Citat:
Ursprungligen postat av
PaulSmith
Fast det handlar ju inte bara om "gårdsstäd" ut att man måste mångt och mycket ändra så att man kan ta högre avgift från juridisk person. Detta för att kompensera det arbeta som måste läggas ned av föreningen på exempelvis upphandling av de tjänster som köps in av föreningen. En förening skulle exempelvis inte bara kunna vara majoritet JP. Då skulle ju det knappt finnas någon kvar att se till att huset tas hand om.
Nja. Upphandlingskompetensen kan vara/är ofta dålig även i en förening där bara fysiska personer får äga. Så om företag får äga behöver det inte bli någon förändring. Man ska inte krångla till det i onödan. En styrelse som saknar upphandlingskompetens får köpa det utifrån och då får naturligtvis alla i föreningen betala för det. Samma sak gäller för städning. Om folk inte vill städa då lejer man ut det och alla betalar via avgifter. Ofta gnäller styrelseledamöter för att de får jobba. Och medlemmar att de inte vill betala eller själva delta. Sådana medlemmar är i princip olämpliga som medlemmar i en bostadsrättsförening och borde egentligen hyra istället.
Jag har varit med om en mindre br där vi gjorde allt själva från städning till redovisning, men då var vi nästan alla unga och fattiga. Nu bor jag i en rik förening där vi köper alla tjänster och där vi försöker minimera arbetet i styrelsen. Jag tycker båda föreningar är bra. Finns det folk som grinar? Ja, det finns det alltid. Har också bott i ett hus där vi hade delade lagfarter och där även den gamla ägaren (ett företag) hade kvar lägenheter. Den gamla ägaren satt i styrelsen och gjorde nytta. Han hade intresse av att huset var välskött, avgifterna låga, precis som vi övriga.
Folk tror ibland att en bostadsrättsförening är en ideell förening. Det är den inte, den är en
ekonomisk förening. Föreningens styrelse har till uppgift att se till huset förvaltas väl för medlemmarna. Medlemmarna ska betala för förvaltningen. Väljer medlemmarna att lägga mycket jobb på styrelsen då bör styrelsen få betalt för det. Varför skulle de jobba gratis? Men ofta är styrelserna inkompetenta så man bör nog betala för en professionell förvaltning istället och styrelsen agera som överrock.