2017-06-11, 18:05
Medlem
Är JM fortfarande delägare i någon flykting verksamhet?
Citera
2017-06-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Skulle utan vidare satsa pengarna på livstid. (Går det att spela på detta förresten...?)
Tänk också på att brottsbalkens fängelseförbud (30 kap 6§) endast gäller "om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt."
Det finns två intressanta fall där åtalade hävdat psykisk störning och där det Rättsmedicinska rådet varit inkopplat:

Rödebymordet där en pappa som diagnosticerats med ADHD och Tourettes samt depression sköt med hagelgevär mot ungdomar som trakasserat familjen, varvid en dog och en nästan avled. Han fälldes till slut för ansvar för dråp men slapp påföljd.
Den bristande planeringsförmågan var avgörande, och att ett element av nödvärn förelåg.
https://lagen.nu/dom/rh/2008:90

Anna Lindh-mordet där Mihailo M tidigare diagnostiseras med borderline med narcissistiska inslag, och hävdade att överfallet var oplanerat och att han hörde röster. Samtliga instanser ansåg att led av psykisk störning men att han uppsåtligt planerat mordet (dvs genom att följa efter offret på varuhuset) och dömde därför till ansvar för mord. TR dömde till livstid, HR ändrade till rättspsyk och HD ändrade åter till livstid. https://lagen.nu/dom/nja/2004s702

Så även om JM skulle befinnas vara psykiskt störd skulle det förvåna mig enormt om man skulle finna att hon inte varit förmögen att planera sina gärningar eller inse följderna av dem.

RR (M Christiansson) var även med ang Dalbymorden. Den bestialiske hustru- och barnamördaren Jonas R ansågs inte lida av APS. Han hade autistiska drag + depression.Vid RPUn som gjordes i Göteborg ansåg man inte heller att APS förelåg, dock hade omvårdnadspersonalen avvikande åsikt i frågan. RR kallades in då RPUn gjordes i ett så tidigt skede.
Bl a detta sa RR i Tingsrätten:

"Det kräver stor ansträngning för hjärnan att dikta upp ett
händelseförlopp jämfört med att man håller sig till sanningen och detta blir en viktig
pusselbit vid bedömningen av om det förelåg en allvarlig psykisk störning vid
gärningen eller inte."
"Även för att det ska föreligga en diagnostiserad
personlighetsstörning krävs att den psykosociala funktionsnivån är nedsatt".
Citera
2017-06-11, 18:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Skulle utan vidare satsa pengarna på livstid. (Går det att spela på detta förresten...?)
Tänk också på att brottsbalkens fängelseförbud (30 kap 6§) endast gäller "om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt."
Det finns två intressanta fall där åtalade hävdat psykisk störning och där det Rättsmedicinska rådet varit inkopplat:

Rödebymordet där en pappa som diagnosticerats med ADHD och Tourettes samt depression sköt med hagelgevär mot ungdomar som trakasserat familjen, varvid en dog och en nästan avled. Han fälldes till slut för ansvar för dråp men slapp påföljd.
Den bristande planeringsförmågan var avgörande, och att ett element av nödvärn förelåg.

Anna Lindh-mordet där Mihailo M tidigare diagnostiseras med borderline med narcissistiska inslag, och hävdade att överfallet var oplanerat och att han hörde röster. Samtliga instanser ansåg att led av psykisk störning men att han uppsåtligt planerat mordet (dvs genom att följa efter offret på varuhuset) och dömde därför till ansvar för mord. TR dömde till livstid, HR ändrade till rättspsyk och HD ändrade åter till livstid. https://lagen.nu/dom/nja/2004s702

Så även om JM skulle befinnas vara psykiskt störd skulle det förvåna mig enormt om man skulle finna att hon inte varit förmögen att planera sina gärningar eller inse följderna av dem.

Fallen ovan är intressanta för vilken bedömning Rättsliga rådet gjort. I just fallet Mihailo vårdades han ju till slut på psyk ialla fall och många insatta hävdar att det var där han borde hamnat från början.

När det gäller JM talar ju mycket för att vi kommer få se hur allt sätts på sin spets. Allt kommer att dras i varje upptänklig instans så långt det är möjligt. TR är bara uppvärmningen....
Därför kommer nog sannolikt kanske även Rättsliga råden bli inkopplat - i varje fall om inte JM blir kryssad i RPU-n.
JM ger ju inte direkt intrycket av att finna sig tillrätta med ett för henne negativt beslut. Hon ligger ju inte på latsidan och slickar sina sår direkt.
Hon kommer ha mycket tid över i framtiden för att tänka ut protester, överklaganden, nya vinklingar etc .....

Så här uttalade sig proff i Rättspsykiatrri om Rättspsyk.Rådets verksamhet ang Ida-mordet:

"Rättspsykiatrisk vård eller fängelse?
Inför domslutet var frågan om 19-åringen skulle dömmas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Det blev det senare, något som inte förvånar Marianne Kristiansson, överläkare på rättsmedicinalverket och professor i rättspsykiatri.
- Det är helt förväntat. Det är nästan alltid så att rätten går på Socialstyrelsens rättsliga råds linje, säger hon.
Vad händer med gärningsmannen nu?
– När domen vunnit laga kraft ska mannen påbörja sin rättsliga vård. Det är en lång och mödosam process som tar många många år.
Två olika instanser gjorde två olika bedömningar av gärningsmannens psykiska tillstånd. Hur kommer det sig?
– Sverige har ett knepigt lagbegrepp, allvarlig psykisk störning. Där gör olika experter olika bedömningar. Jag kan förstå att man tycker att bedömningarna borde vara likadana. Men det rör sig om ytterst få fall som är väldigt svårbedömda, säger Marianne Kristiansson
."
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-11 kl. 18:53.
Citera
2017-06-11, 18:51
Medlem
"Pluggar igenom" FUP:en gen, inför morgondagen... Inget liv helt enkelt!

Mitt hjärta blöder för Anki.

Fy fan för att vara i hennes sits.

Hennes egna barn har dödat sin pappa. Ankis man som hon skulle ha ett gott liv med på ålderns höst.

Nu ska allt det dom kämpat ihop, Stugor, Husbil, bilar, lägenheter mm säljas. Dottern kommer sitta inlåst resten av livet och andra dottern mår väl inget vidare. Barnbarnen i missbruk eller i fosterhem. En gammal mamma som hon ska måna om och försöka förklara det oförklarliga för.

Livslånga rädslor och andra psykiska besvär.

Jag har aldrig trott att livet är rättvist. Men ibland kan jag tycka att vissa får överdos av orättvisa. Anki är en av dem.
Citera
2017-06-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är en löjlig diskussion helt enkelt, en normal och bra förälder ljuger inte för sina barn, det är en självklarhet och har att göra med hur vuxen man är.

Dåliga föräldrar måste ljuga och förvanska sanningen och hur fan ska de kunna lära ett barn vad som är rätt eller fel, de har ju likt AG upptäckt att de som borde vara förebilder konstant ljuger om allt, kan man inte ens lita på sina föräldrar så vem fan kan man lita på då?

Lögnerna hittar du hos sådana som JM, de lever ett liv där lögner är en livsnödvändighet, man kan ju bara hoppas att någon ingriper och räddar deras stackars barn från dem.

1. Den där måste ha det synnerligen dåligt förspänt framför vagnen, med 2 föräldrar där hönan #1 (JM) typ ljuger om allt och misstänks vara värst i landet bland de feminina i grenen mord. Det är ju nästan OS medalj i grenarna lögner och mord, och hönan #2 (PG) inte ens kan redogöra för vad han "ägde" och hur han betalt skatt i typ nästan 10år. Sedan ska de ha vårdnadstvist om AG också - och givetvis ska AG vittna så att domstolen delvis kan avgöra frågan direkt.

Citat:
Det finns två intressanta fall där åtalade hävdat psykisk störning och där det Rättsmedicinska rådet varit inkoppla
t:

1. Det finns egentligen inget som hindrar en dom till tvångsvård för rättspsykiatrisk störning. Däremot är det osannolikt att så sker - de flesta betraktar inte särskild hänsynslöshet som en psykiatrisk åkomma eller absurd lögnaktighet heller för den delen.

2. Rödebygrejen är inte direkt ett prejudikat. Det handlar mest om att ingen ville kasta den dömde i kurran men att de inte kunde förklara saken på annat sätt än att en jakt på 20m av en skadskjuten med efterföljande arkebusering - var ett utslag av tillfällig psykiatrisk vånda. Eller med andra ord ansågs det vara moraliskt korrekt - men att lagen behövde sin tull för syns skull och att personen därför skulle dömas skyldig - straffritt p.g.a. att han tillfälligt var tokig (underförstått vilket nog de flesta skulle vara).

3. Snarare är det nog som så att fröken midnattsmord genomgått de lägre delarna av en officersutbildning och där fått lära sig saker som att självsäkerhet undanröjer oceaner av osäkerhet men så att säga missat "nästan allt är bluff" detaljen. Det är alltså inte utslag av psykisk sjuka som syns utan övertygelsen om att domstolen kommer att döma efter hennes historia så länge som hon självsäkert kungör den liksom övertygelsen om att domstolen, fångväktarna och poliserna bara är illusioner som ska övertygas om att tro på den rätta storyn.
Citera
2017-06-11, 19:12
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
RR (M Christiansson) var även med ang Dalbymorden. Den bestialiske hustru- och barnamördaren Jonas R ansågs inte lida av APS. Han hade autistiska drag + depression.Vid RPUn som gjordes i Göteborg ansåg man inte heller att APS förelåg, dock hade omvårdnadspersonalen avvikande åsikt i frågan. RR kallades in då RPUn gjordes i ett så tidigt skede.
Bl a detta sa RR i Tingsrätten:

"Det kräver stor ansträngning för hjärnan att dikta upp ett
händelseförlopp jämfört med att man håller sig till sanningen och detta blir en viktig
pusselbit vid bedömningen av om det förelåg en allvarlig psykisk störning vid
gärningen eller inte."
"Även för att det ska föreligga en diagnostiserad
personlighetsstörning krävs att den psykosociala funktionsnivån är nedsatt".

Har du eller någon möjligen en länk till hovrättsdomen för dalbymorden? Jag hittar inget när jag googlar. Skulle vilja läsa hur de resonerade där. Han sade väl sig också höra röster?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-11 kl. 19:17. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-06-11, 19:17
Medlem
Citat:
Har du möjligen en länk till hovrättsdomen? Jag hittar inget när jag googlar.
Om du googlar på dalbymorden får du fram en hel del artiklar - bäst att du väljer tidning själv
Här är mitt sökresultat
https://www.google.se/search?q=Dalbymorden&gws_rd=cr,ssl&ei=UHo9Wb_LDojB 6QSuqbLYAw
Citera
2017-06-11, 19:30
Medlem
Citat:
Har du eller någon möjligen en länk till hovrättsdomen för dalbymorden? Jag hittar inget när jag googlar. Skulle vilja läsa hur de resonerade där. Han sade väl sig också höra röster?

Tingsrättsdomen finns här på Flashback i tråden.

Edit: fel av mig
Senast redigerad av diva59 2017-06-11 kl. 19:37.
Citera
2017-06-11, 20:17
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om du googlar på dalbymorden får du fram en hel del artiklar - bäst att du väljer tidning själv
Här är mitt sökresultat
https://www.google.se/search?q=Dalbymorden&gws_rd=cr,ssl&ei=UHo9Wb_LDojB 6QSuqbLYAw

Tack, nu är det specifikt hovrättsdomen jag söker. De andra domarna har funnits på lagen.nu men det är kanske så att de bara publicerar prejudikat.
Citera
2017-06-11, 20:19
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Tingsrättsdomen finns här på Flashback i tråden.

Edit: fel av mig

Stämmer, har hittat den länken. Men jag vill ha hovrättsdomen för där ser man hur de utvärderat RPUn och tagit in råd från socialstyrelsen.
Citera
2017-06-11, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan hon planera tio alibin i detalj så kan hon planera mord. Hennes hav av lappar och brev påvisar en rejäl förslagenhet och snarare i klass med det hon är misstänkt för: Stämpling.
Vore hon äkta allvarligt psykiskt störd så skulle hon inte diagnostisera sig själv - nu sitter hon som om Psykisk ohälsa-föreningen skulle ha årsmöte med sitt block och glasögonen på nästippen.

Detta med manisk och gränspsykotiskt är intressant i sig, dvs att det dyker upp nu i ett senare skede.
Tidigare i förhör har hon enbart skyllt på chock och påföljande regression som orsak till hennes irrationella svammel, selektiva minne och absurda häxskratt.
Hon har ett ruggigt konstigt snack, man vill uttrycka sig likt GW att hon är heltossig, men sett till manipulation är det kanske inte så märkligt (om än urdåligt genomfört).

Det är som om hon höjer ribban ett snäpp ("jaha, det verkar inte som om mina krokodiltårar hjälper här, jag får ta till plan B") och försöker sig på en auktoritär roll, att hon minsann kan det här och vet vad som försiggår med henne själv - det är bara mottagarna som är lågintellektuella på den psykologiska fronten.
Hon hänvisar nu till psykologiböcker, till Freud, till forskning, hon svänger sig i terminologin:
Citat:
– Den här personen som du läser upp är en person i chock.
– Om du läser en psykologibok så ser du att det här är ett skolboksexempel.

– Inget av orden jag använder är i mitt ordförråd. Är det ingen som har psykologikunskap här? undrar Arbogakvinnan."

– Jag har bara försökt förklara det ur ett psykologiskt perspektiv, säger Arbogakvinnan."

" – Vad jag vill komma till är att jag satte upp skyddsbarriärer, det fanns inte mer plats i min hjärna för mer oberabetat trauma. Jag gick in i en chockfas. Mitt liv fram tills att jag flyttades till Karlstad har varit kaos."

"– Jag gick in i chock. Jag är ett skolboksexempel på hur en person reagerar som hamnar i chock."
Expressen live
Hennes omgivning har tidigare har svalt betet i 42 år eller helt sonika låtit henne hålla på.
Hon verkar således använda de kända invanda, redskap hon har men det blir inte stolpe och in i detta forum.
Senast redigerad av develi 2017-06-11 kl. 20:56.
Citera
2017-06-11, 20:50
Medlem
scorzenyno1s avatar
JM är galen men rent juridiskt är lagen snävt skriven, man måste varit bevisat psykotisk vid gärningen för att hamna i Gökboet så JM hamnar definitivt på Hinseberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in