Citat:
Som spelare är hans främsta svaghet att han inte direkt är den mest löpstarka forwarden. Styrkan är såklart att han är vansinnigt stark i närkamper, har fin teknik och givetvis en bra avslutare.
I landslaget är hans största svaghet att han ofta blir osynlig och spelet kanske väntas bygga mer kring honom än vad det borde. Det är dock något inte enbart han ska lastas för. Både Toivonen och Berg var det större delar av matchen igår också. Styrkan med Zlatan är givetvis att han är kapabel att avgöra mycket på egen hand. Han behöver bara få ett halvläge så har han kapaciteten att göra mål på mycket. Med honom blir vi lite extra slagkraftiga jämfört med vad vi är med mindre begåvade anfallare som Guidetti eller Berg. Jag tycker det här landslaget börjar få ett uppsving, men under de senaste två kvalen tycker jag vi har varit absolut sämst på många år. Dock har Zlatan varit bra då och det märks på kvalresultaten. Han såg till att vi nådde play-off i förra VM-kvalet och var på vippen att slå Portugal i returmatchen. Tack vare honom tog vi Danmark i play-off till EM. Utan honom hade vi troligtvis missat play-off i VM-kvalet och förlorat mot Danmark i play-off till EM.
Vad han gjort för landslaget ska inte underskattas helt tycker jag. Man får ändå komma ihåg att han peakat med åren och fått lyfta ett landslag som haft en svacka just då samt haft en pajas till coach utan spelidé.