2017-06-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför är det uteslutet? Om man först tror 200.000 år med säkerhet, och sedan ändrar sig till 300.000 år, varför är det då säkert att 6000 år är uteslutet?
Jag påstod inte att det var uteslutet, bara att "dom" ( dagens vetenskap ) aldrig trott så, eftersom inga bevis finns för det. Jorden kan även vara två veckor gammal, men det finns det heller inte några bevis för.
Om man blandar in övernaturliga saker så blir allt möjligt, eftersom det inte finns några gränser vi känner till. I alla fall inte vad jag vet.
Och man trodde inte 200 000 år med säkerhet. Egentligen har det inte med tro att göra öht, så som jag verifierar tro i denna del av forumet (religiös tro).
Senast redigerad av kiss74 2017-06-07 kl. 23:16.
Citera
2017-06-08, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag påstod inte att det var uteslutet, bara att "dom" ( dagens vetenskap ) aldrig trott så, eftersom inga bevis finns för det. Jorden kan även vara två veckor gammal, men det finns det heller inte några bevis för.

Jo det finns bevis i form av vittnen. Om du anser att du inte kan veta om du är äldre än två veckor så får det stå för dig.

Citat:
Om man blandar in övernaturliga saker så blir allt möjligt, eftersom det inte finns några gränser vi känner till. I alla fall inte vad jag vet.

Det handlar inte om att blanda in övernaturlighet, det handlar om att se på dom bevis som finns.

Citat:
Och man trodde inte 200 000 år med säkerhet.

Det är inte så det låter.

Tror man på evolutionsteorin med säkerhet? Eller har man andra dörrar öppna?

Citat:
Egentligen har det inte med tro att göra öht, så som jag verifierar tro i denna del av forumet (religiös tro).

Tro enligt mig är att få bevis.
Citera
2017-06-08, 09:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Varför är det uteslutet? Om man först tror 200.000 år med säkerhet, och sedan ändrar sig till 300.000 år, varför är det då säkert att 6000 år är uteslutet?

Här handlar det om när Homo sapiens uppstod. Det är inte samma sak som frågan om jordens uppkomst, inlägget vill antagligen bara påpeka orimligheten i påståendet att jorden skulle vara 6000 år.
Vi har alltså en felmarginal på 100.000 år när det gäller uppkomsten av Homo sapiens, det går inte att jämföra med felmarginalen på 6000 år och 4,5 miljarder.
Citera
2017-06-08, 09:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det handlar inte om att blanda in övernaturlighet, det handlar om att se på dom bevis som finns.

Men det är ju det du själv gör: Blandar in övernaturlighet i egen din pseudo-vetenskap.

Citat:

Kanske är "tro = bevis" i din privata demagogi-terminologi. Men i så fall kan allt bevisas och motbevisas (också vad du postulerar) och all språklig informations-överförande blir meningslöst.

*

Så lär dig elementär logik.
Senast redigerad av Bogomil 2017-06-08 kl. 09:38.
Citera
2017-06-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Här handlar det om när Homo sapiens uppstod. Det är inte samma sak som frågan om jordens uppkomst, inlägget vill antagligen bara påpeka orimligheten i påståendet att jorden skulle vara 6000 år.
Vi har alltså en felmarginal på 100.000 år när det gäller uppkomsten av Homo sapiens, det går inte att jämföra med felmarginalen på 6000 år och 4,5 miljarder.

Nej, du missförstår/misstolkar, jag har inte pratat om jordens ålder, utan om människans ålder.

Det står inget om jordens ålder i bibeln, det kan mycket väl vara så som man säger 4,5 miljarder år.
Citera
2017-06-08, 09:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, och bevisen säger INTE att jorden är 6.000 år.

Citat:

Vetenskapen har bevisat evolutionen bortom allt tvivel. Vi vet ATT den existerar, vi vet bara inte riktigt HUR. Det finns en del frågetecken kvar men det betyder inte att teorin är fel.
Det är ungefär som att man räknade med Higgs-partikeln innan man hittade den, man visste att den fanns men den var inte bevisad.

Citat:
Personliga och subjektiva bevis då eller? Det finns ju inga bevis i vanlig mening för varken gud eller jesus eller den 6000 åriga jorden.
Citera
2017-06-08, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis, hur kan man lita på det, kanske ändrar dom sig igen och konstaterar att människan är 6000 år gammal

Endast nån som inte har en susning om hur akademisk vetenskap egentligen fungerar skulle ställa en sån dumfråga.
Citera
2017-06-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ja, och bevisen säger INTE att jorden är 6.000 år.

Det har jag aldrig påstått.

Citat:
Vetenskapen har bevisat evolutionen bortom allt tvivel. Vi vet ATT den existerar, vi vet bara inte riktigt HUR. Det finns en del frågetecken kvar men det betyder inte att teorin är fel.
Det är ungefär som att man räknade med Higgs-partikeln innan man hittade den, man visste att den fanns men den var inte bevisad.

Falsk analogi, evolutionsteorin är inte en matematisk teori så som med Higgs-partikeln.

Citat:
Personliga och subjektiva bevis då eller? Det finns ju inga bevis i vanlig mening för varken gud eller jesus

All slags bevisning handlar i slutändan om att man personligen accepterar bevisen eller inte. Bara för att många människor accepterar en viss bevisning behöver det inte betyda att det är sant.

Citat:
eller den 6000 åriga jorden.

Som sagt.
Citera
2017-06-08, 09:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
All slags bevisning handlar i slutändan om att man personligen accepterar bevisen eller inte.

Ännu en gång demonstrerar du din närmast totala okunskap om vad bevisföring är inom akademisk vetenskap och filosofisk rationalism.
Citera
2017-06-08, 10:02
Medlem
Citat:
Japp, det var det som var poängen.
Citera
2017-06-08, 10:06
Medlem
Citat:
Jo det finns bevis i form av vittnen. Om du anser att du inte kan veta om du är äldre än två veckor så får det stå för dig.

Ja, evolutionsteorin känns nog ganska säker just nu inom vetenskapen. Dock är det ju fritt fram att motbevisa den. Det vore nog en dröm för många vetenskapsmän, att göra en sådan upptäckt.
Citera
2017-06-08, 10:08
Medlem
Citat:
Nej, du missförstår/misstolkar, jag har inte pratat om jordens ålder, utan om människans ålder.

Det står inget om jordens ålder i bibeln, det kan mycket väl vara så som man säger 4,5 miljarder år.
Japp, men tråden handlar om att jorden är ca 6000 år. Så mitt inlägg var riktat till de som tror så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in