2017-06-10, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har knappt haft de nya sedlarna i min hand... stenåldersmänniskor går runt med kontanter på fickan

Det fanns inga kontanter på stenåldern. Det blir en kostnad för butiken varje gång man betalar med kort, denna kostnad handlar sedan på kunden. Betalar alltid kontant och bojkottar de förrädare som vägrar ta emot kontanter.

"Korten har blivit bankernas kassako. Avgiften för ditt kort är bara en bråkdel av vad du egentligen får betala. Sju miljarder kronor per år beräknas bankerna ta ut i avgifter – varav de flesta är helt dolda för konsumenten. – Bankerna tar ut minst en miljard i övervinst, varje år säger Bengt Nilervall på Svensk Handel" ... http://www.dn.se/ekonomi/bankerna-tjanar-miljarder-pa-dold-kortavgift/
Citera
2017-06-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Det fanns inga kontanter på stenåldern. Det blir en kostnad för butiken varje gång man betalar med kort, denna kostnad handlar sedan på kunden. Betalar alltid kontant och bojkottar de förrädare som vägrar ta emot kontanter.

"Korten har blivit bankernas kassako. Avgiften för ditt kort är bara en bråkdel av vad du egentligen får betala. Sju miljarder kronor per år beräknas bankerna ta ut i avgifter – varav de flesta är helt dolda för konsumenten. – Bankerna tar ut minst en miljard i övervinst, varje år säger Bengt Nilervall på Svensk Handel" ... http://www.dn.se/ekonomi/bankerna-tjanar-miljarder-pa-dold-kortavgift/
Sluta tramsa... betala med kontanter då om du tycker det e så coolt.. ser så jävla WT ut när folk kommer med en skrynklig sedel.

Personligen har jag NOLL i avgift på mitt kort såklart, tjänat till och med 1% på alla köp jag gör, med andra ord tjänar jag 1% mer än dig på alla köp jag gör under en livstid, ganska mycket det
Citera
2017-06-10, 10:15
Bannlyst
Jag ska gå tillbaka till att handla med kontanter. Tråkigt nog blir det inte en folkrörelse.
Citera
2017-06-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I din värld finns det alltså inga kostnader.

Varför tar inte du och startar en bank då?
Självklart har banker kostnader men tittar man på boksluten så går det inte precis dåligt....
Det borde ju ticka in en hel del pengar om man får betalt för varje korttransaktion
som sker i landet.
Citera
2017-06-10, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Man kan sammanfatta det som att man kan välja mellan en liten risk att bli rånad på mycket pengar (kontanter) eller en säker risk att bli rånad på lite pengar varje dag (kort och kortavgifter). Jag vet vad banken föredrar i alla fall.

Människor i gemen är nog inte ens medvetna att man kan hålla pengar utanför bankerna.

Rånad på "lite pengar" (kort)? Man löper stor risk att bli rånad på alla pengar med kort!

Man tvingades ta ut pengar ur bankomat i Kärrtorp - Expressen
En man tvingades ta ut pengar från en bankomat och knivhöggs sedan i ryggen av två maskerade män. Han fördes till sjukhus med allvarliga skador.
Sök domän www.expressen.seexpressen.se/nyheter/man-tvingades-ta-ut-pengar--knivh...

Man tvingades ta ut pengar under knivhot - dt.se
Mitt i natten blev en man rånad av fyra gärningsmän. Under knivhot tvingades han gå till bankomaten. Utöver rånet ska mannen även ha blivit misshandlad.
Sök domän www.dt.sedt.se/dalarna/hedemora/man-tvingades-ta-ut-peng...

Tvingades ta ut pengar under vapenhot - Uppsala - UNT.se
Flera gärningsmän tog sig in i en lägenhet på tisdagskvällen och tvingade en person att ta ut pengar från en ... Brottet rubriceras som grovt rån.
Sök domän www.unt.seunt.se/nyheter/uppsala/tvingades-ta-ut-pengar-un...

Swishrånare tvingade till sig pengar | SVT Nyheter
- Att tvinga någon följa med till en bankomat för att ta ut pengar har jag hört ... men på onsdagsmorgonen hade ingen ännu gripits för rånet. 508 ...
Sök domän www.svt.sehttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/swishranare-tvingade-...

Tvingades ta ut pengar till rånare | SvD
En kvinna blev rånad under vapenhot i Sundbyberg sent på måndagskvällen. Hon tvingades ta ut pengar till rånaren från en bankomat.
Sök domän www.svd.sehttps://www.svd.se/tvingades-ta-ut-pengar-till-ranare

tvingades ta ut pengar - Trelleborgs Allehanda - Startsida
Man hotad med pistol - tvingades ta ut pengar Trelleborg 3 ... Det finns ett vittne till händelsen som rubriceras som grovt rån.
Sök domän www.trelleborgsallehanda.setrelleborgsallehanda.se /trelleborg/man-hotad-med-pistoltvingades...

Man tvingades ta ut pengar under knivhot - dalademokraten.se
Mitt i natten blev en man rånad av fyra gärningsmän.Under knivhot tvingades han gå till bankomaten.Utöver rånet ska mannen även ha blivit misshandlad.
Sök domän www.dalademokraten.sedalademokraten.se/dalarna/hedemora/man-tvingades-ta-ut-peng...

Okänd kvinna tvingade pojke ta ut pengar - Sydöstran
En 16-årig pojke i Karlskrona polisanmäler nu att han i förra veckan tvingades ta ut pengar i en bankomat på Ronnebygatan, av en okänd, hotfull kvinna.
Sök domän www.sydostran.sehttps://www.sydostran.se/karlskrona/okand-kvinna-tvingade-pojke-ta...

Tvingades ta ut pengar från bankomat - Nyheter nöje sport
Rån i Järfälla 36 fall av misshandel Veteranbilar på Djurgården ... Välj ditt område
Sök domän mitti.sehttps://mitti.se/nyheter/tvingades-pengar-bankomat/

Värsta taxifällorna i 5 städer - New York, Bangkok, Rom, London, Paris ...
... bankomater och tvingas ta ut pengar åt rånarna. På vägen från Mexico Citys flygplats har flera turister på sistone blivit utsatta för grova rån.
Sök domän www.aftonbladet.sehttps://www.aftonbladet.se/resa/valuta/article15154745.ab

Rån - Brottsrummet
Ett rån är om man hotar någon för att tvinga den personen ... Vi vet inte säkert hur många som råkar ut för ... Till det kan man ta hjälp av tekniska ...
Sök domän www.brottsrummet.sebrottsrummet.se/sv/ran
Citera
2017-06-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Rånad på "lite pengar" (kort)? Man löper stor risk att bli rånad på alla pengar med kort!

Man tvingades ta ut pengar ur bankomat i Kärrtorp - Expressen
En man tvingades ta ut pengar från en bankomat och knivhöggs sedan i ryggen av två maskerade män. Han fördes till sjukhus med allvarliga skador.
Sök domän www.expressen.seexpressen.se/nyheter/man-tvingades-ta-ut-pengar--knivh...

Man tvingades ta ut pengar under knivhot - dt.se
Mitt i natten blev en man rånad av fyra gärningsmän. Under knivhot tvingades han gå till bankomaten. Utöver rånet ska mannen även ha blivit misshandlad.
Sök domän www.dt.sedt.se/dalarna/hedemora/man-tvingades-ta-ut-peng...

Tvingades ta ut pengar under vapenhot - Uppsala - UNT.se
Flera gärningsmän tog sig in i en lägenhet på tisdagskvällen och tvingade en person att ta ut pengar från en ... Brottet rubriceras som grovt rån.
Sök domän www.unt.seunt.se/nyheter/uppsala/tvingades-ta-ut-pengar-un...

Swishrånare tvingade till sig pengar | SVT Nyheter
- Att tvinga någon följa med till en bankomat för att ta ut pengar har jag hört ... men på onsdagsmorgonen hade ingen ännu gripits för rånet. 508 ...
Sök domän www.svt.sehttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/swishranare-tvingade-...

Tvingades ta ut pengar till rånare | SvD
En kvinna blev rånad under vapenhot i Sundbyberg sent på måndagskvällen. Hon tvingades ta ut pengar till rånaren från en bankomat.
Sök domän www.svd.sehttps://www.svd.se/tvingades-ta-ut-pengar-till-ranare

tvingades ta ut pengar - Trelleborgs Allehanda - Startsida
Man hotad med pistol - tvingades ta ut pengar Trelleborg 3 ... Det finns ett vittne till händelsen som rubriceras som grovt rån.
Sök domän www.trelleborgsallehanda.setrelleborgsallehanda.se /trelleborg/man-hotad-med-pistoltvingades...

Man tvingades ta ut pengar under knivhot - dalademokraten.se
Mitt i natten blev en man rånad av fyra gärningsmän.Under knivhot tvingades han gå till bankomaten.Utöver rånet ska mannen även ha blivit misshandlad.
Sök domän www.dalademokraten.sedalademokraten.se/dalarna/hedemora/man-tvingades-ta-ut-peng...

Okänd kvinna tvingade pojke ta ut pengar - Sydöstran
En 16-årig pojke i Karlskrona polisanmäler nu att han i förra veckan tvingades ta ut pengar i en bankomat på Ronnebygatan, av en okänd, hotfull kvinna.
Sök domän www.sydostran.sehttps://www.sydostran.se/karlskrona/okand-kvinna-tvingade-pojke-ta...

Tvingades ta ut pengar från bankomat - Nyheter nöje sport
Rån i Järfälla 36 fall av misshandel Veteranbilar på Djurgården ... Välj ditt område
Sök domän mitti.sehttps://mitti.se/nyheter/tvingades-pengar-bankomat/

Värsta taxifällorna i 5 städer - New York, Bangkok, Rom, London, Paris ...
... bankomater och tvingas ta ut pengar åt rånarna. På vägen från Mexico Citys flygplats har flera turister på sistone blivit utsatta för grova rån.
Sök domän www.aftonbladet.sehttps://www.aftonbladet.se/resa/valuta/article15154745.ab

Rån - Brottsrummet
Ett rån är om man hotar någon för att tvinga den personen ... Vi vet inte säkert hur många som råkar ut för ... Till det kan man ta hjälp av tekniska ...
Sök domän www.brottsrummet.sebrottsrummet.se/sv/ran
Så du lägger upp länkar på folk som blivit rånade via sitt bankkort men "glömmer" lägga upp hur många som blivit rånade på kontanter 🙄
Citera
2017-06-10, 10:45
Medlem
mikkelbergs avatar
håna kontanter o hylla ett kontantlöst samhälle genom att använda kort,

dumma i huvudet på riktigt o inte se bakom kulliserna? el bara troll?
Citera
2017-06-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
håna kontanter o hylla ett kontantlöst samhälle genom att använda kort,

dumma i huvudet på riktigt o inte se bakom kulliserna? el bara troll?
Är väl bara pensionärer och kronofogdeskuldsatta som kör med kontanter... har ni hemtelefon oxå och väntar 1 vecka för att se nästa avsnitt av favvoserien oxå eller
Citera
2017-06-10, 12:01
Medlem
Trillskes avatar
Blir ju intressant när sådana som Alpha hittar till blockchain. Kommer ju knappast hända av eget huvud, men förr eller senare glider alla med.

Minst kostsamma lösningen eliminerar klassiska banker från processen. "Men fast... eller jag menar.. vi borde... det blir ju.. öhhh... ".
Citera
2017-06-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Självklart har banker kostnader men tittar man på boksluten så går det inte precis dåligt....
Det borde ju ticka in en hel del pengar om man får betalt för varje korttransaktion
som sker i landet.
KF har egna betalkort. Var är deras fina vinster?

Du verkar inte förstå att det finns kostnader.
Senast redigerad av Alpha101 2017-06-10 kl. 12:11.
Citera
2017-06-10, 14:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Personligen har jag NOLL i avgift på mitt kort såklart, tjänat till och med 1% på alla köp jag gör
Begriper du verkligen inte att du betalar för tjänsten snarare än tjänar pengar på den?

Sen sitter du och dribblar om WT hit och dit, du är ju för fan inte ens WT, du är karikatyren - eller parodin - av svensk WT.
Citera
2017-06-10, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Sånt väger mycket och leder till högre bränslekostnader och därmed högre biljettpriser i längden.

Svar=folk som är överviktiga leder också till högre bränslekostnader ska de nekas att åka buss eller ska de betala högre biljettpriser? sluta trolla har man problem i ett samhälle då skaffar man de som krävs för att de funkar. i detta fallet en biljettmaskin som väger som 1 passagerare.

Och vad är det du inte vill ta in i huvudet alpha??? du kan inte komma med skitpåståenden som att kontanter är dyrare att hantera.

Jag förklarade redan innan som svar att det är bankerna i sverige som manipulerat och trixat med priserna av kontanthanteringen och chockhöjt avgifterna för kontanthantering med upp till 1200% eftersom de i princip har monopol på marknaden.
Detta för att de kan påvisa och luras att kontanthanteringen är dyr (dessutom är den inte dyr för kontanthanteringskostnaderna stannar inom sverige och skapar jobb dvs istället för att betala a-kassa genom skatten får vi personer som jobbar och betalar skatt och köper mer varor som i sin tur staten får in moms och skatt på)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bankerna-chockhojer-priserna

medeltal var avgiften för debitbetalningar(kort) år 2015 11 euro cent när den för kontantbetalningar var 4 euro cent, enligt uppgifter från Finlands Bank.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...ande-kontanter
Läs igenom denna gången alpha .

Och som svar till kirk douglas att det är värt att betala kortavgifterna= Nej det är inte värt att betala kortavgifterna.
Kompisen har en butik och jag ser på honom hur han får jobba 11 till 14 timmar per dag för att de ska gå runt.
Han är så jävla arg när han ser bankens anställda som ligger nära som han göder.de tar de lugnt hela dagen å går hem tidigt medan han får stressa å ta jobbigt folk för småpengar.
Å han får betala kortavgifter för en tjänst som gör att banken slipper ha svensk personal. De enda de har kvar är i princip bolåne personal.så han förlorade många stammisar när de sparkade folk.

Han blev rånad men de fick inte me sig kontanter utan tobak. Har snackat lite och han blir hellre rånad av dom än banken men önskade att sverige skulle ha såna lagar att butiksrånare åker in på långa straff och inte fjutt straff.
Det är inte vanligt folk man ska straffa utan rånarna.

om kontanterna skulle försvinna så skulle banken få totalmonopol och höja sina kortavgifter än mer totalt som vi skulle få betala.

Och nej alpha det är ingen kostnad för banken att hantera kort utan en besparing.
Istället för att ha svensk personal så köper de kinesisk tillverkade billighets kortterminaler som de hyr ut för dyra pengar(utöver kortavgifterna).
De tar alltså dubbelt betalt för en tjänst som de sparar pengar på.

Och som svar till bajsboo här nedan=
ersonligen har jag NOLL i avgift på mitt kort såklart, tjänat till och med 1% på alla köp jag gör, med andra ord tjänar jag 1% mer än dig på alla köp jag gör under en livstid, ganska mycket det

=Förstår du inte mr bajs boo att du har avgift på kortet.Varje gång du drar kortet som dessutom är ett kreditkort som kostar extra mycket för butikerna bara höjer priserna på varorna överlag alternativt minskar personal eller nedläggning av små butiker vilket vi betalar iform av höjda skatter.
du betalar den själv plus en extra % avgift iform av det som jag förklarade ovan på ett eller annat sätt. Vad är det som är så svårt att förstå?
Varför tror du ryanair tar extra kortavgift när du betalar med kreditkort.
Och varför tar de i danmark extra % avgift vid kreditkortsköp.Du måste utbilda dig lite och tänka längre än näsan räcker mr bajs boo.
Senast redigerad av Blatteman 2017-06-10 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in