05-27, 14:03
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
"+1" av olika slag har funnits sedan urminnes tider och är knappast något som varken Facebook eller Familjeliv varit upphovsmän till.

Förklara gärna hur det ska gå till om någon vill göra något av detta:
1. Enkelt se vilka enskilda inlägg som är bäst i en tråd på 100 sidor
2. Enkelt visa att någon skrivit något bra utan att skriva en långdragen "Jag håller med"
3. Kunna sortera inlägg efter vilka som är bäst

Det finns hela sajter dedikerade endast till detta "+1" och som inte ens skulle fungera utan att folk hade möjligheten att kunna rösta på inlägg. Se t ex Stackoverflow.com m fl.

Att bara säga att man inte vill ha töntiga "Gilla" som Facebook eller Familjeliv är verkligen att tänka kortare än vad näsan är lång.

1. Bäst enligt vem?
2. PM:a
3. Återigen bäst enligt vem.

Flashback är diskussionsforum, likes mm. leder bara till ryggdunkarmentalitet och massa moderatorarbete.

+1 är ett meninglöst uttryck i en debatt.

Sedan kanske forumet kunde ha en funktion där en medlem kan favoritmarera ett inlägg för sin egen skull, men som inte syns för andra.

Men bäst inlägg är som att säga bäst mat!
Citera
2017-05-27, 14:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
+1. :-)

Det är detta jag är inne på också och det är framförallt detta som man vill ha en typ av "+1". Inte för att tonåringar ska sitta och "rage-like:a" som dårar utan för att en typ av positiv markering på inlägg möjliggör funktioner som att kunna se vilka inlägg i en tråd som är bra.

Inget problem för trådar som endast har 2-3 sidor, lite av ett större problem i t ex Brott och straff där det väldigt fort blir så att man måste vara något av en expert för att sålla bort dåliga inlägg kontra bra.

Rent praktiskt skulle man kunna lösa vissa av de uppenbara problem som finns:

1. Inte ha "-1" av något slag
2. Ha en gräns på hur många +1 någon kan ge per dag (en kvot). Detta för att förhindra att folk alltför lättvindigt röstar upp t ex alla inlägg i en tråd med motivet att stödja en viss ståndpunkt (tänk politik). Detta skriver du redan om, men då istället om en veckogräns. En dagsgräns är bättre för annars riskerar man att folk sitter och bunkrar +1 för att sedan släppa lös detta vid ett enda enskilt tillfälle.
3. Inte tillåta att nya användare kan +1 (för att motverka att folk registrerar konton endast för detta ändamål)
4. Inte tillåta +1 för inlägg som har en textmängd under X antal ord eller bokstäver. Detta för att förhindra att oneliners
av olika slag blir uppröstade. Detta är oerhört simpelt att implementera, pseudokod (PHP):

[PHP]
if( strlen($post_message) > 500 ) echo '<button>+1</button';
[/php]

Med detta möjliggörs som sagt funktioner av olika slag som detta nedan:

[php]/**
* Visa 5 mest rekommenderade inläggen
*/
$sql = "
SELECT * FROM posts
WHERE thread_id = 112
ORDER BY recommends DESC
LIMIT 5
";

$query = $db->query($sql);
$result = $query->fetchAll(PDO::FETCH_ASSOC);

echo '<h2>Mest rekommenderade inläggen i denna tråd</h2>';
foreach( $result as $id => $result ){
// spotta ut inlägg.
}
[/php]

Spelar ingen roll hur det vänds eller vrids eller vilka förhållningssätt som skulle tillämpas. Det blir en gillaknapp baserad på individuellt tyckande och det fungerar inte.
Citera
2017-06-02, 09:34
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag skulle kunna se ett system där moderatorer (som vi får anta anses över lag vettiga) har möjligheten att markera läsvärda inlägg som just läsvärda. Inte för att moderatorerna inte redan har att göra, men att lämna gillandet åt gemene användare skulle motverka syftet totalt.
Citera
2017-06-02, 10:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag skulle kunna se ett system där moderatorer (som vi får anta anses över lag vettiga) har möjligheten att markera läsvärda inlägg som just läsvärda. Inte för att moderatorerna inte redan har att göra, men att lämna gillandet åt gemene användare skulle motverka syftet totalt.

Nej, moderatorer ska inte agera smakpoliser.

De gånger som det finns information i ett specifikt inlägg, speciellt i brottstrådar så kan moderatorerna redan länka till detta via ett moderatorsmeddelande alternativt editera startinlägget med länk till inlägget.

Men, som sagt så ska inte moderatorer markera vad de anser vara läsvärda inlägg om det inte är t.ex när en användare skrivit en sammanfattning i en flera hundra sidor lång tråd - då är det ok för en moderator att länka till denna i startinlägget.

Sen har admin redan uttalat sig om en gilla knapp.

Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Ja, här kommer att vara gilla-fritt tills helvetet fryser till is.

admin5
Citera
2017-06-02, 11:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Sen har admin redan uttalat sig om en gilla knapp.

Visst, men de flesta förstår inte ens vad sk "Gilla" innebär eller vilken ändamål det uppfyller så liknande korta uttalanden som till synes verkar komma helt utan eftertanke är ungefär lika spännande som att vara titta på när målarfärg torkar.

Så som det är nu finns det dessutom redan "Gilla" i form av inlägg. Dessa består i korta och ofta onödiga inlägg där många endast håller med någon som skrivit något tidigare och där dennes inlägg i sig inte utgör ett särskilt stort värde förutom att den, med sitt citat av vad den håller med om, återigen lyfter upp det sorterade och gör det mer synligt för andra. På Flashback är nämligen nyast = bäst då inläggs synlighet alltid är bäst i början av en tråd och i slutet.

Många av problemen som uppstår skulle också kunna lösas med en daglig maximal kvot. Om man endast har 1x/dag blir det svårt för användare att slösa detta på precis vad som helst utan det krävs då mer eftertanke. Detta i sin tur gör att det som verkligen tycks om på riktigt får mer uppskattning; man slipper effekten av "lazy liking" där folk visar något uppskattning endast för att visa sig goda eller tillhöra en grupp i samma utsträckning.

Att moderatorerna kan göra ditten och datten stämmer visserligen, men händer detta på riktigt? Ibland, ibland inte. Jag har t ex bett två moderatorer fixa ordningen i en tråd. Händer något? Nej. De har inga som helst skyldigheter att göra något så varför skulle de? Man kan inte förutsätta att alla, dygnet runt, är altruistiska och såvitt jag förstår är moderatorernas roll inte att vara altruister.

Oavsett så är det illa att det år 2017 krävs att man läser igenom en hel tråd bara för att hitta det bästa inläggen och det inte på något vis finns något dynamiskt som automatiskt gör det möjligt att lättare hitta dessa. "Mest citerade" skulle inte gå för då skulle man istället se de mest kontroversiella inläggen (vilket är något annat). Kvar är endast att användarna själva har makten att säga vad som är bra respektive inte. Blir det alltid bra? Nej. Blir det bättre? Ja, för annars finns inget sätt att sortera på överhuvudtaget då det inte finns någon typ av data att utgå från.

Anledningen till att detta är viktigt är för att det nu är mycket svårt att hitta de bästa inläggen i en tråd som är på över 20 sidor eller ännu värre; en tråd på över 100 sidor som många av trådarna under "Aktuella brott och kriminalfall". I det fallen vore det givetvis bra att snabbare kunna sortera efter faktorer som 'Mest citerade' och "Mest rekommenderade". Hur gör man annars om de bästa inläggen i en tråd råkar finnas på sid 11, 26, 74 och 87? Att varje användare läser trådarna från sid 1 till sista sidan händer inte. Att moderatorer sitter och live-granskar och lyfter fram alla inlägg som tillför en diskussion något händer, uppenbarligen, inte heller.

Givetvis har man inga "Gilla" utan snarare rekommendera då en rekommendation är något helt annat. De flesta vill förmodligen t ex inte inte Gilla/+1/Tumme upp ett inlägg där något hemskt har skett medan ett sådant kan vara helt okej att rekommendera då det kan utgöra en bra eller viktig läsning.

Ett alternativ till allt detta är att skriva kod som går igenom trådar och söker efter kombinationer av citerat inlägg + nyckelord som "håller med", "jag också", "precis" de första X antal tecknen i varje inlägg för att på så vis transparent tilldela ett inlägg högre status. Då behövs inga knappar men missbruket blir det då också lite svårare att göra något åt.
Citera
2017-06-09, 16:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Visst, men de flesta förstår inte ens vad sk "Gilla" innebär eller vilken ändamål det uppfyller så liknande korta uttalanden som till synes verkar komma helt utan eftertanke är ungefär lika spännande som att vara titta på när målarfärg torkar.

Så som det är nu finns det dessutom redan "Gilla" i form av inlägg. Dessa består i korta och ofta onödiga inlägg där många endast håller med någon som skrivit något tidigare och där dennes inlägg i sig inte utgör ett särskilt stort värde förutom att den, med sitt citat av vad den håller med om, återigen lyfter upp det sorterade och gör det mer synligt för andra. På Flashback är nämligen nyast = bäst då inläggs synlighet alltid är bäst i början av en tråd och i slutet.

Många av problemen som uppstår skulle också kunna lösas med en daglig maximal kvot. Om man endast har 1x/dag blir det svårt för användare att slösa detta på precis vad som helst utan det krävs då mer eftertanke. Detta i sin tur gör att det som verkligen tycks om på riktigt får mer uppskattning; man slipper effekten av "lazy liking" där folk visar något uppskattning endast för att visa sig goda eller tillhöra en grupp i samma utsträckning.

Att moderatorerna kan göra ditten och datten stämmer visserligen, men händer detta på riktigt? Ibland, ibland inte. Jag har t ex bett två moderatorer fixa ordningen i en tråd. Händer något? Nej. De har inga som helst skyldigheter att göra något så varför skulle de? Man kan inte förutsätta att alla, dygnet runt, är altruistiska och såvitt jag förstår är moderatorernas roll inte att vara altruister.

Oavsett så är det illa att det år 2017 krävs att man läser igenom en hel tråd bara för att hitta det bästa inläggen och det inte på något vis finns något dynamiskt som automatiskt gör det möjligt att lättare hitta dessa. "Mest citerade" skulle inte gå för då skulle man istället se de mest kontroversiella inläggen (vilket är något annat). Kvar är endast att användarna själva har makten att säga vad som är bra respektive inte. Blir det alltid bra? Nej. Blir det bättre? Ja, för annars finns inget sätt att sortera på överhuvudtaget då det inte finns någon typ av data att utgå från.

Anledningen till att detta är viktigt är för att det nu är mycket svårt att hitta de bästa inläggen i en tråd som är på över 20 sidor eller ännu värre; en tråd på över 100 sidor som många av trådarna under "Aktuella brott och kriminalfall". I det fallen vore det givetvis bra att snabbare kunna sortera efter faktorer som 'Mest citerade' och "Mest rekommenderade". Hur gör man annars om de bästa inläggen i en tråd råkar finnas på sid 11, 26, 74 och 87? Att varje användare läser trådarna från sid 1 till sista sidan händer inte. Att moderatorer sitter och live-granskar och lyfter fram alla inlägg som tillför en diskussion något händer, uppenbarligen, inte heller.

Givetvis har man inga "Gilla" utan snarare rekommendera då en rekommendation är något helt annat. De flesta vill förmodligen t ex inte inte Gilla/+1/Tumme upp ett inlägg där något hemskt har skett medan ett sådant kan vara helt okej att rekommendera då det kan utgöra en bra eller viktig läsning.

Ett alternativ till allt detta är att skriva kod som går igenom trådar och söker efter kombinationer av citerat inlägg + nyckelord som "håller med", "jag också", "precis" de första X antal tecknen i varje inlägg för att på så vis transparent tilldela ett inlägg högre status. Då behövs inga knappar men missbruket blir det då också lite svårare att göra något åt.

jag håller med dig.
Har man 1 rekomendera per dag, så kan man inte tramsa.
Likaså om den funktionen bara ges till medlemmar som varit registrerade och eller postat ett visst antal inlägg. Vissa bra seriösa skribenter kan man hålla reda på själv och snoka deras inlägg, men det finns människor här som jag inte ens fattat att de skriver kvalitativa inlägg.

Som det är nu som du säger så kan man inte bedöma i en tråd aktuella brott och kriminalfall, man kan inte göra sig en bild av vad som är trovärdigt om man inte läser hela tråden och plöjer sig igenom nonsens. Många av de nya har inte ens fattat vad flashback går ut på.
Citera
2017-06-09, 16:54
Medlem
BigFatCones avatar
Det spelar ingen roll att man bara får ett per dag. Folk kommer inte att rösta på bra inlägg, dom kommer att rösta på inlägg som dom håller med om.
Citera
2017-06-09, 16:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det spelar ingen roll att man bara får ett per dag. Folk kommer inte att rösta på bra inlägg, dom kommer att rösta på inlägg som dom håller med om.

jag läste också Admins kommentar "när helvetet fryser till is"

Ok I hear ya. Men vicesheriffer då?

Eller har ni något eget förslag till lösning för att kunna filtrera i trådar.
Citera
2017-06-09, 16:59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
jag läste också Admins kommentar "när helvetet fryser till is"

Ok I hear ya. Men vicesheriffer då?

Eller har ni något eget förslag till lösning för att kunna filtrera i trådar.
Det finns redan "vicesheriffer", kända som moderatorer. Jag tror inte heller att någon filtreringsfunktion kommer att införas eftersom det inte är önskvärt.
Citera
2017-06-09, 22:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Kom på ett annat sätt att hitta det bästa inläggen i en tråd som är över 100 trådar eller på något vis förenkla sållning för det är detta som det handlar om egentligen. Inte att "rage-like:a" etc utan att användare i slutändan enklare ska kunna sålla bra inlägg från dåliga.

Som jag skrev; kommer det alltid att fungera och vara perfekt? Nej. Kommer det vara bättre än alternativet "noll"? Ja. Man kan givetvis också se till att införa andra begränsningar som att man måste varit registrerad i X tid, måste ha Y antal poster osv. Den typen av begränsningar finns redan så inga konstigheter där.
Citera
2017-06-09, 23:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
jag håller med dig.
Har man 1 rekomendera per dag, så kan man inte tramsa.
Likaså om den funktionen bara ges till medlemmar som varit registrerade och eller postat ett visst antal inlägg. Vissa bra seriösa skribenter kan man hålla reda på själv och snoka deras inlägg, men det finns människor här som jag inte ens fattat att de skriver kvalitativa inlägg.

Som det är nu som du säger så kan man inte bedöma i en tråd aktuella brott och kriminalfall, man kan inte göra sig en bild av vad som är trovärdigt om man inte läser hela tråden och plöjer sig igenom nonsens. Många av de nya har inte ens fattat vad flashback går ut på.

Kul att någon ser och förstår värdet, de flesta verkar tro att en rekommendation endast utmynnar i att det blir som Facebook. Givetvis kan man också införa de andra begränsningarna du talar om och dessa finns redan för nya medlemmar men med andra saker (kommer inte ihåg vilka dessa är, var ett tag sedan jag reggade mig...).
Citera
2017-06-09, 23:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Kom på ett annat sätt att hitta det bästa inläggen i en tråd som är över 100 trådar eller på något vis förenkla sållning för det är detta som det handlar om egentligen. Inte att "rage-like:a" etc utan att användare i slutändan enklare ska kunna sålla bra inlägg från dåliga.

Som jag skrev; kommer det alltid att fungera och vara perfekt? Nej. Kommer det vara bättre än alternativet "noll"? Ja. Man kan givetvis också se till att införa andra begränsningar som att man måste varit registrerad i X tid, måste ha Y antal poster osv. Den typen av begränsningar finns redan så inga konstigheter där.
Grejen är ju att vi inte vill ha den här funktionaliten. Vi anser att alla inlägg som inte bryter mot reglerna är lika mycket värda. Det viktiga är att folk får diskutera vad dom vill. Och som sagt, det kommer inte bli bra inlägg som gillas utan inlägg dom man håller med om. Och då faller ju sållningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in