2017-03-23, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matberoende
Information om rekryteringsprocessen finner du här.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med "illa". Det är självklart mycket illa när en inringare inte talar språket eftersom det skapar fördröjning i eventuell utryckning. Om detta sker finns möjlighet för larmoperatören att få hjälp av tolk. Men trots detta så kommer det självklart ta längre tid innan hjälp kan skickas ut än om personen talade svenska/engelska.

OBS! Jag är ej anställd vid SOS Alarm.

Precis som du skriver så kan vi ringa efter en tolk när det behövs. Det fördröjer en eventuell utlarmning då svarstiderna hos tolken är längre vissa tider på dygnet. Det jag upplever jobbigast är när den som ringer inte kan språket, man tar med en tolk, och det visar sig sen att den som ringer inte är i behov av hjälp från 112 utan egentligen ska vända sig till vårdcentralen eller polisen på 114.14. Då kan man ha lagt 10-15 min på ett samtal som inte borde ha ringts och samtidigt får andra personer som ringer och faktiskt är i en nödsituation vänta för att jag är upptagen i ett annat ärende.

Jag har också hört (vet inte om det stämmer), men när nyanlända kommer och blir placerade på ett asylboende så får dem ett nummer de ska ringa när de behöver ha hjälp och det är 112. Det gör att det rings från asylboenden om vad som helst, allt mellan himmel och jord. Men man hör ganska fort av samtalets karaktär om det är ett riktigt nödsamtal eller inte.
Citera
2017-03-23, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierina
Jag ska på anställningsintervju på SOS alarm nästa vecka. Någon som vet hur det är att jobba där?

Hur gick det på intervjun? Jag jobbar på SOS alarm som larmoperatör, har du frågor så shoot!
Citera
2017-03-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dispatcharn
Precis som du skriver så kan vi ringa efter en tolk när det behövs. Det fördröjer en eventuell utlarmning då svarstiderna hos tolken är längre vissa tider på dygnet. Det jag upplever jobbigast är när den som ringer inte kan språket, man tar med en tolk, och det visar sig sen att den som ringer inte är i behov av hjälp från 112 utan egentligen ska vända sig till vårdcentralen eller polisen på 114.14. Då kan man ha lagt 10-15 min på ett samtal som inte borde ha ringts och samtidigt får andra personer som ringer och faktiskt är i en nödsituation vänta för att jag är upptagen i ett annat ärende.

Jag har också hört (vet inte om det stämmer), men när nyanlända kommer och blir placerade på ett asylboende så får dem ett nummer de ska ringa när de behöver ha hjälp och det är 112. Det gör att det rings från asylboenden om vad som helst, allt mellan himmel och jord. Men man hör ganska fort av samtalets karaktär om det är ett riktigt nödsamtal eller inte.

Vad tjänar man på SOS?
Citera
2017-03-27, 11:26
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dispatcharn
Det är ingen statistik som förs vad jag vet men busringningarna händer inte så ofta. När det händer så märks det fort och man lägger på och går vidare. Ingen polisanmälan görs eller har gjorts vad jag vet.

I extrema fall kan man bli polisanmäld ifall man missbrukar larmnumret och jag vet att en person blev polisanmäld för "några år" sedan. Enligt den uppgift jag fick hade den här mannen ringt ca 2000 gånger bara under en helg. Vad som hände med polisanmälan vet jag inte men du kanske kan gräva lite i det för mer detaljer
Citera
2017-03-28, 12:34
Medlem
Jag ska på intervju på SOS.

Vad tjänar en operatör?
Citera
2017-03-28, 18:51
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
I extrema fall kan man bli polisanmäld ifall man missbrukar larmnumret och jag vet att en person blev polisanmäld för "några år" sedan. Enligt den uppgift jag fick hade den här mannen ringt ca 2000 gånger bara under en helg. Vad som hände med polisanmälan vet jag inte men du kanske kan gräva lite i det för mer detaljer

Här är länk till händelsen. Det var visst inte en man utan en kvinna och det var tydligen inte heller under endast en helg som samtalen ringdes men annars så...
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4642661
Citera
2017-03-28, 21:29
Medlem
itsallalies avatar
Hur är lönen? Skiftgång? 8-timmars?

Är jobbet motiverande, eller infinner sig en känsla av "hopplöshet" och en än värre insyn i den samhällskollaps vi går emot?

Är inom bevakningsbranschen och sett en hel del genom åren, börjat tröttna nu på riktigt, har det någon fördel att man på SOS ser att jag vet hur saker är ute i samhället är eller blir det snarare till nackdel? (Då jag inte har så ljus syn på saker längre)
Citera
2017-03-28, 21:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Ser just nu på "Domstolen". En kvinna blir dömd för mord - än så länge i programmet.
Enligt bandupptagning sägs följande
- han har fått en kniv i benet
Då frågar operatören - OP
- vem stack in den?
- det var jag!
Det var väl en bra fråga?
Skulle OP även ha frågat
- hur gick det till?

Min fråga är dessutom: Får operatörerna instruktioner om vilka frågor de skall ställa även för att missgärningen skall ha bättre chans att klaras upp eller är det upp till varje OP?
Citera
2017-03-28, 23:54
Moderator
tobess avatar
Slog ihop ett par trådar med denna.

/Moderator
Citera
2017-03-29, 02:14
Medlem
swedish citizenship needed for the job?
Citera
2017-03-30, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnson35
swedish citizenship needed for the job?

Yes its needed and ofc the language.
Citera
2017-03-30, 19:51
Medlem
Jag har insett att det är svårt att få fram faktiska löner då det dels är individuell lönesättning och dels att man tydligen inte i allmänhet vill dela med sig av den infon

Men kanske kan nån i branschen tala om hur OB-tilläggen är upplagda? Jag jobbar idag inom kommunal verksamhet och där är det "fasta" summor som gäller beroende på vilken tid på dygnet man arbetar. Har däremot fått för mig att som anställd inom SOS alarm så har man OB beräknat på nåt vis kring sin månadslön. .. Kan någon kunnig upplysa oss kring detta?

Jag har förövrigt sökt jobb på en central i Sverige och även kommit en bit i rekryteringsprocessen och försöker nu förkovra mig och Googlar för glatta livet efter all information i ämnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in