2017-06-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vet inte om det direkt har med psyket att göra. Någon gång åker ju laget ur i en turnering. Blir nog lätt efterhandskonstruktion ibland när det hänvisas till att vissa spelare inte är bra i stora matcher. Då hänvisar man till att de misslyckades i den sista matchen, den som gjorde att laget åkte ur.

Han ligger tydligen på 8e plats i skytteligan för CL/Europacupen. Så uppenbarligen gör han mål i viktiga matcher. Hade varit intressant att se någon statistik i så fall på skytteliga enbart räknat från kvartsfinal & framåt för att utröna hur vanligt det motsatta är. Att vissa spelare skulle utmärka sig genom att ständigt göra mål i just de matcherna. Det troliga är ju då att det enbart blir spelare från de lag som ständigt är med ända fram som toppar.

Jag håller med, och har försökt förklara det för vissa individer (fast jag på förhand vetat att det varit meningslöst).

Det spelar ingen roll att han har ett poängsnitt på 1,62 i CL, eller har gjort flest mål i svenska landslaget, vunnit skytteligan ett antal gånger, och presterat bra i fyra av de fem största ligorna. Precis som vissa är överdrivet pro-Zlatan så finns det vissa som har svårt att se något annat än det negativa.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Landslaget spelar återigen bra när Zlatan är borta. Det var likadant för några år sedan.

Så vitt jag vet har Zlatan varit borta en gång tidigare. Delar av kvalet inför EM 2008. Sverige kom tvåa i en kvalgrupp Sverige skulle ha kommit tvåa i.

Ang. Zlatans positiva/negativa sidor vill jag flika in en liten sak.

Zlatans storlek och speltyp är väl hans negativa sida. Om man jämför med typ Messi eller Ronaldo så är Zlatans möjligheter till att variera position begränsat. Ronaldo fungerar bevisligen lika bra på en kant som centralt. Messi kan sjunka ner, och hade förmodligen varit en fantastisk kreatör på mittfältet. Zlatans storlek och kompetens begränsar honom lite mer. Han har inte riktigt speeden för att vara särskilt bra på en kant, utan det är väl i princip enbart centralt i ett anfall han fungerar (antingen som spets eller precis bakom för att fördela bollar).

Han har många positiva sidor, dock anser jag att hans förmåga att peppa - på ett närmast skräckinjagande sätt (vilket det berättats om flera gånger av medspelare) - de runt om honom. Det plus hans förmåga att alltid ge allt, vilket också kan slå bakut ibland. Sen kan man ju inte ignorera hans målproduktion de senaste åren (vissa försöker i och för sig, men...).
Citera
2017-06-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Fast det är inte så det kommer fungera, och det har aldrig fungerat så med Zlatan och lagbyggen.

Man ska inte underskatta betydelsen Zlatans frånvaro har haft, vilket inte innebär att jag menar att Zlatans fotbollskunskaper inte skulle räcka till. Dock blir han ju automatiskt större än laget tack vare/pga sin personlighet och sina meriter. Och som sagt, symbolvärdet i att kunna släppa Zlatan och gå vidare väger tyngre än att, mot förmodan, ha med honom i en tillbakadragen roll. Det finns liksom inte på kartan att det skulle hända.

Vet inte om det finns något större symbolvärde i att "släppa Zlatan". Man har visat att man kan spela utan honom, man har visat att man inte behöver honom, det ser jag som huvudsaken.

I detta läget tar man inte in Zlatan som en Messias för att återskapa "Team Zlatan", utan för att ersätta "svaga" kuggar som Toivonen eller Berg mot en starkare. Visst, det finns en risk med det hela, men är det någon gång ett landslag med Zlatan kan fungera så är det nu.
Senast redigerad av Eloger 2017-06-10 kl. 11:32.
Citera
2017-06-10, 11:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vet inte om det direkt har med psyket att göra. Någon gång åker ju laget ur i en turnering. Blir nog lätt efterhandskonstruktion ibland när det hänvisas till att vissa spelare inte är bra i stora matcher. Då hänvisar man till att de misslyckades i den sista matchen, den som gjorde att laget åkte ur.

Han ligger tydligen på 8e plats i skytteligan för CL/Europacupen. Så uppenbarligen gör han mål i viktiga matcher. Hade varit intressant att se någon statistik i så fall på skytteliga enbart räknat från kvartsfinal & framåt för att utröna hur vanligt det motsatta är. Att vissa spelare skulle utmärka sig genom att ständigt göra mål i just de matcherna. Det troliga är ju då att det enbart blir spelare från de lag som ständigt är med ända fram som toppar.

Men med Zlatan är det nu ganska unikt då man just sett så många matcher av nu avgörande sort där han inte levererat. En gång är liksom ingen gång men för Zlatan har det blivit hans signum gång efter gång efter gång. Startade redan mot Senegal 2002, kom fri och kunde avgöra men missade. Att han nu aldrig har gjort det måste liksom ha en anledning och jag gissar på psyket. För just det faktum att han nu annars säsong efter säsong pumpat in mål. Således en väldigt bra spelare att nu vinna ligor med och även då komma långt med i cupspel men ingen spelare att nu lita på i avgörande lägen.
Citera
2017-06-10, 11:30
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hans största svaghet. Klart psyket leverera när det nu verkligen gäller. Vet inte hur många CL-matcher i slutspel man nu sett med Zlatan där man bara väntat på att han ska göra något men icke detsamma i landslag.

Hans största tillgång. Att måla ständigt mot snuttelag som Bastia. Det är en hård dom men än så sann. Zlatan är en bra spelare men hade aldrig psyket att bli en riktigt stor spelare.
Att han också målat mot Italien, Spanien, Tyskland, England, Inter, Milan, Real Madrid, Arsenal, Juventus, Roma etc är inget du uppmärksammat antar jag?
Citera
2017-06-10, 11:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Att han också målat mot Italien, Spanien, Tyskland, England, Inter, Milan, Real Madrid, Arsenal, Juventus, Roma etc är inget du uppmärksammat antar jag?

Men du läser inte vad jag skriver? I avgörande lägen. Har inte sagt något om att han nu inte är en spelare som målat mycket. Får man liksom komma med någon kritik utan att Zlatanistas ska börja böla... Jag har nu följt Zlatan sedan tidigt 2000-tal och vet liksom vad han nu har varit mindre bra på.
Citera
2017-06-10, 11:42
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men du läser inte vad jag skriver? I avgörande lägen. Har inte sagt något om att han nu inte är en spelare som målat mycket. Får man liksom komma med någon kritik utan att Zlatanistas ska börja böla... Jag har nu följt Zlatan sedan tidigt 2000-tal och vet liksom vad han nu har varit mindre bra på.
Din poäng var att han målar mot mindre lag, och inte större.
Citera
2017-06-10, 11:47
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Vet inte om det finns något större symbolvärde i att "släppa Zlatan". Man har visat att man kan spela utan honom, man har visat att man inte behöver honom, det ser jag som huvudsaken.

I detta läget tar man inte in Zlatan som en Messias för att återskapa "Team Zlatan", utan för att ersätta "svaga" kuggar som Toivonen eller Berg mot en starkare. Visst, det finns en risk med det hela, men är det någon gång ett landslag med Zlatan kan fungera så är det nu.

Ja, och det är detta man ska bygga vidare på. Jag tror ändå att det är en icke-diskussion då Zlatan dels inte lär vilja återkomma, och dels för att Janne Andersson inte vill ha med honom. Jag förstår absolut ditt tänk, men det är dessvärre inte en möjlighet att det blir så.
Citera
2017-06-10, 11:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Din poäng var att han målar mot mindre lag, och inte större.

Ja ok det med Bastia kunde väl missförstås. Poängen var i avgörande lägen men att han sett till en längre säsong är en väldigt bra spelare att skrapa ihop poäng åt sina lag. I nu slutspel vare sig med klubblag eller landslag lyfte han aldrig. Det är liksom ingen tillfällighet att den enda stora titel han nu vunnit var nu med Man United och Europa League där han nu missade avgörandet. Men får väl lägga till där då att han nu är väldigt bra i derbyn också vann på egen hand Derby di Milano åt bägge klubbar. Det är stora lag att måla mot. Var även extremt bra i Barca mot Real Madrid också rätt stora klubbar... Så hans talang att kunna måla är inget snack om men gissar att det nu är just psyket då som gjort att det nu inte gått hela vägen någon gång.
Citera
2017-06-10, 13:29
Avstängd
Citat:

Zlatan är inte bäst när det gäller. Så enkelt är det.
Citera
2017-06-10, 14:21
Medlem
Enligt Marca kommer "Ibra" skriva på för Los Angeles Galaxy inom den närmaste tiden..

Knappast förvånande i sådana fall, med tanke på att Z. numera verkar jobba heltid på att bygga sitt varumärke, många av uttalandena under det senaste året handlar mer om detta än själva fotbollen har det känts som..

Otroligt viktigt att framstå som en vinnare utåt, för vem vill ta på sig kläder eller parfym från en icke-vinnare..
Citera
2017-06-10, 14:32
Medlem
Ferry31s avatar
Att Zlatan eventuellt kommer att förstöra gruppdynamiken i landslaget är inget man bör oroas över tycker jag. Det är sånt som är en tränares uppgift att fixa och jag litar faktiskt på Janne där. Vore naturligtvis en tillgång att få med en sådan klasspelare. Nya landslaget är bra, men har vi någon svag sida är det väl anfallet om något.
Citera
2017-06-10, 14:35
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Enligt Marca kommer "Ibra" skriva på för Los Angeles Galaxy inom den närmaste tiden..

Knappast förvånande i sådana fall, med tanke på att Z. numera verkar jobba heltid på att bygga sitt varumärke, många av uttalandena under det senaste året handlar mer om detta än själva fotbollen har det känts som..

Otroligt viktigt att framstå som en vinnare utåt, för vem vill ta på sig kläder eller parfym från en icke-vinnare..

Stämmer detta har han inget i ett svenskt landslag att göra. MLS är ingen vidare liga, hade varit annat om han fortsatt presterat i Europa för att sedan komma in i en eventuell VM-trupp. Nu tar han det kommersiella istället för det sportsliga. Nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in