Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Att JM är ofrisk kan vi nog alla konstatera, men att det skulle kunna leda till att hon döms till RPV tvivlar jag starkt på. Håller dock med om den kritik som riktats mot öl Eva-Marie Laurén för att hon i detta skede går ut offentligt och spekulerar om påföljd. I allra högsta grad oprofessionellt, absolut! Tolkar hennes drag som ett sätt att trycka till ikonen GW (kanske för nån gammal ost?).
Eftersom JM är ett unikt unikum vad gäller "mörderi" och till sin psykiatriska natur är lika skruvad som Anders Behring Breivik, så skulle det inte förvåna mig om den kommande RPU:n kommer att ifrågasättas oavsett vilket resultat den än kommer att landa i. Kanske kommer man att låta det s k Rättsliga rådet (ingår i Socialstyrelsens organisation och tillfrågas i bl a svåra rättspsykiatriska ärenden) få yttra sig så att det inte i kölvattnet av denna process kommer att dyka upp röster som hävdar att stackars Johanna Möller dömdes fel. Sverige har under de senaste åren visat sig ha dömt en hel del folk felaktigt. Då har dessutom inte handlat om fel påföljd, utan för att de varit oskyldiga..
Mina 5 cent: Fängelse. Livstid.
Skulle utan vidare satsa pengarna på livstid. (Går det att spela på detta förresten...?)
Tänk också på att brottsbalkens fängelseförbud (30 kap 6§) endast gäller "om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt."
Det finns två intressanta fall där åtalade hävdat psykisk störning och där det Rättsmedicinska rådet varit inkopplat:
Rödebymordet där en pappa som diagnosticerats med ADHD och Tourettes samt depression sköt med hagelgevär mot ungdomar som trakasserat familjen, varvid en dog och en nästan avled. Han fälldes till slut för ansvar för dråp men slapp påföljd.
Den bristande planeringsförmågan var avgörande, och att ett element av nödvärn förelåg.
https://lagen.nu/dom/rh/2008:90
Anna Lindh-mordet där Mihailo M tidigare diagnostiseras med borderline med narcissistiska inslag, och hävdade att överfallet var oplanerat och att han hörde röster. Samtliga instanser ansåg att led av psykisk störning men att han uppsåtligt planerat mordet (dvs genom att följa efter offret på varuhuset) och dömde därför till ansvar för mord. TR dömde till livstid, HR ändrade till rättspsyk och HD ändrade åter till livstid.
https://lagen.nu/dom/nja/2004s702
Så även om JM skulle befinnas vara psykiskt störd skulle det förvåna mig enormt om man skulle finna att hon inte varit förmögen att planera sina gärningar eller inse följderna av dem.