Citat:
Vet inte om det direkt har med psyket att göra. Någon gång åker ju laget ur i en turnering. Blir nog lätt efterhandskonstruktion ibland när det hänvisas till att vissa spelare inte är bra i stora matcher. Då hänvisar man till att de misslyckades i den sista matchen, den som gjorde att laget åkte ur.
Han ligger tydligen på 8e plats i skytteligan för CL/Europacupen. Så uppenbarligen gör han mål i viktiga matcher. Hade varit intressant att se någon statistik i så fall på skytteliga enbart räknat från kvartsfinal & framåt för att utröna hur vanligt det motsatta är. Att vissa spelare skulle utmärka sig genom att ständigt göra mål i just de matcherna. Det troliga är ju då att det enbart blir spelare från de lag som ständigt är med ända fram som toppar.
Han ligger tydligen på 8e plats i skytteligan för CL/Europacupen. Så uppenbarligen gör han mål i viktiga matcher. Hade varit intressant att se någon statistik i så fall på skytteliga enbart räknat från kvartsfinal & framåt för att utröna hur vanligt det motsatta är. Att vissa spelare skulle utmärka sig genom att ständigt göra mål i just de matcherna. Det troliga är ju då att det enbart blir spelare från de lag som ständigt är med ända fram som toppar.
Jag håller med, och har försökt förklara det för vissa individer (fast jag på förhand vetat att det varit meningslöst).
Det spelar ingen roll att han har ett poängsnitt på 1,62 i CL, eller har gjort flest mål i svenska landslaget, vunnit skytteligan ett antal gånger, och presterat bra i fyra av de fem största ligorna. Precis som vissa är överdrivet pro-Zlatan så finns det vissa som har svårt att se något annat än det negativa.
Citat:
Så vitt jag vet har Zlatan varit borta en gång tidigare. Delar av kvalet inför EM 2008. Sverige kom tvåa i en kvalgrupp Sverige skulle ha kommit tvåa i.
Ang. Zlatans positiva/negativa sidor vill jag flika in en liten sak.
Zlatans storlek och speltyp är väl hans negativa sida. Om man jämför med typ Messi eller Ronaldo så är Zlatans möjligheter till att variera position begränsat. Ronaldo fungerar bevisligen lika bra på en kant som centralt. Messi kan sjunka ner, och hade förmodligen varit en fantastisk kreatör på mittfältet. Zlatans storlek och kompetens begränsar honom lite mer. Han har inte riktigt speeden för att vara särskilt bra på en kant, utan det är väl i princip enbart centralt i ett anfall han fungerar (antingen som spets eller precis bakom för att fördela bollar).
Han har många positiva sidor, dock anser jag att hans förmåga att peppa - på ett närmast skräckinjagande sätt (vilket det berättats om flera gånger av medspelare) - de runt om honom. Det plus hans förmåga att alltid ge allt, vilket också kan slå bakut ibland. Sen kan man ju inte ignorera hans målproduktion de senaste åren (vissa försöker i och för sig, men...).