Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Råvaror är 70% avdragsgillt vid förluster till skillnad från aktier som är 100% avdragsgillt. Till exempel om man under året gör 10 vinster med +100k varje affär sen gör man 10 förluster -100k varje affär får man bara dra av 70% av förlusten, alltså 700k av förlusterna men man är skatteskyldig 100% av vinsten. = Skattesmäll.
Någon som vet hur man sover bra efter man har jobbat 10-2 timmar? Jag är helt snurrig i huvudet när jag kommer hem och känner mig trött men sover ändå dåligt.
Du har inte mycket koll på ekonomi, det bör man ha, speciellt om man omsätter de summorna du talar om i handel med papper och råvaror.
Reavinstskatten i detta land är 30%. Om du köper något papper för 100 000 kr och säljer för 200 000 kr har du gjort en vinst på 100 000 kr. Då vill skattemyndigheten ha 30% av dig (30 000 kr).
Har du samtidigt gjort en förlust på en affär, vi säger du köpt för 200 000 kr och sålt för 100 000 kr har du gjort en förlust på 100 000 kr. 70% av detta sätter du då upp på din deklaration och får sålunda ner din reavinst på den första affären till 30 000 kr, 30% av detta vill skatteverket ha. (9000kr)