Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Så även om JM skulle befinnas vara psykiskt störd skulle det förvåna mig enormt om man skulle finna att hon inte varit förmögen att planera sina gärningar eller inse följderna av dem.
Kan hon planera tio alibin i detalj så kan hon planera mord. Hennes hav av lappar och brev påvisar en rejäl förslagenhet och snarare i klass med det hon är misstänkt för: Stämpling.
Vore hon äkta allvarligt psykiskt störd så skulle hon inte diagnostisera sig själv - nu sitter hon som om Psykisk ohälsa-föreningen skulle ha årsmöte med sitt block och glasögonen på nästippen.
Detta med manisk och gränspsykotiskt är intressant i sig, dvs att det dyker upp nu i ett senare skede.
Tidigare i förhör har hon enbart skyllt på chock och påföljande regression som orsak till hennes irrationella svammel, selektiva minne och absurda häxskratt.
Hon har ett ruggigt konstigt snack, man vill uttrycka sig likt GW att hon är heltossig, men sett till manipulation är det kanske inte så märkligt (om än urdåligt genomfört).
Det är som om hon höjer ribban ett snäpp ("jaha, det verkar inte som om mina krokodiltårar hjälper här, jag får ta till plan B") och försöker sig på en auktoritär roll, att hon minsann kan det här och vet vad som försiggår med henne själv - det är bara mottagarna som är lågintellektuella på den psykologiska fronten.
Hon hänvisar nu till psykologiböcker, till Freud, till forskning, hon svänger sig i terminologin:
Citat:
– Den här personen som du läser upp är en person i chock.
– Om du läser en psykologibok så ser du att det här är ett skolboksexempel.
– Inget av orden jag använder är i mitt ordförråd. Är det ingen som har psykologikunskap här? undrar Arbogakvinnan."
– Jag har bara försökt förklara det ur ett psykologiskt perspektiv, säger Arbogakvinnan."
" – Vad jag vill komma till är att jag satte upp skyddsbarriärer, det fanns inte mer plats i min hjärna för mer oberabetat trauma. Jag gick in i en chockfas. Mitt liv fram tills att jag flyttades till Karlstad har varit kaos."
"– Jag gick in i chock. Jag är ett skolboksexempel på hur en person reagerar som hamnar i chock."
Expressen live
Hennes omgivning har tidigare har svalt betet i 42 år eller helt sonika låtit henne hålla på.
Hon verkar således använda de kända invanda, redskap hon har men det blir inte stolpe och in i detta forum.