2017-06-11, 21:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har ett ruggigt konstigt snack, man vill uttrycka sig likt GW att hon är heltossig, men sett till manipulation är det kanske inte så märkligt (om än urdåligt genomfört).
En del av hennes konstiga sätt att uttrycka sig, speciellt i telefonavlyssningarna, har nog att göra med att hon vill vara tydlig när hon pratar med de asylsökande. Sedan fortsätter hon av vana att uttrycka sig på liknande sätt.

Speciellt tänkte jag på det när hon sa "Du ska säga ingenting" vilket bör vara enklare att förstå än " Du ska inte säga någonting" och andra liknande uttryck.
Citera
2017-06-11, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En del av hennes konstiga sätt att uttrycka sig, speciellt i telefonavlyssningarna, har nog att göra med att hon vill vara tydlig när hon pratar med de asylsökande. Sedan fortsätter hon av vana att uttrycka sig på liknande sätt.

Speciellt tänkte jag på det när hon sa "Du ska säga ingenting" vilket bör vara enklare att förstå än " Du ska inte säga någonting" och andra liknande uttryck.
Ja, absolut. Detta överartikulerande härrör nog som du säger till dels detta med språkförbistring.

Samtidigt är hon manipulativ. Hela hennes persona är byggt på ett rollspel där hon försöker verka belevad, kunnig och auktoritär för att få sin vilja igenom. Detta växlar hon sen med ynklig röst och tårar allt utifrån behov och situation.
Hon är lömsk, men rätt kass, inte så värst slipad - för jag tror samtidigt inte att hon stött på patrull i den slutna kretsen, hon har fått hålla på.
Nu är hon i en sits hon väl aldrig varit (hårt konfronterad och juridik) och det... går liksom inte så jättebra.
Hon framstår då snarare än mer korkad.
Citera
2017-06-11, 21:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kan hon planera tio alibin i detalj så kan hon planera mord. Hennes hav av lappar och brev påvisar en rejäl förslagenhet och snarare i klass med det hon är misstänkt för: Stämpling.
Vore hon äkta allvarligt psykiskt störd så skulle hon inte diagnostisera sig själv - nu sitter hon som om Psykisk ohälsa-föreningen skulle ha årsmöte med sitt block och glasögonen på nästippen.

Detta med manisk och gränspsykotiskt är intressant i sig, dvs att det dyker upp nu i ett senare skede.
Tidigare i förhör har hon enbart skyllt på chock och påföljande regression som orsak till hennes irrationella svammel, selektiva minne och absurda häxskratt.
Hon har ett ruggigt konstigt snack, man vill uttrycka sig likt GW att hon är heltossig, men sett till manipulation är det kanske inte så märkligt (om än urdåligt genomfört).

Det är som om hon höjer ribban ett snäpp ("jaha, det verkar inte som om mina krokodiltårar hjälper här, jag får ta till plan B") och försöker sig på en auktoritär roll, att hon minsann kan det här och vet vad som försiggår med henne själv - det är bara mottagarna som är lågintellektuella på den psykologiska fronten.
Hon hänvisar nu till psykologiböcker, till Freud, till forskning, hon svänger sig i terminologin:
Hennes omgivning har tidigare har svalt betet i 42 år eller helt sonika låtit henne hålla på.
Hon verkar således använda de kända invanda, redskap hon har men det blir inte stolpe och in i detta forum.

Ja, det är ju ovedersägligen skillnad på att ha en förvrängd verklighetsuppfattning själv och att förvränga verklighetsuppfattningen på andra.
Citera
2017-06-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Skulle utan vidare satsa pengarna på livstid. (Går det att spela på detta förresten...?)
Tänk också på att brottsbalkens fängelseförbud (30 kap 6§) endast gäller "om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt."
Det finns två intressanta fall där åtalade hävdat psykisk störning och där det Rättsmedicinska rådet varit inkopplat:

Rödebymordet där en pappa som diagnosticerats med ADHD och Tourettes samt depression sköt med hagelgevär mot ungdomar som trakasserat familjen, varvid en dog och en nästan avled. Han fälldes till slut för ansvar för dråp men slapp påföljd.
Den bristande planeringsförmågan var avgörande, och att ett element av nödvärn förelåg.
https://lagen.nu/dom/rh/2008:90

Anna Lindh-mordet där Mihailo M tidigare diagnostiseras med borderline med narcissistiska inslag, och hävdade att överfallet var oplanerat och att han hörde röster. Samtliga instanser ansåg att led av psykisk störning men att han uppsåtligt planerat mordet (dvs genom att följa efter offret på varuhuset) och dömde därför till ansvar för mord. TR dömde till livstid, HR ändrade till rättspsyk och HD ändrade åter till livstid. https://lagen.nu/dom/nja/2004s702

Så även om JM skulle befinnas vara psykiskt störd skulle det förvåna mig enormt om man skulle finna att hon inte varit förmögen att planera sina gärningar eller inse följderna av dem.

Tack för synpunkter och exemplen från Rödeby resp NK på Hamngatan!
Noterar också att Dalby-fallet kommit upp här i tråden när det gäller hur man resonerat kring den gärningsmannens APS. Han hade ju också kalkylerat in mord långt i förväg och även där var det väl en suspekt livförsäkring inblandad om jag minns rätt. Där blev det fängelse vilket för mig känns som en korrekt påföljd.
Att som JM gör, inför sittande rätt självdiagnostisera sig som gränspsykotisk, kommer inte att leda till att tingsrätten tar hänsyn till det halmstrået (om det nu var tänkt som ett sådant?), utan här kommer det att bli en professionell RPU innan dom avkunnas. Det har i tråden diskuterats om RPU:n skall göras i Sthlm eller Gbg. Låt oss av säkerhetsskäl hoppas att det blir i Sthlm. Vill påminna om att Rågården kanske inte håller [höjd-]måttet: http://www.expressen.se/gt/man-rymde-fran-rattspsyk-flydde-over-hog-mur/
Jag vill inte få läsa att "den 42-åriga kvinnan klättrade över muren och är fortfarande på fri fot."
Tänk vad mycket patellardans och rullstolsdans som i så fall skulle följa i det kölvattnet. JM skulle säkert vara "ganska arg" på ganska många, inte minst på vissa förhörsledare och en "elakaste" åklagare.
Det fetade: Håller med. Vi är nog överens om påföljden, du och jag.
Citera
2017-06-11, 22:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Skulle utan vidare satsa pengarna på livstid. (Går det att spela på detta förresten...?)
Tänk också på att brottsbalkens fängelseförbud (30 kap 6§) endast gäller "om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt."
Det finns två intressanta fall där åtalade hävdat psykisk störning och där det Rättsmedicinska rådet varit inkopplat:

Rödebymordet där en pappa som diagnosticerats med ADHD och Tourettes samt depression sköt med hagelgevär mot ungdomar som trakasserat familjen, varvid en dog och en nästan avled. Han fälldes till slut för ansvar för dråp men slapp påföljd.
Den bristande planeringsförmågan var avgörande, och att ett element av nödvärn förelåg.
https://lagen.nu/dom/rh/2008:90

Anna Lindh-mordet där Mihailo M tidigare diagnostiseras med borderline med narcissistiska inslag, och hävdade att överfallet var oplanerat och att han hörde röster. Samtliga instanser ansåg att led av psykisk störning men att han uppsåtligt planerat mordet (dvs genom att följa efter offret på varuhuset) och dömde därför till ansvar för mord. TR dömde till livstid, HR ändrade till rättspsyk och HD ändrade åter till livstid. https://lagen.nu/dom/nja/2004s702

Så även om JM skulle befinnas vara psykiskt störd skulle det förvåna mig enormt om man skulle finna att hon inte varit förmögen att planera sina gärningar eller inse följderna av dem.

Hur var det med vadslagningen? Jag är all-in på livstids internering utan möjlighet till villkorlig frigivning. I mina ögon har hon sagt upp abonnemanget på ett liv bland människorna.

Jag kan vidgå att hon hade behövt hjälp tidigt, men jag tror inte hon hade tagit emot den. Hade hon nöjt sig med att jobba på posten eller något så hade det här förvisso kanske aldrig hänt. Någon borde ha kunnat säga till henne att hon var olämplig som flyktingbaron, men något säger mig att det kan ha funnits dem som tyckte det var en lysande idé på alla sätt och vis.

Det finns en möjlighet att poletten trillar ner om 20-30 år, och då är jag inte ovillig att diskutera straffets längd, men som det ser ut nu så kommer hon stånga samma vålnad hela livet ut. Mamma som förbjöd henne att gå ut, vad det nu var. Om bara alla andra rättar sig så blir allt evigt orgiastiskt. Förorättad från födseln kanske. Halveringstiden på hennes tillstånd nu är betydande. Jag avundas henne inte någonstans, om man säger så. Men ser hon ljuset i fjärran, om än 15 år bort, så sätter hon igång och planerar.

Jag tycker f.ö. Hinseberg ligger på tok för nära Arboga och Eskilstuna. De kommer ju kunna höra henne.
Citera
2017-06-11, 22:03
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ja, absolut. Detta överartikulerande härrör nog som du säger till dels detta med språkförbistring.

Samtidigt är hon manipulativ. Hela hennes persona är byggt på ett rollspel där hon försöker verka belevad, kunnig och auktoritär för att få sin vilja igenom. Detta växlar hon sen med ynklig röst och tårar allt utifrån behov och situation.
Hon är lömsk, men rätt kass, inte så värst slipad - för jag tror samtidigt inte att hon stött på patrull i den slutna kretsen, hon har fått hålla på.
Nu är hon i en sits hon väl aldrig varit (hårt konfronterad och juridik) och det... går liksom inte så jättebra.
Det håller jag med om. Jag har inte lyckats plöja hela FUP:et än. Nu läser jag Tilläggsprotokoll III, fler brev från JM till polisen från i mars-april-17. Korkad eller desperat? Eller korkad och desperat?
Citera
2017-06-11, 22:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Måste inte Ica spara alla kvittorullar x antal år? Ingen som är sugen på att gräva fram den? Det vore väl intressantare om det var silvertejp men det beror ju lite på vad som framkommit/ framkommer om Akis sista måltid och hur han gått hädan. Någons förslag om kräkmedel och förtejpad mun är ju en kandidat tycker jag. Kanske någon kolmonoxid-historia el annat. Jag är medveten om att saken diskuterats utförligt och söker inte motargument.

Jag fortsätter här, jag chansar...

- Tjena ! det var (inte) igår...
- Eh, djupfrysta kräftor ? Fiskar ni inte själva ?
- Jo, men vi har inte tid..
- Krondill, har Ni det ?
- Jaarå, det har vi redan köpt, på COOP...
- Ok, trevlig fest då...

Raskt över till...

Det var en liten människa som satt..... på (GM) ? Han försvarades inte.. (?)
En apelsinfärgad bil har setts, redan på eftermiddagen den 3/8, den innehöll tre personer...
Vilka ?
AG, satt barnvakt på kvällen - enligt förhör...
DB, JJ, JB ger varandra alibi....
MR och JM (kanske Ali) tillstår / vet "inte riktigt" vad däm gjorde...

Såå många telefoner i bruk bland brukare, åsså är nån, eller några avstängda eller inte kontrollerade... kanske "slasken" vet mera....

Jag kan "ta kritik" som det hette i BO-spalten / Expressen, på 70-talet.
Nu, får jag nog vara beredd på en distansdiagnos i stället...
Citera
2017-06-11, 22:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för synpunkter och exemplen från Rödeby resp NK på Hamngatan!
Noterar också att Dalby-fallet kommit upp här i tråden när det gäller hur man resonerat kring den gärningsmannens APS. Han hade ju också kalkylerat in mord långt i förväg och även där var det väl en suspekt livförsäkring inblandad om jag minns rätt. Där blev det fängelse vilket för mig känns som en korrekt påföljd.

Varsågod! Jag letade även efter HR-domen för Dalby, utan framgång. En pikant och givetvis tragisk detalj med det fallet är att gm mördade fru och barn i "rätt" ordning för att kunna få tillgång till arvet. Hans föräldrar ärver nämligen det mördade barnbarnet.

Citat:
Det har i tråden diskuterats om RPU:n skall göras i Sthlm eller Gbg. Låt oss av säkerhetsskäl hoppas att det blir i Sthlm. Vill påminna om att Rågården kanske inte håller [höjd-]måttet: http://www.expressen.se/gt/man-rymde-fran-rattspsyk-flydde-over-hog-mur/
Jag vill inte få läsa att "den 42-åriga kvinnan klättrade över muren och är fortfarande på fri fot."
Tänk vad mycket patellardans och rullstolsdans som i så fall skulle följa i det kölvattnet. JM skulle säkert vara "ganska arg" på ganska många, inte minst på vissa förhörsledare och en "elakaste" åklagare.

Huvaligen, låt oss innerligt hoppas att detta scenario aldrig blir verklighet
Citera
2017-06-11, 22:54
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Jag jobbade en tid för en person med klart psykopatiska drag (lögner, manipulation, grandios självbild, stirrande blick, försökte blåsa mig och många andra, osv). En av egenskaperna han hade, var att han var en sjujävla ordbajsare som verkligen kunde prata omkull folk.
När man tog sig tid att analysera hans tal, blev det tydligt hur osammanhängande och svamligt det var. Ofta fullt av rena självmotsägelser. När man påtalade detta kom det än mer kryptiska svar, ofta med osanna bekräftelser av modell goddag yxskaft. Ibland hittade han på egna begrepp som han självsäkert lade fram som etablerade, stolt som en höna som just värpt ett präktigt guldägg.
Men jag tror att många helt enkelt drunknade mentalt i ordfloden och stängde av det kritiska tänkandet.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-11 kl. 22:57. Anledning: Komplettering
Citera
2017-06-11, 23:05
Medlem
Men snälla!
Ta inte ut segern förrän björnen är skjuten!
Det bekymrar mig fortfarande att vad tråden vet inte är vad rätten får veta.
Jag är inte så glad åt hur åkl har lagt upp det och jag tycker Wennas "skjutjärnsmetod" är larvigt överspänd och att de första dagarnas tragglande av bankkonton var urfånigt! Hela framställningen blev snedvriden eller obalanserad på något sätt.
Ska allt detta sluta med att "mänskan är förvisso stollig, men vi kan inte styrka brott!"
Det räcker inte heller med att "nå' må det ju vara?"
Hur fäller man henne "på riktigt"?
Citera
2017-06-11, 23:15
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men snälla!
Ta inte ut segern förrän björnen är skjuten!
Det bekymrar mig fortfarande att vad tråden vet inte är vad rätten får veta.
Jag är inte så glad åt hur åkl har lagt upp det och jag tycker Wennas "skjutjärnsmetod" är larvigt överspänd och att de första dagarnas tragglande av bankkonton var urfånigt! Hela framställningen blev snedvriden eller obalanserad på något sätt.
Ska allt detta sluta med att "mänskan är förvisso stollig, men vi kan inte styrka brott!"
Det räcker inte heller med att "nå' må det ju vara?"
Hur fäller man henne "på riktigt"?
Jag känner precis samma oro som du.
Det vore bra ironiskt om hon gick fri och får ett par miljoner i skadestånd istället.
Citera
2017-06-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag fortsätter här, jag chansar...
Det var en liten människa som satt..... på (GM) ? Han försvarades inte.. (?)
En apelsinfärgad bil har setts, redan på eftermiddagen den 3/8, den innehöll tre personer...
Vilka ?
AG, satt barnvakt på kvällen - enligt förhör...
DB, JJ, JB ger varandra alibi....
MR och JM (kanske Ali) tillstår / vet "inte riktigt" vad däm gjorde...

Såå många telefoner i bruk bland brukare, åsså är nån, eller några avstängda eller inte kontrollerade... kanske "slasken" vet mera....

Jag kan "ta kritik" som det hette i BO-spalten / Expressen, på 70-talet.
Nu, får jag nog vara beredd på en distansdiagnos i stället...

Skulle det fetade vara efter det att Ali M lämnat tillbaka bilen vid Pangelius (när han + 1 till var tor till Arboga o jobbade på huset)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in