2017-03-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Allt som inte stämmer eller motbevisas kan alltså vara ett trostest.
Lurig rackare den där gud
Ja, och det är ingen ide' att diskutera om man hela tiden kan komma med sådana påståenden.
Citera
2017-03-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har du belägg för att Gud lägger ut fossil, i din verklighet?

Om man tänker sig Vår Herre som ett andeväsen med sinne för humor, kan jag mycket väl tänka mig att högst densamme emellanåt behagar skoja lite, med sina allra mest bokstavstrogna anhängare. Tror inte du det?
Citera
2017-03-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjunctur
Om man tänker sig Vår Herre som ett andeväsen med sinne för humor, kan jag mycket väl tänka mig att högst densamme emellanåt behagar skoja lite, med sina allra mest bokstavstrogna anhängare. Tror inte du det?
Nä, det tror jag inte. Och jag ser inte det roliga i det hela?
Är det även därför Gud inte hjälper barn med cancer kanske? Han vill testa våran tro, och skoja lite?
Citera
2017-03-06, 10:41
Medlem
Citat:
Nä, det tror jag inte. Och jag ser inte det roliga i det hela?
Är det även därför Gud inte hjälper barn med cancer kanske? Han vill testa våran tro, och skoja lite?

Med religion (och politik) bör man skoja mera. Alltför många själar tar profeternas utsagor på alldeles för stort allvar. Sådant. som inte tål att skojas med, förtjänar sällan heller att tas på allvar.
Såväl starkt övertygade, religiöst troende som fanatiska ateister uppvisar vanligtvis en allvarlig brist på humor.
Svenska Kyrkan tycks vara det enda samfund, där man varken riskerar uteslutning eller bannlysning om man skojar med heliga ting. Den toleransen tackar jag för - och förblir en icke troende kyrkomedlem.
Citera
2017-03-06, 10:54
Medlem
Citat:
Med religion (och politik) bör man skoja mera. Alltför många själar tar profeternas utsagor på alldeles för stort allvar. Sådant. som inte tål att skojas med, förtjänar sällan heller att tas på allvar.
Såväl starkt övertygade, religiöst troende som fanatiska ateister uppvisar vanligtvis en allvarlig brist på humor.
Svenska Kyrkan tycks vara det enda samfund, där man varken riskerar uteslutning eller bannlysning om man skojar med heliga ting. Den toleransen tackar jag för - och förblir en icke troende kyrkomedlem.
Jag skojar gärna om religion. Fast nu gällde det om Gud skojade med oss. Det kan ju få katastrofala följder.
Citera
2017-03-06, 11:44
Medlem
Citat:
Jag skojar gärna om religion. Fast nu gällde det om Gud skojade med oss. Det kan ju få katastrofala följder.

Jag vill förstås gärna tro att Vår Herre har betydligt större sinne för humor än vad merparten av hans mera nitiska anhängare uppvisar. Jag tror att han låter verkligheten skoja en hel del med dem. Evolutionsläran har således fått Bibelns skapelseberättelse att framstå som ett stort skämt.
Citera
2017-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
Jag vill förstås gärna tro att Vår Herre har betydligt större sinne för humor än vad merparten av hans mera nitiska anhängare uppvisar. Jag tror att han låter verkligheten skoja en hel del med dem. Evolutionsläran har således fått Bibelns skapelseberättelse att framstå som ett stort skämt.
Det verkar vara krångligt nog ändå att tolka bibeln. Ska vi dessutom lägga till att Gud skojar ibland, ja då blir det riktigt knepigt. Kanske Jesus också är ett skämt, från Guds sida?
Citera
2017-03-06, 11:56
Medlem
Citat:

Varken kristendomen eller islam kan uppvisa särskilt många humorister. Låt oss hoppas att Vår Herre fortsättningsvis skojar lite mer med de sina.
Senast redigerad av Conjunctur 2017-03-06 kl. 11:59.
Citera
2017-06-07, 20:24
Medlem
6000 år blir mer och mer fel ..... och inte bara för att tiden går:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QeddV/homo-sapiens-kan-vara-aldre-an-man-tidigare-trott

I länken pratas om fynd som pekar mot att människan är upp mot 300 000 år. Ja, jag vet att nya fynd ska tas med en nypa salt. Vi får se vad som händer, efter fler utgrävningar.
Citera
2017-06-07, 22:15
Medlem
Citat:
6000 år blir mer och mer fel ..... och inte bara för att tiden går:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QeddV/homo-sapiens-kan-vara-aldre-an-man-tidigare-trott

I länken pratas om fynd som pekar mot att människan är upp mot 300 000 år. Ja, jag vet att nya fynd ska tas med en nypa salt. Vi får se vad som händer, efter fler utgrävningar.

Precis, hur kan man lita på det, kanske ändrar dom sig igen och konstaterar att människan är 6000 år gammal
Citera
2017-06-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precis, hur kan man lita på det, kanske ändrar dom sig igen och konstaterar att människan är 6000 år gammal
Det har "dom" väl aldrig trott, så det är ju uteslutet i alla fall.😀
Citera
2017-06-07, 22:45
Medlem
Citat:
Det har "dom" väl aldrig trott, så det är ju uteslutet i alla fall.😀

Varför är det uteslutet? Om man först tror 200.000 år med säkerhet, och sedan ändrar sig till 300.000 år, varför är det då säkert att 6000 år är uteslutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in