2017-06-11, 14:59
  #14905
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Asså är de så dåligt på Uber?

2K tkr ja är relativt lätt att få in (Tsab)

Helger borde du väl kunna dra in 3K trots uberavgiften?

Citera visst fel inlägg :P

Man får ju jobba ganska mycket för att få in pengarna. Det jag saknar med Taxi Stockholm är när man jagade förbeställningar. Det var alltid lika roligt.

Vad skönt det kommer vara om några år när bilen är helt betald. Nu försvinner 7k varje månad på biljäveln.
Citera
2017-06-11, 17:18
  #14906
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad skönt det kommer vara om några år när bilen är helt betald. Nu försvinner 7k varje månad på biljäveln.

Om några år har den väl gått 3-40.000 mil och det börjar bli dags att köpa en ny?
Citera
2017-06-11, 18:14
  #14907
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Om några år har den väl gått 3-40.000 mil och det börjar bli dags att köpa en ny?

Nej knappast. Den har nog inte ens gått 15.000 mil om ett par år. Bilen tänker jag använda i minst 6 år. Jag kör den själv utan någon anställd.
Citera
2017-06-11, 18:23
  #14908
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej knappast. Den har nog inte ens gått 15.000 mil om ett par år. Bilen tänker jag använda i minst 6 år. Jag kör den själv utan någon anställd.

Okej, har sett taxibilar som snurrar dygnet runt och går 25.000mil/år så jag trodde att du körde mer. Är det inte svårt att få ekonomi i en bil som bara rullar 5000mil/år?
Citera
2017-06-11, 18:35
  #14909
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Okej, har sett taxibilar som snurrar dygnet runt och går 25.000mil/år så jag trodde att du körde mer. Är det inte svårt att få ekonomi i en bil som bara rullar 5000mil/år?

Om man ska köra så mycket själv jobbar man ihjäl sig. I Stockholm är det inte långa framkörningar som i Norrland. 5000 mil per år är nog max det jag orkar med.
Citera
2017-06-11, 18:44
  #14910
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man ska köra så mycket själv jobbar man ihjäl sig. I Stockholm är det inte långa framkörningar som i Norrland. 5000 mil per år är nog max det jag orkar med.
Ja som sagt, de stockholmstaxi som rullar 25'/år rullar dygnet runt dvs det är ett antal förare som håller igång den och inte en ensam. Men jag trodde att en taxi behövde rulla mer än 5'/år för att då ekonomi i bilen, iaf om man köper en ny Merca, men så är det kanske inte då.
Citera
2017-06-11, 18:51
  #14911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Råvaror är 70% avdragsgillt vid förluster till skillnad från aktier som är 100% avdragsgillt. Till exempel om man under året gör 10 vinster med +100k varje affär sen gör man 10 förluster -100k varje affär får man bara dra av 70% av förlusten, alltså 700k av förlusterna men man är skatteskyldig 100% av vinsten. = Skattesmäll.

Någon som vet hur man sover bra efter man har jobbat 10-2 timmar? Jag är helt snurrig i huvudet när jag kommer hem och känner mig trött men sover ändå dåligt.

Du har inte mycket koll på ekonomi, det bör man ha, speciellt om man omsätter de summorna du talar om i handel med papper och råvaror.

Reavinstskatten i detta land är 30%. Om du köper något papper för 100 000 kr och säljer för 200 000 kr har du gjort en vinst på 100 000 kr. Då vill skattemyndigheten ha 30% av dig (30 000 kr).

Har du samtidigt gjort en förlust på en affär, vi säger du köpt för 200 000 kr och sålt för 100 000 kr har du gjort en förlust på 100 000 kr. 70% av detta sätter du då upp på din deklaration och får sålunda ner din reavinst på den första affären till 30 000 kr, 30% av detta vill skatteverket ha. (9000kr)
Citera
2017-06-12, 00:51
  #14912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Man får ju jobba ganska mycket för att få in pengarna. Det jag saknar med Taxi Stockholm är när man jagade förbeställningar. Det var alltid lika roligt.

Vad skönt det kommer vara om några år när bilen är helt betald. Nu försvinner 7k varje månad på biljäveln.

Ouch en hel veckas slit för att bara betala för bilen :/
Eller ja 3.5 dagar om du kör in 2K

Visst kör du bara Uber X?
Nödvändigt med en sån dyr bil då?
__________________
Senast redigerad av Dariño 2017-06-12 kl. 00:54.
Citera
2017-06-12, 03:38
  #14913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Råvaror är 70% avdragsgillt vid förluster till skillnad från aktier som är 100% avdragsgillt. Till exempel om man under året gör 10 vinster med +100k varje affär sen gör man 10 förluster -100k varje affär får man bara dra av 70% av förlusten, alltså 700k av förlusterna men man är skatteskyldig 100% av vinsten. = Skattesmäll.

Någon som vet hur man sover bra efter man har jobbat 10-2 timmar? Jag är helt snurrig i huvudet när jag kommer hem och känner mig trött men sover ändå dåligt.

Gå lägg dig bums i säng
inge tv titta inge äta gå raka vägen till sängen och sov och försök få rutin på tiderna
Citera
2017-06-12, 09:24
  #14914
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Ja som sagt, de stockholmstaxi som rullar 25'/år rullar dygnet runt dvs det är ett antal förare som håller igång den och inte en ensam. Men jag trodde att en taxi behövde rulla mer än 5'/år för att då ekonomi i bilen, iaf om man köper en ny Merca, men så är det kanske inte då.

Att man kör mycket betyder inte att det automatiskt blir bättre ekonomi. Snarare tvärtom. Om man håller nere milen går det åt mindre bränsle och bilen håller längre. Det gäller bara att köra smart. Jag köpte bilen för ett år sedan, så det är bara två år kvar att betala.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2017-06-12 kl. 09:30.
Citera
2017-06-12, 09:25
  #14915
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Du har inte mycket koll på ekonomi, det bör man ha, speciellt om man omsätter de summorna du talar om i handel med papper och råvaror.

Reavinstskatten i detta land är 30%. Om du köper något papper för 100 000 kr och säljer för 200 000 kr har du gjort en vinst på 100 000 kr. Då vill skattemyndigheten ha 30% av dig (30 000 kr).

Har du samtidigt gjort en förlust på en affär, vi säger du köpt för 200 000 kr och sålt för 100 000 kr har du gjort en förlust på 100 000 kr. 70% av detta sätter du då upp på din deklaration och får sålunda ner din reavinst på den första affären till 30 000 kr, 30% av detta vill skatteverket ha. (9000kr)

Har du hållit på med handel så att du vet? Nu har jag dock inte gjort någon vinst utan bara förluster.
Citera
2017-06-12, 09:29
  #14916
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Ouch en hel veckas slit för att bara betala för bilen :/
Eller ja 3.5 dagar om du kör in 2K

Visst kör du bara Uber X?
Nödvändigt med en sån dyr bil då?

4 dagars slit för att betala bilen är väl inte så dåligt. Man får se det så att första veckan i månaden ska man köra in så mycket att det täcker alla kostnader. Amortering, bränsle, tvätt, försäkring m.m. Merca är den enda bilen jag kan köra. Sitta i en Auris i 10 timmar varje dag skulle jag aldrig klara av.

Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Gå lägg dig bums i säng
inge tv titta inge äta gå raka vägen till sängen och sov och försök få rutin på tiderna

Jag har rutin på tiderna. Kanske ska sluta äta när jag kommer hem då.

Jag tror jag tar ledigt minst 1 dag i veckan så man hinner varva ner. Det blir alldeles för jobbigt att köra varje dag.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2017-06-12 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in