2017-04-11, 10:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dispatcharn
Hur gick det på intervjun? Jag jobbar på SOS alarm som larmoperatör, har du frågor så shoot!
Ja tack.

När folk ringer in och har panik pga att det hänt något med en när och kär, har ni ett empatiskt förhållningssätt? Eller tar ni för givet att alla samtal är trams och busringningar? Är ni luttrade? Vilka står för flest busringningar?

För mig som är såpass gammal att jag minns att det på ett ställe stod en mynttelefon med en stor knapp med "90 000“ på (gamla 112) så kändes det otroligt viktigt! Och aldrig att man skulle trycka på den i onödan.

Och varför vill ni att man ska ta taxi /åka privat till sjukhusen när man faktiskt har rätt till ambulans? Det verkar vara den nya standarden...
Citera
2017-04-11, 12:26
Medlem
Fladerlappens avatar
Jag ringde 112 första gången jag fick en Panikattack, hon var väldigt vänlig och sa att det troligtvis och kopplade mig till typ vårdguiden eller någon annat psykatrisk liknande som pratade lugnt och fint. Man skämdes lite efter det.

Hade en kompis som efter en blöt utekväll med allt möjligt och hamnade på St:Görans. Där ringde han polisen och sa att han var kidnappa. När sen polisen fick reda på att det var på St:Görans hade han tydligen fått den största utskällningen i telefonen att han sket i brallan.
Citera
2017-06-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja tack.

När folk ringer in och har panik pga att det hänt något med en när och kär, har ni ett empatiskt förhållningssätt? Eller tar ni för givet att alla samtal är trams och busringningar? Är ni luttrade? Vilka står för flest busringningar?

För mig som är såpass gammal att jag minns att det på ett ställe stod en mynttelefon med en stor knapp med "90 000“ på (gamla 112) så kändes det otroligt viktigt! Och aldrig att man skulle trycka på den i onödan.

Och varför vill ni att man ska ta taxi /åka privat till sjukhusen när man faktiskt har rätt till ambulans? Det verkar vara den nya standarden...

SOS skickar en ambulans om ärendet uppfyller de kriterier som finns för att få en ambulans. Det är inte SOS Alarm som sätter de kriterierna utan det är respektive läns Landsting. SOS Alarm har till uppgift att skicka ambulans när kriterierna är uppfyllda. Det betyder inte att du får en ambulans bara för att tycker att du ska ha en.
Vid fara för liv...till exempel hjärtstopp, andningsstopp, stroke etc..så skickas alltid en ambulans med högsta prioritet.
Vid icke livshotande åkommor så bestäms prioriteten av vilka svar du ger på operatörens frågor. Beroende på vilket svar du ger så sätts en prioritet utefter Landstingets kriterier.
Ett av de första kriterierna är: behöver du vård under färden till sjukhuset?
Om inte så kan det mycket väl vara så att du blir hänvisad till att ta dig till sjukhuset för egen maskin med hjälp av skjuts, taxi eller ex sjukresa som du beställer själv.

Ofta är det så att den som ringer kräver en ambulans utan att veta vad som krävs för att man ska FÅ en ambulans. Och då måste man naturligtvis hota med att gå till tidiningarna...vilket blivit ruskigt populärt!
Sen är det ju som så att det inte står en ambulans i varje gathörn. Det är ju inget som SOS Alarm styr över.
SOS Alarm har ett visst antal ambulanser att använda och MÅSTE därför prioritera vem som är i störst behov av en ambulans.
Så enkelt är det...
Tyvärr så har alldeles för många såååååå svårt att förstå detta.
Men det handlar om enkel matematik.

Och du har helt rätt. Vi som tillhör den äldre generationen tryckte på den röda knappen, ringde 90 000 eller 112, när det verkligen BEHÖVDES!!
Så fungerar det INTE idag.
Idag är det många, som är akut sjuka, som får vänta på hjälpen bara för att folk ringer för skitsaker och därmed blockerar linjen för de andra.
112 är Sveriges NÖDNUMMER för akut kontakt med Polis, Ambulans eller Räddningstjänst!! Ingenting annat.
Har du låst dig ute, ring en låssmed. Har du kört i diket men är inte skadad, ring en bärgare. Sitter ni fast i hissen för att ni är 10 personer i en hiss byggd för 5, ring hissbolaget. Regnar det in genom taket eller kommer upp vatten via golvbrunnen, ring ditt försäkringsbolag och/eller en spolfirma. Brinner det i en papperskorg, släck själv genom att slänga på jord/sand/vatten. Har du brutit armen, ta dig till akuten själv med ex taxi.
Folk måste bli bättre på att lösa sina problem själva istället för att ringa 112.

Är man dock OSÄKER är det självklart alltid bättre att ringa 112 en gång för mycket än för lite. 😋
Citera
2017-06-12, 11:33
Medlem
Vad gör ni när folk busringer, om någon t.ex ringer och vill beställa en pizza? Lägger ni på så snabbt som möjligt eller försöker ni "skälla ut" personen?
Citera
2017-06-15, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Vad gör ni när folk busringer, om någon t.ex ringer och vill beställa en pizza? Lägger ni på så snabbt som möjligt eller försöker ni "skälla ut" personen?

Först av allt klarlägger man att det inte rör sig om ett nödsamtal. Det har ju hänt att samtal typ en " pizzabeställning " faktiskt visat sig vara ett nödsamtal men att den som ringer varit hotad och därför de facto behöver hjälp. Ingen lätt uppgift men man gör i alla fall ett försök. Men bedömer man att det verkligen är en pizzabeställning så klargör för personen, vänligt men bestämt, att pizzabeställning inte är något för nödnumret 112 och avslutar samtalet så fort som möjligt.
Citera
2017-07-12, 21:26
Medlem
Hur fungerar en utlarmning till RTJ?
Har förstått att det finns "index" klara, så att närmaste resurs blir larmad men går allt på automatik eller kan ni själva välja vilken station/resurs ni vill larma?
Citera
2017-07-18, 20:22
Medlem
Jag har ringt om polishjälp vid två tillfällen, och båda gångerna har det varit akut (förstås annars hade jag ringt 114 14). Men båda gångerna har Sos larmoperatören svarat och sagt när han försökt ringa polisens ledningscentral att de inte svarar. Ok om polisen har mycket att göra i vår stad just då, men de borde väl ha folk på ledningscentralen som kan svara? Nu har Sos larmoperatören varit väldigt sympatisk och stannat kvar i luren med mig tills jag fått kontakt med polisen, så det ska de ha stort beröm för. Och polisen har sedan ryckt ut och varit på plats med flera patruller inom ett par minuter.

Men jag undrar alltså varför får jag vänta på att polisen svarar? Eller handlar det om personaltillgång alltså?
Citera
2017-07-18, 20:23
Medlem
shadow666s avatar
Hur hanterar ni bus-ringningar? lägger ni på eller ber personen ifråga lägga på?
Citera
2017-07-18, 23:53
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Jag har ringt om polishjälp vid två tillfällen, och båda gångerna har det varit akut (förstås annars hade jag ringt 114 14). Men båda gångerna har Sos larmoperatören svarat och sagt när han försökt ringa polisens ledningscentral att de inte svarar. Ok om polisen har mycket att göra i vår stad just då, men de borde väl ha folk på ledningscentralen som kan svara? Nu har Sos larmoperatören varit väldigt sympatisk och stannat kvar i luren med mig tills jag fått kontakt med polisen, så det ska de ha stort beröm för. Och polisen har sedan ryckt ut och varit på plats med flera patruller inom ett par minuter.

Men jag undrar alltså varför får jag vänta på att polisen svarar? Eller handlar det om personaltillgång alltså?

Vad tror du långa svarstider beror på?

Vilket län?
Citera
2017-07-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Vad tror du långa svarstider beror på?

Vilket län?

Polisens ledningscentral sitter i Göteborg, det är dit vi ringer från städerna nedanför.
Citera
2017-07-20, 03:10
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Polisens ledningscentral sitter i Göteborg, det är dit vi ringer från städerna nedanför.

Svaret på min fråga är:

Många som ringer = Långa svarstider.

För många ringer ju dessutom om skitärenden, och sen ska sitta och småprata med operatören om hur kalle vars son på granngården gjorde si och så förra veckan....
Citera
2017-07-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Svaret på min fråga är:

Många som ringer = Långa svarstider.

För många ringer ju dessutom om skitärenden, och sen ska sitta och småprata med operatören om hur kalle vars son på granngården gjorde si och så förra veckan....

Jag läste nyss om alla felringningar...Jag tappar hakan. Ja, då är det inte konstigt att det blir väntetid. Fy fan. Känslan när det verkligen är akut och man behöver polis, och får stå och vänta och vänta där varje sekund känns som en minut. Men när jag väl kom fram skickade de 4 polispatruller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in