2007-11-24, 15:34
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
På de centraler där det inte finns någon läkare har man direkt kontakt med sjukhus.

Hur många centraler finns det i Sverige?

När under dygnet kommer det in flest samtal?

Vilken dag i veckan kommer det in flest samtal?
Citera
2007-11-24, 15:48
Medlem
MTDs avatar
Det finns 18 Centraler i Sverige idag.
Det varrierar ganska mycket faktiskt. Men sist vi fick statistik så var det mest under dagen. De flesta centraler har lika mycket bemanning dygnet runt.
Det vill säga att sitter det 15 SOSoperatörer på dagen så sitter det även 15 på natten.

Det kommer in mycket samtal varje dag.
På helgerna brukar det bli lite mer samtal mest från fulla människor.
Och så är det en del misshandel på helgerna. Men även mycket fel/busrigningar.
Citera
2007-11-26, 01:08
Medlem
Zous avatar
Vart ligger era centraler, är det inte något som ligger under berget eller nått? - jag kan i och för sig vara ute och cykla, för jag är rätt lost på det här
Citera
2007-11-26, 01:52
Medlem
slrslrs avatar
Den gammla hederliga frågan, vad tjänar du?
Citera
2007-11-26, 03:22
Medlem
_killahs avatar
Kan ni se igenom hemliga nummer?
Citera
2007-11-26, 06:39
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Jadu, gymnasiekompetens är inte allt har jag lärt mig.
Men jag förstår hur du tänker.

Jag skulle inte kunna jobba inom sjukvård rent praktiskt då akutsjukvård är en helt annan sak i "våra" termer.
Det finns 2 akutsjukvårds sätt.

Det är möjligt att det kallas akutsjuksköterska, men det kan inte vara en officiell benämning, eftersom sjuksköterska är en skyddad yrkestitel som kräver legitimation, som i sin tur kräver sjuksköterskeexamen (3 år på högskolan, innehållande bl.a. 40 v praktik inom olika vårdområden samt ett examensarbete i form av C-uppsats).
Citera
2007-11-26, 09:38
Medlem
Flinta82s avatar
Är det svårt att hålla sig kall när någon ringer in och säger att någon håller på att dö, bli ihjälslagen eller jagad etc.?

Får du empati med människan eller ser du dig själv som en robot som bara ska genomföra ditt arbete?
Citera
2007-11-26, 15:11
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Vart ligger era centraler, är det inte något som ligger under berget eller nått? - jag kan i och för sig vara ute och cykla, för jag är rätt lost på det här

Vissa centraler ligger riktigt skyddat.
Medans andra är som ett vanligt kontorslandskap. Dock så ska dom vara "inbrottssäkra"

Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Den gammla hederliga frågan, vad tjänar du?
Tro det eller ej men det är inte så riktigt bra lön.
En grund lön på 22.000/mån plus all OB tillägg.

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det är möjligt att det kallas akutsjuksköterska, men det kan inte vara en officiell benämning, eftersom sjuksköterska är en skyddad yrkestitel som kräver legitimation, som i sin tur kräver sjuksköterskeexamen (3 år på högskolan, innehållande bl.a. 40 v praktik inom olika vårdområden samt ett examensarbete i form av C-uppsats).
Nästan exakt samma fråga ställde jag under våran utbildning "Hur kan vi få kalla oss sjuksköterskor när vi inte är legitimerade".
Jag fick då tillsvar att en Akutoperatör kan även bli kallad Akutsjuksköterska.
En Akutoperatör har precis samma utbildning som en SOSoperatör, dock mer sjukvårds, psyk, stressutbildning osv. I deras bemäning så är detta en Akutsjuksköterska.

Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Är det svårt att hålla sig kall när någon ringer in och säger att någon håller på att dö, bli ihjälslagen eller jagad etc.?

Får du empati med människan eller ser du dig själv som en robot som bara ska genomföra ditt arbete?
I början var det sjukt jobbigt, men samtidigt kul.
Missuppfatta inte - Men folk som jobbar med ett sånt här jobb är ute efter action och spänning (jag vet, det låter förjävla dumt).
Jag säger som så här. Vi fick utbildning i allt, rubbet, som har med jobbet att göra. Men det finns ingen utbildning som förklarar för dig hur du ska hantera allting när du hör en människa dö.
Efter ett tag, så blir allt detta i våra ögon vanligt. Man måste vara känslokall. Man kan inte och man ska inte ta allting personligt. Man kan inte göra mer än vad man gör. Vi försöker alltid göra allt på det bästa och snabbaste sättet, och i 90% av fallen så klarar vi av detta.
Men som man fick lära sig under utbildningen:
Hellre långsamt och säkert- är snabbt och osäkert.

I början fick man mycket empati. Man får empati nu också, fast inte lika mycket.
Citera
2007-11-28, 02:29
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Kan ni se igenom hemliga nummer?
Jag upprepar eftersom du sket i min fråga
Citera
2007-11-28, 13:44
Medlem
MTDs avatar
Sorry.
Jo vi kan se hemliga nummer om personen ifråga ringer direkt in till oss.
Om personer blir kopplad från tex växeln på sjukhuset så kan vi inte se det.
Men ringer personen direkt till 112, 11414 eller 1177 så kan vi se.

Edit: Lite tydligare. Om man så att säga inte har några uppgifter från det abonemanget personen ringer från. Så går det alltid till centralen i Stockholm.
Där kan man med hjälp av uppgifter från Eniro, söka upp adress efter som ditt telefonnummer genererar 3 koder när du ringer dessa nummer.
Det är oftast dessa 3 koder som avgör vilken central du ska bli kopplad till.
Detta gäller fasta telefoner. Ringer du från mobiltelefon så är det nätet som avgör.
Citera
2011-02-10, 19:22
Medlem
Jobbar på SOS Alarm 112 - Ställ era frågor!

Hej!

Jobbar sedan en tid tillbaka på räddningstjänsten, SOS Alarm 112. Sitter och tar emot nödsamtal och bearbetar dessa. Ställ era frågor, så svarar jag så gott jag kan!
Citera
2011-02-10, 19:23
Medlem
Skriuws avatar
Är det många nödiga som brukar ringa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in