Citat:
Du verkar inte förstå att det föreligger ett dilemma - du är så säker på att du vet vad som är rätt och fel för en annan människa. Den unge mannen har mycket att grubbla på i framtiden och risken för skuldkänslor och andra nedbrytande känslor är stor även med ditt förslag. En nyfiken fråga: du skriver alltid minderåriga barn. Finns det barn som inte är minderåriga också ?
En vuxen person anses kunna fatta beslut och överblicka konsekvenser av besluten.
Typ "som man bäddar får man ligga".
Barn har inte utvecklat detta konsekvenstänk ännu. De anses inte vara mogna nog att alltid kunna se framåt och förstå vilka handlingar som kan ge vilka konsekvenser.
Vid 15 år passeras en juridiskt gräns där man anser att mognad för viss konsekvensanalys finns.
Därför blir man straffmyndig och byxmyndig vid 15 år. Men man anses inte kunna överblicka konsekvenser av att ingå avtal, ta ett banklån eller köpa på avbetalning. Man får inte skönhetsoperera sig eller låta tatuera sig - just för att man kanske inte kan förstå vad såna saker kan betyda i långa loppet och påverka en i framtiden.
I min proffesion delas tonåriga barn in två grupper: minderåriga barn under femton år och gruppen femton år fyllda, men som fortfarande inte blivit myndiga.
Juridiskt sett måste målsman vara med om beslut som gäller ett minderårigt barn under femton - men får inte utan barnets godkännande delta eller informeras om samma beslut och åtgärder om barnet är över femton år. Det är en väldigt distinkt skillnad - därav min (ovana) att kalla en trettonåring för minderårigt barn.
AG är bara tretton år, hans förmåga att överblicka konsekvenser av sina handlingar är inte utvecklad i den åldern. Juridiskt sett anser vi honom inte ha den mognaden vilket överensstämmer med den medicinska bedömning av psykets och hjärnans utveckling hos 13-åringar.
Därför blir det fel att tycka att AG ska vittna - för att han nu säger att han vill det. Han är för ung för att förstå vad det kan betyda för honom med eventuella grubblerier och ångest i framtiden.
jag tycker att det därför kanske vore bäst för honom om han slapp detta och slippa ha funderingar framöver vad detta kan ha haft för effekter.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-07 kl. 22:54.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-07 kl. 22:54.