Citat:
Information om rekryteringsprocessen finner du här.
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med "illa". Det är självklart mycket illa när en inringare inte talar språket eftersom det skapar fördröjning i eventuell utryckning. Om detta sker finns möjlighet för larmoperatören att få hjälp av tolk. Men trots detta så kommer det självklart ta längre tid innan hjälp kan skickas ut än om personen talade svenska/engelska.
OBS! Jag är ej anställd vid SOS Alarm.
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med "illa". Det är självklart mycket illa när en inringare inte talar språket eftersom det skapar fördröjning i eventuell utryckning. Om detta sker finns möjlighet för larmoperatören att få hjälp av tolk. Men trots detta så kommer det självklart ta längre tid innan hjälp kan skickas ut än om personen talade svenska/engelska.
OBS! Jag är ej anställd vid SOS Alarm.
Precis som du skriver så kan vi ringa efter en tolk när det behövs. Det fördröjer en eventuell utlarmning då svarstiderna hos tolken är längre vissa tider på dygnet. Det jag upplever jobbigast är när den som ringer inte kan språket, man tar med en tolk, och det visar sig sen att den som ringer inte är i behov av hjälp från 112 utan egentligen ska vända sig till vårdcentralen eller polisen på 114.14. Då kan man ha lagt 10-15 min på ett samtal som inte borde ha ringts och samtidigt får andra personer som ringer och faktiskt är i en nödsituation vänta för att jag är upptagen i ett annat ärende.
Jag har också hört (vet inte om det stämmer), men när nyanlända kommer och blir placerade på ett asylboende så får dem ett nummer de ska ringa när de behöver ha hjälp och det är 112. Det gör att det rings från asylboenden om vad som helst, allt mellan himmel och jord. Men man hör ganska fort av samtalets karaktär om det är ett riktigt nödsamtal eller inte.