Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-24, 13:49
  #1
Medlem
MTDs avatar
Jag skrev i nån tråd sen för ett tag sen att jag hade jobbat som Akutoperatör/SOSoperatör på SOS Alarm.
Fick precis som så många andra här en massa PM med folk som har frågor kring detta.
Fick inspiration att starta en ny tråd där man kan samla all information på ett och samma ställe, för de som självklart är intresserade

Så om ni har några frågor om hur det är att jobba som Akut/SOSoperatör så ställ gärna dom här.

(Akutoperatör och SOSoperatör är helt 2 olika jobb. Skillnaden är att Akutoperatören kan även SOSoperatörens jobb men inte tvärt om)
Jag jobbade som Akutoperatör.
Citera
2007-11-24, 13:58
  #2
Avstängd
sensationWhites avatar
Då inleder jag...

Vad har du för utbildning och vad innehåller den?
Citera
2007-11-24, 14:08
  #3
Medlem
MTDs avatar
Kan börja med att säga att jag har ingen gymnasiekompetens.
Men.
Man får intern utbildning på plats. Först en SOSoperatörs utbildning som varar mellan 6-9 månader. Den innehåller allt från lättare sjukvård, samtalsteknik till simultanförmåga (tester, övningar osv).

Efter denna utbildning började jag med Akutoperatörsutbildningen (då det var den tjänsten jag fick).
Här var det mer sjukvård. Blev utbildad akutsjuksköterska samt att vi fick läsa beteendevetenskap, samtalspsykologi, samtalsterapi osv.

Självklart ingick larm, ambulansdirigering och allt sånt där i SOSoperatörsutbildningen.
Citera
2007-11-24, 14:17
  #4
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Skulle vilja ha begreppen utredda. Vad exakt gör dessa, trodde de bara svarade i telefon för att sedan kalla ut lämplig utryckning. Men om det ingår en hel sjuksköterskeutbildningen så torde jobbet inefatta något mer. Kan det verkligen stämma, jag menar en sjuksköterskexamen är trots allt tre år och kräver allmän högskolebehörighet (plus Na B tror jag) och akutsköterska är en påbyggnadsutbildning som torde vara ett helvår/ett år.
Citera
2007-11-24, 14:18
  #5
Medlem
MTDs avatar
Tänker du på SOSoperatörer nu eller Akutoperatörer?

En SOSoperatör har ingen sjukvårdsutbildning alls (det är dock bra om man har det). Lite lättare utbildning får man.
Det finns ett medicinsktindex som man lätt kan söka reda på saker och ting i.

Akutoperatör har precis samma utbildning som en SOSoperatör, fast betydligt mer sjukvårdsrelateradutbildning också. Samt mer psykologiskutbildning.
Värt att säga är att det bara finns Akutoperatörer på 3 SOS centraler i landet och det är Luleå, Falun och Göteborg. Oftast sitter dessa operatörer på sjukhusen då man hanterar larm internt inom sjukhuset också.

Om en människa som befinner sig i en livshotande situation ringer till 112, så är det oftast inte SOSopertören som tar detta samtal - utan akutoperatören, då denna har mer sjukvårdsutbildning.
Sen finns det alltid en HMK Sjuksköterska (högre medicinsk kompetens) på plats. På många men inte alla finns det också en läkare. På de centraler där det inte finns någon läkare har man direkt kontakt med sjukhus.
Citera
2007-11-24, 14:20
  #6
Avstängd
sensationWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Kan börja med att säga att jag har ingen gymnasiekompetens.
Men.
Man får intern utbildning på plats. Först en SOSoperatörs utbildning som varar mellan 6-9 månader. Den innehåller allt från lättare sjukvård, samtalsteknik till simultanförmåga (tester, övningar osv).

Efter denna utbildning började jag med Akutoperatörsutbildningen (då det var den tjänsten jag fick).
Här var det mer sjukvård. Blev utbildad akutsjuksköterska samt att vi fick läsa beteendevetenskap, samtalspsykologi, samtalsterapi osv.

Självklart ingick larm, ambulansdirigering och allt sånt där i SOSoperatörsutbildningen.

Låter som en komplett utbildning skräddarsydd för ändamålet. Du kan med andra ord jobba inom sjukvården?
Och utbildningen måste ha tagit mer än tre år?
Citera
2007-11-24, 14:25
  #7
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Antar att jag tänker på akutoperatör. Vad gör dessa, till vad krävs sjuksköterskeexamen. Och - inget illa ment - hur kunde du läsa ta en sjuksköterskeexamen utan gymnasiekompetens i botten?
Citera
2007-11-24, 14:28
  #8
Medlem
doublejohns avatar
Vad är det konstigaste samtalet du fått i jobbet?
Citera
2007-11-24, 14:36
  #9
Medlem
MTDs avatar
Jadu, gymnasiekompetens är inte allt har jag lärt mig.
Men jag förstår hur du tänker.

Jag skulle inte kunna jobba inom sjukvård rent praktiskt då akutsjukvård är en helt annan sak i "våra" termer.
Det finns 2 akutsjukvårds sätt.

Det första är en akutsjuksköterska som är på plats och rent, fysiskt jobbar med "patienten"
Det andra är en akutsjuksköterska som rent muntligt, i ett lugnt, stillsamt och ett väldigt pedagogiskt tempo förklara hur "patienten" ifråga (eller om det är någon som är på plats som kan hjälpa) kan klara sig på bästa möjliga sätt till hjälp är på plats. Det är 2 helt olika tjänster och man borde nog inte jämföra dessa, även om båda 2 kallas akutsjuksköterska. Dock så är det i grund och botten en akutsjukvårdsutbildning på nästan 12 månader.
Denna utbildning gäller enbart vid livshotande situationer så att säga (ett sista försök om man så vill kalla det)
Citera
2007-11-24, 14:37
  #10
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublejohn
Vad är det konstigaste samtalet du fått i jobbet?
Oj, det är så många konstiga samtal man har fått va.
Men ett som poppar upp i skallen direkt är var när en man ringde och onanera.
Vi spärrade hans samtal X antal ggr.
Citera
2007-11-24, 14:43
  #11
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Var bara det jag var nyfiken på. Det rent formella s a s. Menar inte alls att gymnasiekompetensen skulle vara enda och bästa vägen, fick bara inte ihop det hela (en högskoleutbildning utan högskolebehörighet). Men då är det alltså en separat examen som syftar till att ge en slags grundkompetens för att kunna väglede personerna på platts över telefon. Om jag förstått det rätt. Har själv funderat om sos-op skulle kunna vara ngt som extraknäck. Det enda telefonjobb jag skulle kunna tänka mig, men om det kräver utbildning har jag nog inte tid. Får väl leta vidare efter lämpligt extraarb. Ursäkta min lilla utsvävning...
Citera
2007-11-24, 14:50
  #12
Medlem
MTDs avatar
Ahh då är jag med
Är du intresserad av SOSoperatörstjänst så sök. Det tycker jag absolut!
Det är ett väldigt intensivt och varrierande jobb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback