2017-06-08, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är alldeles för mycket känslor (och kvinnohat) i det här fallet från "olika" håll. När känslor går in går objektiviteten och analysen ut. Till slut blir det en fråga om prestige.

Det har du rätt i. Men det är nog så att vissa brottmål - särskilt när berättelserna om dem redan i förväg fått sin struktur och sitt innehåll fastlagt av en enorm medial uppärksamhet - förvandlas från att vara ett verkligt och komplicerat händelseförlopp till en symbol och en saga om gott och ont. Det finns ett behov i samhället av tydliga svartvita berättelser med onda häxor, elaka troll och rena, oskyldiga offer.

Det är när detta behov av sagor tar över (och förstärks och utnyttjas av media) som känslorna tar över. Hatet stegras. Analysen och sanningen har ingen plats i sagans värld.
Citera
2017-06-08, 01:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Därför blir det fel att tycka att AG ska vittna - för att han nu säger att han vill det. Han är för ung för att förstå vad det kan betyda för honom med eventuella grubblerier och ångest i framtiden.
jag tycker att det därför kanske vore bäst för honom om han slapp detta och slippa ha funderingar framöver vad detta kan ha haft för effekter.

Han skall som sagt inte vittna (såvida inte försvaret kallar in honom).
Du måste hålla isär begreppen.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-08 kl. 02:21. Anledning: korrigering
Citera
2017-06-08, 02:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou

Psykopater - vad jag förstått - funkar inte så. Det är svårt för dig och mig och andra att sätta sig in i hur de är funtade. Ren ondska/likgiltighet.

Läs gärna länken som behandlar psykopati ett par sidor bak i tråden. Johanna kryssar varenda ruta i checklistan. Hon känner inget. Eller eventuellt för första gången någon slags maktlöshet, men troligen inte ens det. Hon har ändå en aning om hur hon "borde känna". Även det slår ofta fel. När man väl genomskådat henne baxnar man av fejkandet. Allt handlar om hennes egen vinning och alla andra är bara pjäser, tom sina egna avkommor. Ett annat karakteristiskt drag av psykopater. De kan döda sina barn, syskon och föräldrar enkom för att de varit "dumma", eller nånstans i sitt huvud rättfärdigar det.

Jodå, tack, det var jag som postade den länken.
Och just därför att psykopater alltid planerar och handlar utifrån egen vinning, och är genuina opportunister, spekulerar jag i hur hon ser på egen vinning just nu.
Eller så är hon, som jag tolkar ditt svar, inne i en ren hämnd-mode, och skiter i vinningen för tillfället.
Citera
2017-06-08, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Han skall som sagt inte vittna (såvida inte försvaret kallar in honom).
.

Fast som närstående så behöver han ju inte ställa upp om han inte vill (även om försvaret begär det) och det kan ej heller bli tal om vittnesmål under ed utan han hörs då 'bara' upplysningsvis. Som jag fattat det.
Citera
2017-06-08, 03:59
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast som närstående så behöver han ju inte ställa upp om han inte vill (även om försvaret begär det) och det kan ej heller bli tal om vittnesmål under ed utan han hörs då 'bara' upplysningsvis. Som jag fattat det.

Exakt. Och pappan kan dessutom motsätta sig det.
Därför är det märkligt med allt tjafs på tråden om hur traumatiserande (eller inte) det skulle vara om sonen skulle vittna.
Tämligen irrelevant då det inte kommer att hända.
Citera
2017-06-08, 07:42
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Vi kan ta detta i ett annat forum men detta är hur som helst felaktigt. Vid hyra av äganderätter och bostadsrätter finns ingen besittningrätt

Vi kan ta det i annat forum som sagt, men hon hyr inte i andra hand, hon äger en del av Bostadsrätten. Det är inte majoritetsbeslut att sälja, alla delägare måste vara med.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var just vad Johanna svarade sin pappa, som genast ringde bostadsrättsföreningen som gav honom klartecken. Han gav henne 6 månader för att skaffa nytt boende för sig och tvillingarna, vilket hon borde klara med tanke på sin inkomst.

Förstår att BRF gav klartecken, dom ville nog också bli av med Johanna och hennes band av balkonghaschrökande afghaner.

Går säkert att kringå.
Senast redigerad av JustLikeMoney 2017-06-08 kl. 07:44.
Citera
2017-06-08, 07:47
Medlem
Reimers avatar
Ny dag nya vedermödor för JM, det blir ju bara värre och värre för henne, undrar om hon fattar nu att det har gått käpprätt åt helvete och att resten av rättegången endast är en transportsträcka mot fällande dom och livstid.

Angående AG,s vittnesmål, klockrent utfört med de misstänktas advokater närvarande, antingen så är de klappkassa eller så hade de faktiskt inte några frågor att ställa, min gissning ligger åt det senare.

Jag förstår att JM inte vill ha det här uppspelat, det blir annorlunda att få höra förhöret än att få det uppläst av åklagare, AG är en stark och modig person, han ville ställa till rätta vad han ljugit om tidigare och den egenskapen har han definitivt inte fått från JM, hans far tycks ha haft ett väldigt gott inflytande på honom.
Citera
2017-06-08, 07:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Det har du rätt i. Men det är nog så att vissa brottmål - särskilt när berättelserna om dem redan i förväg fått sin struktur och sitt innehåll fastlagt av en enorm medial uppärksamhet - förvandlas från att vara ett verkligt och komplicerat händelseförlopp till en symbol och en saga om gott och ont. Det finns ett behov i samhället av tydliga svartvita berättelser med onda häxor, elaka troll och rena, oskyldiga offer.

Det är när detta behov av sagor tar över (och förstärks och utnyttjas av media) som känslorna tar över. Hatet stegras. Analysen och sanningen har ingen plats i sagans värld.

Verkligen ett bra och tänkvärt inlägg
Citera
2017-06-08, 07:56
Medlem
lasternassummas avatar
Media är med lite i dramat...

Här är Arbogakvinnans dubbelspel om pappan
"Skönhetsoperationer, klädköp och en importerad hund från Ryssland. Det är bara något av det som pengarna som Arbogakvinnan lånat har gått till, enligt hennes mammas vittnesmål i rätten. Arbogakvinnan ska ha fått en miljon som en gåva av sin far och dessutom 600 000 kronor i olika omgångar."
"– Lägenheten köptes på fel grunder. Den köptes för att pappa blev lurad av min syster. Sedan eskalerade det hela när hon kastade ut sin son och använde rummet för placeringar som var väldigt lukrativa, säger systern."

http://www.expressen.se/nyheter/krim/har-ar-arbogakvinnans-dubbelspel-om-pappan/

Låter "skönhetsoperation" bättre än "bröstinplantat"?

Nu pressar tingsrätten kvinnan om mordkvällen
"Hon pratade också om sin pappa, vars mord hon enligt åklagarna är skyldig till. Hon hävdade själv att deras relation var bra. Hon sa också att om någon skulle ha dödat pappan skulle det ha varit hon själv.
– Och jag tyckte det att ingen annan skulle ha rätt att döda min pappa, utan jag, ingen galen afghan med knivar."

http://www.expressen.se/nyheter/krim/nu-pressar-tingsratten-kvinnan-om-mordkvallen/

Så värmer Expressen upp inför dagen i tingsrätten i Västerås.

Citera
2017-06-08, 07:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Jag har nu i ca 2 h suttit och läst förhör med barnen. Och är förvånad över varför JM äldste son inte har ett alibi för morddagen? Varför minns han dagarna innan, dagarna efter men inte har ett alibi för självaste mordnatten?

Alltså, ska man vara rättvis så är det flera i den Möllerska Klanen som verkar lida av lite plötsliga minnesförluster......när det blir lite jobbiga frågor. Min åsikt bara.
Citera
2017-06-08, 08:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Alltså, ska man vara rättvis så är det flera i den Möllerska Klanen som verkar lida av lite plötsliga minnesförluster......när det blir lite jobbiga frågor. Min åsikt bara.

När det börjar stå klart att hon kommer åka dit bigtime så ändrar sig kanske några. Eller tror ni hon delvis tar fallet för någon när det gäller Aki? Svårt att klara Aki själv. Kan vara en gubbe eller två inblandade där i något skede.
Citera
2017-06-08, 08:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Asså.. han är störtskön. Han känns som en frisk fläkt mitt i denna gränslösa, svarta sörja.

Han hänvisar till vad hans pappa har lärt honom:
"(..) berättar man sanningen så behöver man inte komma ihåg vad man har sagt."
"För då är det ju alltid sanningen det har, det vet man ju alltid."
♥ ♥

Jo, det märks ju vem som har lärt AG vettiga normer och värderingar, det är ju så sant och rätt att man häpnar över att just AG är den ende som verkligen har fattat det självklara av syskonen.

Storasyster A*anda finns det ju lite hopp om, de andra två måste avprogrammeras innan de kommer till insikt, det kommer att bli svårt, JM har lärt upp dem alltför väl i ljugandets konst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in